Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

29-05-2020 | Vrouw | 50
Reumatoïde artritis
Fijne pleister heb tietze en fibro met veel pijn heb alles geprobeerd. Nasid s avonds morgens paracetamol ook 100mg langdurig Tramadol. De pijn Bleef 24/7 Nu heb ik de pleister na 2 dagen was de pijn weg! Geen bijwerkingen ik ben blij!! Voor eventuele opvlamming bij de tietze heb ik nog een smelttablet Ik ben tevreden en raad t aan bij chronische pijn!

05-05-2020 | Vrouw | 52
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Gestopt met oxycontin omdat dit niet meer werkte. Ik had hele erge zweetaanvallen maar dacht dat dit de overgang was.

05-05-2020 | Vrouw | 52
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Ik heb dit middel ongeveer 3 jaar gebruikt. De laatste anderhalf jaar had ik vele bijwerkingen slaap en vermoeidheid de overhand namen. Ook had ik zweetaanvallen waarvan ik dacht dat het de overgang was, maar dit bleek achteraf de pleisters te zijn. Voor de pijn werkte het goed, zolang ik maar veel gebruikte. Ik gebruikte 75mcg en ben door de bijwerkingen naar beneden gega[lees meer...]an. Uiteindelijk ben ik overgegaan op de buprenorfidepleister.

03-05-2020 | Vrouw | 53
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Dit was mijn eerste en laatste fentanyl pleister ooit. Afschuwelijk. Na 24 begon de werking. Mijn maag raakte volkomen van streek. Migraine aanval erbij en duizelig, maar je word extreem slaperig. Niet te beschrijven. Ondanks dat ik direct de pleister heb verwijderd was de werking al begonnen. Totale zombie. Onmogelijk om wakker te blijven. Wat een gevecht 2 dagen lang. [lees meer...]Ik kon niet meer functioneren. Nooit meer zal ik deze pleister gebruiken.

06-03-2020 | Vrouw | 19
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
6 maanden pleisters gebruikt, ondertussen ook oxycodon (oxycodon was al 1.5 jaar in gebruik, 5 dagen geleden 2 jaar). Begon met 12mcg pleisters na 2 maanden verhoogd naar 25mcg. Gebruiksgemak is wel fijn, pleister blijft plakken, kan ermee douchen. Soms plakte ik r een eilandpleister op voor het geval dat het los zou kunnen raken. Echter is de obstipatie vreselijk. Vooral [lees meer...]als de pleisters tegelijkertijd met andere opiaten word gebruikt. Ondertussen ben ik gestopt met de fentanyl, na afbouwen. Met behulp van een afbouwschema. ( ook professionele hulp van een verslavingsarts). Over het algemeen is fentanyl fijner dan oxycodon, de duur van de werking, het aantal bijwerkingen is gewoon veel minder. Maar gevaarlijk spul, uit het zicht van kinderen houden pas om met restjes van de pleister. Nooit zomaar weggooien, inleveren bij de apotheek.

19-01-2020 | Vrouw | 44
Chronisch pijnsyndroom
De dag dat ik de pleister had geplakt werd de pijn na 6 uur minder tot 24 uur later, waarna ik bijna geen pijn meer had. Alleen kreeg ik een hele vervelende druk in mijn hoofd, was duizelig, voelde me niet mezelf en volgens mijn man, veranderde ik qua karakter. Ik was nukkig, depressief, angstig en kon niet slapen. Ik had vervelende gedachten en kon niet tot rust komen. Da[lees meer...]arbij komend het probleem van constipatie. Ik heb na 2 dagen de pleister eraf gehaald, omdat ik liever pijn heb, dan deze bijwerkingen, die gesoon weg niet te doen zijn.

26-09-2019 | Vrouw | 63
Polyneuropathie
bij mij ging pleister er ook vaak af. ben toen overgestapt op Fentanyl TEVA. Deze blijft wel goed plakken. Gebruikte het omdat ik pijn in voeten had wegens neuropathie. Had ondanks verhoging tot 50 mcg/u. weinig of geen effect. Afbouwen was niet prettig, maar ben gestopt en sinds een half jaar overgestapt op 3 x d. druppels THC 2%. Sindsdien 95% minder pijn, heb geen enke[lees meer...]le bijwerking en kan na jaren, weer minimaal 1 uur, normaal pijnvrij lopen. Voorheen was dat < 500 m.

20-04-2019 | Vrouw | 43
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
Lage rugpijn
Ik gebruik d deze pleisters nu sinds 2011 en zit nu gemiddeld op 75ug. Hierdoor kan ik mijn hondje nog uitlaten waar ik voorheen met krukken liep. Ik ben 43 en mis een tussenwervelschijf onderin en heb botontkalking. De pleisters plakt mijn man op mijn rug en doet er dan een eilandpleister overheen gefixeerd met tape zodat ik kan douchen...Ik hoop dat ik nog lang mijn hond[lees meer...]je uit kan laten

17-04-2019 | Vrouw | 51
Hernia diafragmatica
Als je de pleister plakt begint de werking na ongeveer een uurtje. Daarna heb je het gevoel dat je bergen kan verzetten. De pijn neemt niet echt af, het haalt de scherpe kantjes weg. Ik persoonlijk vind de bijwerkingen te heftig voor het voordeel wat je er van zou moeten hebben. Problemen met slapen de eerste dag. De derde dag doet de pleister zo goed als niets meer waardo[lees meer...]or je je echt beroerd voelt. Je plakt de pleister opnieuw en de ellende begint weer van voor af aan.

01-02-2019 | Vrouw | 62
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Pijn (algemeen)
De pleisters plakken aan de randen/hoeken niet altijd even goed. Soms gebeurd het dat de letters ineens niet meer te lezen zijn. 1 uitgelopen inktvlek zeg maar. In de apotheek weten ze niet hoe dit komt. Hier iemand bekend mee

16-10-2018 | Vrouw | 32
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Arst wil niet per 48u wisselen van patch ipv 72u terwijl er vele andere zijn met zelfde probleem. Die hun artsen begrijpen dat. Reageer als in oost-vlaanderen je een arts hebt en jij mag wel om 48u nieuwe plakken.

15-10-2018 | Vrouw | 32
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Krijg een 2 tal jaar Durogesic 100UG. Tevreden van de pijnstilling. Probleem is dat ze bij mij maar 48u goed werken en geen 72u. Ken nog mensen die dat ondervinden en mogen per 48u dan ook nieuwe plakken. Mijn arts wil dit maar niet begrijpen. Iemand een goede arts omgeving Oost-Vlaanderen die daarvoor wel begrip zou hebben? (..). Bij voorbaat dank of ook tips zijn welkom

21-08-2018 | Vrouw | 69
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Na aanleiding van een beknelde zenuw in rug en been kreeg ik Fentalyn pleisters voorgeschreven. Na enkele weken begon ik me steeds zieker te voelen en besloot om het weer af te bouwen maar hoe doe je dat. Een goed advies kon niemand mij op dat moment geven en ben ik het internet op gegaan. Uiteindelijk vond ik deze site: https://www.henw.org/artikelen/vermijden-van-onttre[lees meer...]kkingsverschijnselen-van-fentanylpleisters Hier staat precies omschreven hoe men deze pleisters af kan bouwen

24-03-2018 | Vrouw | 43
Gewrichtspijn
In verband chronische pijnklachten en andere klachten die door neuroloog behandelt worden van huisarts dit als ondersteuning erbij gekregen, werkt tegen de pijnklachten maar bijwerkingen zijn hinderlijk vooral de benauwdheid en oppervlakkige ademhaling als Copd patient.

12-03-2018 | Vrouw | 43
Pijn (algemeen)
als ondersteuning voor de pijnklachten door ex man mee gezegend door zijn mishandelingen. Hij alles afgenomen, ik pijn en schade aan lichaam en geest door hem. JvdM te S. , tijdens huwelijk al niet aanspreekbaar en ging door met mij aanvallen waardoor ik nu chronische pijnklachten heb ontwikkeld waar weinig zorg voor is behalve gezonde leefregels, veel fysio therapie en bu[lees meer...]itensporige kosten aan zelfzorgmiddelen.

06-01-2018 | Vrouw | 45
Spierreuma
Nu een week bezig met fentanyl pleisters geen bijwerkingen en redelijk van de pijn af het zou 3 dagen moeten werken maar de avond voor ik plakken moet weer pijn