Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

vermoeidheid levertoxiciteit

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

12-06-2019 | Man | 68

06-09-2018 | Vrouw | 68
Reumatoïde artritis
Na eerste injectie bleek allergische reactie op te trede . Witte bloedcellen naar nul niveau. Met spoed opgenomen in ziekenhuis ( met ambulance). Witte bloedcellen bleven laag, infectie in slokdarm opgelopen en op intensive care beland. Kantje boord volgens specialist. Lange herstelperiode met nodige gevolgen. Nu zoeken naar alternatieve medicijnen in biologicals maar nog [lees meer...]niet gevonden helaas..

27-05-2016 | Vrouw | 68
Artrose
een beetje misselijk van, vooral na het eten of voor het eten. Daarna veel minder pijn in handen.

06-09-2015 | Vrouw | 68
methotrexaat (20mg)
Reumatoïde artritis
Na aanloopproblemen nu werkzaam bij hogere dosis. Injectie geeft minder last van misselijkheid. 2 x p week foliumzuur erbij.

08-03-2017 | Man | 70
Artritis psoriatica
lichte vorm van psoriasis en lichte ontsteking in drie re.vingers gewrichten. Gevoel van "dikke"vingers. door gebruik MTX verdween mijn psoriasis, maar kon, bleek later niet meer in de zon zitten. Dermatoloog en Reumatoloog konden voor de ontstekingen geen relatie met de MTX leggen. Ben daarom gestopt met inname en na drie weken kon ik weer in de zon. Ben nu een jaar zonde[lees meer...]r MTX en psoriasis komt weer terug alsmede het "dikke"vingers gevoel. Ga a.s maand voor gesprek met Reumatoloog en ik wil een ander medicijn proberen....of anders Biologische reumaremmers. Zoek ervaringsdeskundigen die dit herkennen.

15-03-2023 | Vrouw | 71
Reumatoïde artritis
Mijn ervaring ik gebruik 8 pillen per week iedere zaterdag 20 mg Mijn haar wordt heel dun .mijn huid word zeer dun en schilverig ,en zeer snel blauwe plekken ik ben 71 jaar.

01-05-2020 | Man | 73
methotrexaat (15mg)
Spierreuma
Ik ben gestart met tabletten maar werd er misselijk van. Na 3 maanden ben ik overgegaan op een injectie per week. Ik ben door het medicijn beter gaan lopen en kan mijn armen beter bewegen. De bijwerkingen worden steeds erger. Onverwachte ontstekingsaanvallen over mijn hele lichaam. Deze duren kort (1 minuut) en zeuren daarna een tijdje door. De voorkant van mijn onderbene[lees meer...]n en voeten lijken in brand te staan. De meeste pijn als ik naar bed ga. Na 2/3 uur ben ik zo hondsmoe dat ik weer moet gaan rusten. Mijn energie is bijzonder snel op. De laatste weken ben ik steeds benauwder zonder verkouden te zijn, ook geen koorts. Opnieuw bloed laten onderzoeken. Als dit niets oplevert wil ik stoppen met mtx. Ik gebruik naast mtx 5 Mg prednison.

14-04-2017 | Vrouw | 73
Artritis

16-06-2023 | Vrouw | 74
Oogontsteking
De dag na inname vd wekelijkde medicatie erg moe. Ook viel mijn haar erg uit. Mijn okselhaar verdween helemaal. Normaal zou ik er blij mee zijn maar dit is een hormoonkwestie. Toen ik mijn lange haar af liet knippen had ik net een permanentje. Wel wat slag altijd maar geen krullen. Voor de mtx pfednison gebruikt een half jaar en nu cell cept. Dat slaat gelukkig aan.

27-09-2021 | Vrouw | 74
Polymyalgia rheumatica
Methotrexaat liet ook in combinatie met prednison de bexinking niet dalen. Was al ongeveer 20 jaar ongeveer 60. Met Roactemra is die dus normasl Is nu normaal. Er gebeurt dus wel degelijk wat De Arteritis Temporalis lijkt nu ook echt af te nemen, maar ik gebruik ook nog steeds 15 mg prednison per dag. En dat lukt me niet om dat af te bouwen! Sinds ik Roactemra gebru[lees meer...]ik slaap ik erg onrustig. Ik praat en roep uren lang! Niet leuk voor partner, maar zorgt ook bij mij voir extreme moeheid. Daarnaast heb ik nu sinds ca 2 maanden wat stukjes Andrews Barber onder 1 voet. Ik weet niet of er verbanden zijn.

27-02-2020 | Man | 74
Artritis
Gebruik al meer dan 15 jaar. Geen ontstekingen. Geen bemerkbare bijwerkingen. Af en toe kortdurend opflakkeren van lichte stijfheid cq pijnscheuten (in de handen, waar de klachten ooit begonnen). Vermindering dosis pakte niet goed uit: meer klachten. Huidige dosis is een hersteldosis. Herstel is naar tevredenheid. Al met al: zeer tevreden over het medicijn.

08-06-2020 | Man | 75
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

20-01-2023 | Man | 76
methotrexaat (50mg/ml)
Non-Hodgkin lymfoom
Na toedienen via infuus duurde het misschien 20 seconden tot de aanval startte. Ik heb nog op de knop gedrukt, meer weet ik niet. Toen ik weer op de wereld was keek ik in de lieve ogen van een verpleegkundige. Zij heeft mij gered. Na weer op gang gebracht zag ik dat er 15 personen op mijn kamer stonden. Waaronder een paar cardiologen

19-04-2019 | Man | 76
Artritis psoriatica
Reuma in handen

10-07-2023 | Vrouw | 83
methotrexaat (15)
Reumatoïde artritis
Niet te doen wat bijwerkingen betreft..geen qwaliteit v leven

26-04-2015 | Man | 85
methotrexaat (20mg)
Reumatoïde artritis
man 85 jaar, heb RA, reumatoide artritis, spuit nu 1xwk 20 mg , 0,5 mg prednisolon daags, 1x dgs 200mg plaquenil , nauwelijks bijwerking, pijn nagenoeg verdwenen, zeer tevreden.