Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

09-01-2017 | Vrouw | 18
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Botbreuk
Ik ben gevallen met een veldrijwedstrijd waarbij ik mijn linker sleutelbeen brak (voor de tweede keer) en een hersenschudding opliep. Zelf weet ik weinig van het ongeval door de klap op mijn hoofd. Toen ik bij was met de ambu opgehaald en fentanyl via een infuus gekregen. Ik voelde helemaal geen pijn meer, gek gevoel! Later wel 3 maal moeten braken of de fentanyl of de her[lees meer...]senschudding nou de oorzaak was weet ik niet. Verder geen last gehad van bijwerkingen.

06-03-2020 | Vrouw | 19
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
6 maanden pleisters gebruikt, ondertussen ook oxycodon (oxycodon was al 1.5 jaar in gebruik, 5 dagen geleden 2 jaar). Begon met 12mcg pleisters na 2 maanden verhoogd naar 25mcg. Gebruiksgemak is wel fijn, pleister blijft plakken, kan ermee douchen. Soms plakte ik r een eilandpleister op voor het geval dat het los zou kunnen raken. Echter is de obstipatie vreselijk. Vooral [lees meer...]als de pleisters tegelijkertijd met andere opiaten word gebruikt. Ondertussen ben ik gestopt met de fentanyl, na afbouwen. Met behulp van een afbouwschema. ( ook professionele hulp van een verslavingsarts). Over het algemeen is fentanyl fijner dan oxycodon, de duur van de werking, het aantal bijwerkingen is gewoon veel minder. Maar gevaarlijk spul, uit het zicht van kinderen houden pas om met restjes van de pleister. Nooit zomaar weggooien, inleveren bij de apotheek.

16-04-2018 | Man | 26
Artrose
Alsjeblieft mensen let heel goed op wanneer je met dit medicijn begint. Dit medicijn werkt in het begin heel goed bij mij (tevens ook veel bijwerkingen zoals beschreven). Na lange tijd gebruik werd mijn tolerantie hoger en hoger. Ik begon met 12ugl naar 25 naar 50 naar 75 en uiteindelijk 100 ugl. De afbouw was verschrikkelijk. Ik sta sterk in mijn schoenen maar ik heb mi[lees meer...]j op laten nemen om hiervan af te komen. Lieve mensen wees gewaarschuwd ga er heel voorzichtig mee om plak niet altijd probeer het weekend niets te nemen om afhankelijkheid te voorkomen mits mogelijk! oja Fentanyl is hetzelfde als heroine. Helaas nog steeds veel pijn vurig brandende pijn maar neem het voor lief zo nu en dan oxycodon wat ook heel verslavend is maar makkelijker te doseren dan de pleister variant. als je vragen hebt stel ze gerust ik heb veel ervaring met dit product en durf mij zelf ervaringsdeskundige te noemen. Groetjes Henk

26-07-2015 | Man | 28
Artrose
Ben al bijna jaar over van oxycodon naar fentanyl. Het werkt heel goed voor mijn pijn, ik kan weer lopen en leven, ik ben 28 jaar en heb continue pijn en wordt snachts ook wakker van de pijn. Gebruik ook de neusspray in de ochtend. De pleister werkte wel sneller bij mij uit dan normaal dus ben naar om de 48 uur applicatie gegaan. Echter heb ik onnoemelijk veel p[lees meer...]roblemen met de pleisters plakkend te houden. Ik kom daardoor elke maand tekort, heb verschillende merken gehad en gevraagd bij de huisarts. Heb ze zelfs met tape proberen vast te houden, maar kreeg enorme uitslag daardoor. Ik heb daardoor elke maand hevige ontwenning en tekort aan medicatie. Ik ga volgende maand naar de pijnpolie voor een hopelijk betere aanpak van de pijn, want ik moet elke maand de hel van ontwenning ondergaan, en de pijn en depressie die daarbij komt. Heeft iemand adviezen om de pleisters plakkend te houden? Zoals gezegd heb ik alles al geprobeerd. En deze maand is vooral heftig geweest. Omdat ik las dat de pleisters teveel medicatie loslaten in direct zonlicht of hitte moest ik zoeken naar nieuwe plekken. En heb uiteindelijk het dijbeen aangehouden. (Uiteraard voorzichtig onthaard) Maar door combinatie van zweten door de zon en nieuwe toepassingsplek kom ik deze maand nog meer tekort dan normaal. Het is echt een nachtmerrie, want het werkt perfect voor mijn pijn. Maarja, ik kan natuurlijk niet elke week nieuwe vragen. Zo rot dit. Ondanks dit alles ben ik qua pijn beheersing enorm tevreden, het werkt beter voor de pijn dan alles wat ik ooit eerder had voorgeschreven gehad. Maar ik doorga nu al elke maand bijwerkingen die alleen voorkomen als ze los komen, en als ze los zijn krijg je ze nooit meer vast.. En ik plak ze heel goed en voorzichtig, onthaarde plek, droog, goed aandrukken en lang aangedrukt houden. En ze blijven dan ook zeker een dag zitten. (Behalve met dit weer.) MAAR Dan gaan langzaam de hoekjes los, en steeds meer, of er komen luchtbellen onder. Heb nu wel een iets beter merk, geloof de teva, omdat ik dit aan de huisarts gevraagd hebt, maar ik ondervind dus nog steeds problemen. En omdat de pleisters niet plakken ga ik ook te snel door mijn doorbraakmedicatie heen, dus het is echt gewoon af en toe een nachtmerrie. Ik vind het erg jammer, maar misschien moet ik maar weer over naar orale pijnmedicatie, maar dit helpt me zo enorm voor de pijn. Ik weet niet echt wat ik moet doen meer. Heb zoveel last van ontwenning en pijn elke maand. Ik zou het 3.5 geven. Het werkt het allerbest van alles wat ik voor de pijn heb geprobeerd en ooit heb voorgeschreven gekregen. Maar de problemen met de applicatie doen mij het een veel lager cijfer geven. Als iemand nog advies zou kunnen bieden met het plakkend houden van de pleisters dan stel ik dat op prijs, de apotheek helpt helaas niet al teveel. En daarnaast hebben ze geven ze soms zelfs weer het verkeerde merk, wat de huisarts heeft aangegeven die meer loslaten. Dus ja, als ze beter plakten hadden ze 5 sterren van me gehad.

12-07-2014 | Man | 28
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Lage rugpijn
Ik gebruik nu reeds twee jaar Fentanyl pleisters van Teva, 25microgram per uur waarvan ik er iedere twee á drie dagen twee van opplak. Ik heb al zo'n 20 jaar last van mijn rug doordat deze op verschillende plekken vergroeid is en mijn spieren dus constant ontzettend veel moeite moeten doen om mijn rug recht te houden, wat eigenlijk onmogelijk is. Dit resulteert in verschri[lees meer...]kkelijke pijn in zowel onder aks bovenrug en uitstraling naar de nek en borst. Van de huisarts krijg ik 6 stuks Tramadol 50mg capsules per dag voorgeschreven maar dit is totaal niet toereikend om de pijn te stillen. Daarom ben ik zelf op zoek gegaan naar sterkere pijnstillers die ik uiteindelijk op internet vond. Zelfs 120mg oxycodon met gereguleerde afgifte per dag is nog te weinig om mijn dagelijkse werkzaamheden zonder pijn en dus zonder beperkingen te volbrengen wat mij uiteindelijk bij fentanyl bracht. Een middel met best wel wat bijwerkingen maar wat wel ontzettend goed werkt tegen de pijn. Helaas blijven ze niet altijd even goed plakken maar een beetje leukoplast doet wonderen. Ik ben pas 28 en vind het vervelend nu al zulke sterke middelen te moeten gebruiken, echter door de pijn heb ik bijna alles aan de kant moeten zetten inclusief mijn werk in de thuiszorg. Ik krijg vanwege mijn leeftijd en omdat de huisarts -ondanks vele consulten- de ernst van mijn situatie niet lijkt in te zien de pleisters niet voorgeschreven maar ik kocht ze maandelijks van iemand die ze wel kreeg voorgeschreven maar ze niet meer gebruikte. Met vriendelijke groet, Robbert

