Ervaringen met OxyContin

oxycodon

Lage rugpijn (11 meningen)
Rugklachten (10 meningen)
Gewrichtspijn (4 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Reumatoïde artritis (1 mening)
Gewrichtsontsteking (1 mening)
Brandwonden (1 mening)
Fantoompijn (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Artritis psoriatica (1 mening)

28-10-2015 | Vrouw | 64
Lage rugpijn
Ruim 15 jaar lage rugpijn. Volgens mijn huisarts was het allemaal stress, burn out, depressie. Op 1 juli 2008 door mijn rug gegaan, tijdens het verhandelen van een bedlegerig patiënt van "slechts" 123 kg. Werkte als thuisverzorgende, vnl bij gehandicapten en bejaarden. Toen rap rap X-ray & scans: Oei!! Zat plots niet meer tussen mijn oren. Na laminectomie eind 2008 en dise[lees meer...]ctomie L2/L3 medio 2009 gebruikte ik al Transtec pleisters, en nu kwam er ook nog OxyContin bij. Opgelopen nu tot 8 tabletten van 20 mg. per dag. Ook nog 4 x Baclofen. Transtec pleisters ondertussen vervangen door Durogésic 100ùg 3 stuks/72 uur. Ondertussen ook sinds 3-tal jaar een neurostimulator. Dat hele boeltje bij mekaar maakt mijn leven nu beetje menselijk, maar totaliteit van al deze middelen zijn ontoereikend. Gemiddeld nog een pijnscore van 7 op een schaal van 0 tot 10. Er wordt echter door mijn huisarts hard op aangedrongen om zowel Durogésic als OxyContin zo snel mogelijk af te bouwen. Ben ondertussen op 6 tabletten OxyContin gezakt. Verder geraak ik niet. Pijnscore loopt dan dagelijks op tot 8 à 8,5, zodat ik niet meer buiten kom, zelfs niet met mijn rollator. Dit duurt nu al 7 jaar dat ik echt hevig pijn moet verbijten. Daarvoor ook al jaaaaren rugpijn, maar was haalbaar mits Dafalgan Codeïne + gewone dafalgan. Weet niet meer wat er verder nog kan. Wie heeft daar ervaringen mee?? Het zijn niet uitsluitend zenuwpijnen, maar ook ontsteking van de facetgewrichten op verschillende niveau's van de wervelkolom. Zijn er medicijnen/andere middelen die afbouwen vergemakkelijken. Buiten toename van pijn ben ik super gestresseerd tot op het randje van agressie, angstig, geen honger meer enz... Elke reactie is welkom. Ook of er in Nederland eventueel gespecialiseerde ziekenhuis / afdelingen zijn waar men je helpt bij het afbouwen van die medicatie. Ben nu eindelijk op de wachtlijst van een multidisciplinair pijncentrum (dus pijnspecialisten, ergotherapeuten, psychologen, neurochirurgen etc... in 1 en hetzelfde team) Hoop dat dit team eindelijk mijn pijn bespreekbaar maakt, want bij de meeste artsen (zelfs specialisten) krijg je alleen maar: moet je mee leren leven, wat harder op je tanden bijten, etc.. ben dat liedje nu kotbeu!

08-07-2015 | Vrouw | 52
oxycodon (20mg)
Hielp goed tegen de pijn, overbrugde alleen niet de hele dag inname 2 x daags langwerkende (zou 12 uur moeten werken, maar na 7 uur kwam de pijn weer opzetten). Het allerergste was dat ik vanaf dag 1 veel jeuk had, en dat ik na 2 dg. helemaal onder de uitslag zat. Met verschrikkelijke jeuk hierdoor. Omgeruild voor oxycodon, maar na 2 dg. nog geen verbetering. Ben bang dat[lees meer...] dit op hetzelfde uitkomt.

20-06-2015 | Vrouw | 32
oxycodon (10mg)
Syndroom van Ehlers-Danlos
Omdat mijn ziektebeeld gepaard gaat met ernstige pijnen kreeg ik OxyContin voorgeschreven van mijn specialist. De pijn is nu hanteerbaar en ik heb meer vrijheid en ben minder beperkt.

02-04-2015 | Vrouw | 31
oxycodon (40mg)
Kiespijn
Ik heb het gebruikt omdat mijn gehele gebit getrokken moest worden. Nou ik doe het nooit meer na 1 dag van inname kon ik gewoon niet meer na de wc toe. Kreeg er ook geen laxeermiddel bij, dus ik heb moord en brand uitgeschreeuwd op het toilet ik kon mijn ontlasting er gewoon niet uit krijgen. Maar de pers drang bleef er wel, tot bloeden aan toe. Ben er toen direct mee g[lees meer...]estopt, en heb de pijn maar gedragen.

24-02-2015 | Vrouw | 51
Hernia
is makkelijk in te nemen zonder dit medicijn pijn bijna ondragelijk

20-10-2014 | Vrouw | 47
oxycodon (30mg)
Wegens jarenlange neuropathische pijn in beide benen voorgeschreven gekregen door de huisarts, 2x dgs 30 mg Oxycontin (langwerkende Oxycodon) plus indien nodig Oxynorm (kortwerkende Oxycodon) tegen doorbraakpijn. In het begin en bij hoge dosering bijwerkingen als duizeligheid, misselijkheid, jeuk, verstopping, hot flashes. Vanwege bijwerkingen gebruik ik soms laxeermiddel [lees meer...]en een middel tegen misselijkheid. Oxycodon werkt bij mij zeer goed tegen zenuwpijn. Nadeel: er treedt op vrij korte termijn lichamelijke gewenning op. Na een aantal weken is de dosering onvoldoende geworden en moet je meer gebruiken voor hetzelfde effect. Begin niet aan Oxycodon als er een alternatief is, want het afbouwen ervan is geen pretje. Om een nog zwaardere verslaving te voorkomen neem ik, indien nodig, slechts één dag iets meer in en ga de dag erna direct terug naar de onderhoudsdosering, hoe erg de pijn ook zou zijn. Op die manier blijft de pijn voor mij redelijk beheersbaar zonder dat ik lichamelijk gewend raak aan een steeds hogere dosering.

14-09-2014 | Vrouw | 44
oxycodon (10mg)
Ik heb 10 jaar geleden een acute hernia gehad.Ik zit nu met de rest verschijnselen. Linkerbeen zit een klap voet rechter zitten ook uitvals verschijnselen.Ik slaap bijna niet meer. Ik gebruik nu 10 mg oxcycontin ik zou graag iets meer willen gebruiken. zou iemand mijn kunnen helpen asjeblieft . t

04-07-2014 | Vrouw | 35
Nek- / rughernia
hoi, ik kreeg vorig jaar in juli een 2-de hernia en ben er aan geholpen en sindsdien gebruik ik oxycontin,15 mg en in begin dit jaar 30 mg, 2 x per dag, nu afbouwen 2 x 15 per dag. eerst gebruikte ik maar een beetje maar ik merkte dat ik er prettiger door voelde, de pijn was nier erg meer en ik voelde mij geborgen, rustig en heerlijk ontspannen. ik slik al heel lang a[lees meer...]ntidepressiva, dat is niet erg zeggen de artsen!.. Nu merk ik dat als ik niet heb ingenomen dat ik me erg slecht voel!, 's ochtends en in de middag dan gaat het, maar rond 17:00- 18:00 krijg ik erg last van rusteloosheid in mn hele lichaam, verschrikkelijk!!, zweten en angstige gevoelens, enorme spiertrekkingen, net of trekt mijn hele lichaam uitelkaar!, Is er iemand die dit herkend??, zodra ik het weer inneem dan wordt het weer rustiger!! ik ben al bij huisarts geweest en nu ben ik begonnen met afbouwen, alleen mis ik de geborgenheid van dit rotmiddel en neem ik het weer om me beter te voelen. ik wil ook alleen maar slapen! vooral sochtends en de hele middag door..., want in de nacht kan ik er niet goed op slapen hoop op en reactie mocht jullie dit bekend voorkomen. groetjes, jessica.

15-04-2014 | Vrouw | 58
Gewrichtsontsteking
Voordat ik Fentanyl pleisters ging gebruiken heb ik een aantal jaren oxyContin 20 2 x per dag en Oxynorm tot max 6 tab. per dag gebruikt. Het grote voordeel van de pleisters is dat je niet meer hoeft te slikken. Een ander enorm groot voordeel is dat je met de pleisters veel minder last hebt van verstopping en daardoor buikpijn. Met de pleisters heb ik geen buikpijn meer e[lees meer...]n bijna geen verstopping. Een enorme winst dus.

