Bij  PsychoseX

Bipolaire stoornis (27 meningen)
Schizofrenie (25 meningen)
Manische episode (2 meningen)
Schizotypische stoornis (0 meningen)

Aripiprazol (abilify)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

22-12-2013 | Vrouw | 56
Psychose
Ik neem dit medicijn reeds lang en ben er wegens de bijwerkingen in oktober 2011 mee gestopt, maar ernstige psychotische aanval gekregen in februari 2012; Toen in een opname andere medicijnen gekregen, hielpen niet onder andere door slechte behandeling in een crisisafdeling. Ik werd steeds maar angstiger en psychotischer. Nadat ik overgeplaatst ben naar de rustigere psycho[lees meer...]se-afdeling, een andere psychiater kreeg en terug op abilify ingesteld werd verbeterde ik. Ik ben op zoek naar een alternatief medicijn omdat abilify niet echt werkt bij stress-situaties, ik hopeloos verdikt ben, teveel slaap en ontzettend moe ben, vooral 's morgens, ik kom zeer moeilijk op gang. Voorlopig nog geen goed alternatief gevonden.

20-03-2018 | Man | 53
Psychose
14-09-1964 geb als zoon van viervoudig nederlands kampioen 800mtr wegwedstrijd atleet 110 km /wk pols 40. Ik had geen verkering en gemeenschap tot ik 29 jr was wel vasectomie , nu uroloog. Toen plassen pissen is geworden is het gezeik begonnen. Ik kreeg abillify, werd weggestuurd bij de huisarts dit was in 1995, liep bij de ggz in jan 1996dat was veel praten. In feb '96[lees meer...] kreeg ik abillify, 21jaar later zijn mijn eGFR 31 en gamma-GT 114. UMC Groningen psychoses afdeling, zo erg dat ik niet meer kan trainen en me eigen veters niet kan strikken bukken oh man... je voelt je kloten en hebt niet eens je handen in je zak. Ik heb toen Orap geprobeerd orap als vervanger, maar ben spier spanning vrij en gister 19-03-2018 bericht dat iedereen anti psychotica krijgt dus helemaal klaar mee.

12-10-2015 | Man | 51
Psychose
Sinds 2009 gebruikte ik Abilify van 10mg. Helaas vergoedt mijn zorgverzekeraar (Unive) sinds 2 maanden niet meer dit middel en in plaats daarvan heeft de apotheek mij een generische middel Ariprazol ratiopharm 10mg aan mij gegeven. Sinds 40 dat ik het nieuwe medicijn gebruik, merk ik vooral sinds 2 weken geleden dat de efficiëntie van nieuwe middel niet genoeg is of niet v[lees meer...]oldoende werkt. Want ik word gauw boos, geïrriteerd, voel me eenzaam en wens soms dood.

05-09-2016 | Man | 50
Psychose
Abilify heeft voor mij (15 mg p/d) als bijwerking dat ik iets zwaarder ben, maar zeker niet zo zo als dat bij zyprexa het geval is. Verder kan ik mij zeer goed concentreren en heb ik helemaal geen bijwerkingen.

17-08-2016 | Vrouw | 49
Psychose
Ik had vroeger bijv. Hallo, en andere soortgelijke medicatie. Het verschil is dat mijn spieren nu soepeler zijn als met die A typische medicijnen. Ook ben ik in gewicht verminderd, wel 20 kilo!

05-11-2017 | Vrouw | 48
Psychose
Ik slikte eerst zyprexa waarvan ik 20 kilo groeide in 3 weken... toen Lithium en een lithiumvergiftiging gehad.... Nu Abilify, erg goed middel en je komt er niet van aan. Ik ben nu al 2 en een half jaar stabiel!

27-06-2016 | Vrouw | 45
aripiprazol (20)
Psychose
ik had een dreigende psyochose dus het was dit of opname heb dit 5jaren gebruikt op het laast woog 103 kilo en bewoog de hele dag met mijn lippen en mond dit zag de arts van mijn zoon en belde de huisarts die kwam direct langs en ik moest gewoon in een keer stoppen het was voor het weekend en ik heb mij zo naar gevoeld dat weekend de maandag naar de huisarts en zei [lees meer...]stuurde mij door naar de psy voor een consult ik heb toen andere medicatie gekregen ben nu meer dan een jaar verder en ben erg afgevallen 28 kilo voel mij er beter bij

25-04-2016 | Vrouw | 43
Psychose
manische psychose. Na enkele maanden gebruik ontwikkelde ik anorgasmie. Mijn orgasmes waren nog maar een fractie van de vroegere intensiteit. Heel vervelend

28-09-2015 | Vrouw | 43
Psychose
Ik gebruik abilify 15 mg. tablet, het is een goed medicijn maar inderdaad slaap je er slechter van daarom neem ik het 's ochtends in. Ben de ene keer meer moe als de andere keer en voel me wat lusteloos, maar helpt wel goed tegen mijn psychosen. Dat is het belangrijkste vind ik...

30-12-2014 | Vrouw | 42
Psychose
vergeleken met Zyprexa (dat ik vroeger nam en waar ik zeer vermoeid en lusteloos door was) geeft Abilify veel minder bijwerkingen. Wel heb ik slaapproblemen door Abilify en daarvoor neem ik Dominal (enkel in België verkrijgbaar?) Ik heb de ervaring dat wanneer ik Abilify langere tijd neem en de dosis wordt verlaagd tot 10 mg, ik ook weer kan slapen, zonder extra middel zoa[lees meer...]ls Dominal. Ik neem naast Abilify en Dominal op dit ogenblik ook Sipralexa tegen depressieve stemming. Heb last van anorgasmie, maar ook dat gaat over na verlaging van dosisissen

03-06-2018 | Man | 39
aripiprazol (30mg)
Psychose
Gebruikte eerst een ander zwaar middel tegen psychoses waar ik het ook voor neem maar de gunstige en mooiste bijwerking is dat ik veel afgevallen ben en natuurlijk ook dankzij een dieet maar ik had geen eetbuien meer zoals bij andere anti-psychoticum dus ik ben zeer tevreden met dit middel, het helpt me ook om weer te trainen en geeft meer energie, alleen de eerste twee we[lees meer...]ken moet je goed eten en drinken want als dat er bij in schiet dan voel je wel eens duizelig maar dat is alles.

11-10-2016 | Man | 39
Psychose
Ik raad uw specialisten aan om GEEN abilify voor te schrijven. Stoppen hiermee blijkt zeer moeilijk. Er zijn genoeg andere medicijnen voor handen. Na het stoppen hiermee heb ik een brandende en prikkelende huid gekregen en na 6 maanden kreeg ik een ernstige vorm van slapeloosheid. Mijn psychiater weet zich geen raad hiermee. De fabrikant neem geen verantwoording en is ook [lees meer...]niet geïnteresseerd. Ik moet nu 0.5 tablet per dag nemen vanwege de huid en 1 tablet quetiapine om te kunnen slapen.

27-08-2016 | Vrouw | 38
Psychose
Enkele jaren geleden begonnen psychotische klachten (oorzaak bij teveel stress). Ik heb veel verschillende anti psychotica geslikt waarbij de één nog vervelendere bijwerkingen had als de andere. Zyprexa werd ik compleet zombie van, Risperidon kwam ik snel veel kilo's aan, Haldol allergische reactie, Fluanxol totale afvlakking en depressieve gevoelens. Uiteindelijk Abilify [lees meer...]omdat je hier niet van zou aankomen. Ik heb helaas nog altijd ruim 15 kilo meer als voordat ik ziek werd helaas. Verder enorme trillende handen maar hiervoor een goed middel erbij gekregen nl: Propranolol. Dit is super! Ik slik 80mg tegen de bijwerkingen van Abilify. Verder enigzins afvlakking van emoties en minder energie. Ook heb ik altijd een droge mond (veel drinken dus). Het middel moet goed gedoseerd worden om effect te hebben en dit heeft ook wel enkele weken (eerder 2 maanden) nodig. Helaas heb ik geen betere alternatieven gevonden ondanks mijn uitgebreide zoektocht met psychiater. Het middel is helaas noodzakelijk kwaad.

18-07-2016 | Vrouw | 37
Psychose
In no time was mijn gewicht met abilify 15 kg toegenomen. Ik kreeg vooral het eerste halfjaar last van ernstige haaruitval. Verder was ik sloom en suf en kreeg ook steeds maagkrampen gevolgd door enorme diarree. Ik was vlak in mijn emoties en spierpijn in mijn kuiten en vermoeide voetzolen waardoor ik wandelen niet lang volhield. Daarbij is abilify ook nog eens belachelijk[lees meer...] duur, zeker vergeleken met andere vergelijkbare middelen. Ik ben overgestapt op haldol en ben nu veel levendiger en energieker en van alle vervelende bijwerkingen verlost, die verdwenen na de overstap naar haldol als sneeuw voor de zon. En dat voor maar 8 euro per 30 tabletten haldol, een vergelijkbare hoeveelheid abilify kostte me 156 (!!!!) euro.

09-03-2020 | Man | 36
aripiprazol (7,5mg/ml)
Psychose
Verschrikkelijk rotmiddel. Waarvan de bijwerkingen niet te overzien zijn. De gehele bijsluiter is van toepassing qua bijwerkingen

19-10-2020 | Man | 34
Psychose
pff rommel maakt meer kapot dan dat ju lief is:s GELUKKIG NU 4 MAANDEN GESTOPT:)

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum