Enbrel

etanercept

Reuma (46 meningen)
Artritis psoriatica (15 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Artrose (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (240 meningen)
Azathioprine (130 meningen)
Remicade (120 meningen)
Imuran (52 meningen)
Arava (43 meningen)

12-11-2017

Arthritis

vanaf de eerste week hielp Enbrel mij van de pijn af, ik moet wel 6 tabletjes mtx erbij slikken
26-10-2017

09-10-2017

Ziekte van Bechterew

Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.
08-10-2017

Gewrichtsontsteking

ik gebruik enbrel bijna 7 jaar. ik spuit 50 mg per wk. 3 weken geleden had ik afspraak met mijn Reumotoloog. hij besloot dat ik naar van elke wk. spuiten naar 2 week te gaan. Ik voelde gelijk. Ik heb al 35 jaar zware gewrichtsreuma met ontsteking. Na jaren verschillende medicatie te gebruiken dat was mijn redding (enbrel). Ik gebruik ook nog medicatie voor mijn hart (2 x s[lees meer...]tens). Remicade was de oorzaak voor mijn hart problemen. bij deze wil ik ook mensen waarschuwen. Weet iemand hoe lang kan Enbrel 50 mg injektor gebruikt worden? Ik heb ook met enbrel last van dichte en natte neus, en veel jeuk in mijn lichaam. voor jeuk weet iemand een goed middel? bij reactie altijd antwoord! dank u.
02-10-2017

Reuma

Na jarenlang tobben met Lyme uiteindelijk diagnose RA, na vele andere medicatie op Enbrel 1x pw, voelde na drie weken de pijn duidelijk verminderen. Na een aantal jaren thans 1x per 4 weken injectie.
20-04-2017

Reuma

Last van mijn ogen wordt nu met de dag meer.
13-02-2017

Ziekte van Bechterew

Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...
19-09-2016

Reuma

Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.
12-09-2016

Artritis psoriatica

Begin maart 1989 6weken na de geboorte van mijn tweede kind stond ik smorgens op met een dikke vinger en dikke midden teen. Na drie maanden wisten ze dat ik reuma psoriasis had. Ondertussen had ik ook ontsteking kaakgewricht, kreeg mond niet meer open. Ik heb in de begin periode cortisone gekregen in vinger gewrichten en kaak gewricht met gevolg van misvormde vingers tene[lees meer...]n en afbrokkeling kaak gewricht. Na een heel reeks medicijnenen allemaal tevergeefs leefde ik nog alleen op pijnstillers februari 1999 vroeg de reumatoloog mee te doen met enbrel laatste redmiddel want alles was uit geprobeerd. Na een paar inspuitingen ging het al veel beter en kon ik de pijnstillers afbouwen. Ik heb ook geen misvormingen bij gekregen. Nu heb ik fibromyalgie weet iemand of dit het gevolg is van langdurig gebruik van enbrel?
17-08-2016

Arthritis

Ik kreeg pijnlijke voet- en achillespeesontstekingen. Daarna de andere gewrichten. Tot ik overal pijn had en niet meer kon wandelen/bewegen zonder pijn. Met enbrel is de pijn nu beperkt tot waar het begonnen is, voeten en achillespees. Ik kan terug wandelen, zij het beperkt.
11-07-2016

Reuma

Sinds ongeveer 2 maanden gebruik ik Enbrel (1 injectie per week, 50 ml.) Vanaf de eerste spuit merkte ik gelijk een groot verschil. De ontstekingen werden rustiger en mijn gewrichten zijn een stuk minder gezwollen. Na deze twee maanden heb ik helemaal geen last gehad van bijwerkingen (!). Ik was er in het begin wel bang voor, maar tot nu toe heb ik geen bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Voordat ik Enbrel gebruikte heb ik Naproxen, Diclofenac en Methotrexaat gebruikt. Deze medicijnen gaven heel veel bijwerkingen en geen werking. Enbrel werkt voor mij heel erg goed, waar de andere medicijnen niet werkten. Op 19 jarige leeftijd kon ik nauwelijks sporten zonder ernstige gewrichtspijn. Sinds ik Enbrel gebruik kan ik weer sporten zoals ik gewend ben en heb ik geen last meer van mijn gewrichten. Ik gebruik de voorgevulde spuit in plaats van de pen. Ik kan dit zeker aanraden. Met de spuit kun je zelf de snelheid bepalen en dit zorgt dat de spuit er met meer gemak in gaat en er minder irritatie van de huid plaatsvindt. Het is wel aan te raden om de Enbrel een half uur tot drie kwartier van te voren uit de koelkast te halen. De kou van de injectie kan ongemakkelijk voelen. De injecties zijn voor mij ook pijnloos.
17-06-2016

Gewrichtsontsteking

Na jaren pillen slikken, opnames en andere ellende besloot de arts mij Enbrel voor te schrijven. Al 4 dagen na de 1e injectie begon de verbetering. 4 mnd geleden kon ik mijn vingers bijna niet meer buigen en nu (juni) kan ik weer van alles pakken en doen. De pijn in de gewrichten is voor 90% afgenomen en ik ben weer een mobiel mens geworden en niet meer afhankelijk van der[lees meer...]den. Het gebruik van de injectiepen is simpel en ik spuit in mijn buik. Hier voel ik niets van en als je de spuit een half uurtje laat bijkomen uit de koelkast is het injecteren een eitje. Al met al ben ik een gelukkig mens en ben de arts dankbaar dat hij mij aan de Enbrel heeft gezet.
24-04-2016

Reuma

Enbrel gebruik ik nu zo'n 5 1/2 jr. Product bevalt goed.
05-04-2016

Gewrichtsontsteking

Na 2 1/2 jaar Methotrexaat te hebben geprikt en het laatste jaar er allerlei middeltjes naast heb geprobeerd, bleven de ontstekingen in mijn kapsels komen en vergroeiden mijn gewrichten. Het kwam niet stil te staan. Toen eindelijk enbrel voorgeschreven gekregen en de ontstoken kapsels werden direct rustiger. Het is een duur middel, maar ben er erg blij mee. De aantasting i[lees meer...]n de gewrichten blijft helaas, maar kan me weer redelijk bewegen. Wel al een knobbel uit de bovenkant van mijn onderarm moeten laten snijden. Nu hopen dat het onschuldig blijkt. Ondanks deze rare plek, tóch blij met het effect.
12-02-2016

Reuma

ik haal 's avonds de enbrel pen uit de koelkast, dan doe ik de pen de volgende ochtend in mijn bh tussen mijn borsten en na ongeveer 1 uur dien ik de pen toe, nu totaal geen pijn meer met spuiten, de mannen moeten misschien een ander plekje zoeken 😜.
05-12-2015

Juveniele reumatoïde artritis

Door enbrel en in combinatie met metrotrexate spectaculaire verbetering. Van in een rolstoel, tot nu weer goed functioneren, wel met aanpassingen maar het gaat prima, gelukkig heb ik niet zoveel last van bijwerkingen, wat moe maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen, ha ha. Ik zou niet zonder meer kunnen, kwaliteit van leven is met 100% toegenomen.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (539) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum