Ervaringen met Pantoprazol

Bij  HartinfarctX

Maagbeschermer (43 meningen)
Maagzuur (37 meningen)
Maagklachten (34 meningen)
Maagzuur (brandend) (31 meningen)
Reflux (22 meningen)
Middenrifsbreuk (15 meningen)
Maagzweer (10 meningen)
Maagontsteking (10 meningen)
Barrett's slokdarm (9 meningen)
Slokdarmontsteking (4 meningen)

Bojan Nikolik (07-06-2015)

04-11-2018 | Vrouw | 83
Hartinfarct
Dank voor Uw reactie. Eerder had ik geschreven dat ik eind Mei een hartinfarct heb gehad, en kreeg daarvoor ook Pantoprazol Pensa 40 mg, en kreeg daar meerdere bijverschijnselen door. Ik twijfel ook nog steeds óf ik wel een hartinfarct heb gehad. Dit, omdat ik alleen flinke maagpijn had. Omdat ik al meerdere weken plotseling te maken heb met geheugen klachten/ concentra[lees meer...]tie stoornis/flinke hoofdpijn en duizeligheid, begon ik toch wel twijfels te krijgen (gezien mijn leeftijd 83 jaar) of ik een form van demensie heb. De schrik sloeg toe. Uiteraard gaan zoeken op internet voor de bijwerkingen van dit middel. Daar vond ik inderdaad de mogelijkheid dat Pantoprazol dementie kan beïnvloeden/versterken. Mogelijk dat dit middel alleen effect bij ouderen kan hebben? Ik loop nu inmiddels ook met een rollator, terwijl dat níet het geval was toen ik nog geen "dementieklachten" had. Ik neem het middel niet meer in, en zal een afspraak maken met mijn huisarts. Ook lees ik in bepaalde proefschriften dat, als ouderen al zeer lange tijd hoge bloeddruk hebben men, artsen en specialisten, deze ouderen met rust moeten laten en géén bloeddrukverlagers moet geven. Dat zou ernstige gevolgen kunnen hebben. Mijn cardioloog zegt dat dit onzin is! Wat is waar?

14-05-2016 | Vrouw | 63
Hartinfarct
Voorheen gebruikte ik Pantoprazol Teva 40 mg. Werkte prima, en ik had geen bijwerkingen. Enig minpuntje is dat je de tablet 1 uur voor de maaltijd moet innemen. Maar daar wen je wel aan.

14-05-2016 | Vrouw | 63
Hartinfarct
Nadat mijn apotheker mij Pantoprazol Pensa 40 mg (goedkopere tablet) meegegeven had, voorheen had ik Pantropazol Teva 40 mg (hier had ik geen bijwerkingen van), heb ik heel veel bijwerkingen. Het ergste voor mij is de constante moeheid, het totale smaakverlies, droge mond en regelmatig hoofdpijn. Vraag me af hoe dit verder moet. Ben pas 1 week bezig.

09-09-2015 | Vrouw | 71
Hartinfarct
Aan dezemaagwandbeschermer is het laxerende macrogol toegevoegd. Ik ben daar allergisch voor.Ik wist niet dat dit erin at, evenmin mijn huisarts, internist, cardioloog en apotheker. Ik vermoed dat ik hierdoor vocht heb vastgehouden, zo erg dat ik oedeem kreeg. Voorts gemene darmkrampen . Heel veel mensen slikken dus dagelijks een laxeermiddel ( als Forlax inde handel) dat [lees meer...]ze niet kennen. Schande

21-05-2015 | Vrouw | 70
pantoprazol (20mg)
Hartinfarct
Als maagwandbeschermer i.v.m. alle medicijnen die ik moest slikken, kreeg ik Pantoprazol voorgeschreven. In deze pil zit macrogol, in forlax zit ook macrogol. Van Forlax heb ik na 1 dosis enige tijd geleden al ernstige darmklachten gehad. Heb het toen laten staan. Heb nu ongewild al 8 maanden een laxans geslikt: misselijkheid, duizelig, slaperig, depressie, diarree, wa[lees meer...]arvan ik niet wist waar dat vandaan kwam. Toen mijn ademhaling erg ging piepen, ben ik de bijsluiter gaan uitpluizen. Eenmaal wetende wat macrogol is, en dat ik daar allergisch voor ben, meteen gestopt. Dit middel moet je afbouwen i.v.m. rebound effect, maar met zulke ernstige allergische verschijnselen, gaat dat niet. Ik ga dus nu 'cold turkey', maar de adem is beter, lopen gaat beter, geen oedeem meer boven de ogen en slijmvliezen werken beter. Om in de termen te blijven, ik ben hier behoorlijk pissig over en ik voel me bedrogen. De farmaceut kan mooi schrijven dat je aan de bel moet trekken als je niet tegen een van de ingredienten kunt, maar moet ik dan alsnog farmacie gaan studeren?

12-05-2015 | Vrouw | 70
Hartinfarct
Bij het uitgebreide pakket aan pillen kreeg ik ook dagelijks een pantoprazol voorgeschreven. Plus mangeniumhydroxide tegen verstopping. Ik heb alle mogelijke bijwerkingen mogen genieten: misselijk, slaapstoornissen, geen eetlust meer, waren constant. Toen ik wegens verstopping na stopzetten van een van de middelen extra magnesium nam, kreeg ik alsmaar diarree. Mijn bloedst[lees meer...]olling reageerde daar op. Uiteindelijk begrijp ik dat in pantoprazol een laxeermiddel zit, waarvoor ik allergisch ben.Ik heb dus zonder te weten in plaats van een, twee laxeermiddelen geslikt. Ook dat nog.Ik heb inmiddels de dosis gehalveerd tot 20 mg. en zal nu moeten gaan afbouwen, want anders maagpijn, maagzuur, misselijkheid etc. Bovendien heb ik dit spul bij de huidige medicatie niet nodig. (ik heb nooit een maagzweer gehad). Ik adviseer iedereen toegang tot de eigen gegevens van de apotheek. Bijhouden, die handel.

04-10-2021 | Man | 52
Hartinfarct
Na een klein hartinfarct in november deze medicatie gaan slikken samen met bloedverdunners en staties. Vanaf dag 1 duizelig en paniekaanvallen etc. cardioloog zegt dat het niet van de medicijnen kan zijn maar ik heb daar zo mijn twijfels bij.

18-03-2018 | Man | 68