14-07-2013 | Vrouw | 29
Artrose - gewrichtsaandoening
Ben begonnen op 12ug.merkte er niets van. Na 6 dagen verhoogd naar 25, ook hier merk ik niets van dag na opplakken heel suf en hoofdpijn. De pijn word er niet mee bestreden. Verder merk ik alleen een verminderde eetlust. Heb sandoz pleisters en deze willen niet blijven zitten. Plak er nu tape overheen wat natuurlijk geen gezicht is. Iig maakt het mn verwachtingen nog niet[lees meer...] waar.

28-05-2019 | Man | 30
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
75ug elke 48u maar 125ug gebruik ik omdat het dan pijnvrij is voor mij. Dus moet ik soms ergens rond kijken...Ook Instanyl en Actiq zijn niet in BE te verkrijgen maar deze zouden echt welkom zijn. Heb deze producten al eens geprobeerd en het helpt goed voor doorbraakpijnen.

29-12-2020 | Man | 32
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
Heb je ze nog?

16-10-2018 | Vrouw | 32
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Arst wil niet per 48u wisselen van patch ipv 72u terwijl er vele andere zijn met zelfde probleem. Die hun artsen begrijpen dat. Reageer als in oost-vlaanderen je een arts hebt en jij mag wel om 48u nieuwe plakken.

15-10-2018 | Vrouw | 32
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Krijg een 2 tal jaar Durogesic 100UG. Tevreden van de pijnstilling. Probleem is dat ze bij mij maar 48u goed werken en geen 72u. Ken nog mensen die dat ondervinden en mogen per 48u dan ook nieuwe plakken. Mijn arts wil dit maar niet begrijpen. Iemand een goede arts omgeving Oost-Vlaanderen die daarvoor wel begrip zou hebben? (..). Bij voorbaat dank of ook tips zijn welkom

08-09-2015 | Vrouw | 32
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS)
Fentanyl werkte wel, maar zorgde voor veel obstipatie. Mede doordat mijn maag en darmen al ernstig vertraagd zijn. Ook werd de pijn niet voldoende verminderd om me echt lekkerder te voelen.

06-01-2023 | Vrouw | 34
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Artrose
Gekregen toen niets anders hielp qua pijn. De scherpe kantjes haalt het weg, maar de pijn blijft. Na paar jaar wilde ik er van af. Dat is moeilijker dan gedacht. Veel afkickverschijnselen gehad. Ben van 12 na 6 gegaan nu weer opnieuw moeten plakken omdat de afkickverschijnselen zo erg waren. Nu toch eerst 3 proberen. Mensen pas op met dit middel. Het stoppen is[lees meer...] een hel en ik hoop dat het mij lukt!

13-06-2014 | Man | 34
Syndroom van Ehlers-Danlos
Ik heb heel veel last van slijtage aan mijn gewrichten en lakse banden waardoor gewrichten hyper mobiel zijn. Dit geld ook voor de wervels in mijn rug en nek waardoor ik al 4x een hernia gehad heb en veel artrose heb. Voorheen kreeg ik oxicontin maar daar werd ik heel suf van en ik merkte dat ik lichamelijk afhankelijk begon te worden van die pillen. Als je 3x per dag je m[lees meer...]edicijnen in moet nemen dan komt het regelmatig voor dat je net te laat bent of net te vroeg waardoor de spiegel in bloed schommelt. Sinds ik de Fentanyl pleisters heb gaat het stukken beter. Ze werken niet alleen beter tegen zenuwpijn maar door dat je een pleister 1x per 72 plakt hoef je niet 3x per dag aan je medicatie te denken en blijft de spiegel in je bloed netjes op peil. Ik schrijf altijd aan de binnen kant van het doosje op welke dagen ik een nieuwe moet plakken. Ik moet wel zeggen dat fentanyl pleisters van het merk CentraFarm veel beter als die van Sandoz want die laatste blijven niet goed plakken.

