Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

08-09-2015 | Vrouw | 32
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS)
Fentanyl werkte wel, maar zorgde voor veel obstipatie. Mede doordat mijn maag en darmen al ernstig vertraagd zijn. Ook werd de pijn niet voldoende verminderd om me echt lekkerder te voelen.

24-06-2015 | Vrouw | 52
Lage rugpijn

20-06-2015 | Vrouw | 45
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Pijn (algemeen)
Beste mensen, ik kreeg het de pleister fenthanyl voor de hevige pijn , 25 Mg , ik weeg maar 52 kilo.. De hoofd pijn die ik kreeg en de druk op me oren was verschrikkelijk , na 12 uur kon ik me niet meer bewegen, hoorde alles maar voelde het leven weg eppen . Pleister is eraf getrokken, want ik reageerde niet, ja de pijn was weg, maar ik ook.. De arts heeft niet gevraagd ho[lees meer...]eveel ik weeg , niet gebeld hoe het gaat, terwijl met dit middel, behoren ze dat te doen. Ikzelf gebeld op maandag, word ik eindelijk donderdag teruggebeld , zegt die , knip maar door midden,,, terwijl er staat nietdoor midden knippen, of bij barst niet gebruiken...... Me broek zakte af, er word zo gezegd, niet alles geloven wat in de bijsluiter staat,, naajaa moet niet gekker worden,,,, herhaaldelijk gezegd dat ik het niet durf, want hoe ik was is niet normaal, en ben echt wel wat gewend met morfine en methadon,,,, maar dit is een overkapte euthanasie pleister ,,, wat gevaarlijk

21-04-2015 | Vrouw | 59

23-03-2015 | Vrouw | 40
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Artrose van de wervelkolom
Eerste dagen redelijk misselijk. Direkt na plakken begon misselijkheid. Na ongeveer 12 uur begon ik wat te merken van de pijnstillende werking. De misselijkheid trekt weg bij gewenning na een week ongeveer. Pleisters van Sandoz plakken slecht. Laten los. (transparante folie besteld bij apotheek om eroverheen te plakken) Andere fabrikant plakt beter... Hierdoor ook meer [lees meer...]bijwerkingen: ergere misselijkheid en draaierig. Helpt wel goed tegen de ergste scherpe pijn.

23-02-2015 | Vrouw | 73
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Artrose
Versleten tussenwervelschijfjes onderrug. Kon 's morgens soms niet op de benen staan, hele lichaam krom en walgelijke pijn. Na twee dagen alle pijn weg! Eerst licht misselijk, ging snel over. Bleef slaperigheid, weinig eetlust (4 kilo afgevallen tot nu toe, vind ik niet zo erg :-) Wel echt vreselijke zweetaanvallen, wel 10 per dag/nacht. Wakker worden, douchen, bed ve[lees meer...]rschonen etc. In je wintertrui en jas.... stralen vanaf mn hoofd, rug, langs mn benen...... Heb tablet ingevuld want 'pleister' staat er niet op! Val loslatende pleisters geen enkele last, raak de plakkant NIET aan! Niet zweten en alle pijn terug is voor mij geen optie.

10-02-2015 | Vrouw | 50
Nek- / rughernia
Op 19 jarige leeftijd eerste hernia diverse rustkuren gehad. Met 34 jaar rug vastgezet L 4 L5 daarna nog heftige pijn, afgekeurd. En sinds 2004 aan morfine begon heel vergeetachtig te worden. In 2008 op fentanylpleisters 25 Mg overgegaan. Inmiddels 50 en nu wetende wat die troep met me heeft gedaan. Ook zeer depressief niet kunnen voelen. Nu aan het afkicken. Heel boos d[lees meer...]at artsen iemand zolang herhaalrecepten van deze opiaat blijven voor schrijven. Gebruikte ook jaren anti-depressieve wat eigenlijk niet samen gaat. Allemaal achteraf wetende. Mensen gebruik deze troep nooit of alleen als je kanker krijg. Heb het koud, altijd weinig emoties gehad nu des te meer, slecht slapen slechte eetlust, misselijk, en dan ben je ook nog alleen thuis. Muren vliegen soms echt tegen me op.