30-12-2013 | Vrouw | 36
Nek- / rughernia
Ivm zware hernia jaren geleden gebruik ik sinds een paar jaar opiaten om 's nachts te kunnen slapen (zenuwpijn been). Eerst kreeg ik oxynorm. Prima, wel wat bijwerkingen, zoals constipatie en hoofdpijn, maar goed te doen. Sinds een paar maanden biedt mijn apotheek echter geen oxynorm meer aan, maar oxycontin. Zelfde spul, maar ander merk. Even effectief, maar mijn klacht i[lees meer...]s: ik krijg de tabletjes nauwelijks uit de strip. De tabletjes kunnen niet door de strip worden gedrukt (soort kindveiligheid), maar moeten met een lipje worden geopend. En dat scheurt nogal eens af. Dan moet je vervolgens het tabletje eruit wurmen met een schaar of mesje. Heel gedoe. Niet fijn als je erge pijn hebt en snel een pil wil nemen. Dus mijn opmerking aan de fabrikant: doe daar wat aan svp.

13-12-2013 | Vrouw | 40
Nek- / rughernia
Het is een goed middel tegen de pijn alleen ik moest steeds meer nemen maar dat had ook een andere reden want ik had nog 6 hernia's waar ik niks van af wist tot ik geopereerd werd op 31-10-2013

23-11-2013 | Vrouw | 67
oxycodon (15mg)
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Ik heb 10 jaar lang Sifrol gebruik, 4x per dag 0,125 mg (red.: tegen restless legs syndrome). Hielp uitstekend. Totdat er augmentatie (gewenning) optrad. Een hel op aarde. Een jaar lang geëxperimenteerd met andere medicijnen en hogere dosissen. Oxynorm 5 mg. sloeg aan, maar de werking was veel te kort. Op eigen gezag heb ik besloten de dosis op te voeren. Uiteindelijk wer[lees meer...]d het de verlengde afgifte van Oxynorm (Oxycontin). De specialist was akkoord. Ik neem nu 2x per dag 2 pillen van 15 mg., samen met 1 pil Sifrol 0,26 mg. Dat werkt tot nu toe, en hopelijk nog héél lang, uitstekend. In het begin was ik duizelig, dat duurde een paar weken. Verder ligt obstipatie altijd op de loer; ik moet dus beslist iedere dag een laxeermiddel nemen (Molaxole), dan is er niets aan de hand.

25-08-2013 | Vrouw | 55
oxycodon
Excuses voor mijn Nederlands, ik ben Engelstaalig :) Ik ben een 55 jaar oud Engels vrouw met twee volwassen jongens. Ik had heel veel pijn in mijn nek (oorspronkelijk). Ik heb het nog steeds, plus beide knee, heupen, en linker schouder. Het diagnose is wazig, kan het niet goed zien op X-ray, behalve mijn nek probleem. Mijn Huisarts heeft gezegd dat het 'serieus schad[lees meer...]e' is. Ik heb ook serieus chronisch depressie na het moord van mijn man in 1996 en verschillende andere, buiten gewoon drama in mijn leven. Gelukkig heb ik een flink dosis Engels humor bij de hand, en zonder dit zou ik zeker al dood zijn. Eerlijk gezegd, ik slik mijn medicijnen ook voor emotioneel pijn, niet alleen voor het pijn in mijn lichaam. En ik ben zeer verslaafde op Oxycontin. Officiele slik ik 70 mg per dag, maar soms slik ik meer, dan moet ik minder slikken later in de maand, en dat vind ik vervelend. Ik worstel met dit medicijn. Ik will niet helemaal stoppen omdat ik heb pijn, maar ik zou heel graag verminderen. Hoe kan dat, mijn lichaam wil eigenlijk een hogere dosis omdat ik ben nu gewent van 70 mg. Soms is mijn Arts boos met mij en soms hij vraagt als ik wil meer hebben (ik heb 'nee' gezegd omdat een verhoging in mijn overal maandelijks gebruik kan aleen maar het erger maken). Een jaar geleden ik stopte met Prozac na 11 jaar, daarna dipte ik heel diep, maar ik ben nu bijna weer 'mezelf' weer. Af en toe slik ik ook Temazepam, Diazepam, Coedeine/Paracetemol (deze niet dagelijks) en wegens angst over het overgang hormon pillen ook. Ik was naar het Jellinek, maar ik ben niet zeker dat ze weet veel over Oxycontin verslaving. Het recommendatie was Fentanyl en verder weer vervelende antidepressie middelen and steeds vervelender psychiater interventie (NEEEEEEE!!). Ik heb aleen maar een problem met Oxycontin - soms heb ik en tekort, anders mijn lever en blood onderzoeken zijn prima. Als ik niet genoeg pillen heb, dan voel ik verschrikkelijk moe en heb zo veel pijn ik kan niet meer tegen. Ook ben ik bang, dat als ik het advies van Jellinek volgen en successvol stoppen, ik zal nooit weer toegang tot pijn bestrijding middelen krijgen. Ook ik kan niet verzinnen hoe kom ik af van Fentanyl. Ik heb heel eng verhalen gelezen. En, het Jellinek is voor misgebruikers, ik ben een gebruiker, een kliene punt, maar het is een andere mentalitiet. Ik voel dat ik pas niet bij hun, is dat stom van mij? Wat een gedoe. Ik heb nu genoeg pillen voor 10 dagen, en moet 18 dagen wachten voor ik mag een nieuwe recept vragen, dit gebeurt elke maand. Ik ben spuug zat van dit lelijk kring. Is er iemand met een success verhaal die kan mij inspireeren? Sorry voor het lange verhaal en rare Nederlands. Peace and Love to you all.

