Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

vermoeidheid levertoxiciteit

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

23-10-2023 | Man | 51
methotrexaat (15mg)
Eczeem
Ik gebruikte klasse 3 hormoonzalven met matig effect. Voordat je op een biological mag, moet je eerst Methotrexaat of een vergelijkbaar middel gebruiken. Bij de eerste keer bloedprikken waren de leverwaarden verhoogd en had ik rode ogen met jeuk. Daarbij kwam dat ik steeds minder kon plassen (ik gebruik een kaliumsparende bloeddruk medicatie, is vocht afdrijvend). Uitei[lees meer...]ndelijk gestopt. Leverwaarden weer okay. Maar rode jeukende ogen blijven. Niets helpt. Iemand ervaring als deze??

10-07-2023 | Vrouw | 83
methotrexaat (15)
Reumatoïde artritis
Niet te doen wat bijwerkingen betreft..geen qwaliteit v leven

16-06-2023 | Vrouw | 74
Oogontsteking
De dag na inname vd wekelijkde medicatie erg moe. Ook viel mijn haar erg uit. Mijn okselhaar verdween helemaal. Normaal zou ik er blij mee zijn maar dit is een hormoonkwestie. Toen ik mijn lange haar af liet knippen had ik net een permanentje. Wel wat slag altijd maar geen krullen. Voor de mtx pfednison gebruikt een half jaar en nu cell cept. Dat slaat gelukkig aan.

24-04-2023 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Ik heb sinds 2020 Arteriitis Temporalis, slik sindsdien Prednisolon nu 10 mg, wordt de laatste tijd vaak verhoogd, waardoor ik ernstige bijwerkingen kreeg ,Hoofdpijn,Duizelig, Wazig zien, Oorsuizen. Door de verhoging van de Prednisonol heel slecht zien,ik heb maar een goed oog. Nu moet ik Methotrexaat erbij gaan gebruiken,ik was vandaag bij de Reumaconsulente en heb nee [lees meer...]gezegt omdat ik bang ben voor dezelfde bijwerkingen. Wie heeft er ook ervaring met deze bijwerkingen?

20-01-2023 | Man | 76
Non-Hodgkin lymfoom
Na toedienen via infuus duurde het misschien 20 seconden tot de aanval startte. Ik heb nog op de knop gedrukt, meer weet ik niet. Toen ik weer op de wereld was keek ik in de lieve ogen van een verpleegkundige. Zij heeft mij gered. Na weer op gang gebracht zag ik dat er 15 personen op mijn kamer stonden. Waaronder een paar cardiologen

07-02-2022 | Vrouw | 57
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Middel veel erger dan de kwaal. Was er letterlijk anderhalve dag beroerd van terwijl ik wel 50 uur per week werk in eigen winkel. Wat een troep! Eindelijk pas na anderhalf jaar kreeg ik van een andere arts leflunomide voorgeschreven gekregen, wat een opluchting! Elke dag een heel klein tabletje en helemaal nergens last van. Heb veel te lang mtx moeten gebruiken!

13-02-2021 | Vrouw | 50
methotrexaat (15mg)
Reumatoïde artritis
Paar maanden geleden gestart met MTX injectie. 6 weken lang start dosis van 10mg, dag na injecteren altijd hoofdpijn. Na het ophogen van de dosering (van 10mg naar 15mg)namen de klachten zeer sterk toe. Hoofdpijn werd ondraaglijke hoofdpijn en bleef dagen aanhouden daarbij werd ik steeds meer benauwd. Na 3 injecties van 15 mg vertrouwde ik de bijwerkingen niet meer, de[lees meer...] benauwdheid nam ernstig toe. Meteen de arts gebeld, spoed aanvraag bloedonderzoek en daar kwam uit dat de waardes niet goed waren. Doorgestuurd naar spoedeisende hulp, meerdere onderzoeken gekregen o.a scan met contrastvloeistof en daaruit kwam 'Meerdere longemboliën die centraal zaten'. Nacht op hartbewaking gelegen en 5 dagen op de longafdeling en voor de rest van mijn leven aan de bloedverdunners. In overleg met de arts accuut gestopt met MTX, het is immers bewezen dat (zeer zelden )longemboliën een bijwerking kan zijn van MTX. Mijn gezondheid heeft hier( en ook psychisch )wel een klap mee gehad!

24-09-2020 | Vrouw | 28
Eczeem
Ik ben begonnen met 4x 2,5 mg methotrexaat vanwege mijn eczeem. Dit bleek geen effect te hebben. Met name de eerste maand veel last van bijwerkingen. Ik neem het vrijdag avond in heb mij het hele weekend depressief gevoeld en had weinig energie. Ook werd ik misselijk in de ochtend. Na 8 weken is de dosering verhoogd naar 6x 2.5 mg. Dit heeft helaas nog steeds geen effect w[lees meer...]aardoor ik moet stoppen met methotrexaat en over moet gaan op een ander medicijn.

03-08-2020 | Man | 51
methotrexaat (2,5mg)
Psoriasis: ik gebruik sinds mijn 31st. 80 mg Valsertan en 5 mg Amlopine voor mijn hoge bloeddruk. Mijn bovendruk was 220 onderdruk 124. Nu 120 bij 84 dat is een mooi getal, soms heb ik het behoorlijk koud bij 20 graden of hoger (weet niet of het goed is) Na een paar jaar dit gebruikt te hebben begon ik wat jeuk (schilfers) te krijgen op mijn hoofd en lichaam het werd st[lees meer...]eeds droger en roder, over al een soort brandwondje. Ik ben toen doorverwezen naar het ziekenhuis voor verdere onderzoek. Men kwam erachter dat het psoriasis (een erger soort) is en moest direct aan de 2,5 mg Methotrexaat en 5 mg Foliumzuur. Bij het innemen van dit medicijn word ik nog steeds misselijk kan mij niet meer concentreren en kan niets meer hebben (wat ik heel erg vervelend vind). Mijn lever functie is een stuk achteruit gegaan. Nu wilt men dat ik overgaat naar de injectie. Ik weet niet of dit een goed idee is nu ik de reviews gelezen heb.

25-11-2019 | Vrouw | 53
Artritis psoriatica
Voor de Artritis had ik niet echt het idee dat het hielp, wel voor de Psoriasis op mijn hoofdhuid. Na een paar maanden bleek dat mijn leverfunctie zo verslechterd was dat ik per direct met de Methotrexaat moest stoppen. Niets gebruiken tot mijn leverwaarde weer in orde is, Methotrexaat mag, kan en wil ik niet meer gebruiken. De Psoriasis op mijn hoofdhuid is weer in voll[lees meer...]e hevigheid terug gekomen. Hopelijk is er een goed alternatief wat voor zowel de Artritis als voor de Psoriasis werkt.

18-10-2019 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten

11-10-2019 | Vrouw | 54
methotrexaat (10mg)
Systemische sclerose
Sinds ik die tabletten innam had ik een hele lage bloeddruk, bovendruk onder 9, ik kreeg veel last van draainissen, en voelde me algemeen niet goed.

31-08-2019 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Na de eerste week erg beroerd voelen, slapeloze nachten maar vooral depressief, ik had totaal geen zin meer in leven kamde me haren niet meer omdat er plukken uitkwamen.

13-07-2019 | Man | 29
Artritis psoriatica
Sins 3 weken neem ik het . Eerst 3 op woensdag 2.5 .24 uur later piletje folium . Week er na wo weer het zelfde .. week er na 6 pillen . En dag er na folium. Kan nu niks meer . Duizelig zweten warm koud . Last van me oor oog buik als of je je eigen lichaam niet ondercontrolen hebt . Als ik een schoef in de muur draai ga ik zweten paniekerig en val haast om. 13.7.2019 nu[lees meer...] maandag bellen en het weekend even rustig doen . Als het gaat ik heb snel als ik iets voel dat ik weer in paniek raak . Ik ga er mee stoppen en hopen dat ze iets anders hebben .

16-04-2019 | Man | 53
Artritis psoriatica
Beste respondent van 11-04-2019. U kunt contact via deze site nemen. (privé gegevens zijn niet online )

15-02-2019 | Vrouw | 52
Reumatoïde artritis
Ik kreeg 15 mg Ledertrexate (2 x 7,5 mg) per week voorgeschreven door de reumatologe. Na elke inname was ik een dag of twee wat misselijk (vervelend, maar doenbaar), na een week of vier voelden mijn gewrichten (vooral reuma aan polsen) wat minder pijnlijk en gezwollen aan. Na een maand medicatie bleken mijn ontstekingswaarden gedaald - goed nieuws dus - maar bleken al mij[lees meer...]n leverwaarden (SGOT, SGGT, alkalische fosfatase, gamma GT) zeer ernstig verstoord. Gamma GT bijvoorbeeld stond op 582 (terwijl die onder de 33 moet staan). Ik moest onmiddellijk met deze medicatie stoppen. Zelfs na het stoppen bleven mijn leverwaarden nog een maand verslechteren, alvorens dan plots te verbeteren. Ze blijven evenwel nog te slecht om meteen met een ander geneesmiddel tegen reuma te starten.