Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

13-10-2019 | Man | 59
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Werkt al na een uurtje, maar helaas niet de opgegeven periode van 72 uur. Soms werkt het maar net 48 uur. Fentanyl Aurobindo levert pleisters die slecht plakken en bij mij huidirritaties opleveren. Huid zwelt op, wordt rood en jeukerig. Na verwijderen van de pleister nog ruim een week een droge rode huid. Als pijnstiller werkt het prima. Ik weet helaas niet meer welk mer[lees meer...]k ik eerst had, met dikke vierkante pleisters. Daar had ik geen last van.

21-08-2018 | Vrouw | 69
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Na aanleiding van een beknelde zenuw in rug en been kreeg ik Fentalyn pleisters voorgeschreven. Na enkele weken begon ik me steeds zieker te voelen en besloot om het weer af te bouwen maar hoe doe je dat. Een goed advies kon niemand mij op dat moment geven en ben ik het internet op gegaan. Uiteindelijk vond ik deze site: https://www.henw.org/artikelen/vermijden-van-onttre[lees meer...]kkingsverschijnselen-van-fentanylpleisters Hier staat precies omschreven hoe men deze pleisters af kan bouwen

16-04-2018 | Man | 26
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Artrose
Alsjeblieft mensen let heel goed op wanneer je met dit medicijn begint. Dit medicijn werkt in het begin heel goed bij mij (tevens ook veel bijwerkingen zoals beschreven). Na lange tijd gebruik werd mijn tolerantie hoger en hoger. Ik begon met 12ugl naar 25 naar 50 naar 75 en uiteindelijk 100 ugl. De afbouw was verschrikkelijk. Ik sta sterk in mijn schoenen maar ik heb mi[lees meer...]j op laten nemen om hiervan af te komen. Lieve mensen wees gewaarschuwd ga er heel voorzichtig mee om plak niet altijd probeer het weekend niets te nemen om afhankelijkheid te voorkomen mits mogelijk! oja Fentanyl is hetzelfde als heroine. Helaas nog steeds veel pijn vurig brandende pijn maar neem het voor lief zo nu en dan oxycodon wat ook heel verslavend is maar makkelijker te doseren dan de pleister variant. als je vragen hebt stel ze gerust ik heb veel ervaring met dit product en durf mij zelf ervaringsdeskundige te noemen. Groetjes Henk

16-12-2017 | Vrouw | 59
Artritis
zenuwpijnen in been en rug

21-06-2017 | Man | 77
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug/do)
Polyneuropathie
Heb 30 jaar polyneuropathie, heel veel geprobeerd, momenteel voor de huidpijn 600mg lyrica en de fentanyl voor de andere vorm van neuropathie. Momenteel gebruik ik sinds enkele maanden wietolie: cbd 2 kleine lepeltjes per dag; thc (2 op 1) 4 druppeltjes per dag. Dacht dat het zou helpen, maar ga het afbouwen omdat ik denk omdat het niet echt helpt.

16-07-2016 | Vrouw | 47
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12,5)
Als ik een nieuwe pleister heb geplakt, slaap ik 's nachts erg slecht en heb overal jeuk. Ik kreeg in het begin een hogere dosis, maar daar werd ik erg misselijk van, nu af en toe ook nog. Soms heb ik ook een gevoel alsof ik verkouden ben, dit is na een dag vaak weer over. Ben ook vergeetachtig en niet echt allert, maar ik weet niet meer, of dit door de fenanyl komt, of do[lees meer...]or de lyrica die ik ook slik.

28-02-2016 | Man | 62
Ziekte van Kahler
Verstoppingen darm waarvoor movicolon, staat op nummer 1 (zie bijsluiter). Onderkend is verminderde werking van de blaas (ergens in of onderaan het rijtje in de bijsluiter) met verkeerde diagnose artsen tot gevolg en complicaties erbij: zware urineweginfectie soms zelfs met een resistente darmbacterie na een blaaskijkonderzoek (cystoscopie). Er is niets mis met de blaas, [lees meer...]het zijn de bijwerkingen van de morfine in de Fentanyl. Mocht je dit middel krijgen en vaak en kleine beetjes moeten plassen, de plas moeilijk kunt ophouden en heb je geen blaasontsteking, bespreek dan de bijwerking uit de bijsluiter. Leer ermee leven en voorkom dat je onterecht over behandeld wordt. Zelfs als je een uroloog voor je hebt!