12-08-2013 | Vrouw | 45
Gewrichtspijn
Door een vervelende val heb ik een schouderblessure gekregen, die gepaard ging met zeer hevige pijnen dag en nacht. Door de huisarts eerst met een diclofenac naar huis gestuurd, dit was niet afdoende. In het weekend naar de 1e hulp omdat de pijn zo hevig was dat ik er niet meer tegen kon. Bij de 1e hulp werd ik de eerste keer niet echt serieus genomen, later kwam er dan to[lees meer...]ch een arts die kon zien dat ik veel pijn had. (Tip: als je zoveel pijn hebt, kun je beter op de grond gaan liggen schreeuwen, dan geloven ze je misschien) Ik kreeg een morfine injectie, wauw dat was geweldig, ik voelde de pijn heerlijk wegtrekken uit mijn schouder. Echter, ze stuurden me hierna gewoon naar huis. De pijn kwam natuurlijk snel weer terug. Weer naar de huisarts en die gaf mij eerst Oxycodon, maar daar waren de bijwerkingen zo vreselijk van (overgeven, vreselijke jeuk over het hele lichaam etc.) dat ik daarna een ander middel kreeg, Oxycontin. Dit was voor mij een beter middel, ook wel met bijwerkingen (totaal geen eetlust meer, dus geweldig om af te vallen, hallucinaties (heel vreemd!) Alle bijwerkingen die op de bijsluiter stonden waren op mij van toepassing. Er stond echter niet bij dat het VERSLAVEND was !! Ik merkte dat dit dus na weken, en ik wist al dat het vreselijk moeilijk was om eraf te komen. Ik heb het geprobeerd bijvoorbeeld met plotseling stoppen en een liter wijn achterover te gooien, echter is dit niet aan te raden.. Ik heb er vier weken over gedaan om te stoppen, door heeeeel langzaam te minderen. Uiteindelijk zat ik op 1 tablet per dag, die ik op een vast tijdstip innam. Het duurde precies een half uur voordat het inwerkte en dan voelde ik me heerlijk, de pijn voelde je gewoon wegtrekken. Ik heb hierna het tabletje in stukken gehakt, eerst driekwart tabletje, daarna een half, en uiteindelijk een kwart tabletje. Zo zwaar was het ! Ik heb dit op pure wilskracht gedaan. Ik wist niet dat een verslaving zo erg kon zijn !! Ik wilde perse een strip weer inleveren bij de apotheek, dit heb ik gedaan, en erbij gezegd dat het absoluut niet in de bijsluiter staat dat het verslavend was. Ze wisten dit bij de apotheek natuurlijk wel. Ik begrijp heel goed dat er mensen, vooral in de States, zwaar verslaafd zijn aan dit middel en dat er op de zwarte markt veel geld mee verdiend wordt.

02-06-2013 | Vrouw | 47
oxycodon
Ik ben opgenomen met hevige pijn in mijn maag, dat was 1 dag voor mijn verjaardag in 2009. Ze dachten dat mijn lijf het zou begeven van de pijn dat ze me 4 dagen slapend hebben gehouden. Toen ik wakker mocht worden bleek ik verslaafd aan de morfine te zijn en leefde in een andere wereld. Ik zweefde....pijn had ik niet meer maar ik was ook niet meer op de wereld.. Ik vergat[lees meer...] alles en iedereen en kon niet meer vertellen wie en wanneer iemand bij me was geweest in het ziekenhuis. Ik moest er 6 weken blijven en pas in de laatste week ging ik over van incectiemorfine naar pillen. Ik moest dus verslaafd naar huis.Ik ben zo`n 2 1/2 jaar verslaafd geweest en het kostte me bloed zweet en tranane om eraf te komen. De krampen waren heel erg en zonder mijn gezin had ik dit ook niet kunnen volbrengen. Ik gebruikte ipv 2x daags 3x daags de oxy, want ik had ontwenningsverschijnselen precies in de overgang van pijn avondpil. Dus ik moest er 3 slikken per dag. Als ik te laat was of ze vergat dan was ik niet van deze wereld. Ik zweette, beefde en liep onzin te verkondigen. Het was een verschrikking.

14-05-2013 | Vrouw | 42
Artrose - gewrichtsaandoening
Hallo, Ik heb op 10jarige leeftijd een viervoudige bekkenfractuur opgelopen en ben hier in totaal 4 keer eraan geopereerd . In mei 2007 voor het laatst naar aanleiding van het los geschoten stuk bot vanuit het S.I gewricht tijdens een spinningles . Toen begon het, aangezien ik geen ibuprofen dergelijke mag, kwam tramadol. Dat werkte ook niet. Toen oxicontin 40mgr p.d.[lees meer...] Na een lange weg van behandelingen en onderzoeken bij de juiste arts, kwam ik uit bij Prof. van Vught in het Radboudziekenhuis in Nijmegen . De operatie was in jjuni 2007 en na 4 dagen later per ambulance naar huis. Tijdens de operatie is er helaas een stuk zeeuw niet kunnen ontzien en dat met alle gevolgen van dien. Mijn gewricht zit vast, maar heb meer pijn en uitvallen beenfuncties, een doof gevoel in het operatiegebied, en bovenbeen. Daarbij heb ik verde r aan medicatie erbij Liryca 600mgr p.d., Diazepam 30 mgr pd en Transtec pleister. En dat allemaal binnen 1 jaar erbij gehad.. soms morfine injecties en dat morfine verspillen zonodig. Stoppen met diazepam is inderdaad iets makkelijker als je het net als ik te snel afbouwt dan ben je net een junk. Stoppen met diazepam alles is geen optie omdat dit mijn dagelijkse onderhoud is om te funcitoneren. Er is ook nog een aantal behandelingen geweest met injecties op de pijnpoli en daarmee ben ik over hetaalgemeen na de laatste behandeling aardig stabiel op gebleven qua pijn. Helaas zijn 2 behandelingen om zeep geholpen door stress, wat je dan echt niet mag hebben. Want dan slaan ze niet aan. In de tussentijd dat ik geen oxicontin meer mocht van de huisarts en overgeven ben op oxynorm, wat precies het nut daarvan is, weet ik nog niet want er zit ook oxycodon in en ben veel lichaamsgewicht verloren. En dat proces gaat helaas met up en downs door. Maar ja helaas is dit nu eenmaal aol, en ik zal hiermee nooit kunenstoppen omdat je bekken niet te lang mag stil leggen ivm vrijheid dus dat moet doorgespeeld blijven. Het is nu eenmaal ook een bewegingsapparaat . Maar goed, we kunnen nog een beetje lopen, autorijden en nog veel zelf dat maakt het wel fijn. Maar de pijn af en toe is niet altijd even te hadden, maar ik ga niet mijn dagelijkse onderhoud verhogen. Is zo :-zinloos. JE DENKTdat het helpt, maar dat doet het niet. ,in sommige gevallen kom je er héél makkelijk aan en komt er nooit meer van af. Ik ben blij voor ALLE MENSEN die er van af zijn van oxycodon ! Het is geweldig om dat te horen ook erg knap. Voor iedereen veel sterkte met alles toe is gewenst !