Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

levertoxiciteit vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

19-04-2022 | Man | 41
Artritis psoriatica
Ik gebruik inmiddels 12 weken Methotrexaat. Na het innemen van de pillen kreeg ik een erg opgeblazen gevoel, daarom overgestapt op injecties. Na circa 8 weken merk ik dat ik na het injecteren zo'n 2 dagen misselijk ben. De psoriasis begon na 8 weken langzaam te verminderen. De gewricht ontstekingen doen minder pijn en nemen langzaam wat af. 48 uur na de injectie nee[lees meer...]m ik 5mg foliumzuur in.

09-04-2016 | Man | 41
Artritis psoriatica
Door de aaneenschakeling van griepjes voelt het soms alsof ik een compleet winterseizoen van 5 maanden ziek ben. Ik blijf dan binnen, ben in die tijd alleen maar voor mijn werkgever aan het werk, maar verder voel ik me te ziek voor uiteten, sporten, outdoor activiteiten, of het spelen met de kinderen. Het is dan best wel moeilijk om door te gaan met het medicijn, als je er[lees meer...] zoveel leuke dingen voor moet opgeven. Goed, de pijn, stijfheid, en dikke ontstoken tenen, knieën en vingers worden dan iets minder, maar als je een half jaar ziek, zwak en misselijk bent, dan duurt je leven ook maar half zo lang.

08-09-2020 | Vrouw | 43
Sarcoïdose

02-06-2018 | Man | 45
Artritis psoriatica
nadat MTX tabletten niets deden overgestapt op injecties. Daar werd ik echt vreselijk ziek van. Op vrijdag 16u de injectie, eten om 17u en een uur later kwam alles er weer uit. In trainingspak onder een dik dekbed liggen rillen tot zondag. Dan ging het weer. Na een paar maanden kwam daar als gevolg van MTX een hartvliesontsteking bij. Accuut gestopt en toen bijna 10 jaar g[lees meer...]een last meer gehad.

30-05-2018 | Vrouw | 45
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Ik slik al enige jaren methotrexaat. Of het helpt, weet ik niet, omdat ik sinds de diagnose trouw geslikt heb. Er ontstaan wel overal knobbels en bobbels aan handen en voeten die blijkbaar niet weg te halen zijn. Bij mijn hand drie maal geopereerd, maar de bult zit er nog. Ik heb veel pijn aan handen en voeten en eigenlijk overal. Slik maar 15 mg. per week. Mijn vitaliteit[lees meer...] is enorm afgenomen, ik kan steeds minder ver lopen zonder overal pijn in mijn rug te krijgen. Sporten lukt steeds minder goed: ik ga niet vóór- maar achteruit. Ik zwem ook elke week. Mijn vraag: val je af van die pillen? Ik ben sinds ik slik gevaarlijk mager geworden: 50 kg , dat is 10 kg. eraf bij 175 cm. ik vind dat bedreigend. Ik zie er ook slecht uit, helaas. Ook maak ik me zorgen over eventuele afname van botdichtheid,of is dit niet nodig? Neemt je testosteron ook af bij deze medicatie, of is dat bij vrouwen geen punt? Waarom lees je alleen over afname bij mannen, of is dat daar ook niet aan de orde? Feit is dat ik dat niet kan vinden op internet bij de bijwerkingen. Weet iemand een antwoord? Zou ik in overleg eens moeten stoppen met dit medicijn?

27-06-2016 | Vrouw | 45
Sarcoïdose
Ruim een jaar terug ben ik met MTX pillen gestopt ivm de bijwerkingen. Ik kreeg ze toen ivm Scleredema van Buschke (bindweefsel-aandoening). Nu heb ik sarcoïdose en heeft de longarts weer MTX voorgeschreven, maar nu middels injectie. Misselijkheid is wat minder dan toen met pillen. Zwaarmoedigheid heftiger. De dag van het zetten van de injectie ben ik afwezig en warrig ([lees meer...]niet in staat om te werken)

12-04-2018 | Vrouw | 46
Eczeem
Laatste 4 jaar is mijn eczeem mijn leven weer gaan beheersen, laatste jaar was echt een hel. Veel ziek thuis gezeten door slaapgebrek van jeuk en bacteriële infecties. Mijn hele lichaam was gehavend, vooral mijn gezicht. Wat heb ik mij ongelukkig gevoeld. Alles al geprobeerd. Nu 12 weken aan de methotrexaat en het gaat super! Slaap weer, kan weer gewoon douchen (zonder jan[lees meer...]kend in de douche te staan) , sport weer en vooral; ik SLAAP weer. Wel ben ik ongeveer 5 kilo aangekomen (maar weet niet helemaal zeker of het door de methotrexaat komt, ben namelijk weer gaan genieten van eten. Deed ik niet omdat ik bij alles dacht, misschien krijg ik hier wel eczeem van). Dus ik hou mijn gewicht komende tijd in de gaten. Wel heb ik haaruitval gekregen (en ik heb al niet zo een dikke bos), maar dat weegt (nu ) niet op tegen het leven wat ik er weer voor heb teruggekregen. Heb ook totaal geen last van misselijkeheid of vermoeidheid na het nemen van de tabletten.

12-12-2018 | Man | 47
methotrexaat (15mg)
Erg moe dag na injectie, moet heel veel en vaak plassen, icm neotigason tabletten zijn vingerafdrukken grotendeels verdwenen, na verlaging van 15mg naar 10mg kwamen deze weer terug, maar ook het ziektebeeld, dus weer naar 15mg nu

10-11-2021 | Vrouw | 48
Reumatoïde artritis
Ik gebruik sinds mei 2021 MTX. Heb een stootkuur prednison erbij gehad van 4 maanden. Het spuiten in de buik vind ik geen probleem. Ik ben erachter gekomen dat ik heel langzaam moet spuiten, anders staat de plek in brand en wordt ik erg misselijk. Helaas ben ik door het gebruiken van deze medicijnen ruim 10 kg aangekomen en ik ben erg moe altijd. Ben nu met een voedingsdes[lees meer...]kundige bezig om te kijken wat we hiermee kunnen. Tip van haar: geen zuivelproducten gebruiken 2 uur voor het spuiten en 1 uur na het spuiten. Minimaal 10 glazen water/thee per dag drinken.

10-03-2017 | Vrouw | 49
methotrexaat (7,5mg)

14-08-2023 | Man | 50
Reumatoïde artritis
Het injecteren is niet moeilijk. Na injecteren voel ik me misselijk, maar kan wel gewoon eten. Daarnaast wordt ik in de loop van de dag suffig, halverwege de middag moet ik plat en slapen. De sufheid duurt meestal 1 dag. Al met al ben ik 1,5 dag niet 'lekker' van dit medicijn. Eerder slikte ik pillen methotrexaat, maar de bijwerkingen daarvan waren heftiger.

13-02-2021 | Vrouw | 50
Reumatoïde artritis
Paar maanden geleden gestart met MTX injectie. 6 weken lang start dosis van 10mg, dag na injecteren altijd hoofdpijn. Na het ophogen van de dosering (van 10mg naar 15mg)namen de klachten zeer sterk toe. Hoofdpijn werd ondraaglijke hoofdpijn en bleef dagen aanhouden daarbij werd ik steeds meer benauwd. Na 3 injecties van 15 mg vertrouwde ik de bijwerkingen niet meer, de[lees meer...] benauwdheid nam ernstig toe. Meteen de arts gebeld, spoed aanvraag bloedonderzoek en daar kwam uit dat de waardes niet goed waren. Doorgestuurd naar spoedeisende hulp, meerdere onderzoeken gekregen o.a scan met contrastvloeistof en daaruit kwam 'Meerdere longemboliën die centraal zaten'. Nacht op hartbewaking gelegen en 5 dagen op de longafdeling en voor de rest van mijn leven aan de bloedverdunners. In overleg met de arts accuut gestopt met MTX, het is immers bewezen dat (zeer zelden )longemboliën een bijwerking kan zijn van MTX. Mijn gezondheid heeft hier( en ook psychisch )wel een klap mee gehad!

23-10-2023 | Man | 51
Eczeem
Ik gebruikte klasse 3 hormoonzalven met matig effect. Voordat je op een biological mag, moet je eerst Methotrexaat of een vergelijkbaar middel gebruiken. Bij de eerste keer bloedprikken waren de leverwaarden verhoogd en had ik rode ogen met jeuk. Daarbij kwam dat ik steeds minder kon plassen (ik gebruik een kaliumsparende bloeddruk medicatie, is vocht afdrijvend). Uitei[lees meer...]ndelijk gestopt. Leverwaarden weer okay. Maar rode jeukende ogen blijven. Niets helpt. Iemand ervaring als deze??

03-08-2020 | Man | 51
methotrexaat (2,5mg)
Psoriasis: ik gebruik sinds mijn 31st. 80 mg Valsertan en 5 mg Amlopine voor mijn hoge bloeddruk. Mijn bovendruk was 220 onderdruk 124. Nu 120 bij 84 dat is een mooi getal, soms heb ik het behoorlijk koud bij 20 graden of hoger (weet niet of het goed is) Na een paar jaar dit gebruikt te hebben begon ik wat jeuk (schilfers) te krijgen op mijn hoofd en lichaam het werd st[lees meer...]eeds droger en roder, over al een soort brandwondje. Ik ben toen doorverwezen naar het ziekenhuis voor verdere onderzoek. Men kwam erachter dat het psoriasis (een erger soort) is en moest direct aan de 2,5 mg Methotrexaat en 5 mg Foliumzuur. Bij het innemen van dit medicijn word ik nog steeds misselijk kan mij niet meer concentreren en kan niets meer hebben (wat ik heel erg vervelend vind). Mijn lever functie is een stuk achteruit gegaan. Nu wilt men dat ik overgaat naar de injectie. Ik weet niet of dit een goed idee is nu ik de reviews gelezen heb.

15-02-2019 | Vrouw | 52
Reumatoïde artritis
Ik kreeg 15 mg Ledertrexate (2 x 7,5 mg) per week voorgeschreven door de reumatologe. Na elke inname was ik een dag of twee wat misselijk (vervelend, maar doenbaar), na een week of vier voelden mijn gewrichten (vooral reuma aan polsen) wat minder pijnlijk en gezwollen aan. Na een maand medicatie bleken mijn ontstekingswaarden gedaald - goed nieuws dus - maar bleken al mij[lees meer...]n leverwaarden (SGOT, SGGT, alkalische fosfatase, gamma GT) zeer ernstig verstoord. Gamma GT bijvoorbeeld stond op 582 (terwijl die onder de 33 moet staan). Ik moest onmiddellijk met deze medicatie stoppen. Zelfs na het stoppen bleven mijn leverwaarden nog een maand verslechteren, alvorens dan plots te verbeteren. Ze blijven evenwel nog te slecht om meteen met een ander geneesmiddel tegen reuma te starten.

24-01-2018 | Man | 52
Artritis psoriatica
..ik ben sinds een jaar gestopt met Humira en Methotrexaat, ik ben een alternatief middel dat ik zelf maak gaan gebruiken en was binnen 3 weken van mijn artritis psoriatica verlost. Ik heb goed afgevallen, heb een perfecte huid, slaap perfect, heb energie als een paard, gewoon top! Ik sta nog steeds onder controle van de specialist. Mijn bloedwaarden zijn perfect, bloeddru[lees meer...]k top. De arts kan het niet verklaren en daarom is hij sceptisch...Zal niet komen door het alternatieve middel maar doordat je meer rust hebt, zegt ie. Onzin natuurlijk. Ik ben directeur van 7 bedrijven en heb 34 mensen voor mij aan het werk...dat kun je geen rust noemen..ik maak meer uren dan iemand in loondienst en dat vind ik niet erg, maar als de wetenschap iets niet kan verklaren, dan kramen ze onzin uit. Kortom, ik ben een gelukkig mens en ik hoef die chemicaliën waarvan je het effect op de lange duur niet weet, gelukkig niet meer te gebruiken.