26-07-2015 | Man | 28
Artrose
Ben al bijna jaar over van oxycodon naar fentanyl. Het werkt heel goed voor mijn pijn, ik kan weer lopen en leven, ik ben 28 jaar en heb continue pijn en wordt snachts ook wakker van de pijn. Gebruik ook de neusspray in de ochtend. De pleister werkte wel sneller bij mij uit dan normaal dus ben naar om de 48 uur applicatie gegaan. Echter heb ik onnoemelijk veel p[lees meer...]roblemen met de pleisters plakkend te houden. Ik kom daardoor elke maand tekort, heb verschillende merken gehad en gevraagd bij de huisarts. Heb ze zelfs met tape proberen vast te houden, maar kreeg enorme uitslag daardoor. Ik heb daardoor elke maand hevige ontwenning en tekort aan medicatie. Ik ga volgende maand naar de pijnpolie voor een hopelijk betere aanpak van de pijn, want ik moet elke maand de hel van ontwenning ondergaan, en de pijn en depressie die daarbij komt. Heeft iemand adviezen om de pleisters plakkend te houden? Zoals gezegd heb ik alles al geprobeerd. En deze maand is vooral heftig geweest. Omdat ik las dat de pleisters teveel medicatie loslaten in direct zonlicht of hitte moest ik zoeken naar nieuwe plekken. En heb uiteindelijk het dijbeen aangehouden. (Uiteraard voorzichtig onthaard) Maar door combinatie van zweten door de zon en nieuwe toepassingsplek kom ik deze maand nog meer tekort dan normaal. Het is echt een nachtmerrie, want het werkt perfect voor mijn pijn. Maarja, ik kan natuurlijk niet elke week nieuwe vragen. Zo rot dit. Ondanks dit alles ben ik qua pijn beheersing enorm tevreden, het werkt beter voor de pijn dan alles wat ik ooit eerder had voorgeschreven gehad. Maar ik doorga nu al elke maand bijwerkingen die alleen voorkomen als ze los komen, en als ze los zijn krijg je ze nooit meer vast.. En ik plak ze heel goed en voorzichtig, onthaarde plek, droog, goed aandrukken en lang aangedrukt houden. En ze blijven dan ook zeker een dag zitten. (Behalve met dit weer.) MAAR Dan gaan langzaam de hoekjes los, en steeds meer, of er komen luchtbellen onder. Heb nu wel een iets beter merk, geloof de teva, omdat ik dit aan de huisarts gevraagd hebt, maar ik ondervind dus nog steeds problemen. En omdat de pleisters niet plakken ga ik ook te snel door mijn doorbraakmedicatie heen, dus het is echt gewoon af en toe een nachtmerrie. Ik vind het erg jammer, maar misschien moet ik maar weer over naar orale pijnmedicatie, maar dit helpt me zo enorm voor de pijn. Ik weet niet echt wat ik moet doen meer. Heb zoveel last van ontwenning en pijn elke maand. Ik zou het 3.5 geven. Het werkt het allerbest van alles wat ik voor de pijn heb geprobeerd en ooit heb voorgeschreven gekregen. Maar de problemen met de applicatie doen mij het een veel lager cijfer geven. Als iemand nog advies zou kunnen bieden met het plakkend houden van de pleisters dan stel ik dat op prijs, de apotheek helpt helaas niet al teveel. En daarnaast hebben ze geven ze soms zelfs weer het verkeerde merk, wat de huisarts heeft aangegeven die meer loslaten. Dus ja, als ze beter plakten hadden ze 5 sterren van me gehad.

15-04-2014 | Vrouw | 58
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
Gewrichtsontsteking
vanwege Reumatoïde Artritis, rugklachten en gewrichtsslijtage en na een heupbreuk waarna een dynamische heupschroef is geplaatst die erg pijnlijk is had ik dagelijks heftige pijn. De Fentanyl Sandoz Matrix 75 mg/uur onderdrukken de pijn enorm goed zodat ik weer kan functioneren! Van bijwerkingen heb ik totaal geen last. Echter er is een groot probleem met de pleisters.[lees meer...] ZE LATEN LOS! Ik heb hierover geklaagd en kreeg een gebruiksaanwijzing toegestuurd. Ik handel volledig volgens de gebruiksaanwijzing. Helaas blijven de pleisters niet plakken!! Ik plak er nu een halve rol Leukoplast over (hetgeen geen gezicht is, maar je moet wat). Dus Fentanyl pleisters werken erg goed tegen pijn, maar zonder Leukoplast raak je ze kwijt.

