etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (17 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (260 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (124 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

20-09-2011 | Vrouw | 62
Artritits Psoriatica
Gevoel zwaar overspannen te zijn. Trillen, hartkloppingen en jankerig. Lijk niet meer georiënteerd. Kortom: zwaar de weg kwijt! Nooit eerder gehad. Er is ook niets in mijn leven veranderd dat dit rechtvaardigd. Gekgenoeg valt dit samen met een plotseling en geweldige resultaat van Enbrel: volledig pijnvrij. Loop weer op gewone schoenen en fiets weer na jaren scootmobiel. L[lees meer...]oop weer de trap na jaren traplift. Als het overspannen gevoel van Enbrel komt zal ik moeten stoppen want het is echt heel hevig. Vraag mij af, als dat vaker gebeurt of ik mijzelf dan nog in de hand heb. Maar de hamvraag: komt het van de Enbrel, zijn er meer personen met deze ervaring? Afz. Fenny

05-08-2011 | Vrouw | 50
Reumatische artritis
Na 3 weken gebruik en (bloed)controle bij reumatoloog waren de reumatologische ontstekingswaarden die na 2 jaar gebruik met methotrexaat in combinatie met prednisolon nog steeds niet gedaald waren, tot ongeveer 0 gedaald. Gebruik via pen heeft tot nog toe geen centje pijn opgeleverd en een paar seconden onprettig gevoel tijdens het spuiten neem ik voor lief (staat toch nie[lees meer...]t in verhouding met bij elke stap met pijn rondlopen, mijn RA zit overigens in mijn enkels). Om in aanmerking te komen voor Enbrel moest ik eerst Plaquenil slikken, daar had ik als bijwerking duizeligheid van (stond ook in de bijsluiter beschreven). Verder is mijn gezicht bij tijd en wijle opgezet maar ben er dus niet achter of dit door de Enbrel of Plaquenil veroorzaakt wordt. Misschien heeft iemand diezelfde ervaring, dat hoor ik dan graag. Ook heb ik na gebruik van het een of ander lever c.q. pigmentvlekken (de donkere versie) in mijn gezicht. Ook hoor ik graag of iemand daar last van heeft na gebruik van Enbrel of Plaquenil.

07-01-2011 | Vrouw | 53
RA
Bij mij werkt embrel heel goed, ben erg tevreden... tevreden, nee gelukkig. Ik kon niets meer, o.a. geen knijper meer inknijpen en ben door embrel, zonder andere bijkomende ellende/klachten, verlost van de pijnlijke ontstekingen (van kaken tot tenen) en heb mijn leven weer terug. Uiteraard is er behoorlijk wat schade aangebracht voordat ik embrel ging gebruiken dus mijn be[lees meer...]perkingen mag ik wel houden natuurlijk maar mij hoor hierover je niet klagen. Hier kan ik prima me leven en ben er gelukkig mee! Door gordelroos moest ik even stoppen met spuiten en na een maand of 2 wist ik weer waarom ik het nodig had. Ik was even nieuwsgierig hoelang ik zonder kon. Ben dus snel weer gaan spuiten en na een maandje waren de ontstekingen weer onder controle. Hiervoor had ik al veel gehad maar moest er altijd iets bij slikken, o.a. MTX in pil en spuitjes gehad dat werkte ook prima maar mijn lever was het er niet mee eens en ik moest stoppen, Humira gehad, die niet veel voor me kon betekenen alleen in samenwerking met diverse soorten ontstekingsremmers waar ik dus ook niet goed tegen kan en veel jeuk van krijg, ontstekingen in je gewrichten is geen lolletje maar jeuk ook niet kan ik je vertellen. Nu helemaal happy .... geen andere medicijnen nodig alleen maar 1 keer in de week een prikje en het is onder controle. Ik hoop dat het voor meer mensen zo goed werkt!! Succes!

22-10-2010 | Man
Ziekte van Bechterew
Voor 95% klachtenvrij. Binnen 5 uur na de eerste injectie gaf het al een positief effect. Injecteren is vaak pijnlijk. Enkele bijwerkingen bij mij: Flushing, hoofdpijn, Eerste weken allergische reactie op de plek van injecteren. Complicaties: Purpura van Henoch Schonlein, (Mogelijk verband met Enbrel). Veel pijnklachten gehad (koliekpijn). Enbrel voor een half jaar [lees meer...]moeten staken.

15-10-2010 | Vrouw
Artritis psoriatica
Ik heb sinds 1 jaar (vastgestelde) artritis psoriatica zonder huidproblemen, héél veel medicijnen geprobeerd w.o. mtx, arava, humira. Heel veel pijn en vermoeidheid ondanks de medicatie; sinds 1 wk enbrel injectiepen, super! Veel meer energie, pijnklachten aanzienlijk verminderd en dat al na een week! Weerstand vermindert altijd bij medicatie dus erbij gebruik ik multivita[lees meer...]minen. Ik ben èrg tevreden!!!!

