etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (16 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (254 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (123 meningen)
Imuran (54 meningen)
Arava (43 meningen)

17-06-2016 | Man | 50
Gewrichtsontsteking
Na jaren pillen slikken, opnames en andere ellende besloot de arts mij Enbrel voor te schrijven. Al 4 dagen na de 1e injectie begon de verbetering. 4 mnd geleden kon ik mijn vingers bijna niet meer buigen en nu (juni) kan ik weer van alles pakken en doen. De pijn in de gewrichten is voor 90% afgenomen en ik ben weer een mobiel mens geworden en niet meer afhankelijk van der[lees meer...]den. Het gebruik van de injectiepen is simpel en ik spuit in mijn buik. Hier voel ik niets van en als je de spuit een half uurtje laat bijkomen uit de koelkast is het injecteren een eitje. Al met al ben ik een gelukkig mens en ben de arts dankbaar dat hij mij aan de Enbrel heeft gezet.

24-04-2016 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Enbrel gebruik ik nu zo'n 5 1/2 jr. Product bevalt goed.

05-04-2016 | Vrouw | 49
Gewrichtsontsteking
Na 2 1/2 jaar Methotrexaat te hebben geprikt en het laatste jaar er allerlei middeltjes naast heb geprobeerd, bleven de ontstekingen in mijn kapsels komen en vergroeiden mijn gewrichten. Het kwam niet stil te staan. Toen eindelijk enbrel voorgeschreven gekregen en de ontstoken kapsels werden direct rustiger. Het is een duur middel, maar ben er erg blij mee. De aantasting i[lees meer...]n de gewrichten blijft helaas, maar kan me weer redelijk bewegen. Wel al een knobbel uit de bovenkant van mijn onderarm moeten laten snijden. Nu hopen dat het onschuldig blijkt. Ondanks deze rare plek, tóch blij met het effect.

12-02-2016 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
ik haal 's avonds de enbrel pen uit de koelkast, dan doe ik de pen de volgende ochtend in mijn bh tussen mijn borsten en na ongeveer 1 uur dien ik de pen toe, nu totaal geen pijn meer met spuiten, de mannen moeten misschien een ander plekje zoeken 😜.

05-12-2015 | Vrouw | 57
Juveniele reumatoïde artritis
Door enbrel en in combinatie met metrotrexate spectaculaire verbetering. Van in een rolstoel, tot nu weer goed functioneren, wel met aanpassingen maar het gaat prima, gelukkig heb ik niet zoveel last van bijwerkingen, wat moe maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen, ha ha. Ik zou niet zonder meer kunnen, kwaliteit van leven is met 100% toegenomen.

06-11-2015 | Man | 71
Reumatoïde artritis
Zeer effectief geneesmiddel. Bij te hoge dosering ernstige last gehad van tintelende onderbenen. Na vermindering dosering geen last meer van deze bijverschijnselen.

16-10-2015 | Vrouw | 39
etanercept (40mg)
Ziekte van Bechterew
alle nsaid's geprobeerd, daarna Humira waarvoor ik antistoffen opbouwde en daardoor moest stoppen. Nu Enbrel en zeer tevreden kan na één dag niet zo lekker te zijn door de injectie en bijwerkingen van de Enbrel, de rest van de week weer functioneren. Beter dan het daarvoor lange tijd is geweest!!

14-08-2015 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.

10-08-2015 | Vrouw | 20
Juveniele reumatoïde artritis
Ik gebruik het in combinatie met prednison, arcoxia en methotrexaat. Sinds Enbrel erbij is gekomen, gaat het een stuk beter. Alleen heb ik wat problemen met de dop van de injecties af te halen. Ook heb ik steeds vaker last van jeuk rond de plek waar ik gespoten heb.

27-07-2015 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na tien jaar metotrexaat te gebruiken, moeten overstappen op enbrel omdat ik heel onpasselijk werd van meto. Enbrel is minder effectief dan de meto, want er komen plekjes pso opzetten en ik zit nog in de opstartfase van 2 inspuitingen per week. Ik weet niet hoe het verder zal lopen. Tot nu toe geen bijwerkingen. Inspuiten in mijn dij was pijnlijk zelfs al haalde ik de pen [lees meer...]40' voordien uit koelkast, maar in mijn buik spuiten is prima. Ik voel niets.

20-07-2015 | Vrouw | 54
Reumatoïde artritis
De injectie helpen wel goed, maar met een hoop bijwerkingen. Zoals haaruitval, infecties. met name de blaas en luchtwegen. Maar zonder deze injectie van enbrel zou ik niet kunnen lopen.

26-06-2015 | Vrouw | 51
Reumatoïde artritis
Enbrel sloeg gelijk aan en sindsdien mijn leven terug. Het prikken kan soms pijn doen, maar dat weet je nooit van te voren, heeft niets met de pen te maken. En als het pijn doet dan duurt dat hooguit 10 seconden. Heel af en toe lichte zwelling als reactie, maar dat mag geen naam hebben. Ik ben er blij mee, een hoge dosis MTX was voor mij weinig effectief en gaf veel meer, [lees meer...]minder leuke bijwerkingen.

12-06-2015 | Vrouw | 45
etanercept (25mg)
Reumatoïde artritis
Hoe komt het dat het spuiten van de enbrel pijnlijker is dan het spuiten van de MTX. Zou dat graag willen weten moet waarschijnlijk van de MTX nu over stappen op de enbrel Prikpen.

21-05-2015 | Vrouw | 17
Psoriasis
Sinds groep 6 van de lage school heb ik last van erge psoriasis. Sinds mijn 16e gebruik ik Enbrel voor mijn psoriasis. Dit is echt een super middel! In het begin had ik niet eens huid om te kunnen prikken omdat het zo heftig was. Na een maand nam dit af en nu ben ik helemaal schoon! Ik ben onwijs blij met dit medicijn! Van de bijwerkingen heb ik gelukkig geen last. Ik ben [lees meer...]wel vaak verkouden omdat een deel van mijn immuunsysteem niet werkt maar hier heb ik gelukkig niet al te veel last van.

20-05-2015 | Vrouw | 50
etanercept (25mg)
Psoriasis
Ook ik heb veel ernstige bijwerkingen gehad door de enbrel helaas, want de psoriasis ging weg. Maar moest helaas na een half jaar stoppen, hartproblemen, afname witte bloedplaatjes.

03-02-2015 | Man | 55
etanercept
Reumatoïde artritis
Slechts 3 maanden gebruikt laten. Werkte uitstekend, moest helaas stoppen door ernstige huiduitslag.