13-12-2013 | Vrouw | 40
Nek- / rughernia
Fentanyl pleisters voor 3 dagen 100ug Ik ben al 2 keer eerder geopereerd aan een hernia L3 - L4 , tussenwervelschijf bijna helemaal weg en een verschoven wervel. 31-10-2013 operatie in België door Dr van der Plancken, tijdens operatie kwam hij nog 6 hernia's tegen, hij heeft die verwijderd en de wervels vastgezet door middel van een PLIF Ook is hij tegen de zenuw a[lees meer...]angekomen en die moest gehecht worden, ernstige lekkage en dat is een onbeschrijvelijke pijn, nu dik 6 weken geleden en nog helse pijnen, afgelopen maandag voor het eerst een Fetanyl pleister gekregen en doordat het pas na 12a24 uur optimaal werkt moest ik me Oxycontin erbij blijven gebruiken en dat was even heel aangenaam, ik voelde de pijn langzaam aan weg ebben maar ik mocht niet door gaan met de Oxy en tot overmaat liet de pleister los. Huisarts gebeld en moest een nieuwe plakken en die liet al heel snel los het gaat om het merk Sandoz. Weer een nieuwe geplakt met een hoop leukoplast erover maar ik barst van de pijn en ik zou graag die Oxy er weer bij willen tot het weer onder controle is maar HIJ wil niet meewerken en komt nu met een alternatief en dat is Transtec voor 4 dagen pleister. Ik lijd al zoveel pijn de laatste 3 jaar en nu is het echt niet dragelijk meer. Ik ga contact opnemen met zorgbelang want ik ga zo scheef lopen en zitten om de pijn een beetje te ontzien en ik hoop dat ik niet hierdoor weer geopereerd moet worden, ik hoop dat er lotgenoten zijn die dit met mij willen delen. Voor nu ben ik even klaar want ik kan niet meer zitten. Groetjes van een hoopje ellende

08-04-2013 | Vrouw | 50
Artrose - gewrichtsaandoening
Na jaren ontstekingsremmers als Naproxen tegen hevige rugpijn te hebben geslikt samen met maagbeschermer Omeprazol, vorig jaar moeten stoppen vanwege een maagvliesontsteking.Via pijnarts overgestapt op Fentanylpleisters, begonnen met 12 ug, was te weinig, toen 2 stuks 12 ug per 3 dagen.Dit dempt niet alle, maar in ieder geval de ergste pijn.Bijwerkingen; vreselijk zweten, [lees meer...]obstipatie, jeuk, slecht plakken.Mocht verschillende fabrikanten proberen om te kijken welke het best bij mij pastte.Bleek Teva te zijn.Blijf alleen als zeer hinderlijke bijwerking houden dat op de wisseldag er een volledig slapeloze nacht volgt.Of ik 'smorgens of 'savonds wissel maakt geen verschil.Huisarts, pijnarts, apotheek weten geen verklaring/oplossing.Denk er nu over om die nachten een slaappil te proberen. Hier misschien iemand nog tips/oplossing???

17-10-2022 | Vrouw | 66
Fibromyalgie
Vooraf de plek waar de pleister komt met alcohol (96 % bij Kruitvat of trekpleister) schoonmaken dit helpt prima ze blijven goed plakken. Geen creme of bodylotion op de plek waar de pleister komt smeren.

22-08-2022 | Vrouw | 64
Reumatoïde artritis
Ik heb al een jaar fentanyl pleisters 37 mg een keer in de 3 dagen, sinds ik deze pleisters gebruik doe ik ook overmatig zwetensoms zo erg. dat ik helemaal nat ben, erg vervelend is dat.

16-07-2022 | Vrouw | 44
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Artrose
Gebruik voor artrose heup, pijn heupafwijking daardoor ook lage rugpijn en fibromyalgia. Tramadol, morfine, oxycodon werkte niet afdoende, fentanyl wel. Eerder periode kwartaal gebruikt maar om niet verslaafd eraan te geraken en om geen gewenning te krijgen, stop ik na een periode weer een poos. Nu weer aantal maanden gebruik met tussendoor week niet. Helpt goed maar wel v[lees meer...]eel sneller last van overmatig zweten. Pleister blijft niet goed plakken. Opgelost met standaard leukoplast afwasbaar erover te plakken, blauwe rol tape, tape is wit van kleur. Werkt bij mij ook niet 3 dagen dus wissel om de twee dagen.

03-06-2022 | Vrouw | 54
Lage rugpijn
ik gebruik het voor meerdere pijn factoren artrose nek ,schouders en een operatie ,rug ,heupen ,polsen , twee hernia’s en twee operaties enkels ook allebei aan geopereerd chronische patiënt dus 🥹 vind alleen dat de plakkers slecht blijven plakken en moet er een ander pleister opplakken

30-01-2022 | Man | 44
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Nooit op je dijbeen plakken is mijn ervaring, gewoon op je schouder, aangezien het ook eerder in je bloed komt en zo dus in je hersenen waar de pijnbestrijding begint...