15-04-2014 | Vrouw | 58
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
Gewrichtsontsteking
vanwege Reumatoïde Artritis, rugklachten en gewrichtsslijtage en na een heupbreuk waarna een dynamische heupschroef is geplaatst die erg pijnlijk is had ik dagelijks heftige pijn. De Fentanyl Sandoz Matrix 75 mg/uur onderdrukken de pijn enorm goed zodat ik weer kan functioneren! Van bijwerkingen heb ik totaal geen last. Echter er is een groot probleem met de pleisters.[lees meer...] ZE LATEN LOS! Ik heb hierover geklaagd en kreeg een gebruiksaanwijzing toegestuurd. Ik handel volledig volgens de gebruiksaanwijzing. Helaas blijven de pleisters niet plakken!! Ik plak er nu een halve rol Leukoplast over (hetgeen geen gezicht is, maar je moet wat). Dus Fentanyl pleisters werken erg goed tegen pijn, maar zonder Leukoplast raak je ze kwijt.

02-02-2014 | Vrouw | 38
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Baarmoederhalskanker
ik heb zelf ruim 2 en half jaar aan de fentanyl neusspray gezeten een middel wat als je er mee begint je loom en verschikkelijk misselijk maakt, daarna werkt het goed tegen de pijn. maar nadeel naar gelang van het gebruik moet je dosis omhoog, waardoor ik op dodelijke doseringen heb gezeten. achteraf denkend de arts wel wist waar hij mee bezig was, maar toen ik en blijkba[lees meer...]ar nog 3 patiënten verhaal gingen halen was de arts plots vertrokken. wat vind ik van dit middel een gevaarlijk middel bij verkeerd gebruik en zeer verslavend, ik kon er vanaf blijven maar lichamelijk verlangen was er dus wel. ik vind dat dit middel goed is als mensen ernstig ziek zijn, bv terminale patienten zodat hun pijn te dragen is, verders vind ik dit middel niet zomaar voorgeschreven mag worden. heb ook aan de pleisters gezeten en nu aan de tabletten dit om een duidelijker beeld te geven de fentanyl neusspray is dus niet meer ter sprake.

13-12-2013 | Vrouw | 40
Nek- / rughernia
Fentanyl pleisters voor 3 dagen 100ug Ik ben al 2 keer eerder geopereerd aan een hernia L3 - L4 , tussenwervelschijf bijna helemaal weg en een verschoven wervel. 31-10-2013 operatie in België door Dr van der Plancken, tijdens operatie kwam hij nog 6 hernia's tegen, hij heeft die verwijderd en de wervels vastgezet door middel van een PLIF Ook is hij tegen de zenuw a[lees meer...]angekomen en die moest gehecht worden, ernstige lekkage en dat is een onbeschrijvelijke pijn, nu dik 6 weken geleden en nog helse pijnen, afgelopen maandag voor het eerst een Fetanyl pleister gekregen en doordat het pas na 12a24 uur optimaal werkt moest ik me Oxycontin erbij blijven gebruiken en dat was even heel aangenaam, ik voelde de pijn langzaam aan weg ebben maar ik mocht niet door gaan met de Oxy en tot overmaat liet de pleister los. Huisarts gebeld en moest een nieuwe plakken en die liet al heel snel los het gaat om het merk Sandoz. Weer een nieuwe geplakt met een hoop leukoplast erover maar ik barst van de pijn en ik zou graag die Oxy er weer bij willen tot het weer onder controle is maar HIJ wil niet meewerken en komt nu met een alternatief en dat is Transtec voor 4 dagen pleister. Ik lijd al zoveel pijn de laatste 3 jaar en nu is het echt niet dragelijk meer. Ik ga contact opnemen met zorgbelang want ik ga zo scheef lopen en zitten om de pijn een beetje te ontzien en ik hoop dat ik niet hierdoor weer geopereerd moet worden, ik hoop dat er lotgenoten zijn die dit met mij willen delen. Voor nu ben ik even klaar want ik kan niet meer zitten. Groetjes van een hoopje ellende

23-10-2013 | Vrouw | 58
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Door ernstige vergroeiingen van mijn ruggengraat en nekwervels veel last van zenuwbeklemmingen en ontstekingen. Alles zeer pijnlijk. Pijnpoli kan ook niets meer doen. Bij slechte dagen of drukke dagen nog wat Oxinormcapsules er bij. Nu ca. 3 jaar Fentanylpleisters , andere pijnstillers en ontstekingremmers. Voor het gebruik van de pleisters hel veel last van de morfin[lees meer...]etabletten-bijwerkingen. Nu veel minder last van o.a. obstipatie. Mocht je nog teveel last van obstipatie hebben, helpt elke ochtend wat Brinta eten. Is lekkerder dan het vieze drankje.

