Ervaringen met Nexium

esomeprazol

Maagzuur (brandend) (27 meningen)
Maagzuur (22 meningen)
Reflux (20 meningen)
Maagklachten (16 meningen)
Middenrifsbreuk (11 meningen)
Maagzweer (6 meningen)
Barrett's slokdarm (5 meningen)
Maagbeschermer (4 meningen)
Ziekte van Crohn (1 mening)
Braken (1 mening)
Maagontsteking (1 mening)

20-02-2011 | Vrouw | 62
Maagpijn en reflux
geweldig middel

25-10-2020 | Man | 61
esomeprazol (10mg)
Maagzuur
Vanwege een middenrif breuk begon ik met verschillende maagzuur blokkers, Nexium werkte het beste omdat hier minder bijwerkingen vanuit gingen . Nu een 7 jaren verder zijn er een aantal bijwerkingen bij gekomen . De meest voorkomende bijwerkingen bij mij variëren onder andere met het krijgen van ontstekingen in gewrichten en mond en onrustiger slapen . Ik kon hier dus niet[lees meer...] goed mee overweg . Ik besloot al vroeg de inname alleen te nemen op het moment dat ik weer klachten kreeg . De inname was dus variabel . Nu dit mij niet helemaal beviel , ben ik overgestapt een een regelmatige dosering maar nu als aangepaste dosering van 20 naar 10 mg per dag en heb ik van bovengenoemde problemen nog nauwelijks last . Vanwege de dagelijkse dosering die ik nu een paar maanden neem, komen de laatste weken wel andere bijwerkingen duidelijker naar boven . Ik ben onvaster op de benen, concentratie achteruitgang, minder goed gefocust in het verkeer , denk/gedachte verandering, stemmings- overheersend, en nog een aantal zoals vermeld in de bijsluiter . Als er andere manieren beschikbaar komen of zijn dan waarvoor dit type medicijnen dient, dan neem ik de overstap . Gebruik het nu al meer dan een paar jaar maar de bijwerkingen worden op bepaalde punten groter, hoewel ik nog maar 10 mg per dag gebruik .

12-09-2012 | Vrouw | 61
werkt goed.

12-11-2020 | Vrouw | 60
esomeprazol (20mg)
6 weken terug begonnen met nexium. Altijd esomeprazol gehad, maar niet de echte. Nooit problemen gehad. Vanaf die tijd begon ik maagkrampen te krijgen. Deze werden steeds heftiger. Niet meer uit te houden. Ik kreeg dan een harde buik, en opgezette maag. Doordat ik ernstige osteoperose heb, ging ik me ernstig zorgen maken en denken dat mijn borstwervels gebroken waren[lees meer...] en deze mijn organen weg duwden of wat dan ook. Door de corona zijn de artsen slecht bereikbaar, maar de pijn werd onhoudbaar. Niet normaal zo heftig. Ik kon ook niet meer op mijn zij liggen. Kon niet meer draaien met mijn middenrif als ik in bed lag, niet meer op mijn rug liggen Onhoudbaar! Nu net een mri en ct scan laten doen en moet nog echo van de buik vanwege mijn organen. De angst wat ik de laatste weken heb gehad. Ik dacht echt ik heb mijn langste tijd gehad! 3 dagen terug zie ik op de aanrecht een nexium liggen. Denk o die heb ik vanmorgen vergeten en neem die in, de hele dag amper last gehad van mijn maag... . 5 min na inname beginnen plots die krampen weer. Toen ben ik gaan denken... Ik ben acuut gestopt ermee en heb me heilerde en een glas bicarbonaat met citroen genomen want ik moet toch iets ipv de maagtablet. En ja hoor.... Mijn krampen zijn weg, ik kan weer eten. Mijn maag is zich aan herstellen.. Dit is toch te gek! Dit is een van de beste maagtabletten,, maar voor mij NOOIT MEER. Mijn krampen waren dus duidelijk van dit middel!

16-05-2012 | Man | 60
Maagzuur
Begonnen met Omeprazol maar bleef last houden van maagzuur (kramp achter het borstbeen). Vervolgens kreeg ik Nexium en mijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Kreeg drie jaar later weer esomeprazol opgedrongen door mijn apotheek zonder overleg met mij of met mijn huisarts. Die heb ik geweigerd en weer Nexium gekregen.

11-02-2022 | Vrouw | 59
esomeprazol (20)
Maagzuur (brandend)
Ik kreeg 15 jaar geleden Nexium vanwege middenrifbreukje en cascademaag. In die tijd was men nog niet heel duidelijk om de hoogte van ernstige bijwerkingen en dat stoppen uiterst moeilijk is. Hier kwam ik achter na een scopie waaruit bleek dat ik mocht stoppen met Nexium. Mijn maag was zo verslaafd aan Nexium dat het niet lukte. Een gespecialiseerde internist die alles wis[lees meer...]t over protonpomremmers wees de weg. Drie maanden Famotidine (veel minder heftige maagzuurremmer en geen protonpompremmer) en daarna een drankje of Rennie's. Door Nexium kreeg ik pijn in benen, armen, schouders. Ik kon niet meer op mijn zij slapen. Allerlei onderzoeken waar niets uit kwam. Deze internist herkende het direct. Oorzaak: protonpompremmers. Hij had gelijk.

23-01-2011 | Vrouw | 59

18-10-2011 | Vrouw | 58
Maag erosie

01-04-2011 | Man | 58
Refluxziekte
ik gebruik het nu 3 jaar en zit er nu an vast. heb geen bijwerkingen. alleen als ik te veel eet krijg ik last.van het middenrif,ik gebruik er ook nog Tamsulosine HCI Retard 0,4 A bij voor de prostaat. daar heb ik ook geen bijwerking van goed drinken.

06-06-2013 | Vrouw | 57
Hypertensie
Heel lang nexium gebruikt en zonder klachten, totdat ik noodgedwongen over ging op esomeprazol. Doordat ik meerdere medicijnen gebruik dacht ik dat maagzuur en branden in mijn slokdarm kwam door het lange gebruk van een van de andere medicijnen. Inmiddels blijkt dat het komt door de overstap van nexium naar het goedkope medicijn. Gezien alle opmerkingen hieronder EN doorda[lees meer...]t nexium niets zoveel duurder is dan esomeprazol, is het de vraag of de extra kosten van huisarts en/of specialist wel een goede businesscase oplevert? Wie is in staat om dit voor te leggen aan iemand die hier verstandig en met invloed over kan oordelen? Ron

29-03-2013 | Man | 57
Maagzuur
Zeer veel last van de maag, enige medicatie die over alle jaren heen echt voor mij werkt met geen complicaties en makkelijk in te nemen. Ondanks recept Nexium kreeg ik nu een (en ook eerder gekregen) vervanger(s) mee, maar deze werken voor geen meter. Dus: gelijk weer behoorlijke klachten. Eens met de ervaringen van anderen over de effectiviteit verschillen tussen Nexium [lees meer...]en vervangers. Of te wel: goedkoop is hier ook weer duurkoop, Nexium is dan wat duurder(?) maar het werkt tenminste! Dit laatste dat het werkt is blijkbaar niet meer belangrijk voor de verzekeraar, als het maar goedkoop is.

11-10-2012 | Vrouw | 57
Maagzuur
ik heb toen ik begon in 1995 met losec geen problemen ondervonden todat ik wat meer klachten kreeg en bleek dat het maagzuur toch wat erger werd kreeg ik nexium die heb ik niet zo heel lang gebruikt een paar maanden maar deze hadden toch wat minder effect op mijn maagzuur en dus heeft de huisart mij terug gezet naar losec en de medicatie wat verhoogt en dat werkt tot o[lees meer...]p dit moment goed ik moet er niet een x 1 vergeten want dan heb ik gelijk weer last van mijnmaag en maagzuur ik ben blij met deze oplossing

29-09-2012 | Vrouw | 57
Maagzuur
Ik heb al sinds mijn jeugd last van maagzuur maar toen werd er niets aan gedaan, een glas warme melk en dat was het. Uiteindelijk maagzweren, poliepen en aangetaste stembanden en stoelgangproblemen. Na onderzoek medicijnen gekregen die wel hielpen maar na een tijdje kreeg ik bij de apotheek een ander merk met dezelfde werkzame bestanddelen, ik was echter niet tevreden. In[lees meer...] een jaar tijd veranderde het medicijn wel 4 x naar een ander merk. Ik bleef echter maagklachten houden tot ik in het ziekenhuis NEXIUM voorgeschreven kreeg, het werkte prima ik was helemaal blij en hoefde zelfs niet meer in het ziekenhuis terug te komen als ik geen klachten had. Tot vorig jaar toen kreeg ik de goedkopere variant uit het buitenland en daar waren de klachten weer. Ik kreeg gigantische verstoppingsverschijnselen en maagzuur. De apotheek gaf aan dat het tussen mijn oren zat en als ik de gewone nexium wilde dan moest dat op medisch voorschift zijn anders kreeg ik het niet vergoed. Ik weer naar het ziekenhuis wat ook weer geld kost maar ja nu krijg ik weer de originele NeXium en de problemen zijn weg.

