Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

acute hoofdpijn buikmassa, linker onderste kwadrant buikklachten levertoxiciteit vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

06-09-2015 | Vrouw | 68
methotrexaat (20mg)
Reumatoïde artritis
Na aanloopproblemen nu werkzaam bij hogere dosis. Injectie geeft minder last van misselijkheid. 2 x p week foliumzuur erbij.

28-03-2024 | Man | 59
Artritis psoriatica

levertoxiciteit

Gebruik methotrexaat zo'n 12 jaar voor psoriasis en artritis psoriatica, eerst in tabletvorm maar inmiddels al jaren als injectie. De psoriasis is goed onder controle maar niet helemaal weg. Het duurde lang voordat ik de diagnose artritis psoriatica kreeg, waardoor het meerdere jaren niet behandeld werd. Ik had PSA aan mijn kleine tenen (dactylitis), enkele gewrichtjes va[lees meer...]n mn handen en pezen van rechterheup en rechter hamstring. Meteen na start medicatie namen de klachten sterk af, waardoor ik bijna alles weer kon doen. Het laatste restje klachten duurde wat langer maar nu zijn alle PSA klachten 100% weg. Metho is hepatoxisch, dus niet goed voor je lever. Mijn ALAT nam jarenlang heel geleidelijk toe, na 10 jaar net boven de normaalwaarde. Geen enkel probleem volgens de reumatoloog, maar ik vond het geen fijn idee. Daarom gebruik ik nigella sativa olie (supplement met hepa-protective eigenschappen, geen medicijn) en dat zorgt er nu al 2 jaar voor dat mijn leverwaarden (ALAT) keurig binnen de norm blijven. Kortom, echt enorm blij met de metho, kan alles weer doen.

20-02-2024 | Vrouw | 56
methotrexaat (25mg/ml)
Vasculitis

vermoeidheid

vasculitis van de grote vaten/aorta/slagaders, na diverse mislukte pogingen van 60 mg prednison af te bouwen vlamde de ziekte rond 7.5 mg weer op. (Weer verhoogde ontstekingswaarden) Nu Methotrexaat erbij, van 15 mg injecties opgebouwd naar 25 mg. Na een week of 6 zijn de ontstekingswaarden weer binnen normaalwaarden en kan ik de prednison weer afbouwen van 10 mg naar 7.[lees meer...]5 mg. Van de mtx injecties geen bijwerkingen, ik ben wel vreselijk moe maar dat ben ik al sinds het begin van de ziekte en medicatie. (prednison, bloeddrukverlagende medicatie, zoledroninezuur infuus, pantoprazol etc.)

21-01-2024 | Vrouw | 64
methotrexaat (12,5)
Psoriasis
Nu 3 weken verder na eerste injectie en ik zie het verbeteren , na open bloedende jeukende plekken naar gave huid. Nog niet alles maar ben hier al erg blij mee , was erg bang voor bijwerkingen, na reacties gelezen te hebben . Maar tot nu toe geen bijwerkingen, behalve dat ik er zelf zelfverzekerder en gelukkiger van wordt. Ben nog maar 3 weken bezig hoop dat het zo doorg[lees meer...]aat , heb in m'n achterhoofd dat het kan veranderen , maar ....... misschien heb ik geluk . Heb al 40 jaar ernstige psoriassis en nu na 3 injecties een flink stuk beter. Gave huid , nog wel met lichte plekken maar het is een prima begin. Ik voel me opgewekte en wat meer waard. Raar gezegd maar zo voelt het wel voor mij.

18-10-2023 | Man | 55
Psoriasis
Binnen twee weken was ik helemaal klachten vrij. Ben toen van 6 tabletten naar 4 gegaan. Het ging helaas maar Twee maanden goed. Bij de tweede controle bleek dat mijn bloedwaarden fout waren en ik meteen moes stoppen. Nu ben ik weer bij af en sta ik weer helemaal onder.

19-06-2021 | Man | 56
methotrexaat (25mg/ml)
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden over de effectiviteit van dit medicijn icm met 2,5 mg prednison per dag Na acute ondraaglijke pijn bleek ik acute reuma te hebben. Eerst 50 mg prednison per dag en bleek niet effectief. Daarna icm MT tabletten sloeg t wel aan en nu pijnvrij. Na een halfjaar over gegaan op injectie voor op advies ivm kans op maagproblemen van tabletten. Ben wel totaal gestop[lees meer...]t met alcohol omdat dit geen goede combi is. Kortom ik ben zeer tevreden maar gebruik t ook pas 2 jaar.

06-02-2021 | Man | 55
Sarcoïdose
Voor mijn longen veel beter, wandelingen van vroeger 4 km , nu naar 10 km sarcoidose is een inmuumziekte die voornamelijk longen aanvalt, hart ogen lever is ook mogelijk Ik gebruik het middel van phizer , stond niet in de lijst

27-02-2020 | Man | 74
Artritis
Gebruik al meer dan 15 jaar. Geen ontstekingen. Geen bemerkbare bijwerkingen. Af en toe kortdurend opflakkeren van lichte stijfheid cq pijnscheuten (in de handen, waar de klachten ooit begonnen). Vermindering dosis pakte niet goed uit: meer klachten. Huidige dosis is een hersteldosis. Herstel is naar tevredenheid. Al met al: zeer tevreden over het medicijn.

29-08-2019 | Vrouw | 30
methotrexaat (15mg)
Psoriasis
Ik ben eind januari met de MTX begonnen. Gestart met 15 mg oftewel 2 tabletten 's ochtends, 2 's avonds en de volgende dag 2. Na 2 weken zag ik al verschil. Gelukkig maar anders was ik door de bijwerkingen gelijk gestopt. Het is even doorpakken minimaal 3 maand volhouden, de bijwerkingen hebben bij mij ongeveer 2-2,5 maand geduurd. Na 2 maand heb ik de inname veranderd naa[lees meer...]r 1x 6 tabletten. Hierbij voelde ik mij beter en minder last van bijwerkingen. Ben nu al een tijdje bezig (januari) en heb gisteren mijn bloedtesten besproken alles zag er goed uit en mag nu van 6 naar 4 tabletten (10mg). Je moet echt even doorbijten de eerste paar weken, ik zag gelijk verschil en voelde mij daar goed bij. Ik heb nu geen zichtbare vlekken en schilfers meer. Kan wel zien waar het ooit zat maar ik ben zeer blij met het resultaat, voel me weer zelfverzekerd vooral met dit warme weer. Korte broek en een shirt had ik eerst niet kunnen bedenken.

03-04-2019 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
In eerste instantie met tabletjes mtx begonnen nadat RA was vastgesteld. Bij gebruik 20 mg mtx kreeg ik even verhoogde leverwaarde. Overgestapt op injectie pen 20 mg. en slik daarnaast Mariadistel om leverwaarde in toom te houden. Binnen 3 weken is leverwaarde gezakt van 57 naar 31.

20-08-2018 | Vrouw | 61
methotrexaat (15)
Vasculitis
Ik gebruik nu ook nog prednison en heb daar heel veel bijwerkingen van zoals aritmie en zeer emotioneel zijn. Verder ook Osteoporose door de prednison. Ik moet hier vanaf. De Methotrexaat geeft mij nauwelijks bijwerkingen en ik hoef het maar 1x per week te injecteren. Ik vind dat heel prettig. De injectienaald is zo dun dat ik van de prik niets merk. Ik kan zelf injecteren[lees meer...].

12-11-2017 | Vrouw | 58
Gewrichtsontsteking
vanaf de eerste week werkte Enbrel prima, geen pijn meer, moet er wel 6 tabletjes MTX bij blijven slikken per week

05-10-2016 | Vrouw | 63
methotrexaat (15mg)
Sarcoïdose
Op 6 maanden tijd viel ik door? In sarcoidose IV. Eerst cortisonen gebruikt, daar kon ik absoluut niet tegen. Longinhoud daalde naar -/ 30%. Dus methotrexate geprobeerd, dat sloeg aan. Ik zat wel al met een polyneuropathie en Raynaudfenomeen sedert 1993, waarvoor de lijst te lang is hier. Heb ook zeer veel zenuwpijnen. Ik word universitair opgevolgd en moet wel ook 1mg dag[lees meer...]elijks foliumzuur en magnesium innemen BEHALVE op de dag van de mtx. Daarbij krijg ik ook dagelijks een injectie vit B 12 sedert 1993. Ik krijg regelmatig door een hardere stoot, van bv de hond, etc blauwe plekjes. Soms gaan ze weg, maar soms zit ik een 4/5 maanden met open zweren soms met een diameter van 7cm! Dan moet ik een paar maaanden stoppen om daar nieuwe cellen te kweken en dan weer mtx. Ik heb totaal geen haarverlies. Moet met nog oxycontin 20 en oxynorm 20 (4/d) bijnemen. Het is geen Joepie. Medicijn, maar dat is geen enkele! Het is net zoeken naar de juiste combinaties en verhoudingen.

12-07-2016 | Man | 66
Psoriasis
Mijn huidproblemen (gedurende de afgelopen 60 jaar) worden eigenlijk veroorzaakt doordat mijn eigen transpiratie mijn huid irriteert. "Alles" wat bijdraagt tot het ontstaan van mijn transpiratie (o.a. de zon, maar ook fysieke inspanningen, stress, te nauwe kleding, diverse warmtebronnen, hoge temperaturen in samenhang met langdurige droge periodes) leiden tot huidirritatie[lees meer...], met daaropvolgend soms open wonden (door krauwen/krabben vanwege de jeuk), infecties en ontstekingen.

24-08-2015 | Man | 58
methotrexaat (10mg)
Artritis
Kreeg 3 maanden geleden te maken met RA. Knieën, schouder, vingerkootjes waren al aangetast. Zo snel mogelijk Reumatoloog geconsulteerd. Alle bloedwaarden waren OK , maar toch de diagnose RA. Begonnen met Prednisoninjectie en daarna overgegaan op Methotrexaat (24 mg) en 1 tablet Plaquenil. Gekozen voor injectiepen vanwege het gebruiksersgemak en om maag /darmkanaal zo[lees meer...]veel mogelijk te ontzien. Wanneer de maximale effectiviteit bereikt is weet ik nog niet maar alles ziet er veelbelovend uit. Ben in elk geval pijnvrij en met uitzondering van een " stramme" vinger functioneer ik weer 100 procent.

26-04-2015 | Vrouw | 54
Artritis psoriatica
Sinds 1,5 jaar artritis psoriatia en een flinke dactilitis van mijn wijsvinger. Bij de reumatoloog direct gestart met naproxem / oxepram. Deze hadden geen effect. Daarna prednison geprobeerd maar ook dit had geen effect. Na een half jaar met methotrexaat gestart. Eerst 6 tabletten per week, daarna 8 en na 3 maanden naar 10 tabletten per week. Daarnaast altijd 1 foliumzuur[lees meer...]tablet op de andere dagen. Na ruim 5 maanden eindelijk resultaat en de druk ging van de vinger af. daarna ging het heel snel en na 3 maanden 10 tabletten per week te slikken kan ik mijn hand weer normaal gebruiken. Nu met het gebruik weer naar beneden om te kijken waar de ondergrens is. De psoriasis verdween evenredig met de dactilitis. Super blij.