Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

02-11-2017 | Vrouw | 24
olanzapine (5mg)
Ik ben van olanzapine naar seroquel gegaan, weet u wat voor effect het geeft?

17-07-2017 | Vrouw | 26
Psychose
Ik krijg dit middel: 20 mg toen ik werd opgenomen na een psychose te hebben gehad/ met manische episode. Het heeft me geholpen om weer te kunnen slapen/- tot rust te komen met gedachten. Ik ben in 3 maanden tijdens opname wel 16kg aangekomen.. door veel eetlust. Het middel vlakt heel erg af. Nu eindelijk zo ver afgebouwd tot 2,5 mg waar ik vandaag mee van start ga. Ik raad[lees meer...] mensen aan om alternatieve geneesmiddelen zoals wietolie, lavendel, evt sint.janskruid (bij depressie, let op: niet bij bipolaire stoornis). Het afbouwen gaat heel langzaam en door de bijwerkingen raad ik het mensen af dit middel (en ook andere medicijnen: antipsychoticum en antidepressiva) te gebruiken. Het is en blijft chemisch en slecht voor de gezondheid. Ik ben lang boos geweest dat ik dit gedwongen moest innemen van de psychiater maar het middel heeft mij enigszins wel geholpen in een manische episode. Toch blijf ik tegen.

15-02-2017 | Vrouw | 54
olanzapine (2,5mg)
Ik begon met 5 mg, en ben zo snel als ik kon naar 2,5 gegaan. Ik gebruikte ook 20 mg citalopram tegen depressie. Ik was enkele maanden op een kwart. Ging toen alle medicatie afbouwen. Ik kreeg meer onbestemde gevoelens en angst. Na enkele maanden met alles gestopt te zijn ben ik toch weer begonnen ca eind oktober. Eerst met 1,25 maar dat deed niet genoeg. Toen weer 2,5. Ik[lees meer...] was erg angstig. Het middel maakt wel rustiger maar ermee proberen te stoppen is voor mij een hel. Ik hoor heel graag ervaringen van mensen die het wel is gelukt. En hoe ze de ontwenningsverschijnselen hebben op kunnen vangen. Ik ben nu in de ochtenden verstijfd van angst en paniekerig. Gebruik ook nog 7,5 mg mirtazapine om rustiger te slapen. Ik word vroeg wakker (ca half 7, uur).

11-03-2016 | Man | 55
ADHD
Is zeer gevaarlijk middel met ernstige bijwerkingen. Zyprexa heeft verschillende ernstige bijwerkingen, zoals hartfalen, longontsteking,aanmerkelijke gewichtstoename ,en diabetes

29-07-2015 | Man | 57
olanzapine (10mg)
Ik moet denk ik via de zorgverzekeraar toch betalen voor het middel, denk ik, ik heb een nota ontvangen, die ik niet voor de gestelde datum betalen kon, ik was ook liever niet bij een zodanige specialist in consult gegaan, want ben het nooit met hen eens geweest en zal het ook nooit worden. Ik slaap in de daklozenopvang, want ben een waardevol familielid kwijtgeraakt. Ik h[lees meer...]eb formulieren ingevuld en gebeld i.v.m. de rekening, men was bij de zorgverzekeraar kalmerend en zei dat ik de nota rustig een week te laat kon voldoen. Ik vertrouw de specialistische bevolkings-, of zorggroep in zijn geheel niet. De pschychiatrie. Ik slik die pil elke avond om half-acht, uit hun hand, en moet hier tussen mensen rondhangen waar ik niet om gevraagd heb, en taal aanhoren die ik niet gewenst heb.

07-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Tien jaar geleden voor het eerst gebruikt nav manische periode. Gestart met 2,5 mg en nooit verhoogd of verlaagd. Nu al tien jaar klachtenvrij. Ik zou willen afbouwen maar weet niet hoe omdat de tabletten niet deelbaar zijn. Ik vergeet bewust soms een pilletje en de dag erna ben ik dan fitter. Heb het nu twee keer 1 dag wel en 1 dag niet geslikt maar dat leidt tot slaappro[lees meer...]blemen. Tips zijn welkom!

13-08-2022 | Vrouw | 26
Autisme
Hi, Wat waren de ontwenningsverschijnselen? Ik zit er zelf over na te denken om met de behandeling te beginnen, maar twijfel. Groet, AC

21-07-2022 | Man | 41
olanzapine (15mg)
Psychose
Ik heb dit middel gekregen toen ik een psychose had. Ik durf niet te zeggen of Olanzapine mij geholpen heeft om uit de psychose te komen, of dat dit uiteindelijk door het verstrijken van de tijd is gebeurd. Olanzapine is in ieder geval geen pretje. Ik was constant vermoeid, had geen enkele emotie meer en ging als een zombie door het leven. Op aandringen van mijn behandelaa[lees meer...]r heb ik dit middel anderhalf jaar gebruikt. De bedoeling was om het jarenlang te blijven gebruiken, maar daar ben ik zelf tegenin gegaan. Het is jammer dat er nooit verteld is dat het een verschrikking is om van dit medicijn af te komen. Ik heb het in stapjes afgebouwd naar nul. Bij elke verlaging ontstond er onrust. Bij het definitief stoppen met dit medicijn heb ik mijzelf de eerste 4 weken verschrikkelijk onrustig gevoeld en was tot weinig in staat. Ook was ik toen enorm duizelig. De nachten waren kort, want hoe moe ik ook was, het lukte amper om te slapen. Na de 4 weken ging het langzaamaan beter. Ik ben nu 3 maanden gestopt en voel me inmiddels weer de persoon die ik ooit was. Het heeft al met al wel ruim twee maanden geduurd om af te kicken van de olanzapine. Voor degenen die willen of gaan stoppen wil ik alleen maar meegeven: hou vol, hoe moeilijk het af en toe ook lijkt. Het wordt echt beter uiteindelijk.

20-10-2021 | Vrouw | 25
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb 6 maanden 2.5 mg olanzapine dagelijks geslikt met als doel het stabiliseren van mijn stemming en het verminderen van angst en onrust. In het begin leek het middel goed te helpen, ik sliep langer door en ik voelde mij wat rustiger. Maar na een tijd werd ik sochtends steeds wakker met een heel naar depressief gevoel. Ook merkte ik dat ik steeds minder plezier uit ding[lees meer...]en haalde en dat ik in plaats van pieken en dalen alleen nog maar dalen ervaarde. Ik raad dit middel dan ook niet aan om voor deze klachten te nemen, aangezien het maar deels helpt en er heftige bijwerkingen kunnen ontstaan.

30-05-2019 | Vrouw | 30
Onrust
Mijn dochter gebruikt sinds kort ( 5 dagen ) Olanzapine 2,5 mg Wij zijn benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit middel gebruiken (of hebben gebruikt) in de eerste week. Mijn dochter is ontzettend moe, slaapt hele dagen en nachten, is vergeetachtig, weet niet meer wanneer iets gebeurd is. Komt dit vaak voor en wanneer wordt dit beter? Zij twijfelt of ze hier m[lees meer...]ee door moet gaan want ze functioneert helemaal niet , wat lastig is want ze heeft een zoontje van 1 jaar en niet altijd opvang.

04-05-2019 | Vrouw | 21
olanzapine (20mg)
Psychische klachten
Ik heb dit middel 4 weken geslikt en ben erg ontevreden. Ik had veel last van bijwerkingen. Vooral toename van eetlust en gewicht. Ik heb een verleden met anorexia en dacht dat ik de eetdrang wel de baas kon zijn, wetende dat ik goed met een honger gevoel kan omgaan maar ook ik kon deze niet weerstaan en kreeg eetbuien. Ik ben 5 kilo aangekomen in deze korte periode. Ook w[lees meer...]as ik constant duizelig. Ik merkte er verder niet veel van. Sliep alsnog slecht en mijn gedachtes waren nog steeds erg negatief en heftig. Mij heeft dit middel niet geholpen.

20-11-2018 | Vrouw | 24
Psychose
Ik gebruik dit medicijn omdat ik een psychose heb meegemaakt ook. Ik ben begonnen met 10 mg en ik had al meteen de volgende dag last van bijwerkingen. De artsen vertelden mij dat ik hieraan zou wennen. Is tot en met vandaag nog steeds niet gelukt. Ik krijg geen lagere dosering omdat mijn klachten redelijk serieus zijn. De volgende bijwerkingen waren bij mij van toepassing:[lees meer...] gewichtstoename, uitdroging huid, mond, ogen, haaruitval, geen emotie, ik voelde mij niet mijzelf in mijn eigen lichaam, suf, motivatieloos, energieloos, nachtmerries echt heftige ..... kortgezegd ik vind het teveel bijwerkingen hebben voor zo een klein pilletje :( Vorige week kreeg ik allemaal vragen over veranderingen in mijn lichaam sinds het gebruik van dit medicijn zoals: Gevoel in de vingers, gevoel in de tenen, minder conditie, niet meer goed kunnen bewegen, en gek genoeg was alles echt waar, door dit medicijn ga je lichamelijk en geestelijk achteruit .... ik vroeg me op gegeven moment af van wow ze geven dit medicijn aan me om het op mij te testen. Ik had gewild dat ik hier nooit aan was begonnen ..

