Enbrel

etanercept

Reuma (46 meningen)
Artritis psoriatica (15 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (2 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (240 meningen)
Azathioprine (130 meningen)
Remicade (120 meningen)
Imuran (52 meningen)
Arava (43 meningen)

10-02-2014

Reuma

Na gebruik van Enbrel nam de pijn niet af. De bijwerkingen waren echter zodanig dat mijn vrouw steeds verder achteruit ging voor wat betreft het lopen. In de wetenschap dat Enbrel kanker zou kunnen veroorzaken en bovendien de afweer sterk vermindert, hebben we besloten onmiddelijk te stoppen. Henk
21-11-2013

Arthritis

gebruik het nu bijna 2 jaar, ben zeeeer tevreden, geen ontstoken gewrichten meer, laatst moest ik geopereerd worden dus 2 weken geen enbrel, nou dan weet je weer waarvoor je spuit, arthrits komt met alle hevig heid weer terug, maar na gespoten te hebben na 1 dag weer over. De bijwerkingen: de meeste mensen hebben in het begin last van rode jeukende plekken. Dat is een[lees meer...]voudig tegen te gaan door..............de prikken minimaal 1 uur uit de koelkast te leggen, hoe warmer hoe minder last, en absoluut niet de plek schoonmaken met alcohol dat brand nog even extra. Als je huid schoon is hoef je alleen maar te zorgen dat je handen schoon zijn. Ikzelf prik rond mn navel en dat is een plek die altijd schoon blijft. Of je bovenbenen. Van de griepprik kreeg ik ook een giga rode plek, dat komt door de bewaarvloeistoffen in de injecties...nu gevraagd of ze hem een uurtje voor tijd uit de koelkast wilde liggen, en ja hoor, helemaal geen rode plek. T is maar een weetje. Toch nog een beetje jeuk???? heel stom, maar azaron tegen muggen jeuk helpt....
18-11-2013

Arthritis

Na een tijdje geen effect meer, ontstekingen begonnen weer terug te komen. Medicijn werd erger dan de kwaal. Moeheid, concentratie verlies.
06-09-2013

Reuma

Helaas ben ik allergies voor alle chemische medicijnen. Enbrel kwam in de tijd als een geschenk uit de hemel. Mijn reuma was zo erg dat ik bijna niet kon lopen. Inmiddels zijn mijn reumatische klachten zo goed als verdwenen, mits ik mijn medicijnen neem. Helaas heb ik heel veel pijn aan mijn psoriasses onder mijn voeten. Als iemand hier iets voor weet? Alternatief geneesmi[lees meer...]ddel?
03-09-2013

Arthritis

De injecties zijn zeer gebruiksvriendelijk, ik verwarmde de vloeistof altijd voor door deze tussen mijn broek of shirt te doen tegen de huid, want koude injecties zijn pijnlijk. Hielp mij super tegen de ochtendstijfheid en ook tegen de gewrichtsontstekingen. Wel moest ik ernaast MTX blijven gebruiken. Helaas kreeg ik na een half jaar behoorlijke bijwerkingen zoals: moeilij[lees meer...]k kunnen slikken, hartkloppingen ('s nachts), blauwe plekken op mijn been en steeds terugkerende blaasontstekingen. Moest er toen noodgedwongen mee stoppen. Ga binnenkort Humira uitproberen.
17-07-2013

Reuma

Ik ben inmiddels 26 jaar en heb nu een paar jaartjes Reuma. Heb echt bijna alle medicijnen geprobeerd, niets scheen te werken. Tot ik in januari overging naar Enbrel in combinatie met MTX. Had binnen een paar weken geen last meer, alleen is het spuiten niet prettig en had echt wel wat bijwerkingen. Hield niet zoveel eten binnen. Dat vond ik nog niet het grootste probleem, [lees meer...]ik kreeg puistjes (ontstekingen) in mijn gezicht! Ben toen overal mee gestopt, spiraaltje, roken, alleen gezond eten. Niets hielp, tot ik 3 maanden van het medicijn af was. Wel weer pijn uiteraard, maar me huid was volledig hersteld. Ik ben inmiddels wel weer begonnen met Enbrel (1x in de 2 weken) maar dan zonder de MTX. Alleen een beetje Diclofenac. Maar me huid begint al weer ontstekingen te vertonen. Echt niet tof, want werkt echt goed! Ondanks het natuurlijk gewoon troep is dat je in je lijf spuit, het hielp me van de pijn af. (vingers, polsen en borst. soms enkel) Nou vroeg ik me af of er meer mensen zijn die er last van hebben. (btw ik heb nu sinds ik weer ben begonnen ook rode plekken van het spuiten, onwijs dik en warm. Daarvoor nooit last gehad)
14-03-2013

Reuma

de prikpen van Enbrel is uiterst pijnlijk. de vloeistof komt een grote snelheid en grote druk in het lichaam, waardook ik altijd zat met een blauwe bobbel in mijn huid. ik heb zelfs een keer in mijn buik gespoten waardoor het in een vreemde ruimte in mijn buik kwam en het niet werd opgenomen in mijn lichaam. ik zat dus met een vreemde bobbel in mijn buik en als ik er ov[lees meer...]er heen ging met mijn hand maakte het een vies klotsend geluid, alsof ik een druppeltje dreft afwasmiddel had gespoten. toen ging ik over naar een gewone injectienaald en dat gaat nu goed!! beter dan die pen, ik reguleer zelf hoe snel ik het middel spuit.
12-03-2013

Reuma

ik heb reuma in mijn vinger en elleboog en rechter pols. ik gebruik ook embrel en mehtraat. maar mijn onstekingswaarden blijven te hoog en ik blijf maar last houden van de pijn en dan vooral smorgens en savonds. ik moet nog steeds elke maand te bloedprikken . maar ik heb ook last gehad van jeuk en roodheid van de embrel.maar echt met wat koelen voor het spuiten gaat he[lees meer...]t nu goed.
10-03-2013

Reuma

Ik wordt zo moe van (volgens mij) de enbrel...kan dat?
28-01-2013

Psoriasis

Ik heb sinds een jaar ernstige druppel psoriasis gekregen. Heb een jaar lang methotrexaat geslikt en het schommelde heel erg, maar de vlekken werden steeds meer. Nu gebruik ik sinds 4 weken deze injecties en moet zeggen zie ietjes verbetering en het word iig niet erger. MAAR.... de injecties doen pijn en elke keer na het spuiten krijg ik een dikke bult, wat uitloopt op een[lees meer...] onsteking. En het maakt niet uit waar ik hem zet, in de buik of bovenbeen. Een paar uur na het zetten krijg ik een enorme bult die gaat jeuken en daarna onsteken. En ik prik toch echt volgens de instructies! Iemand hier ook de zelfde ervaring mee toevallig? Ik vind de naald ook erg dik, en heb t idee de vloeistof ook waardoor die bult ontstaat.... maar wil graag van de psoriasis af, en daarom dus wel doorgaan met dit medicijn.
21-01-2013

Reuma

Er is niemand die deze medicatie nog van mij afneemt, sinds ik dit gebruik is mijn pijn sterk verminderd en voel me niet meer zo afgebrand !! Functioneer weer zoals het redelijkerwijs zou kunnen en werk fulltime Wil dit niet meer kwijt !!
07-11-2012

Arthritis

Gebruik meer als 10 jr Enbrel.diagnose art psoriatica.99 % vrij van huidklachten.slechts lichte stijfheid van gewrichten welke makkelijk verdwijnt bij bewegen.Werkt dus uitstekend bij mij nadat ik vele andere medicijnen heb gebruikt waar ik dood ziek van werd! Neoral,plaquenil,MTX enz enz. kan nu weer "alles" doen,sport en spel enz. Ebrel voor mij een zegen!
02-10-2012

Reuma

Sinds het gebruik van dit middel is de reuma afgenomen, ontstekingen blijven weg, kan normaal functioneren als ieder ander. Bij geen gebruik van enbrel ( na ongeveer3 weken) komen de ontstekingen terug.. Bij mij werkt dit middel in elk geval heel goed.
18-09-2012

Ziekte van Bechterew

Heb nu sinds mijn 16e de ziekte van bechterew, in eindhoven zeiden ze dat ik er maar mee moest leren leven,maar daar was ik niet mee akkoort, ik ging kapot van de pijn ondanks ik 36 uur werk in de week, nu een second opinion gedaan in het amc en ben zeer tevreden, deze artsen LUISTEREN naar je en accepteren en respecteren je, ik ben nu sinds mei begonnen met enbrel, heb li[lees meer...]chte bijwerkingen, zoals Moe, slecht slapen en geen eetlust. verder heb ik wel baat bij het medicijn, alleen het zetten doet me zo ontzettend veel pijn, iemand hier ook ervaring mee? succes groetjes
09-09-2012

Psoriasis

Ik heb al jaren psoriasis. Neoral bleek voor mij een super middel. Helaas heb ik ook een hoge bloeddruk gekregen en kunnen de bloeddrukverlagers niet samen met neoral. Overgestapt naar MTX, maar dat bleek niet het middel voor mij. Nu gebruik ik sinds 4 weken Enbrel. Mijn psoriasis wordt per week erger en erger. Zelfs zonder medicatie wordt mijn psoriasis niet op dit tempo [lees meer...]erger. Daarnaast heb ik ontzettend veel kleine ontstekingen over mijn hele lichaam en doet het spuiten met de myclic behoorlijk zeer. Al met al NIET tevreden over dit middel.
03-09-2012

Enbrel (etanercept)

Ik gebruik nu Enbrel met stops er tussen in verband met een getrokken kies waar het gaatje niet van dicht. Ging in het begin geen bij werkingen op vakantie geweest naar Egypte spuiten waaren niet meer koel hebben een spuit laten maken in Caïro. Sinds dien keelpijn hoofdpijn en moe heb al 4keer weer gespoten met mijn eigen spuiten zouden nu de bij werkingen pas beginnen of[lees meer...] zou het iets anders zijn longen goed bloed goed ik weet het ook niet meer heeft iemand dat ook al eens meegemaakt maak mij eg zorgen

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum