Methotrexaat

methotrexaat

Reuma (104 meningen)
Artritis psoriatica (43 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Methotrexaat

Bojan Nikolik (12-07-2015)

16-02-2015

Reuma

Mijn zoontje van 11 gebruikt het nu een half jaar. Maar ik zie er geen verbetering in, ook krijgt hij de tabletten steeds moeilijker weg Dit omdat ze snel in de mond blijven plakken, en hierdoor gaat kokhalzen. Voor een volwassene lijkt het me al moeilijk laat staan een kind. Injectie is nog geen optie. Nu bezig met de apotheek of deze niet in drank vorm te krijgen of[lees meer...] te maken is.
28-03-2015

Ziekte van Crohn

ik ben nu 17 jaar en gebruik al ruim een jaar methotrexaat. ik voel me anders dan voordat ik de spuiten had, ik voel me een beetje depressief. ook voel ik me op de dag dat ik de methotrexaat erg misselijk en heb ik er soms braakneigingen bij.
14-01-2014

Afslanken - overgewicht

Begin 2013 ben ik erachter gekomen door behulp van de huisarts en reumatoloog dat ik reuma heb. Ik begon met een groene tablet (weet op dit moment de naam niet). Ik moest elke dag 1 tablet hiervan slikken. Het ging niet over, ik ging over op methotrexaat. 1 keer in de week 6 tabletten en 48 uur later 1 tablet foliumzuur voor de bijwerkingen. Het ging alsnog niet voorbij, 1[lees meer...] keer in de week 10 tabletten en 48 uur later 2 tabletten foliumzuur. Neehoor, nog niet voorbij. De groene tablet van 1 keer per dag 1 tablet bleef erbij, ik had 10 tabletten in de week aan methotrexaat en twee foliumzuur. Hierbij kwam nog plaquenil, iedere dag twee tabletten. Hier werd ik erg misselijk van. Overgestapt naar Sulfasalazine (500 mg) 3 keer per dag 1 tablet. Nog steeds geen verbetering.. Zo bleef het maar doorgaan. Uiteindelijk injecties van methotrexaat 30 mg (een keer in de week). 2 tabletten Foliumzuur 48 uur later (een keer in de week). 6 tabletten sulfasalazine (500 mg) (iedere dag) en die groene tablet nog iedere dag. Kort gezegd, het word er nog steeds niet beter op. Ik ben zelf nog erg jong en het is jammer genoeg geen kinderreuma meer.. Ik zou niet beginnen aan al deze troep ! Ik weeg op dit moment 58 kg en ben 1,76 lang ongeveer, ik ben namelijk erg veel afgevallen door al deze medicijnen. Ook ben ik erg moe, soms depri en vaak erg misselijk..
11-07-2016

Reuma

Methotrexaat heeft mij niet geholpen. Ik slik het al zeker een jaar en in die tijd is er niets aan mijn reumatische artritis veranderd. Ik heb wel last gehad van bijwerkingen.
18-07-2015

Reuma

Ik gebruik naast methotrexaat nog andere medicijnen. Dat doen veel mensen
26-04-2012

13-05-2019

Psoriasis

Sinds mn 18e is de psoriasis heel erg geworden, mijn hoofdhuid, gezicht, handen, benen, armen, eigenlijk heel mn lichaam zat onder plekjes. Verschillende zalven geprobeerd, verschillende huis/tuin/ keuken middeltjes geprobeerd, maximale lichttherapie behandelingen gekregen, fumaarzuur geprobeerd (daar had ik echt heel veel bijwerkingen van en naar mijn mening hielp het med[lees meer...]icijn niet echt) daarna een tijdje een andere zalf geprobeerd tot dat het weer erger werd. Ik zit nu 3/4 weken aan de metrotrexaat en ik heb bijna geen plekjes meer, echt super blij mee. Maar de bijwerkingen zijn best heftig zoals heel erg vermoeid zijn 2/3 dagen na inname en misselijk zijn, opgeblazen gevoel (ik heb ook het idee dat ik ben aangekomen, maar dat staat niet bij de bijwerkingen en ga ik even navragen aan de arts). Ik wil het nog wel even aankijken, want ik ben echt heel blij dat de psoriasis op een paar plekken na zo goed als weg is.
25-10-2012

Arthritis

15-08-2012

Psoriasis

Ik gebruik nu 5 jaar Methotrexaat en ik ben zeer tevreden over dit medicijn. hiervoor heb ik verschillende zalven(triamcynolon, ditranol, teerzalf, salicylzuur, dovobet, cutivate etc..) gehad maar dit heeft allemaal niet geholpen. Ook heb ik neotigason, neoral en nog een aantal verschillende medicijnenen gebruikt. deze hadden allemaal niet het gewenste effect. Ik heb versc[lees meer...]hillende soorten lichtbehandelingen gehad (UVA en UVB) maar hierdoor ben ik zo dusdanig door verslechterd dat ik hierdoor in het ziekenhuis belanden(80-90% van mijn lichaam bedekt en uitdrogingsverschijnselen). In het ziekenhuis heb ik verschillende soorten behandelingen gehad vooral gemixte. dit had een positief effect en nadat ik uit het ziekenhuis was heb ik 2 weken mogen genieten van mijn egale huid. Hierna ben ik begonnen met MTX en Foliumzuur. ik had veel last van bijwerkinen als ik niet at voor dat ik de medicijnen innam en mijn foliumzuur vergat in te slikken de dag erna. ik slik het nu 5 jaar en mijn huid is nu stabiel (ongeveer 40% van mijn lichaam is nu bedekt met psoriasis). het is niet helemaal weg maar dat neem ik voor lief.
24-01-2015

Artritis psoriatica

Ik slik nu bijna een jaar mtx ivm met mijn psoriasus. Nu is het mij opgevallen dat mijn eet en beweeg patroon niet veranderd is maar dat ik afgelopen jaar wel 5 kg ben aangekomen. Volgens de bijwerkingen is aankomen niet 1 van de voorkomende bijwerkingen. Maar ik lees toch op redelijk veel forums dat er meer mensen last van hebben. Iemand die hier ook mee kampt en eventuee[lees meer...]l weet of dit klopt? Voor de rest heb ik nauwelijks bijwerkingen. Je leest op internet vele horror verhalen, gelukkig heb ik deze niet! Alleen ongeveer 10 min na inname beetje misselijk maar daar blijft het bij.
18-10-2019

Artritis psoriatica

Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten
31-08-2019

Artritis psoriatica

Na de eerste week erg beroerd voelen, slapeloze nachten maar vooral depressief, ik had totaal geen zin meer in leven kamde me haren niet meer omdat er plukken uitkwamen.
27-06-2016

14-05-2013

Arthritis

Ik gebruik al 10 jaar MTX. Eerst in tabletten, maar daar kreeg ik een bijna niet voorkomende bijwerking van, namelijk verlamming. Toen zijn we overgegaan op spuiten, en dat gaat goed. De dosis veranderd mee met de klachten. Als het redelijk goed gaat, zit ik op15 mg per week. Nu gaat het niet goed, en zijn al mijn gewrichten ontstoken, en zit ik op 25 mg per week. Daarbij [lees meer...]krijg ik een keer in de maand een Remicade infuus. Dat samen werkt redelijk. Het nadeel is dat ik twee dagen in de week flink ziek ben. Dan houd ik niets binnen, ook geen water, en heb ik hoge koorts. Ik heb al drie jaar koorts. Overdag een temp van 38.5 en in de avond soms rond de 39 graden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zolang de mtx werkt, het zij altijd in combinatie met een ander medicijn, is het niet erg om twee dagen ziek te zijn. Als ik die andere vijf dagen kan lopen, en iets kan ondernemen met mijn drie jaar oude dochtertje ben ik een gelukkige mama...
13-07-2019

Artritis psoriatica

Sins 3 weken neem ik het . Eerst 3 op woensdag 2.5 .24 uur later piletje folium . Week er na wo weer het zelfde .. week er na 6 pillen . En dag er na folium. Kan nu niks meer . Duizelig zweten warm koud . Last van me oor oog buik als of je je eigen lichaam niet ondercontrolen hebt . Als ik een schoef in de muur draai ga ik zweten paniekerig en val haast om. 13.7.2019 nu[lees meer...] maandag bellen en het weekend even rustig doen . Als het gaat ik heb snel als ik iets voel dat ik weer in paniek raak . Ik ga er mee stoppen en hopen dat ze iets anders hebben .
06-02-2019

Psoriasis

Nog maar net in de derde week, de eerste 2 weken ben ik begonnen met 2 om 2 om 2. Tussen pose van 12 uur. Hierbij had ik veel last van bijwerkingen. Met overleg heb ik deze week gestart met 6 tabletten van (2,5 mg) op één dag. Nu heb ik geen last meer van veel buikpijn en hoofdpijn en ben ietsjes minder duizelig. Nog wel last van de rest van de bijwerkingen. Na de tweede w[lees meer...]eek zag ik direct al iets verschil, de dikke laag schilfers zijn verdwenen. Dit geeft mij een goed gevoel, en heb het idee dat het werkt. Nu 3e week, ik zie al iets huid door de psoriasis heen. Ik blij. Maar het is wel moeilijk aangezien sommige bijwerkingen nog behoorlijk aanwezig zijn. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd, dit is voor mij mijn laatste redmiddel vindt ik. Dus ik wil graag mee door gaan, al zie ik er behoorlijk tegen op wat je leest op internet en in de folder, met name in de toekomst over een leverpunctie en bvb longontsteking. Ik hoop dat het verder verdwijnt en later niet weer terug komt. Ik zou graag meer lezen wat jullie reacties zijn, we kunnen namelijk elkaar steunen.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum