Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

16-07-2016 | Vrouw | 47
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12,5)
Als ik een nieuwe pleister heb geplakt, slaap ik 's nachts erg slecht en heb overal jeuk. Ik kreeg in het begin een hogere dosis, maar daar werd ik erg misselijk van, nu af en toe ook nog. Soms heb ik ook een gevoel alsof ik verkouden ben, dit is na een dag vaak weer over. Ben ook vergeetachtig en niet echt allert, maar ik weet niet meer, of dit door de fenanyl komt, of do[lees meer...]or de lyrica die ik ook slik.

28-02-2016 | Man | 62
Ziekte van Kahler
Verstoppingen darm waarvoor movicolon, staat op nummer 1 (zie bijsluiter). Onderkend is verminderde werking van de blaas (ergens in of onderaan het rijtje in de bijsluiter) met verkeerde diagnose artsen tot gevolg en complicaties erbij: zware urineweginfectie soms zelfs met een resistente darmbacterie na een blaaskijkonderzoek (cystoscopie). Er is niets mis met de blaas, [lees meer...]het zijn de bijwerkingen van de morfine in de Fentanyl. Mocht je dit middel krijgen en vaak en kleine beetjes moeten plassen, de plas moeilijk kunt ophouden en heb je geen blaasontsteking, bespreek dan de bijwerking uit de bijsluiter. Leer ermee leven en voorkom dat je onterecht over behandeld wordt. Zelfs als je een uroloog voor je hebt!

26-07-2015 | Man | 28
Artrose
Ben al bijna jaar over van oxycodon naar fentanyl. Het werkt heel goed voor mijn pijn, ik kan weer lopen en leven, ik ben 28 jaar en heb continue pijn en wordt snachts ook wakker van de pijn. Gebruik ook de neusspray in de ochtend. De pleister werkte wel sneller bij mij uit dan normaal dus ben naar om de 48 uur applicatie gegaan. Echter heb ik onnoemelijk veel p[lees meer...]roblemen met de pleisters plakkend te houden. Ik kom daardoor elke maand tekort, heb verschillende merken gehad en gevraagd bij de huisarts. Heb ze zelfs met tape proberen vast te houden, maar kreeg enorme uitslag daardoor. Ik heb daardoor elke maand hevige ontwenning en tekort aan medicatie. Ik ga volgende maand naar de pijnpolie voor een hopelijk betere aanpak van de pijn, want ik moet elke maand de hel van ontwenning ondergaan, en de pijn en depressie die daarbij komt. Heeft iemand adviezen om de pleisters plakkend te houden? Zoals gezegd heb ik alles al geprobeerd. En deze maand is vooral heftig geweest. Omdat ik las dat de pleisters teveel medicatie loslaten in direct zonlicht of hitte moest ik zoeken naar nieuwe plekken. En heb uiteindelijk het dijbeen aangehouden. (Uiteraard voorzichtig onthaard) Maar door combinatie van zweten door de zon en nieuwe toepassingsplek kom ik deze maand nog meer tekort dan normaal. Het is echt een nachtmerrie, want het werkt perfect voor mijn pijn. Maarja, ik kan natuurlijk niet elke week nieuwe vragen. Zo rot dit. Ondanks dit alles ben ik qua pijn beheersing enorm tevreden, het werkt beter voor de pijn dan alles wat ik ooit eerder had voorgeschreven gehad. Maar ik doorga nu al elke maand bijwerkingen die alleen voorkomen als ze los komen, en als ze los zijn krijg je ze nooit meer vast.. En ik plak ze heel goed en voorzichtig, onthaarde plek, droog, goed aandrukken en lang aangedrukt houden. En ze blijven dan ook zeker een dag zitten. (Behalve met dit weer.) MAAR Dan gaan langzaam de hoekjes los, en steeds meer, of er komen luchtbellen onder. Heb nu wel een iets beter merk, geloof de teva, omdat ik dit aan de huisarts gevraagd hebt, maar ik ondervind dus nog steeds problemen. En omdat de pleisters niet plakken ga ik ook te snel door mijn doorbraakmedicatie heen, dus het is echt gewoon af en toe een nachtmerrie. Ik vind het erg jammer, maar misschien moet ik maar weer over naar orale pijnmedicatie, maar dit helpt me zo enorm voor de pijn. Ik weet niet echt wat ik moet doen meer. Heb zoveel last van ontwenning en pijn elke maand. Ik zou het 3.5 geven. Het werkt het allerbest van alles wat ik voor de pijn heb geprobeerd en ooit heb voorgeschreven gekregen. Maar de problemen met de applicatie doen mij het een veel lager cijfer geven. Als iemand nog advies zou kunnen bieden met het plakkend houden van de pleisters dan stel ik dat op prijs, de apotheek helpt helaas niet al teveel. En daarnaast hebben ze geven ze soms zelfs weer het verkeerde merk, wat de huisarts heeft aangegeven die meer loslaten. Dus ja, als ze beter plakten hadden ze 5 sterren van me gehad.