14-07-2013 | Vrouw | 29
Artrose - gewrichtsaandoening
Ben begonnen op 12ug.merkte er niets van. Na 6 dagen verhoogd naar 25, ook hier merk ik niets van dag na opplakken heel suf en hoofdpijn. De pijn word er niet mee bestreden. Verder merk ik alleen een verminderde eetlust. Heb sandoz pleisters en deze willen niet blijven zitten. Plak er nu tape overheen wat natuurlijk geen gezicht is. Iig maakt het mn verwachtingen nog niet[lees meer...] waar.

08-04-2013 | Vrouw | 50
Artrose - gewrichtsaandoening
Na jaren ontstekingsremmers als Naproxen tegen hevige rugpijn te hebben geslikt samen met maagbeschermer Omeprazol, vorig jaar moeten stoppen vanwege een maagvliesontsteking.Via pijnarts overgestapt op Fentanylpleisters, begonnen met 12 ug, was te weinig, toen 2 stuks 12 ug per 3 dagen.Dit dempt niet alle, maar in ieder geval de ergste pijn.Bijwerkingen; vreselijk zweten, [lees meer...]obstipatie, jeuk, slecht plakken.Mocht verschillende fabrikanten proberen om te kijken welke het best bij mij pastte.Bleek Teva te zijn.Blijf alleen als zeer hinderlijke bijwerking houden dat op de wisseldag er een volledig slapeloze nacht volgt.Of ik 'smorgens of 'savonds wissel maakt geen verschil.Huisarts, pijnarts, apotheek weten geen verklaring/oplossing.Denk er nu over om die nachten een slaappil te proberen. Hier misschien iemand nog tips/oplossing???

10-09-2023 | Man | 66
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Mijn man heeft copd 4 kreeg ze voor benauwd heid en pijn je voel je eigen even lekker maar je lichaam vraag steets meer nu zo erg dat hij bij ggz is opgenomen hij weet niet wat hij doet of zeg opgenomen op detox en dat op 66jarige leeftijd heel erg slik het niet wand je gaat er kapot door

23-03-2023 | Man | 60
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12.5)
Keelkanker
Ik kreeg 12.5 mg pleisters mee tegen vooral nachtelijke pijn samen met smelt tabletten,na de 1e pleister nachts hallucinaties en niet slapen, ochtends verschrikkelijk overgeven en vreselijk beroerd,ik heb de pleister verwijderd en samen met de tabletten terug gebracht naar de apotheek,ik ben nog ongeveer 2 dagen beroerd geweest.nu weer terug naar tramadol met diclofenac. v[lees meer...]oor mij niet geschikt dit middel,is meer vergif.

18-01-2023 | Man | 65
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
Sinds mijn 50e toenemende pijn in de onderrug ( ben nu 65 ). Echt alle opties doorlopen om er vanaf te komen. Bij de pijnpoli beland: Beknelde zenuwen in het SI gewricht en niet behandelbaar. Vijf facetblokkades gehad wat uiteindelijk niet meer hielp. Wat resteerde waren pijnstillers en ik heb in de loop der jaren echt alles gehad, niets hielp echt. Zes jaar geleden begonn[lees meer...]en met Fenthanyl pleisters en langzaamaan in sterkte opgelopen tot 125ug per 2 dagen en daarbij heb ik nog 1000mg Gabapentine en dat 3 x per dag. Pijn is nu weer toegenomen en via huisarts doorgestuurd naar weer een pijnpoli. De arts schrok van de hoogte van de Fenthanyl en besloot in overleg met mij hiermee te stoppen. Ik kreeg Palladon voorgeschreven 2 x 24mg per 24 uur. Twee dagen heb ik echt moeten afkicken van de Fenthanyl en dat was geen pretje kan ik je zeggen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat ik me nu (10 dagen later ) FANTASTISCH voel, de pijn komt er nauwelijks meer doorheen en ik heb vrijwel geen bijwerkingen. Ik ben de beste man zooo dankbaar. Ik hoop dat mijn seksuele prikkels weer terugkomen die ik al 8 a 9 jaar niet meer heb maar dat terzijde. Ik ben blij dat ik van die rommel af ben wat ook de oorzaak hiervan was. Huisartsen zijn niet de geschikte personen voor dit soort gevallen en ik adviseer dan ook een verwijzing voor de pijnpoli te vragen. De daar aanwezige Anesthesiologen zijn hierin gespecialiseerd en kunnen je het beste helpen.