13-10-2013 | Man | 56
esomeprazol (20mg)
Reflux
Gloeiende, gloeiende. Ze hebben mij vorige maand ook overgezet van Nexium 20 op een generiek middel. Het werkt echter voor geen meter. De maagzuurklachten die ik 6 jaar kwijt ben geweest zonder enig dieet te houden, zijn weer terug. Zit tussen de oren, zegt mijn huisarts. Nou niet dus. Eerst geloofde ik namelijk dat als het hetzelfde was het ook zou werken. Volgens mij zit[lees meer...] het het tussen zijn oren en vooral van de bezuinigers in Den Haag. Dadelijk moet ik terug naar de internist en door de molen of krijg wederom slokdarm-ontstekingen. Dat kost een veelvoud aan wat ze nu besparen.

21-07-2013 | Vrouw | 56
Reflux
kan iemand mij vertellen of hij/zij ook als bijwerking overmatig transpireren heeft bij het gebruik van Nexium. Hier heb ik nl al jaren last van. En als ik terug ga denken is het sinds ik van Prezal overgestapt ben op Nexium. Dit heb ik in overleg gedaan met de huisarts, ik kreeg problemen na ruim 15 jaar gebruik van Prezal. En gebruik Nexium nu ongeveer 7 jaar. Ik ben voo[lees meer...]r het overmatig transpireren regelmatig voor naar de huisarts geweest, maar deze link is door de diverse artsen nooit gelegd. Terwijl het duidelijk in de bijsluiter staat. Nu is mijn vraag is hier zo weinig over bekend, dat men daar niet bij stil staat als deze vraag wordt gesteld. En is hier een oplossing voor. Want dit is een zeer vervelende bijkomstigheid. Bij de minste of geringste inspanning heb ik hier al last. En krijg ook veel vragen in mijn omgeving hierover. In de trant van zo warm is het hier toch niet. En het andere grote probleem is, dat ik mij hier heel ongemakkelijk bij voel.

20-04-2013 | Man | 56
Maagzuur
Het is gewoon niet waar dat generiek altijd net zo goed is mijn ervaring . Vanaf 2007 heb ik i.v.b. met heftige maagzuur klachten, veroorzaakt door een scheurtje in mijn middenrif door een internist voorgeschreven nexium tabletten gebruikt. Ik kwam bij de internist terecht na veel middelen en merken geprobeerd te hebben zonder echt resultaat. Toen de internist zei [lees meer...]u moet nexium gebruiken dat is de beste die er op dit moment is dacht ik ja het zal wel, ik geloof er niets van na wat ik allemaal geprobeerd heb. Ik begon met 80 mg per dag en tot mijn verbazing en ongeloof werkte het bijna onmiddellijk. In de loop der jaren heb ik 80 mg zelfs kunnen afbouwen tot sinds 2 jaar 20 mg per dag. Vorige maand kon ik bij de apotheek om mijn nexium 20 tabletten op te halen maar er werden mij echter Sandox capsules overhandigd, wat precies hetzelfde als nexium zou zijn. In goed vertrouwen van ze zullen het wel weten maar niet blij het merk wat zo goed gewerkt had en waar ik zo vertrouwd mee was geraakt in de loop der jaren, ineens te moeten missen. Binnen twee weken had ik weer last van het maagziuur en na een maand was ik er ziek van. Mijn keel was zelfs geirriteerd geraakt door dat rottige terugstromende maagzuur. Ik moest terug naar de internist die me gelijk weer op nexium heeft gezet. Hij merkte daar bij op. Het mag dan dezelfde basisstof zijn het wordt wel via een specifiek fabrieksproces en toevoeging van specifieke stoffen tot het eindproduct vervaardigd. Generiek is dus zeker niet precies hetzelfde en er bestaat ook nog altijd zoiets als ingesteld zijn op een medicijn en er in geloven. Ik vind het ronduit schandalig mensen een medicijn/merk waar ze veel vertrouwen in hebben plots te ontzeggen uit bezuinigingsdrift door lieden/boekhouders die het zelf eens moesten voelen. Als ze willen bezuinigen op die 80 miljard per jaar voor de gezondheidszorg weet ik wel wat andere maatregelen die veel meer opleveren dan medicijnen. Robert