15-04-2014 | Vrouw | 58
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
Gewrichtsontsteking
vanwege Reumatoïde Artritis, rugklachten en gewrichtsslijtage en na een heupbreuk waarna een dynamische heupschroef is geplaatst die erg pijnlijk is had ik dagelijks heftige pijn. De Fentanyl Sandoz Matrix 75 mg/uur onderdrukken de pijn enorm goed zodat ik weer kan functioneren! Van bijwerkingen heb ik totaal geen last. Echter er is een groot probleem met de pleisters.[lees meer...] ZE LATEN LOS! Ik heb hierover geklaagd en kreeg een gebruiksaanwijzing toegestuurd. Ik handel volledig volgens de gebruiksaanwijzing. Helaas blijven de pleisters niet plakken!! Ik plak er nu een halve rol Leukoplast over (hetgeen geen gezicht is, maar je moet wat). Dus Fentanyl pleisters werken erg goed tegen pijn, maar zonder Leukoplast raak je ze kwijt.

13-12-2013 | Vrouw | 40
Nek- / rughernia
Fentanyl pleisters voor 3 dagen 100ug Ik ben al 2 keer eerder geopereerd aan een hernia L3 - L4 , tussenwervelschijf bijna helemaal weg en een verschoven wervel. 31-10-2013 operatie in België door Dr van der Plancken, tijdens operatie kwam hij nog 6 hernia's tegen, hij heeft die verwijderd en de wervels vastgezet door middel van een PLIF Ook is hij tegen de zenuw a[lees meer...]angekomen en die moest gehecht worden, ernstige lekkage en dat is een onbeschrijvelijke pijn, nu dik 6 weken geleden en nog helse pijnen, afgelopen maandag voor het eerst een Fetanyl pleister gekregen en doordat het pas na 12a24 uur optimaal werkt moest ik me Oxycontin erbij blijven gebruiken en dat was even heel aangenaam, ik voelde de pijn langzaam aan weg ebben maar ik mocht niet door gaan met de Oxy en tot overmaat liet de pleister los. Huisarts gebeld en moest een nieuwe plakken en die liet al heel snel los het gaat om het merk Sandoz. Weer een nieuwe geplakt met een hoop leukoplast erover maar ik barst van de pijn en ik zou graag die Oxy er weer bij willen tot het weer onder controle is maar HIJ wil niet meewerken en komt nu met een alternatief en dat is Transtec voor 4 dagen pleister. Ik lijd al zoveel pijn de laatste 3 jaar en nu is het echt niet dragelijk meer. Ik ga contact opnemen met zorgbelang want ik ga zo scheef lopen en zitten om de pijn een beetje te ontzien en ik hoop dat ik niet hierdoor weer geopereerd moet worden, ik hoop dat er lotgenoten zijn die dit met mij willen delen. Voor nu ben ik even klaar want ik kan niet meer zitten. Groetjes van een hoopje ellende

08-04-2013 | Vrouw | 50
Artrose - gewrichtsaandoening
Na jaren ontstekingsremmers als Naproxen tegen hevige rugpijn te hebben geslikt samen met maagbeschermer Omeprazol, vorig jaar moeten stoppen vanwege een maagvliesontsteking.Via pijnarts overgestapt op Fentanylpleisters, begonnen met 12 ug, was te weinig, toen 2 stuks 12 ug per 3 dagen.Dit dempt niet alle, maar in ieder geval de ergste pijn.Bijwerkingen; vreselijk zweten, [lees meer...]obstipatie, jeuk, slecht plakken.Mocht verschillende fabrikanten proberen om te kijken welke het best bij mij pastte.Bleek Teva te zijn.Blijf alleen als zeer hinderlijke bijwerking houden dat op de wisseldag er een volledig slapeloze nacht volgt.Of ik 'smorgens of 'savonds wissel maakt geen verschil.Huisarts, pijnarts, apotheek weten geen verklaring/oplossing.Denk er nu over om die nachten een slaappil te proberen. Hier misschien iemand nog tips/oplossing???

12-10-2023 | Vrouw | 43
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Fibromyalgie
Ik heb fentanyl nu al een paar maanden gebruikt. Ik begon met 12. In het begin hielp dit echt maar steeds later werd de werking minder waardoor ik de stap zette naar de 25. Heel bizar, ik kreeg ineens hele pijnlijke en zware armen/handen. Onverdraaglijk!! Dit kwam door de fentanyl. Gelukkig had ik de 25 maar heel kort gebruikt. Ik wilde stoppen. Naar mijn gevoel helpt het[lees meer...] niet. Een dag later toen ik gestopt was merkte ik dat de sterke arm/ handpijn ineens verdwenen was?! Dus het lag echt aan de pleister. Nu ben ik aan het afkicken. Omg wat heb ik toch veel zweetaanvallen en koude rillingen. Ik kan al 2 dagen niet slapen nu. Hoop dat ik snel weer het oude ben.

07-08-2023 | Vrouw | 94
fentanyl oromucosaal/transdermaal (1200ug)
Pijn (algemeen)
Mijn moeder is er aan overleden dit is helemaal verkeerd gegaan. Ze had een ademapneu en is daardoor levenloos verklaard volgens de instructie klopt dit totaal niet. Die dokter heeft prutswerk geleverd.

23-03-2023 | Man | 60
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12.5)
Keelkanker
Ik kreeg 12.5 mg pleisters mee tegen vooral nachtelijke pijn samen met smelt tabletten,na de 1e pleister nachts hallucinaties en niet slapen, ochtends verschrikkelijk overgeven en vreselijk beroerd,ik heb de pleister verwijderd en samen met de tabletten terug gebracht naar de apotheek,ik ben nog ongeveer 2 dagen beroerd geweest.nu weer terug naar tramadol met diclofenac. v[lees meer...]oor mij niet geschikt dit middel,is meer vergif.

26-06-2022 | Vrouw | 58
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug/do)
Ik heb sinds t gebruik vreselijke spierkrampen in mijn hele onderlichaam. dit is zo zwaar dat ik soms dagen in bed lig, omdat de bewegingen vreselijk pijn doen. zijn er meer met deze klacht?

23-05-2021 | Vrouw | 78
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Artrose
Ervaar erg veel pijn .Nu mag ik wat verhoogde van 50 naar 75mg maar vandaag erg veel pijn Daarom denk ik dat fentanyl niet helpt! Ook last van copd3 dus daarom bewegen ! Weet alleen niet hoe als ik ptobeer te lopen val ik bijna om.dat lukt dus niet doe wel mijn best .vaak een prednison kuur gekregen voor longontsteking ,deze helpen goed geen pijn maar krijg ze niet te[lees meer...]veel alleen als ik weer een ontsteking hebt!

23-11-2020 | Man | 64
Lage rugpijn
Heb al sinds jaren een hernia, die niet te behandelen zou zijn, dus vaak en veel pijn. De huisarts schreef mij nu Fentanyl voor, maar na 6 dagen geen verlichting alleen bijwerkingen. Ga nu toch aandringen op een operatie.

14-09-2020 | Vrouw | 71
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Ik heb het lang gebruikt wat een troep.....het allerergste is dat de medici, nu en eerder er niets van weten, ik ben 71 jaar ben ah afbouwen ik sta al maanden in brand, mijn leven heeft geen kwaliteit meer! Hulp is er nauwelijks, geen enkel begrip, conclusie begin er nooit en te nimmer aan, Fentanyl pakt je leven af!

26-09-2019 | Vrouw | 63
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Polyneuropathie
bij mij ging pleister er ook vaak af. ben toen overgestapt op Fentanyl TEVA. Deze blijft wel goed plakken. Gebruikte het omdat ik pijn in voeten had wegens neuropathie. Had ondanks verhoging tot 50 mcg/u. weinig of geen effect. Afbouwen was niet prettig, maar ben gestopt en sinds een half jaar overgestapt op 3 x d. druppels THC 2%. Sindsdien 95% minder pijn, heb geen enke[lees meer...]le bijwerking en kan na jaren, weer minimaal 1 uur, normaal pijnvrij lopen. Voorheen was dat < 500 m.

31-07-2019 | Man | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal (200ug)
Artrose
Dit werkte nog het beste, maar niet leverbaar.

17-04-2019 | Vrouw | 51
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Hernia diafragmatica
Als je de pleister plakt begint de werking na ongeveer een uurtje. Daarna heb je het gevoel dat je bergen kan verzetten. De pijn neemt niet echt af, het haalt de scherpe kantjes weg. Ik persoonlijk vind de bijwerkingen te heftig voor het voordeel wat je er van zou moeten hebben. Problemen met slapen de eerste dag. De derde dag doet de pleister zo goed als niets meer waardo[lees meer...]or je je echt beroerd voelt. Je plakt de pleister opnieuw en de ellende begint weer van voor af aan.