etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (16 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (254 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (123 meningen)
Imuran (54 meningen)
Arava (43 meningen)

03-05-2018 | Man | 64
Psoriasis
Orale medicatie gaf te veel bijwerkingen. Enbrel prima middle op handen na psoriasis onder controle.

16-02-2018 | Vrouw | 25
Reumatoïde artritis
Hallo, ik gebruik de Enbrel injecties nu ondertussen al 9 jaar. ik ben geboren met kinderreuma en heb dus meer als de helft van mijn leven medicatie geslikt. ledertrexate was bij een grote tegenvaller, ik werd hier heel misselijk en depressief van.. ook heb ik Medrol en andere cortizonen ingenomen. nu bijna 9 jaar lang gebruik ik de Enbrel spuiten, dit was voor mij een[lees meer...] nieuwe wereld die openging. Naar gelang de pijn zet ik de spuit oftewel 1x/week oftewel om de 2 weken oftewel 1x per maand, dit varieert van seizoen tot seizoen. Ik raad het iedereen aan! Dankje Enbrel om mijn leven menselijk en draagbaar te maken. Gr

22-01-2018 | Vrouw | 59
Reumatoïde artritis
De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.

14-01-2018 | Man | 58
Artrose
Na 25 jaar diagnose RA, gebruik ik sinds augustus 2011 Enbrel (injectie 25ml 1x per week) Voor die tijd heb ik het gehele spectrum van mediciijnen voorbij zien komen, temeer omdat we een lange periode ook een kinderwens hadden. Niets daarvan was echt effectief, waaronder Injecties met MTX, wat een drama was. Ik was daar 2dagen erg misselijk van, wat de eetlust niet ten g[lees meer...]oede kwam. Sinds het gebruik van Enbrel en een zeer lage MTX (tablet) dosering is de balans gevonden en kan ik normaal functioneren binnen een bepaalde marge. Voor mij is Enbrel het wondermiddel.

15-11-2017 | Vrouw | 22
Artritis psoriatica
Ik ben nu al een aantal maanden aan het spuiten en mijn ontstekingswaarde is van 19 naar 3 gegaan. ik kan bijna alles weer doen

12-11-2017 | Vrouw | 58
Artritis
vanaf de eerste week hielp Enbrel mij van de pijn af, ik moet wel 6 tabletjes mtx erbij slikken

26-10-2017 | Man | 57

09-10-2017 | Vrouw | 53
Ziekte van Bechterew
Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.

08-10-2017 | Man | 57
Gewrichtsontsteking
ik gebruik enbrel bijna 7 jaar. ik spuit 50 mg per wk. 3 weken geleden had ik afspraak met mijn Reumotoloog. hij besloot dat ik naar van elke wk. spuiten naar 2 week te gaan. Ik voelde gelijk. Ik heb al 35 jaar zware gewrichtsreuma met ontsteking. Na jaren verschillende medicatie te gebruiken dat was mijn redding (enbrel). Ik gebruik ook nog medicatie voor mijn hart (2 x s[lees meer...]tens). Remicade was de oorzaak voor mijn hart problemen. bij deze wil ik ook mensen waarschuwen. Weet iemand hoe lang kan Enbrel 50 mg injektor gebruikt worden? Ik heb ook met enbrel last van dichte en natte neus, en veel jeuk in mijn lichaam. voor jeuk weet iemand een goed middel? bij reactie altijd antwoord! dank u.

02-10-2017 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Na jarenlang tobben met Lyme uiteindelijk diagnose RA, na vele andere medicatie op Enbrel 1x pw, voelde na drie weken de pijn duidelijk verminderen. Na een aantal jaren thans 1x per 4 weken injectie.

20-04-2017 | Man | 44
Reumatoïde artritis
Last van mijn ogen wordt nu met de dag meer.

13-02-2017 | Vrouw | 42
Ziekte van Bechterew
Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...

19-09-2016 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.

12-09-2016 | Vrouw | 54
Artritis psoriatica
Begin maart 1989 6weken na de geboorte van mijn tweede kind stond ik smorgens op met een dikke vinger en dikke midden teen. Na drie maanden wisten ze dat ik reuma psoriasis had. Ondertussen had ik ook ontsteking kaakgewricht, kreeg mond niet meer open. Ik heb in de begin periode cortisone gekregen in vinger gewrichten en kaak gewricht met gevolg van misvormde vingers tene[lees meer...]n en afbrokkeling kaak gewricht. Na een heel reeks medicijnenen allemaal tevergeefs leefde ik nog alleen op pijnstillers februari 1999 vroeg de reumatoloog mee te doen met enbrel laatste redmiddel want alles was uit geprobeerd. Na een paar inspuitingen ging het al veel beter en kon ik de pijnstillers afbouwen. Ik heb ook geen misvormingen bij gekregen. Nu heb ik fibromyalgie weet iemand of dit het gevolg is van langdurig gebruik van enbrel?

17-08-2016 | Vrouw | 22
Artritis
Ik kreeg pijnlijke voet- en achillespeesontstekingen. Daarna de andere gewrichten. Tot ik overal pijn had en niet meer kon wandelen/bewegen zonder pijn. Met enbrel is de pijn nu beperkt tot waar het begonnen is, voeten en achillespees. Ik kan terug wandelen, zij het beperkt.

11-07-2016 | Man | 19
Reumatoïde artritis
Sinds ongeveer 2 maanden gebruik ik Enbrel (1 injectie per week, 50 ml.) Vanaf de eerste spuit merkte ik gelijk een groot verschil. De ontstekingen werden rustiger en mijn gewrichten zijn een stuk minder gezwollen. Na deze twee maanden heb ik helemaal geen last gehad van bijwerkingen (!). Ik was er in het begin wel bang voor, maar tot nu toe heb ik geen bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Voordat ik Enbrel gebruikte heb ik Naproxen, Diclofenac en Methotrexaat gebruikt. Deze medicijnen gaven heel veel bijwerkingen en geen werking. Enbrel werkt voor mij heel erg goed, waar de andere medicijnen niet werkten. Op 19 jarige leeftijd kon ik nauwelijks sporten zonder ernstige gewrichtspijn. Sinds ik Enbrel gebruik kan ik weer sporten zoals ik gewend ben en heb ik geen last meer van mijn gewrichten. Ik gebruik de voorgevulde spuit in plaats van de pen. Ik kan dit zeker aanraden. Met de spuit kun je zelf de snelheid bepalen en dit zorgt dat de spuit er met meer gemak in gaat en er minder irritatie van de huid plaatsvindt. Het is wel aan te raden om de Enbrel een half uur tot drie kwartier van te voren uit de koelkast te halen. De kou van de injectie kan ongemakkelijk voelen. De injecties zijn voor mij ook pijnloos.