Ervaringen met Enbrel

zwakte in onderbenen Duizeligheid

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (281 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

19-04-2012 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
ik gebruik embrel nu 3 maanden en merk al een behoorlijke verbetering. op dit moment gebruik ik het even niet vanwege een luchtweginfectie,maar merk dat ik het mis. nu verneem ik pas echt goed wat voor goed effect het op mijn reuma heeft. het inspuiten vind ik niet zo fijn maar dat i s maar even en weegt niet op tegen de pijn die de reuma veroorzaakt.

26-03-2012 | Man | 43
Psoriasis
Enbrel heeft mij geholpen weer een "normaal" leven te leiden. Ik durf op vankantie weer in mijn zwembroek wat reeds een tiental jaren geleden was. Toch ben ik bang voor wat de toekomst met dit medicijn in mijn lichaam gaat terecht brengen. Wat voor anderen weer goed is voor de reuma is bij mij net omgekeerd, ik heb heel veel last van ontstoken pezen en gewrichten sedert ik[lees meer...] enbrel gebruik en hen eerder een "moe" gevoel, er zit weinig fut in mijn lichaam. Voor diegene die een pen gebruiken en hierbij hevige pijn hebben kan ik de injecties aanbevelen. Mijn vriendin geeft mij deze en spuit de vloeistof langzaam in mijn lichaam wat veel minder en dikwijls geen pijn doet. Enbrel de gulle genezer of de langzame vernietiger, wie zal het zeggen. Hoop alleen op het beste.....

22-03-2012 | Vrouw | 55
etanercept
Na 3 maanden injecties van Enbrel, ben ik zeer tevreden met het resultaat behalve stijfheid in mijn handen 's ochtends. Ter informatie: - Om ontsteking te voorkomen op de plaats van de injectie, neem ik het homeopatische middel, 2 doses Apis Mellifica 9 granules (1 de avond voor de injectie en dezelfde hoeveelheid de dag van de injectie) en Belladonna, 9 granules als de r[lees meer...]oodheid warm aanvoelt.

16-03-2012 | Vrouw | 31
Psoriasis
Al 20 jaar heb ik last van psoriasis. Sinds enige jaren ook erg op mijn handen. Dit heeft een behoorlijke invloed op mijn leven. Ook met 35 graden draag ik een shirt met lange mouwen. Op mijn trouwdag zat ik helemaal onder, dit heeft een stempel gedrukt op mijn verder mooie dag. De arts die mij geeft doorverwezen naar een ander ziekenhuis heeft geen idee hoe hij mijn leven[lees meer...] heeft veranderd. Sinds 3 weken spuit ik Enbrel (pen) en ben ik bijna van mijn psoriasis af. M'n handen en ellebogen zien er mooi uit en op mijn benen begint het ook weg te trekken. Ik heb geen last van bijwerkingen, op een enkele blauwe plek op m'n been na. Het spuiten is wel erg gevoelig, maar dit heb ik er 'graag' voor over. Zou het dan zo zijn dat ik voor het eerst sinds jaaaaaaren deze zomer met de kinderen naar het zwembad ga? Wel ik slik ik tabletten voor een goede weerstand erbij.

09-03-2012 | Vrouw | 33
Psoriasis
Van de spuiten van enbrel kreeg ik heftige allergische reacties. Op de plaatsen waar ik had geprikt, zwol mijn been hele maal op en heel veel jeuk. te kort gebruikt om goed resultaten te krijgen.

09-03-2012 | Man | 40
etanercept
Na 3 weken zie ik nog geen aanzienlijke verbetering met dit product. De aanvallen zijn er nog steeds! Is dit normaal? Normaal gesproken moeten mijn lymfocyten nu rustiger zijn en de resultaten merkbaar. Ik betwijfel het, het is niet van die pijnscheuten als na een injectie met corticoïde (1 tot 2 dagen) maar gezien onderzoek naar dit product en de kosten ervan, be[lees meer...]n ik meer dan sceptisch erover.

22-02-2012 | Man | 56
Auto-immuunziekte
de bijwerkingen is lichte hoofdpijn en s'nachts heb ik een tweede leven i.v.m dromen en niet zo'n beetje ook , volgende ochtend ben ik vermoeid van die dromen . Voor de rest werkt enbrel perfect !

25-12-2011 | Man | 50
Ziekte van Bechterew
Als gebruiker van het medicijn van Embrel ben ik zeer te vreden ik gebruik het nu al zo'n ruim 5 jaar (spuiten 2x per week 25mg) vanaf week 1 voel ik mij een stuk beter en kan eigenlijk alles weer doen, had ik het maar eerder gebruikt denk ik wel eens dan had de schade beperkt gebleven! Alleen bij veel gebruikers komt toch de vraag hoe gaat mijn zorgverzekering dat ver[lees meer...]goeden? en hoe gaan ze daar de komende jaren mee om? dat kan ik niet goed terug vinden helaas, gaarne een reactie!

23-12-2011 | Vrouw | 20
etanercept
Ik gebruik op dit moment ongeveer 8 maanden dit medicijn. Voor mijn artritis psoriatica. Hiervoor heb ook MTX gebruikt in combinatie met prednison. Ik heb totaal geen bijwerkingen van de Enbrel, had in het begin alleen moeite met spuiten( de pen wilde niet altijd werken) maar sinds ik in mijn armen ben gaan spuiten is dit probleem verholpen. Ik spuit mezelf 1 x pw op v[lees meer...]rijdag maar dinsdag af en toe al wel weer het idee dat ik er nog 1 kan gebruiken.. dit had ik in het begin totaal niet maar sinds vier weken ongeveer wel. Hebben meer mensen hier ervaring mee ?

30-10-2011 | Vrouw | 41
Reumatoide arthritis
Sinds 4 weken gebruik ik Enbrel, ik ben er zeer over te spreken! Ik gebruik een clicpen. Ik ga liggen bij het injecteren en ik moet zeggen, compleet geen problemen. Geen huidreactie, geen pijn bij het inspuiten. het enige wat ik heb is 2 dgn erna echt een hele erge hoofdpijn voor 1 dag. Maar als dat alles is, ik kan mijn handen en voeten weer gebruiken en neem de hoofdpijn[lees meer...] op de koop toe!

20-09-2011 | Vrouw | 62
Artritits Psoriatica
Gevoel zwaar overspannen te zijn. Trillen, hartkloppingen en jankerig. Lijk niet meer georiënteerd. Kortom: zwaar de weg kwijt! Nooit eerder gehad. Er is ook niets in mijn leven veranderd dat dit rechtvaardigd. Gekgenoeg valt dit samen met een plotseling en geweldige resultaat van Enbrel: volledig pijnvrij. Loop weer op gewone schoenen en fiets weer na jaren scootmobiel. L[lees meer...]oop weer de trap na jaren traplift. Als het overspannen gevoel van Enbrel komt zal ik moeten stoppen want het is echt heel hevig. Vraag mij af, als dat vaker gebeurt of ik mijzelf dan nog in de hand heb. Maar de hamvraag: komt het van de Enbrel, zijn er meer personen met deze ervaring? Afz. Fenny

25-08-2011 | Vrouw | 25
Artritis psoriatica en psoriasis
Ik heb een keer gespoten na ruim drie mmaanden geen medicijnen te hebben gebruikt voor de reuma vanwegen bijwerkingen van de humira en simponi en nog twee andere en ook bij werkingen van eerdere medicijnen zoals MTX. Dus hoopte dat dit zou gaan werken. Maar na 10 minuten na het spuiten begonnen de bijwerkingen heel erg duizelig kon nauwelijks op mijn benen staan, later de [lees meer...]middag zat ik over mijn bovenn lijf en gezicht onder de onderhuidse bloed puntjes(die waren de dag erna gelukkig a;l een stuk minder) de volgende ochtend nog steeds duizelig en gevoel van gedronken te hebben (wat ik niet gedaan had wan t drink geen alchol) in de loop van de dag kon ik geen eten meer verdragen dus toen ziekenhuis gebeld de dagen daarop volgend bleef de duizilgheid aanhouden en ben ik een keer flauwgevallen, en was ik extreem moe. maandag reumatoloog gesproken mag niett meer spuiten. we zijn nu een week verder en gaat nu langzaam aan beter. (Red; Ter informatie voor de lezer: MTX = methotrexaat)

20-08-2011 | Vrouw | 57
Reuma artroides
Ben redelijk tevreden over de spuit enbrel. Na jaren metrocaat, prednison, alvra en placiniel. Volgens mijn gezin ben ik meer opgeruimd en meer vrolijker geworden door de enbrel. Alleen kamp ik veel met huidproblemen ( is dat bij iemand ook bekend) Op het ogenblik ben ik aan het afbouwen met de prednison.

05-08-2011 | Vrouw | 50
Reumatische artritis
Na 3 weken gebruik en (bloed)controle bij reumatoloog waren de reumatologische ontstekingswaarden die na 2 jaar gebruik met methotrexaat in combinatie met prednisolon nog steeds niet gedaald waren, tot ongeveer 0 gedaald. Gebruik via pen heeft tot nog toe geen centje pijn opgeleverd en een paar seconden onprettig gevoel tijdens het spuiten neem ik voor lief (staat toch nie[lees meer...]t in verhouding met bij elke stap met pijn rondlopen, mijn RA zit overigens in mijn enkels). Om in aanmerking te komen voor Enbrel moest ik eerst Plaquenil slikken, daar had ik als bijwerking duizeligheid van (stond ook in de bijsluiter beschreven). Verder is mijn gezicht bij tijd en wijle opgezet maar ben er dus niet achter of dit door de Enbrel of Plaquenil veroorzaakt wordt. Misschien heeft iemand diezelfde ervaring, dat hoor ik dan graag. Ook heb ik na gebruik van het een of ander lever c.q. pigmentvlekken (de donkere versie) in mijn gezicht. Ook hoor ik graag of iemand daar last van heeft na gebruik van Enbrel of Plaquenil.

16-02-2011 | Vrouw | 46
Reumatische Artritis
knop van de pen is moeilijk in te drukken

23-01-2011 | Vrouw | 52
Bechterew
ik ben erg vatbaar voor virussen en bateries. bijwerking vermoeidheid. ik moet beweging en rust afwisselen.