09-10-2010 | Vrouw
Arthritis Psoriatica
Ik gebruik nu zo'n 3 jaar Enbrel, daarvoor Humira (teveel bijwerkingen) en daarvoor jaren MTX in combinatie met allerlei ontstekingsremmers. Sinds een dikke twee jaar gebruik ik alleen nog de Enbrel en verder niets! Ik werk weer 3 dagen in de week, kan bijna alles weer. De MTX met al die overige medicijnen hielpen helemaal niet, ik deed er soms een kwartier over om naar[lees meer...] het toilet te lopen (en dan moest je nog weer terug!), terwijl ik dat nu in een paar stappen doe ;-) Direkt na de eerste injectie met Enbrel voelde ik de pijn wegebben. Na twee weken wilde ik iets van de grond pakken, iets wat ik daarvoor niet eens probeerde en tot mijn (en man) verbazing ging ik door m'n knieën! Ik ben dus erg blij met de Enbrel, na al die jaren zelf injecteren laat ik me lekker prikken door een verpleegkundige; een service van de farmaceut. De prikpen heb ik dan ook afgewezen en als ik zo de reacties lees ben ik daar blij om.

09-09-2010 | Vrouw
Psoriasis

21-07-2010 | Man
Reuma
Enbrel heeft tot doel dat het je weerstand verlaagd. Hierdoor heb je minder, tot nagenoeg geen last van je reuma, waarbij lichaams eigen cellen in de aanval gaan en voornamelijk in de gewrichten voor grote ontstekingen zorgen. Bijkomend nadeel van Enbrel is, dat je bevattelijk kan zijn voor virussen (verkoudheid). Hoewel je de injecties van 25mg twee maal per week moet inj[lees meer...]ecteren, heb ik in overleg met de reuma arts, de dosis teruggebracht naar één maal per twee weken. Het blijkt nog steeds te werken en de weerstand verlagende functie van de medicatie, is effectief verminderd (vandaar mijn bevindingen: bijwerkingen weinig). Het injecteren doe ik meestal in een huidplooi op de heup. Geen pezen of spieren raken, want dan is het weer erg gevoelig. Ik gebruik het nu zo'n 3 jaar en ben zeker 2,5 jaar vrij van reuma. Alle gewrichtsontstekingen zijn verdwenen!

08-06-2010 | Vrouw
Reumatoide arthritis
zeer makkelijk te gebruiken met clickpen, Injectie is niet geheel pijnloos, in de buik beter dan in de bovenbeen. Ik heb vooralsnog geen last van bijwerkingen, en de klachten zijn flink afgenomen

08-06-2010 | Vrouw
etanercept
Mede door Enbrel ben ik weer full time aan het werk. Als alleenstaande is dat mij goud waard!!!!!

26-04-2010 | Vrouw
JIA
Het spuiten is erg vervelend, maar het resultaat is goed. Met een beetje geluk zijn al je klachten na enkele weken al weg of sterk verminderd.

21-04-2010 | Man
Reuma artritis

15-04-2010 | Vrouw
Reuma
sinds ik enbrel gebruik is er een hele nieuwe wereld open gegaan voor mij. ik kan mijn handen weer gebruiken en de pijn is een heel stuk minder geworden. ik mag nu ook de dexamethason stoppen, heerlijk hoor. ik heb zo ver ik kan zien geen last van bijwerkingen wat ik wel van de mtx heb.

23-03-2010 | Man
Bechterew
na vele slechte verhalen gelezen te hebben op internet, toch zelf gaan gebruiken en het is super. ik gebruik nu een maand en merk al verschil. ik heb ook geen bijwerkingen en alle verhalen op internet waren negatief. nou ik ben erg positief

22-03-2010 | Vrouw
RA
Na eerst zelf te hebben geinjecteerd (met een spuit) gebruik ik nu de pen die onlangs op de markt is verschenen. Dit is even wennen omdat de naald in het lichaam (bij mij de buik) wordt geschoten en kan dus even vervelend zijn (10 seconden!!). De (pen) injectie haal ik 's-morgens uit de koelkast zodat de vloeistof niet dik meer is als ik dit na mijn werk inspuit. Kortom ik[lees meer...] ben zeer tevreden over Enbrel.

22-03-2010 | Vrouw
RA
Prima, effectief wijnig bijwerkingen , alleen pijnlijk inbrengen naald, alsof deze de huid niet inwil (mtx gaat el goed) Injextiepen ook niet fijn in gebruik Vooraf longfoto's, longfuncties. alles prima. Nu longkanker.....hoe kom ik daar nu aan??

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum