etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (16 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (254 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (123 meningen)
Imuran (54 meningen)
Arava (43 meningen)

02-10-2012 | Man | 38
Reumatoïde artritis
Sinds het gebruik van dit middel is de reuma afgenomen, ontstekingen blijven weg, kan normaal functioneren als ieder ander. Bij geen gebruik van enbrel ( na ongeveer3 weken) komen de ontstekingen terug.. Bij mij werkt dit middel in elk geval heel goed.

18-09-2012 | Vrouw | 26
Ziekte van Bechterew
Heb nu sinds mijn 16e de ziekte van bechterew, in eindhoven zeiden ze dat ik er maar mee moest leren leven,maar daar was ik niet mee akkoort, ik ging kapot van de pijn ondanks ik 36 uur werk in de week, nu een second opinion gedaan in het amc en ben zeer tevreden, deze artsen LUISTEREN naar je en accepteren en respecteren je, ik ben nu sinds mei begonnen met enbrel, heb li[lees meer...]chte bijwerkingen, zoals Moe, slecht slapen en geen eetlust. verder heb ik wel baat bij het medicijn, alleen het zetten doet me zo ontzettend veel pijn, iemand hier ook ervaring mee? succes groetjes

09-09-2012 | Vrouw | 29
Psoriasis
Ik heb al jaren psoriasis. Neoral bleek voor mij een super middel. Helaas heb ik ook een hoge bloeddruk gekregen en kunnen de bloeddrukverlagers niet samen met neoral. Overgestapt naar MTX, maar dat bleek niet het middel voor mij. Nu gebruik ik sinds 4 weken Enbrel. Mijn psoriasis wordt per week erger en erger. Zelfs zonder medicatie wordt mijn psoriasis niet op dit tempo [lees meer...]erger. Daarnaast heb ik ontzettend veel kleine ontstekingen over mijn hele lichaam en doet het spuiten met de myclic behoorlijk zeer. Al met al NIET tevreden over dit middel.

03-09-2012 | Vrouw | 56
etanercept
Ik gebruik nu Enbrel met stops er tussen in verband met een getrokken kies waar het gaatje niet van dicht. Ging in het begin geen bij werkingen op vakantie geweest naar Egypte spuiten waaren niet meer koel hebben een spuit laten maken in Caïro. Sinds dien keelpijn hoofdpijn en moe heb al 4keer weer gespoten met mijn eigen spuiten zouden nu de bij werkingen pas beginnen of[lees meer...] zou het iets anders zijn longen goed bloed goed ik weet het ook niet meer heeft iemand dat ook al eens meegemaakt maak mij eg zorgen

14-08-2012 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
ik ben een 56 jarige vrouw, die eerst naar allerlei medicijnen, als een van de eerste remicade infusen kreeg, daar had ik veel bij verschijnselen van, uit eindelijk heeft mijn reumatoloog van de sint Maartens kliniek, naar een jaar vechten met de verzekering het voor elkaar gekregen dat ik enbrel mocht gebruiken, ik spuit om de 3 dagen 25 mg in voornamelijk in de boven ben[lees meer...]en, na eerst de injectie wat afgekoeld te hebben, ik heb na jaren praktisch nooit pijn bij het prikken, mijn zorgverlener, heeft nu een tijdje aan de achter kant van mijn benen geprikt, daarnaast prik ik zo laat mogelijk, meestal een half uur voor het slapen gaan, dan zijn de bij verschijnselen het minst merkbaar!, inmiddels naast de aantastingen die ik heb (voor dat ik enbrel gebruikte)heb ik bijna nooit meer ontstekingen, ik gebruik naast enbrel nog het medicijn meloxcam 15 mg, verder af en toe paracetamol als ik een slechte dag heb, was het er maar eerder geweest! (ik was een van de eerste patiënten die enbrel gebruikte) dan had ik waarschijnlijk niet mijn totale ruggen wervels aan getast en heupen, ik heb na de enbrel nooit meer in de sint Maartens kliniek gelegen, kan weer open en auto rijden, wel met spiegel midden auto, mijn nek is scheef, en ik heb totale kunst heupen en door een bepaalde techniek, van de orthopeed chirurg is mijn rug grote deels weer recht, ooit misschien nog een keer de nek recht laten zetten, maar na jaren ziekenhuis, nu nog even niet, voor mij is het echt een wonder middel, naar jaren in een hel van pijn geleefd te hebben, de kleine bijverschijnselen verdwijnen naar van loop van tijd, of misschien wen je er ook aan!, ik heb een jaar of 4 geleden de kant en klaar spuiten geprobeerd ,maar daar kreeg wel zere (spuit plekken van) dus maak ze weer zelf klaar, als er iemand is die vragen heeft wil ik ze graag beantwoorden. magda

27-07-2012 | Man | 23
Ziekte van Bechterew
Ik ben 23 jaar oud en heb 's sinds mijn 16e erge rug- bekkenklachten. Veel fysiotherapie gehad, verschillende doktoren gezien, maar uiteindelijk kwam ik er pas op mijn 22 achter dat ik de ziekte van Bechterew heb. Ik ben enorm tevreden over Enbrel en zou het iedereen met dezelfde klachten kunnen aanbevelen. Het injecteren doet echter behoorlijk pijn, maar ik heb het er gr[lees meer...]aag voor over. Waar ik eerst niet meer kon rennen en mank liep, kan ik nu weer normaal fuctioneren. Ik vroeg me echter het volgende af. De pijnbestrijding en de onderdrukking van de ontstekingen gebeurd prima door dit medicijn, maar is het ook zo dat het de slijtage van je gewrichten verminderd?

02-07-2012 | Vrouw | 46
Reumatoïde artritis
Heb een jaar of 3 Enbrel gespoten. Na eerste spuit liep ik de volgende ochtend normaal. Pff wat een opluchting. Helaas 2 jaar geleden moest ik ermee stoppen omdat ik tbc kreeg. (lees bijsluiter maar )

22-06-2012 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Sinds 3 jaar gebruik ik enbrel, en ben daardoor een ander mens geworden. Ik ben 58 jaar en werk weer na 25 jaar in huis te zijn geweest. Heb geen tot weinig last van ontstekingen. Wel ongeveer 3x per jaar een slijmvliesontsteking in de keel. En verder gauw moe, maar dat had ik zonder spuiten ook. Ik spuit 1x per week 50 mg in mijn buik, in mijn been was zeer pijnlijk, dit [lees meer...]bevalt beter.Verder kan ik weer zitten op elke stoel en wandel en fiets als ieder ander. Wat de toekomst geeft........ik weet het niet, maar ik geniet met volle teugen. Voor mij is leven met de ziekte van bechterew weer kwaliteit. En kan het iedereen aanbevelen, die geen andere mogelijkheid meer heeft.

26-04-2012 | Vrouw | 21
Psoriasis
sinds oktober 2011 gebruik in Enbrel i.v.m psoriasis en ik ben er zeer tevreden over. In het begin gebruikte ik de my- click dit was overgens geen succes en ben over gestapt op de voorgevulde injecties. een ieder die moeite heeft met de my- clicks raad ik absoluut de voorgevulde aan. ik kan gewoon gaan zwemmen zonder dat ik me voel als een kermisatractie waar ze naar sta[lees meer...]ren. ook ik ben wel huiverig voor de toekomst met dit medicijn aangezien ik nog erg jong ben. de tijd zal het leren

19-04-2012 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
ik gebruik embrel nu 3 maanden en merk al een behoorlijke verbetering. op dit moment gebruik ik het even niet vanwege een luchtweginfectie,maar merk dat ik het mis. nu verneem ik pas echt goed wat voor goed effect het op mijn reuma heeft. het inspuiten vind ik niet zo fijn maar dat i s maar even en weegt niet op tegen de pijn die de reuma veroorzaakt.

26-03-2012 | Man | 43
Psoriasis
Enbrel heeft mij geholpen weer een "normaal" leven te leiden. Ik durf op vankantie weer in mijn zwembroek wat reeds een tiental jaren geleden was. Toch ben ik bang voor wat de toekomst met dit medicijn in mijn lichaam gaat terecht brengen. Wat voor anderen weer goed is voor de reuma is bij mij net omgekeerd, ik heb heel veel last van ontstoken pezen en gewrichten sedert ik[lees meer...] enbrel gebruik en hen eerder een "moe" gevoel, er zit weinig fut in mijn lichaam. Voor diegene die een pen gebruiken en hierbij hevige pijn hebben kan ik de injecties aanbevelen. Mijn vriendin geeft mij deze en spuit de vloeistof langzaam in mijn lichaam wat veel minder en dikwijls geen pijn doet. Enbrel de gulle genezer of de langzame vernietiger, wie zal het zeggen. Hoop alleen op het beste.....

22-03-2012 | Vrouw | 55
etanercept
Na 3 maanden injecties van Enbrel, ben ik zeer tevreden met het resultaat behalve stijfheid in mijn handen 's ochtends. Ter informatie: - Om ontsteking te voorkomen op de plaats van de injectie, neem ik het homeopatische middel, 2 doses Apis Mellifica 9 granules (1 de avond voor de injectie en dezelfde hoeveelheid de dag van de injectie) en Belladonna, 9 granules als de r[lees meer...]oodheid warm aanvoelt.

16-03-2012 | Vrouw | 31
Psoriasis
Al 20 jaar heb ik last van psoriasis. Sinds enige jaren ook erg op mijn handen. Dit heeft een behoorlijke invloed op mijn leven. Ook met 35 graden draag ik een shirt met lange mouwen. Op mijn trouwdag zat ik helemaal onder, dit heeft een stempel gedrukt op mijn verder mooie dag. De arts die mij geeft doorverwezen naar een ander ziekenhuis heeft geen idee hoe hij mijn leven[lees meer...] heeft veranderd. Sinds 3 weken spuit ik Enbrel (pen) en ben ik bijna van mijn psoriasis af. M'n handen en ellebogen zien er mooi uit en op mijn benen begint het ook weg te trekken. Ik heb geen last van bijwerkingen, op een enkele blauwe plek op m'n been na. Het spuiten is wel erg gevoelig, maar dit heb ik er 'graag' voor over. Zou het dan zo zijn dat ik voor het eerst sinds jaaaaaaren deze zomer met de kinderen naar het zwembad ga? Wel ik slik ik tabletten voor een goede weerstand erbij.

09-03-2012 | Vrouw | 33
Psoriasis
Van de spuiten van enbrel kreeg ik heftige allergische reacties. Op de plaatsen waar ik had geprikt, zwol mijn been hele maal op en heel veel jeuk. te kort gebruikt om goed resultaten te krijgen.

09-03-2012 | Man | 40
etanercept
Na 3 weken zie ik nog geen aanzienlijke verbetering met dit product. De aanvallen zijn er nog steeds! Is dit normaal? Normaal gesproken moeten mijn lymfocyten nu rustiger zijn en de resultaten merkbaar. Ik betwijfel het, het is niet van die pijnscheuten als na een injectie met corticoïde (1 tot 2 dagen) maar gezien onderzoek naar dit product en de kosten ervan, be[lees meer...]n ik meer dan sceptisch erover.

22-02-2012 | Man | 56
Auto-immuunziekte
de bijwerkingen is lichte hoofdpijn en s'nachts heb ik een tweede leven i.v.m dromen en niet zo'n beetje ook , volgende ochtend ben ik vermoeid van die dromen . Voor de rest werkt enbrel perfect !