29-11-2014 | Man | 35
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Hallo Beste mensen. Soms lees ik reactie,s die eindigen op..groeten van een hoopje ellende.. Dat breekt mijn hart. Ik heb zo, beetje alle pijnstillers gebruikt die er zijn op Fenatanyl neusspray na. Hier lees ik veel over loslatende pleisters. Mijn advies: Plak ze op je bovenarm waar geen haar groeit en het beste merk is Centrafarm dat is een onderdeel van Teva. Heef[lees meer...]t u vragen over morfine Oxycontin/norm/codon Palladon of Fentanyl stel ze en dan zal ik u tips en mijn ervaring met u delen. Verder zijn er 2 dingen die me van het hart moeten: 1 Op de bijsluiter staat meestal gebruik geen of weinig alcohol er zou ook heel duidelijk bij moeten staan dat je er ook geen drugs bij moet gebruiken. En zeker geen coke of speed. 2 Palladon vind ik de gevaarlijkste pijnstiller op de Nederlandse markt met ernstige bijwerkingen. Stel u gebruikt 80mg Oxycontin per dag en de dokter verandert u recept naar Palladon dan lijkt 8mg S.R niks en zou u kunnen denken ik neem een dubbele portie. Dan kan ik u nu alvast vertellen dat u een zware adem depressie gaat krijgen en heel bang voor de dood gaat worden.

17-11-2021 | Vrouw | 36
fentanyl oromucosaal/transdermaal (200ug)
Ziekte van Bechterew
Door de zieke van Bechterew en veel, al dan niet al het mogelijke, geprobeerd om niet aan de fentanyl te hoeven geraken was er geen andere optie. Ik was er fel op tegen wegens de bekende kansen op gewenning of zelfs verslaving. Uitgezocht met de arts dat ik verre van verslaving gevoelig ben dus ik stond open om het toch eerst maar te proberen dan. De eerste keer voelde ik [lees meer...]niet veel. De volgende plak ronde voelde ik de werking al binnen 2 uur en na contact met de arts kan het zijn dat je begint te merken dat de werkzame stof zijn werk doet. De ergste pijn zakte langzaam af, maar ook jeuk aan m'n neus waardoor mijn man mij al Wicky de Viking als bijnaam gegeven heeft🤣 Ik ging na langer er aan te wennen echt te merken dat de heftigste pijn zo goed onder controle is en dat ik mijn hobby's weer kon oppakken. Rolstoel niet meer nodig heb in dagelijks gebruik, alleen bij dagjes uit zoals Efteling en alleen maar lopen en slenteren maar een middagje stadten met pauzes om te zitten kan ik weer gewoon. Mag geen autorijden dus mijn man is nu wel mijn chauffeur geworden 😅 Maar ik ben weer de mama voor mijn jonge dochters, ik kan weer leuke dingen doen met ze. Soms vlamt de ziekte op en heb ik meer pijn maar het zou hels geweest zijn met ziekenhuis opname voor pijn medicatie per infuus als ik deze pleisters bleef weigeren. Ik hoop er wel vanaf te komen als er een betere behandeling komt voor de ziekte van Bechterew maar dat is afwachten. Tot die tijd ben ik mega mega gered met deze fentanyl pleisters. Wel hele hoge dosering ivm schade door de ziekte van Bechterew dat ook weer pijn geeft maar ik ga er gelukkig goed op. Ik ervaar al bijwerkingen: - Soms wat moe/suffig maar als ik bezig ben niet meer. - Jeuk aan gezicht en vooral de neus met vlagen, voelt alsof er miertjes doorheen lopen en dat kriebel gevoel (als dat het ergste is....) - opvliegers (op mijn 36e) en dat is wel eens lastig wanneer in midden in de winter een zweet aanval krijg en na de opvlieger mij moet opfrissen en even een andere trui aan doe. Maar, heb het zelden echt koud. Eerder te warm 😅 - Deze zal veel bekend zijn: obstipatie. Nu reageer ik erg heftig op milde hulpmiddeltjes dus let ik veel op voeding en loop ik veel want nu ik dat weer kan ben ik dankbaarder dan ooit dat ik weer loop. En dat helpt wel oké. Maar het is wel lastig en tja, pijnlijk. Daarnaast ook regelmatig hevig buikkrampen die horen bij obstipatie. Ik heb verder geen last van andere dingen als misselijkheid, overgeven , euforie wat ik ook geregeld hoor. Ga je fentanyl pleisters of andere manieren fentanyl gebruiken, zorg dat je zelfs bij niet verslavingsgevoelig je gebruik laat monitoren. Het is een héél heftig middel en gebruik het liever niet dan wel maar soms is niet willen geen optie maar de enige optie accepteren dat het niet anders kan voorlopig en als overbrugging je wel erg goed kan helpen. Ieder mens is anders en reageert anders op medicijnen. Euforie mag gevoeld worden zei mijn arts maar het mag nooit de reden gaan worden en blijven om het te gebruiken. Dit kan levens kosten namelijk, het is 80 maal sterker las ik onlangs dan morfine. Wees secuur, plak op vast schema en laat je geregeld controleren bij de (huis) arts. Is de pijn o der controle en fentanyl niet meer nodig? Maak dan een goed afbouwschema met de arts. Afbouwen hoef je namelijk niet te merken, zorg van de arts is ook om te zorgen dat je afbouwt zonder klachten want dat zal namelijk averechts helpen. Bespreek dat goed wat je wensen zijn om mogelijk bij eventuele ontwenningsverschijnselen iets te kunnen krijgen deze te onderdrukken. STOP NEVER NOOIT INEENS!!!!!!! Mijn oude huisarts deed dit want die dacht dat ik de pijn verzon voordat mijn mri uitslag bekend was. Ik had met mijn 34 jaar als gezonde vrouw en moeder van 4, gelukkig getrouwd, bijna een hartaanval gekregen omdat de oude huisarts wel vond dat mijn lijf dat aankon. Het was doodeng, plus doodziek en het is levensgevaarlijk! Stop absoluut nooit zomaar ineens en maak je wel die keuze, doe dit dan onder streng medisch toezicht door bv opname ziekenhuis of kliniek gespecialiseerd hierin ( dan kom je in een afkickkliniek waar ze goed op je letten en zorgen voor je) Heel verhaal maar vond het wel belangrijk neer te zetten. Bedoeling is immers elkaar ervaringen te delen over dit middel. Laatste: Besef heel goed bij gaan gebruiken en tijdens gebruik dat gewenning op kan treden. Bespreek dit altijd goed met je arts. Fentanyl is geen grapje, het is geen paracetamol... Het is ontzettend heftig. Zeer helpend maar heavy! Heel heavy. Ga nooit zelf zoeken naar meer fentanyl. Mocht je doorbraak pijn gaan ervaren dan zijn daar andere middelen voor die kortwerkend zijn maar even een boostje geven en dat kan variëren nav ziekte en pijnscore, je leeftijd en verdere gezondheid zoals paracetamol, diclofenac en soms oxycodon/ocycontin/oxynorm. Bespreek dit altijd met je arts. Die weet wat hij/zij doet. Maar ga niet via verkeerde wegen naar meer zoeken want dan kun je in het wereldje van verslaving komen of erger.... Overdosering en de kans is dan te groot dat je er niet meer uitkomt. Ik wens iedereen het beste toe! Hopelijk kunnen de meeste genezen en fentanyl ooit voor goed de deur uit doen!

07-07-2017 | Vrouw | 37
Spierpijn
Ik heb een spierziekte en zonder dit zou ik niet kunnen functioneren met mijn kindjes, Vannacht heb ik ook iets te rustig kan slapen maar wel waar ik wakker van wordt, Ik zou niet meer zonder kunnen als je iemand het kwijt wil nou mag je mij bellen dan koop ik het wel, (Redactie Mijn medicijn : privé gegevens verwijderd - ter info alleen ervaringen worden gewisseld - g[lees meer...]een medicijnen)