Methotrexaat

methotrexaat

Reuma (104 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Gewrichtsontsteking (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Methotrexaat

Bojan Nikolik (12-07-2015)

31-08-2019

Artritis psoriatica

Na de eerste week erg beroerd voelen, slapeloze nachten maar vooral depressief, ik had totaal geen zin meer in leven kamde me haren niet meer omdat er plukken uitkwamen.
13-07-2019

Artritis psoriatica

Sins 3 weken neem ik het . Eerst 3 op woensdag 2.5 .24 uur later piletje folium . Week er na wo weer het zelfde .. week er na 6 pillen . En dag er na folium. Kan nu niks meer . Duizelig zweten warm koud . Last van me oor oog buik als of je je eigen lichaam niet ondercontrolen hebt . Als ik een schoef in de muur draai ga ik zweten paniekerig en val haast om. 13.7.2019 nu[lees meer...] maandag bellen en het weekend even rustig doen . Als het gaat ik heb snel als ik iets voel dat ik weer in paniek raak . Ik ga er mee stoppen en hopen dat ze iets anders hebben .
16-04-2019

Artritis psoriatica

Beste respondent van 11-04-2019. U kunt contact via deze site nemen. (privé gegevens zijn niet online )
15-02-2019

Reuma

Ik kreeg 15 mg Ledertrexate (2 x 7,5 mg) per week voorgeschreven door de reumatologe. Na elke inname was ik een dag of twee wat misselijk (vervelend, maar doenbaar), na een week of vier voelden mijn gewrichten (vooral reuma aan polsen) wat minder pijnlijk en gezwollen aan. Na een maand medicatie bleken mijn ontstekingswaarden gedaald - goed nieuws dus - maar bleken al mij[lees meer...]n leverwaarden (SGOT, SGGT, alkalische fosfatase, gamma GT) zeer ernstig verstoord. Gamma GT bijvoorbeeld stond op 582 (terwijl die onder de 33 moet staan). Ik moest onmiddellijk met deze medicatie stoppen. Zelfs na het stoppen bleven mijn leverwaarden nog een maand verslechteren, alvorens dan plots te verbeteren. Ze blijven evenwel nog te slecht om meteen met een ander geneesmiddel tegen reuma te starten.
11-09-2018

Reuma

S morgens injectie 15 mg mtx. S middagslaapje doorsziek in het ziekenhuis. Middel ongeveer 17 jaar gebruikt. Arts wist binnen 2 uur dat het een alvleesklierontsteking was. Het komtveel voor bij het gebruik van mtx.
06-09-2018

Reuma

Na eerste injectie bleek allergische reactie op te trede . Witte bloedcellen naar nul niveau. Met spoed opgenomen in ziekenhuis ( met ambulance). Witte bloedcellen bleven laag, infectie in slokdarm opgelopen en op intensive care beland. Kantje boord volgens specialist. Lange herstelperiode met nodige gevolgen. Nu zoeken naar alternatieve medicijnen in biologicals maar nog [lees meer...]niet gevonden helaas..
02-06-2018

Artritis psoriatica

nadat MTX tabletten niets deden overgestapt op injecties. Daar werd ik echt vreselijk ziek van. Op vrijdag 16u de injectie, eten om 17u en een uur later kwam alles er weer uit. In trainingspak onder een dik dekbed liggen rillen tot zondag. Dan ging het weer. Na een paar maanden kwam daar als gevolg van MTX een hartvliesontsteking bij. Accuut gestopt en toen bijna 10 jaar g[lees meer...]een last meer gehad.
08-03-2018

Psoriasis

Ondanks het tegelijk gebruik van foliumzuur de dag erna ,waren de bijwerkingen niet te doen ,ik heb er zelfs ondanks een thoraxfoto voorafgaande een zeer zware longontsteking door gekregen waarbij ziekenhuis opname noodzakelijk was .
24-01-2018

Artritis psoriatica

..ik ben sinds een jaar gestopt met Humira en Methotrexaat, ik ben een alternatief middel dat ik zelf maak gaan gebruiken en was binnen 3 weken van mijn artritis psoriatica verlost. Ik heb goed afgevallen, heb een perfecte huid, slaap perfect, heb energie als een paard, gewoon top! Ik sta nog steeds onder controle van de specialist. Mijn bloedwaarden zijn perfect, bloeddru[lees meer...]k top. De arts kan het niet verklaren en daarom is hij sceptisch...Zal niet komen door het alternatieve middel maar doordat je meer rust hebt, zegt ie. Onzin natuurlijk. Ik ben directeur van 7 bedrijven en heb 34 mensen voor mij aan het werk...dat kun je geen rust noemen..ik maak meer uren dan iemand in loondienst en dat vind ik niet erg, maar als de wetenschap iets niet kan verklaren, dan kramen ze onzin uit. Kortom, ik ben een gelukkig mens en ik hoef die chemicaliën waarvan je het effect op de lange duur niet weet, gelukkig niet meer te gebruiken.
22-10-2017

Artritis psoriatica

Ziekte begon een paar jaar geleden, eerst met een teen daarna wijsvinger, begin dit jaar duimen pijn en pols. Om te kunnen werken en normaal slapen gebruik ik naproxen 500mg 2/dag. Na bloedonderzoek werd ik ik gebeld door assistente reumatoloog dat ik moet onmiddellijk stoppen met inname methotrexaat, leverfunctie in gevaar. Binnenkort ga ik naar reumatoloog voor alternat[lees meer...]ieve behandeling. Sterkte iedereen met zijn aandoeningen. Adam
15-05-2017

Reuma

na een prednisoninjectie waren de ra klachten zo goed als weg, maar kwamen langzaam weer opzetten na een week of 3. toen de methotrexaat aan zou moeten slaan. De klachten waren minder als voor de prednison injectie, maar zeker niet weg. stijve vingers bleven, alleen duurde de ochtendstijfheid nu 10 minuten ipv uren.. pijn in de spieren was verdwenen. elke maand een bloed [lees meer...]onderzoek en de leverwaarde stegen eerst langzaam van 30 naar 54 en toen ineens naar 3000. ik moest direct stoppen. Dat is nu bijna 3 weken geleden en de reuma klachten zijn nog steeds weg. Mijn gevoel was ook dat de diagnose niet helemaal klopte. als ik stijve handen had en mijn onderarm masseerde gingen de klachten weg. ook voelde ik veel triggerpoints op deze spieren. Helaas ineens erg donkere urine, geen honger meer en moeite met diep doorademen. erg moe en voor de rest zijn we nog aan het uitzoeken wat de exacte oorzaak is.
08-11-2016

Gewrichtsontsteking

Medicijn werkt niet bij mij. Heel veel haaruitval, en nog steeds. Gebruik het nu al 4 jaar maar heb toch vaak ontstekingen in mijn vingers en polsen. Denk erover na om ermee te stoppen, heb geen baat bij. Dit al besproken met de specialist. Als het zo doorgaat ben ik straks helemaal kaal.
11-07-2016

Reuma

Methotrexaat heeft mij niet geholpen. Ik slik het al zeker een jaar en in die tijd is er niets aan mijn reumatische artritis veranderd. Ik heb wel last gehad van bijwerkingen.
26-02-2016

Artritis psoriatica

vreselijk middel, kon er absoluut niet tegen, nog veel te lang mee door gegaan, had sneller moeten stoppen.
28-04-2015

Reuma

net zo'n naar middel als plaquenil wat ik daarna heb geprobeerd, zelfde bijwerkingen
07-05-2013

Psoriasis

Ik heb voor mijn psoriasis een aantal maanden Methotrexaat gebruikt 1 x per week opbouwend van 5 mg naar 20 mg. Daarbij moest ik 1 x per week foliumzuur 5 mg slikken. Dit is een stof die het lichaam zelf aanmaakt maar door het gebruik van Methotrexaat dit niet goed meer werkt, vandaar de aanvulling ook zorgt foliumzuur voor minder bijwerkingen. Na een week of 3 waren de b[lees meer...]ijwerking zo extreem dat ik van de dermatoloog ( na advies van de apotheek ) een extra dag foliumzuur moest gaan slikken. Al met al ging dit redelijk. Voor mijn psoriasis deed dit niets, wel gingen mijn leverwaarden zo schrikbarend omhoog dat ik moest stoppen met de MTX ( van de leverarts ) uiteindelijk ben ik al een aantal maanden aan het spuiten met Humira.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (510) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum