Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

levertoxiciteit vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

09-12-2022 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
Methotrexaat heb ik 2 jaar gebruikt, eerst spuiten en toen de misselijkheid te veel werd nog pillen geprobeerd. Bij mij werkt dit medicijn uitstekend. Nergens meer last van! Daarom zolang blijven lopen met constant misselijk zijn. Dat is op den duur niet meer te doen. Ik lustte bijna niks meer en was op den duur de hele week van slag. Daarom overgestapt naar ander middel.

25-11-2019 | Vrouw | 53
Artritis psoriatica
Voor de Artritis had ik niet echt het idee dat het hielp, wel voor de Psoriasis op mijn hoofdhuid. Na een paar maanden bleek dat mijn leverfunctie zo verslechterd was dat ik per direct met de Methotrexaat moest stoppen. Niets gebruiken tot mijn leverwaarde weer in orde is, Methotrexaat mag, kan en wil ik niet meer gebruiken. De Psoriasis op mijn hoofdhuid is weer in voll[lees meer...]e hevigheid terug gekomen. Hopelijk is er een goed alternatief wat voor zowel de Artritis als voor de Psoriasis werkt.

16-04-2019 | Man | 53
Artritis psoriatica
Beste respondent van 11-04-2019. U kunt contact via deze site nemen. (privé gegevens zijn niet online )

19-12-2016 | Vrouw | 53

30-05-2023 | Man | 54
Reumatoïde artritis
Hallo, ik had dezelfde klachten als u van de prednisolon. Ik ben begonnen met 30 mg per dag, en heb dit afgebouwd naar 10. Met een hogere dosis prednisolon had ik minder reuma-klachten maar meer bijwerkingen (duizeligheid, oorsuizen etc). Ik slik vanaf eind januari mtx, dit is sinds 3 weken verhoogd van 15 naar 20 mg per week. Reuma klachten zijn nog niet afgenomen, maar[lees meer...] ik heb geen bijwerkingen van de mtx.

28-04-2022 | Vrouw | 54
methotrexaat (20mg/ml)
Al jaren heb ik last van het fenomeen van Raynaud. Hierdoor zijn o.a. de kleinste bloedvaatjes in mijn vingertoppen beschadigd. Waarschijnlijk ten gevolge hiervan al jarenlang last van nagelrieminfecties. Veel antibioticakuren en smeersels via huisarts en dermatoloog gehad met zeer wisselend en tijdelijk resultaat. Uiteindelijk bij reumatoloog terecht gekomen en diagnose s[lees meer...]clerodermie (zeldzame reumatische aandoening die zich kenmerkt door toename van steeds stugger wordend bindweefsel met in mijn geval ook zwellingen en vochtophopingen aan handen), werd gesteld. Kreeg Methotrexaat (injectie) voorgeschreven. Gebruik MTX nu ruim anderhalf jaar. Klachten van Raynaud zijn met 90% afgenomen, maar voor de vochtophoping aan de handen werkt het bij mij niet. Daarnaast last van vervelende bijwerkingen; spierpijnen, neerslachtigheid, invloed op concentratievermogen, geheugen en tragere reactie. Meer dan 1 opdracht krijgen is lastig te verwerken. Ook de spierpijnen zijn erg vervelend. Het meest vervelend is de neerslachtigheid. Wie herkent deze bijwerking(en) van MTX?

11-10-2019 | Vrouw | 54
Systemische sclerose
Sinds ik die tabletten innam had ik een hele lage bloeddruk, bovendruk onder 9, ik kreeg veel last van draainissen, en voelde me algemeen niet goed.

20-07-2015 | Vrouw | 54
Juveniele reumatoïde artritis
Ze helpen wel voor de ontstekingen, maar slik er wel 10 per week. Heb last van haaruitval, blaasontstekingen, luchtweginfecties, moe, en bij het innemen een dag misselijk.

26-04-2015 | Vrouw | 54
Artritis psoriatica
Sinds 1,5 jaar artritis psoriatia en een flinke dactilitis van mijn wijsvinger. Bij de reumatoloog direct gestart met naproxem / oxepram. Deze hadden geen effect. Daarna prednison geprobeerd maar ook dit had geen effect. Na een half jaar met methotrexaat gestart. Eerst 6 tabletten per week, daarna 8 en na 3 maanden naar 10 tabletten per week. Daarnaast altijd 1 foliumzuur[lees meer...]tablet op de andere dagen. Na ruim 5 maanden eindelijk resultaat en de druk ging van de vinger af. daarna ging het heel snel en na 3 maanden 10 tabletten per week te slikken kan ik mijn hand weer normaal gebruiken. Nu met het gebruik weer naar beneden om te kijken waar de ondergrens is. De psoriasis verdween evenredig met de dactilitis. Super blij.

18-10-2023 | Man | 55
Psoriasis
Binnen twee weken was ik helemaal klachten vrij. Ben toen van 6 tabletten naar 4 gegaan. Het ging helaas maar Twee maanden goed. Bij de tweede controle bleek dat mijn bloedwaarden fout waren en ik meteen moes stoppen. Nu ben ik weer bij af en sta ik weer helemaal onder.

02-10-2023 | Vrouw | 55
Oogontsteking
Ik was heel bang toen ik hoorde dat ik MTX moest gaan innemen. En dat kwam vooral door alle negatieve reacties die de mensen geven over de bijwerkingen. Ik wil een positieve reactie geven ik heb helemaal geen bijwerkingen alleen zo af en toe een paar aften in mijn mond die ook zo weer weg gaan.

29-10-2022 | Vrouw | 55
methotrexaat (50mg/ml)
Sarcoïdose
Ik kreeg de dyachnose in 2012 na jaren koorts oorklachten loopneus ... Daarna een half jaartje prednison dan zou t wel over zijn aldus de longarts Daarvan werdt t alleen maar erger longen vol granulomen Toen mtx tablet musselijk katziek paar dagen saarna i jectie maakte even verschil nu in 2022 ben ik 4 dagen beroerd maar afbouwen verergerd de sarco weer dus ik zal e[lees meer...]rmee moeten leven Ik zie er elke week tegen op

06-02-2021 | Man | 55
Sarcoïdose
Voor mijn longen veel beter, wandelingen van vroeger 4 km , nu naar 10 km sarcoidose is een inmuumziekte die voornamelijk longen aanvalt, hart ogen lever is ook mogelijk Ik gebruik het middel van phizer , stond niet in de lijst

16-01-2016 | Vrouw | 55
methotrexaat (15ml)
Reumatoïde artritis
Het medicijn is agressief, heeft vele bijwerkingen, tot zeer ernstig zelfs. Na 2,5 maanden overweeg ik het gebruik van dit middel te staken en bij het eerstvolgende consult bij de reumatoloog de klachten c.q. bijwerkingen zodanig te onderstrepen dat er gezocht wordt naar een alternatief. Daarbij zou ik aanvullend bloedonderzoek willen aanvragen en verder aankaarten dat dit[lees meer...] middel niet met het doel van overige medicatie die ik gebruik lijkt overeen te komen, mogelijk zelfs een tegenovergestelde werking heeft. Hierbij denk ik aan de ernstige osteoporose en mijn gevoeligheid voor nierstenen waarvoor ik herhaaldelijk ben behandeld. Ik ben me bewust van de progressief toenemende afwijkingen aan mijn gewrichten, maar wil zeker aandringen op een alternatief voor dit medicament.

20-02-2024 | Vrouw | 56
methotrexaat (25mg/ml)
Vasculitis

vermoeidheid

vasculitis van de grote vaten/aorta/slagaders, na diverse mislukte pogingen van 60 mg prednison af te bouwen vlamde de ziekte rond 7.5 mg weer op. (Weer verhoogde ontstekingswaarden) Nu Methotrexaat erbij, van 15 mg injecties opgebouwd naar 25 mg. Na een week of 6 zijn de ontstekingswaarden weer binnen normaalwaarden en kan ik de prednison weer afbouwen van 10 mg naar 7.[lees meer...]5 mg. Van de mtx injecties geen bijwerkingen, ik ben wel vreselijk moe maar dat ben ik al sinds het begin van de ziekte en medicatie. (prednison, bloeddrukverlagende medicatie, zoledroninezuur infuus, pantoprazol etc.)

19-06-2021 | Man | 56
methotrexaat (25mg/ml)
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden over de effectiviteit van dit medicijn icm met 2,5 mg prednison per dag Na acute ondraaglijke pijn bleek ik acute reuma te hebben. Eerst 50 mg prednison per dag en bleek niet effectief. Daarna icm MT tabletten sloeg t wel aan en nu pijnvrij. Na een halfjaar over gegaan op injectie voor op advies ivm kans op maagproblemen van tabletten. Ben wel totaal gestop[lees meer...]t met alcohol omdat dit geen goede combi is. Kortom ik ben zeer tevreden maar gebruik t ook pas 2 jaar.