etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (16 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (254 meningen)

21-09-2010 | Vrouw
Reumatiche artritis

20-09-2010 | Man
Psoriasis arthritis
goed medicijn zonder (duidelijke) bijwerkingen. Icm visolie tabletten helemaal schoon,wel regelmatig gevoelige gewrichten. Heb wel het idee dat ik sneller en vaker spierpijn heb.

20-09-2010 | Vrouw
Psoriatica reumatica

09-09-2010 | Vrouw
Psoriasis

31-07-2010 | Man
Reumatoide artritis
Heb enbrel een maand geprobeerd. Werkt fantastisch op de reuma, geen pin, geen vermoeidheid. Helaas hadden alle injecties een allergische reactie met daarbij ook hartfalen tot gevolg (de laatste zeer heftig met als gevolg ziekenhuis opname). Het is dus niet allemaal halleluja! Jammer, prima medicijn maar als je lichaam het niet wil hebben, houdt het op.

21-07-2010 | Man
Reuma
Enbrel heeft tot doel dat het je weerstand verlaagd. Hierdoor heb je minder, tot nagenoeg geen last van je reuma, waarbij lichaams eigen cellen in de aanval gaan en voornamelijk in de gewrichten voor grote ontstekingen zorgen. Bijkomend nadeel van Enbrel is, dat je bevattelijk kan zijn voor virussen (verkoudheid). Hoewel je de injecties van 25mg twee maal per week moet inj[lees meer...]ecteren, heb ik in overleg met de reuma arts, de dosis teruggebracht naar één maal per twee weken. Het blijkt nog steeds te werken en de weerstand verlagende functie van de medicatie, is effectief verminderd (vandaar mijn bevindingen: bijwerkingen weinig). Het injecteren doe ik meestal in een huidplooi op de heup. Geen pezen of spieren raken, want dan is het weer erg gevoelig. Ik gebruik het nu zo'n 3 jaar en ben zeker 2,5 jaar vrij van reuma. Alle gewrichtsontstekingen zijn verdwenen!

14-06-2010 | Man
Reuma
na jaren van pijn en algehele ellende 2 jaar 1 x per 5a6 weken dagopname in het ziekenhuis waar ik per infuus ??? kreeg wat al 'n hele verbetering was gebruik ik sinds 3 jaar enbrel wat ik zelf thuis injecteer. er is letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open gegegaan. Helaas zijn door de reuma wel gewrichten beschadigd maar de achteruitgang is min of meer tot staan [lees meer...]gebracht wat goed te voelen is en ook op de foto's te zien is. Wel vind ik de kant en klare spuitjes gevoeliger dan de "ouderwetse" die ik zelf moest vullen. Ik gebruik naast enbrel 1 x per week 10 tabletjes methotrextaat. Al met al ben ik een blij mens die, als ik naar mijn lijf luister, redelijk normaal kan functioneren.

08-06-2010 | Vrouw
Reumatoide arthritis
zeer makkelijk te gebruiken met clickpen, Injectie is niet geheel pijnloos, in de buik beter dan in de bovenbeen. Ik heb vooralsnog geen last van bijwerkingen, en de klachten zijn flink afgenomen

08-06-2010 | Vrouw
etanercept
Mede door Enbrel ben ik weer full time aan het werk. Als alleenstaande is dat mij goud waard!!!!!

26-04-2010 | Vrouw
JIA
Het spuiten is erg vervelend, maar het resultaat is goed. Met een beetje geluk zijn al je klachten na enkele weken al weg of sterk verminderd.

21-04-2010 | Man
Reuma artritis

15-04-2010 | Vrouw
Reuma
sinds ik enbrel gebruik is er een hele nieuwe wereld open gegaan voor mij. ik kan mijn handen weer gebruiken en de pijn is een heel stuk minder geworden. ik mag nu ook de dexamethason stoppen, heerlijk hoor. ik heb zo ver ik kan zien geen last van bijwerkingen wat ik wel van de mtx heb.

23-03-2010 | Man
Bechterew
na vele slechte verhalen gelezen te hebben op internet, toch zelf gaan gebruiken en het is super. ik gebruik nu een maand en merk al verschil. ik heb ook geen bijwerkingen en alle verhalen op internet waren negatief. nou ik ben erg positief

22-03-2010 | Vrouw
RA
Na eerst zelf te hebben geinjecteerd (met een spuit) gebruik ik nu de pen die onlangs op de markt is verschenen. Dit is even wennen omdat de naald in het lichaam (bij mij de buik) wordt geschoten en kan dus even vervelend zijn (10 seconden!!). De (pen) injectie haal ik 's-morgens uit de koelkast zodat de vloeistof niet dik meer is als ik dit na mijn werk inspuit. Kortom ik[lees meer...] ben zeer tevreden over Enbrel.

22-03-2010 | Vrouw
RA
Prima, effectief wijnig bijwerkingen , alleen pijnlijk inbrengen naald, alsof deze de huid niet inwil (mtx gaat el goed) Injextiepen ook niet fijn in gebruik Vooraf longfoto's, longfuncties. alles prima. Nu longkanker.....hoe kom ik daar nu aan??

16-03-2010 | Man