Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

acute hoofdpijn buikmassa, linker onderste kwadrant buikklachten levertoxiciteit vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

02-05-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
In januari na veel twijfel en angst voor dit medicijn toch van start gegaan. Op voorhand: geen alcohol, plantaardig eten en veel sport/bewegen. Als de dood was ik voor bijwerkingen maar gelukkig na 4 maanden gebruik kan ik stellen dat er geen bijwerkingen zijn op wat vermoeidheid en sufheid op de dag van inname na. Ik zal periodiek dit platform gebruiken voor updates.[lees meer...] Het doel is ooit van mtx af te stappen en perioden zonder te proberen maar dit zal nog dik een jaar duren.

28-04-2022 | Vrouw | 54
methotrexaat (20mg/ml)
Al jaren heb ik last van het fenomeen van Raynaud. Hierdoor zijn o.a. de kleinste bloedvaatjes in mijn vingertoppen beschadigd. Waarschijnlijk ten gevolge hiervan al jarenlang last van nagelrieminfecties. Veel antibioticakuren en smeersels via huisarts en dermatoloog gehad met zeer wisselend en tijdelijk resultaat. Uiteindelijk bij reumatoloog terecht gekomen en diagnose s[lees meer...]clerodermie (zeldzame reumatische aandoening die zich kenmerkt door toename van steeds stugger wordend bindweefsel met in mijn geval ook zwellingen en vochtophopingen aan handen), werd gesteld. Kreeg Methotrexaat (injectie) voorgeschreven. Gebruik MTX nu ruim anderhalf jaar. Klachten van Raynaud zijn met 90% afgenomen, maar voor de vochtophoping aan de handen werkt het bij mij niet. Daarnaast last van vervelende bijwerkingen; spierpijnen, neerslachtigheid, invloed op concentratievermogen, geheugen en tragere reactie. Meer dan 1 opdracht krijgen is lastig te verwerken. Ook de spierpijnen zijn erg vervelend. Het meest vervelend is de neerslachtigheid. Wie herkent deze bijwerking(en) van MTX?

19-04-2022 | Man | 41
methotrexaat (15mg)
Artritis psoriatica
Ik gebruik inmiddels 12 weken Methotrexaat. Na het innemen van de pillen kreeg ik een erg opgeblazen gevoel, daarom overgestapt op injecties. Na circa 8 weken merk ik dat ik na het injecteren zo'n 2 dagen misselijk ben. De psoriasis begon na 8 weken langzaam te verminderen. De gewricht ontstekingen doen minder pijn en nemen langzaam wat af. 48 uur na de injectie nee[lees meer...]m ik 5mg foliumzuur in.

14-12-2021 | Vrouw | 17
Psoriasis
ik heb sinds maart 2021 psoriasis gutatta. geen zalven hielp en sinds eind zomer begonnen met dit medicijn. ondanks de bijwerkingen ben ik eeg tevreden met dit medicijn. Alles is compleet weg terwijl me hele lichaam onder zat. ik hoop wel in de toekomst over te haan op een andere medicijn. want het is toch rotzooi en ben pas 17 jaar. een tip, dovobet gel werkt ook perfe[lees meer...]ct!

27-09-2021 | Vrouw | 74
Polymyalgia rheumatica
Methotrexaat liet ook in combinatie met prednison de bexinking niet dalen. Was al ongeveer 20 jaar ongeveer 60. Met Roactemra is die dus normasl Is nu normaal. Er gebeurt dus wel degelijk wat De Arteritis Temporalis lijkt nu ook echt af te nemen, maar ik gebruik ook nog steeds 15 mg prednison per dag. En dat lukt me niet om dat af te bouwen! Sinds ik Roactemra gebru[lees meer...]ik slaap ik erg onrustig. Ik praat en roep uren lang! Niet leuk voor partner, maar zorgt ook bij mij voir extreme moeheid. Daarnaast heb ik nu sinds ca 2 maanden wat stukjes Andrews Barber onder 1 voet. Ik weet niet of er verbanden zijn.

20-12-2020 | Vrouw | 29
Psoriasis
Sinds juni ineens een gek plekje op mijn hand.. vroeg tijdig en zeer optijd mee na de huisarts gegaan.. van het ene zalfje na het andere zalfje, tot 7 verschillende zalfjes toe.. tot slapen met vettige handen in verband gewikkeld om de handen heen.. slapen met vette handen & handschoenen aan. Wat een drama & het werd steeds erger tot erger. En wat een JEUK!!!! Eenmaal ein[lees meer...]delijk bij een dermatoloog! Eerst zeiden ze het is eczeem toen stukje huid weggenomen toch psoriasis! Sinds vorige week begonnen met de methotrexaat na grondige onderzoek helemaal gezond verklaard dus nu methotrexaat 2,5 mg 1e week 2 week later 4 week erop 6. 2 dagen erna 2x foliumzuur slikken. En elke maand bloedprikken. Vandaag voor de 2e keer dosis genomen van nu dus 4.. Heb vanochtend eerst een maagbeschermer genomen vanwegen de buikpijn van vorige week! Verse groente soep eerst gegeten en toen de medicijnen ingenomen.. Ben nu 2 uur verder moet zeggen dat ik me nu beter voel dan de 1e dosis van vorige week terwijl ik toen ook eerst gegeten had. Merk wel dat ik een stuk prikkelbaarder dan normaal ben (kan ook komen van de jeuk en de pijn) De dermatoloog gaf aan pas verschil te zien na 3 maanden! De berichten die ik hier lees geven mij hoop! Mijn handen zijn van binnen zo erg kapot & open wonden dikke korsten in de handen tussen de vingers op de vingers en onder de nagels! Wat verschrikkelijk dit!!! Ik hoop snel verschil te gaan zien en dat ik snel mag stoppen met het gebruik hiervan. En dat het dan ook echt weg mag blijven. Ps: ik heb ook kleine psoriasis plekken onder de voet en op het hoofdhuid. Maar mijn handen zijn van 1 klein plekje, na hele uitzaaiingen over beide handen gegaan! Alle 2 de handpalmen zijn helemaal open. Verder wens ik jullie allemaal heel veel sterkte met het herstel hiervan! En dat deze medicijnen ons allen mag helpen om weer optimaal van ons leven te kunnen genieten!

17-10-2020 | Man | 56
methotrexaat (2,5mg)
Aandoening ontdekt ivm slechter zien. Diagnose pas na 2 jaar van ene naar andere specialist uiteindelijk in OOG-ziekenhuis in Rdam gesteld. Birdshot een zeldzame auto-immuunziekte. Niet behandelen leidt tot mogelijk tot algehele blindheid. Sinds enkele jaren is bekend dat MTX mogelijk de auto-immuun reactie in de ogen remt en mogelijk stilzet (reset) Na start met stoot[lees meer...]kuur prednison (Met effect, minder ontstekingen in bloedvaten en stop verdere beschadiging netvlies) Daarna inmiddels bijna 3 jaar MTX. Zie bijwerkingen. Tot maart 2020 20 mg/week, daarna, ivm longembolie en Corona, is dosis gehalveerd. Maar ondanks dat toch in augustus een fikse slokdarm ontsteking. Algemeen gevoel: bijwerkingen lijken toe te nemen in ernst en dat maakt afweging ‘middel en kwaal’ steeds lastiger. MTX tast je immuunsysteem ergo je weerstand aan en dat is zeker in deze Coronatijden een steeds zwaardere afweging.

08-06-2020 | Man | 75
Reumatoïde artritis
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

17-06-2019 | Vrouw | 37
Psoriasis
Ik neem sinds 5 weken voor psoriasis 1x 15mg per week, gedoseerd in 3x2 tabletjes (avond-ochtend-avond). Omdat het gedoseerd is in 3 ben ik niet misselijk, heb wel vaak een zware opgeblazen maag, alsof er een ballon inzit. Daardoor heb ik ook minder eetlust en ben ik vlugger verzadigd als ik eet, ben wel al een beetje gewicht verloren (3kg). Wat ik lastig vind is dat ik to[lees meer...]taal geen energie meer heb, exact 24u na inname van de eerste pilletjes en als ze dus ook allemaal binnen zijn, lig ik plat, heb dan 0,0% energie, het is kruipen dan, tot 48u na de eerste inname ben ik nog extreem futloos, het is pas die dag erna dat ik weer een beetje kan ondernemen met de nodige pauzes, want die energiedip blijft echt wel sluimeren. Ik vind die bijwerking de ergste, het is ook normaal, daar de MTX je imuunsysteem onderdrukt, maar het is niet fijn en het weegt soms op mijn gemoedstoestand. Na de tweede kuur merkte dat ik hoofdharen verloor, maar dat is helemaal weggegaan door de foliumzuur te verhogen (10mg ipv 5mg). Maar de effecten, wauw, het is ongelooflijk hoe goed het werkt!!! Ik wordt goed, vaak en van nabij opgevolgd, ook mijn bloed, alles is ok tot hiertoe. De dosis kan verminderd worden tot een onderhoudsdosis na een week of 8, wanneer het maximumeffect bereikt is. Ik hoop dan ook dat mijn energielevel wat verbeterd. Tot dan bijt ik nog even op de tanden.

12-06-2019 | Man | 68

19-03-2019 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Mijn huid is nu een stuk rustiger en smeer een enkele keer nog met corticosteroïden crèmes. Ik ben begonnen met lichttherapie en zalven, maar dat hielp maar kort en klachten kwamen terug. Met de jaren verergerde de psoriasis, tot het stadium bereikt werd dat ik onder de schilferende en jeukende rode plekken zat over mijn gehele lichaam. Mijn handen en gezicht begonnen[lees meer...] ook. Dit was voor mij het omslagpunt en ben aan de MTX gegaan. Ik ben van plan ( ook na overleg met specialist ) om nog even door te gaan met deze dosis en te kijken of de bijwerkingen wellicht wat minder worden doordat het lichaam zich instelt op het medicijn.

12-12-2018 | Man | 47
methotrexaat (15mg)
Erg moe dag na injectie, moet heel veel en vaak plassen, icm neotigason tabletten zijn vingerafdrukken grotendeels verdwenen, na verlaging van 15mg naar 10mg kwamen deze weer terug, maar ook het ziektebeeld, dus weer naar 15mg nu

06-11-2018 | Man | 32
methotrexaat (25mg/ml)
Ziekte van Crohn
bijna een half jaar bezig meer wekelijkse injectie van MTX, eerst 3 maand 25mg en momenteel op het einde van 15mg. Dit om geen antistoffen aan te maken tegen Remicade en Immuran ben ik allergisch aan. Bij de 25mg was ik extreem misselijk tot zelfs braken zonder dat daar aanleiding van enige ziekte toe was. verder werkt het zeer fel op je gemoed en weinig goesting om vee[lees meer...]l dingen te doen. Bij de 15mg was is gelukkig dat het braken al wat minder fel was maar uiteindelijk blijft het op de tanden bijten. binnen 2 weken ben ik ervan af en dat doe ik nooit niet meer, wat een rotzooi.

07-07-2018 | Vrouw | 39
methotrexaat (7.5mg)
Gewrichtsontsteking
Oktober 2016 methotrexaat gekregen na 3 maanden prednisolon, tegen poli artritis in de voeten wat het lopen zeer moeilijk en pijnlijk maakte, en extreme vermoeidheid (16 uur slaap nodig per dag). Methotrexaat opgebouwd tot 22,2 Mg per week tot december 2016. Toen namen de ontstekingen af. Nog 10 tot 11 uur slaap nodig per nacht en weer terug aan het werk gegaan (32 per wee[lees meer...]k). Onderhoudsdosering van 12,5mg gehad voor ruim een jaar. Toen langzaam gaan afbouwen via 10mg naar 7,5mg. Het middel werkt goed tegen de ontstekingen, maar zorgt wel voor bijwerkingen. Heb accuut moeten stoppen afgelopen mei door een leverontsteking en opgezette milt. Verbaasde me als geheelonthouder van alcohol cafeïne etc, ik neem nog geen paracetamol. Bleek te komen door CMV virus. Kan normaal geen kwaad maar kan in combinatie met methotrexaat deze klachten geven. Dus nu gestopt met methotrexaat. Merk dat ik maar 8 tot 9 uur slaap nodig heb per nacht, ben stuk vrolijker, en niet meer misselijk. De extra pondjes ben ik trots op. Hoop dat de ontstekingen niet terug komen. Word gemonitord door de reumatoloog, maar voorlopig ben ik hoopvol zonder medicatie :-)

30-05-2018 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
Ik slik al enige jaren methotrexaat. Of het helpt, weet ik niet, omdat ik sinds de diagnose trouw geslikt heb. Er ontstaan wel overal knobbels en bobbels aan handen en voeten die blijkbaar niet weg te halen zijn. Bij mijn hand drie maal geopereerd, maar de bult zit er nog. Ik heb veel pijn aan handen en voeten en eigenlijk overal. Slik maar 15 mg. per week. Mijn vitaliteit[lees meer...] is enorm afgenomen, ik kan steeds minder ver lopen zonder overal pijn in mijn rug te krijgen. Sporten lukt steeds minder goed: ik ga niet vóór- maar achteruit. Ik zwem ook elke week. Mijn vraag: val je af van die pillen? Ik ben sinds ik slik gevaarlijk mager geworden: 50 kg , dat is 10 kg. eraf bij 175 cm. ik vind dat bedreigend. Ik zie er ook slecht uit, helaas. Ook maak ik me zorgen over eventuele afname van botdichtheid,of is dit niet nodig? Neemt je testosteron ook af bij deze medicatie, of is dat bij vrouwen geen punt? Waarom lees je alleen over afname bij mannen, of is dat daar ook niet aan de orde? Feit is dat ik dat niet kan vinden op internet bij de bijwerkingen. Weet iemand een antwoord? Zou ik in overleg eens moeten stoppen met dit medicijn?

22-10-2017 | Man | 66
Reumatoïde artritis
Moeilijk aan te geven. Weet niet hoe ik me zou voelen als ik dit niet zou hebben gehad. Ik heb colitis ulcerosa, zou deze ziekte kunnen negatief kunnen beïnvloeden, maar mtx werkt als ontstemmingsremmer, geen idee hoe eea invloed heeft op elkaar. Volgens mijn apotheker kan mtx de werking van de griepprik kunnen beïnvloeden. Toedienen griepprik enkele dagen uitgesteld.