Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

acute hoofdpijn buikmassa, linker onderste kwadrant buikklachten levertoxiciteit vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

01-05-2020 | Man | 73
methotrexaat (15mg)
Spierreuma
Ik ben gestart met tabletten maar werd er misselijk van. Na 3 maanden ben ik overgegaan op een injectie per week. Ik ben door het medicijn beter gaan lopen en kan mijn armen beter bewegen. De bijwerkingen worden steeds erger. Onverwachte ontstekingsaanvallen over mijn hele lichaam. Deze duren kort (1 minuut) en zeuren daarna een tijdje door. De voorkant van mijn onderbene[lees meer...]n en voeten lijken in brand te staan. De meeste pijn als ik naar bed ga. Na 2/3 uur ben ik zo hondsmoe dat ik weer moet gaan rusten. Mijn energie is bijzonder snel op. De laatste weken ben ik steeds benauwder zonder verkouden te zijn, ook geen koorts. Opnieuw bloed laten onderzoeken. Als dit niets oplevert wil ik stoppen met mtx. Ik gebruik naast mtx 5 Mg prednison.

13-05-2019 | Vrouw | 22
Psoriasis
Sinds mn 18e is de psoriasis heel erg geworden, mijn hoofdhuid, gezicht, handen, benen, armen, eigenlijk heel mn lichaam zat onder plekjes. Verschillende zalven geprobeerd, verschillende huis/tuin/ keuken middeltjes geprobeerd, maximale lichttherapie behandelingen gekregen, fumaarzuur geprobeerd (daar had ik echt heel veel bijwerkingen van en naar mijn mening hielp het med[lees meer...]icijn niet echt) daarna een tijdje een andere zalf geprobeerd tot dat het weer erger werd. Ik zit nu 3/4 weken aan de metrotrexaat en ik heb bijna geen plekjes meer, echt super blij mee. Maar de bijwerkingen zijn best heftig zoals heel erg vermoeid zijn 2/3 dagen na inname en misselijk zijn, opgeblazen gevoel (ik heb ook het idee dat ik ben aangekomen, maar dat staat niet bij de bijwerkingen en ga ik even navragen aan de arts). Ik wil het nog wel even aankijken, want ik ben echt heel blij dat de psoriasis op een paar plekken na zo goed als weg is.

19-04-2019 | Man | 76
methotrexaat (20mg/ml)
Reuma in handen

03-11-2018 | Vrouw | 34
methotrexaat (25mg/ml)
Artritis
Na een maand hoofdpijn ben ik ermee gestopt, het was geen doen meer

26-08-2018 | Man | 29
Artritis psoriatica
MTX werkte in het begin perfect tot ik een ander doosje kreeg. sinds dien alleen maar ellende na innamen 3 dagen ziek en dan was je net weer een beetje opgeknapt kon je die rotzooi weer in nemen overgestapt op enbrel helemaal super !

03-09-2017 | Vrouw | 40
Artritis psoriatica
Na een paar maanden mtx geslikt te hebben voor mijn artritis psoriatica, kreeg ik geelzucht en ben abrupt gestopt, na maanden van onderzoeken ben ik goedgekeurd voor biological Stelara. Helemaal schoon na de eerste injectie😃

08-03-2017 | Man | 70
Artritis psoriatica
lichte vorm van psoriasis en lichte ontsteking in drie re.vingers gewrichten. Gevoel van "dikke"vingers. door gebruik MTX verdween mijn psoriasis, maar kon, bleek later niet meer in de zon zitten. Dermatoloog en Reumatoloog konden voor de ontstekingen geen relatie met de MTX leggen. Ben daarom gestopt met inname en na drie weken kon ik weer in de zon. Ben nu een jaar zonde[lees meer...]r MTX en psoriasis komt weer terug alsmede het "dikke"vingers gevoel. Ga a.s maand voor gesprek met Reumatoloog en ik wil een ander medicijn proberen....of anders Biologische reumaremmers. Zoek ervaringsdeskundigen die dit herkennen.

21-10-2016 | Man | 38
Artritis psoriatica
Doordat mijn psoriasis overging in artritis psoriatica moest in switchen van medicijnen. De Psorinovo werkte alleen voor mijn huid, maar ik kreeg steeds meer gewrichtsklachten. In maart 2016 gestart met MTX, maar na de eerste bloedtesten bleek mijn lever dit medicijn niet zo goed te verdragen. Vervolgens steeds geminderd in de dosering, maar uiteindelijk zo laag uitgekomen[lees meer...] dat het middel niet meer effectief werkt. Inmiddels ben ik gestart met Humira injecties......ben benieuwd.

16-01-2016 | Vrouw | 55
methotrexaat (15ml)
Reumatoïde artritis
Het medicijn is agressief, heeft vele bijwerkingen, tot zeer ernstig zelfs. Na 2,5 maanden overweeg ik het gebruik van dit middel te staken en bij het eerstvolgende consult bij de reumatoloog de klachten c.q. bijwerkingen zodanig te onderstrepen dat er gezocht wordt naar een alternatief. Daarbij zou ik aanvullend bloedonderzoek willen aanvragen en verder aankaarten dat dit[lees meer...] middel niet met het doel van overige medicatie die ik gebruik lijkt overeen te komen, mogelijk zelfs een tegenovergestelde werking heeft. Hierbij denk ik aan de ernstige osteoporose en mijn gevoeligheid voor nierstenen waarvoor ik herhaaldelijk ben behandeld. Ik ben me bewust van de progressief toenemende afwijkingen aan mijn gewrichten, maar wil zeker aandringen op een alternatief voor dit medicament.

20-07-2015 | Vrouw | 54
Juveniele reumatoïde artritis
Ze helpen wel voor de ontstekingen, maar slik er wel 10 per week. Heb last van haaruitval, blaasontstekingen, luchtweginfecties, moe, en bij het innemen een dag misselijk.

14-08-2023 | Man | 50
methotrexaat (25mg/ml)
Reumatoïde artritis
Het injecteren is niet moeilijk. Na injecteren voel ik me misselijk, maar kan wel gewoon eten. Daarnaast wordt ik in de loop van de dag suffig, halverwege de middag moet ik plat en slapen. De sufheid duurt meestal 1 dag. Al met al ben ik 1,5 dag niet 'lekker' van dit medicijn. Eerder slikte ik pillen methotrexaat, maar de bijwerkingen daarvan waren heftiger.

29-10-2022 | Vrouw | 55
methotrexaat (50mg/ml)
Sarcoïdose
Ik kreeg de dyachnose in 2012 na jaren koorts oorklachten loopneus ... Daarna een half jaartje prednison dan zou t wel over zijn aldus de longarts Daarvan werdt t alleen maar erger longen vol granulomen Toen mtx tablet musselijk katziek paar dagen saarna i jectie maakte even verschil nu in 2022 ben ik 4 dagen beroerd maar afbouwen verergerd de sarco weer dus ik zal e[lees meer...]rmee moeten leven Ik zie er elke week tegen op

11-10-2022 | Man | 64

04-10-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
Update: nu 3/4 jaar verder en alles is onder controle. De combinatie van MTx met prednison slaat echt enorm aan. Amper/geen last meer van de RA als ik maar hou aan RRR. Rust reinheid regelmaat. Ontwijk stress en ongezond eten, veel sporten etc

23-09-2022 | Vrouw | 34
methotrexaat (12,5mg)
Artritis psoriatica
Ik heb dit medicijn 8 jaar gebruikt waarvan de eerste 5 zonder problemen. Ik ben ook nog altijd te vrede met de goede werking echter wel moeten stoppen. Afgelopen 3 jaar oplopende darm klachten met als gevolg ziekenhuis opname ernstige darminfectie veroorzaakt door mtx. 5 dagen ziekenhuis, direct gestopt en nu 8 maanden verder zijn al mijn darm problemen verdwenen als snee[lees meer...]uw voor de zon

21-08-2022 | Man | 57
methotrexaat (20mg/ml)
Reumatoïde artritis
Weet eerlijk gezegd niet hoe mijn pijn aan voeten en met name linkerhand/pols zou zijn geweest als ik dit middel niet had gebruikt. Heb nog steeds veel pijn en gezwollen ontstoken linkerhand. Probeer positief te blijven al valt dat bij mij momenteel niet altijd mee.