18-08-2018 | Man | 47
olanzapine (10mg)
Door dit medicijn ben ik volledig afgevlakt qua gevoelsleven. Emoties komen weliswaar minder heftig binnen, maar dit geldt tegelijk ook voor geluksgevoelens. Ik heb dit middel voorgeschreven gekregen nadat ik een heftige psychose kreeg. Daarnaast heb ik een lichte vorm van Autisme en ben ik soms Psychotisch. Maar ik leefde mijn leven eerst zonder medicatie, totdat ik een p[lees meer...]aar maanden terug mijn eerste heftige psychose kreeg. Mijn directe omgeving en de psychiater vonden dat het tijd werd voor medicatie. Er werd mij verteld dat Olanzapine zowel voor mijn Autisme als voor de psychotische klachten zou werken. Nou moet ik zeggen dat het medicijn inderdaad wel werkt. Maar de bijwerkingen zijn niet mis! Ik lees ook een hoop positieve ervaringen hier, van met name mensen met autisme, waardoor ik kan concluderen dat het voor elk mens anders werkt. De bijwerkingen die ik ervaar: Enorm aangekomen (15 kg in 2 maanden tijd) droge mond, droge ogen, hou meer vocht vast, vaker plassen, snacht’s opstaan om telkens te plassen, vreemde dromen (nachtmerries) depressieve gevoelens die je uit het niets overvallen, negatieve automatische gedachten die alle kanten op schieten, levenloze gevoelens alsof mijn levenslust mij verlaten heeft. Geen inspiratie of motivatie om dingen te ondernemen, kortom een aantal akelige bijwerkingen dus. Voor de Olanzapine had ik hier geen last van allemaal. Getracht te stoppen, maar dit lijkt onmogelijk. Kreeg ineens zoveel prikkels binnen dat ik letterlijk gek werd! Bij een lagere dosering kwamen de psychotische klachten weer terug. Ondanks dat het medicijn wel werkt, heb ik er echt spijt van dat ik eraan begonnen ben en mij heb laten overhalen. Het voelt gewoon alsof ik niet meer mij zelf ben, alsof mijn ‘ware ik’ compleet weg is. Daarom wil ik adviseren om er goed over na te denken alvorens je gaat starten met dit medicijn. Uiteraard is geen mens het zelfde en werkt het voor iedereen anders. Maar als er een mogelijkheid is om het zonder medicatie te doen, zou ik die optie zeker goed bekijken hoe zwaar de klachten soms ook kunnen zijn. Hoop dat ik hiermee anderen een beetje heb kunnen helpen. Mvg S.

26-06-2018 | Man | 54
Psychose
ik kreeg in augustus 2017 een psychose met wanen (stemmen horen, angstig zijn,paniekerig,paranoide).men schreef via pro persona arnhem eerst quetiapine voor;dit sloeg niet aan. toen kreeg ik 10 mg olanzapine voorgeschreven;dit werkte vrij snel. na een tijdje afgebouwd naar 5 mg;ging prima;toen afgebouwd naar 2,5 mg. op een gegeven moment wilde ik stoppen en in overleg met [lees meer...]de huisarts deed ik dat op 1 juni 2018. volgens de bijsluiter mag dit niet en moet je dit afbouwen;dit was mij niet verteld! na 10 dagen kreeg ik slaap-problemen. weer naar de huisarts die slaappillen voorschreef:10 mg temazepam om in te slapen en 10 mg oxazepam om door te slapen. na een tijdje slaap ik hjier maar 4 uur per nacht op.ik heb inmiddels een flinke slaapachterstand opgebouwd, heb geen eetlust meer (ben 5 kilo afgevallen), kan dus niet meer slapen. Ik raak helemaal uitgeput. De huisarts heeft mij nu weer 10 mg olanzapine voorgeschreven maar ik denk juist heel helder en heb geen last van stemmen horen of zoiets.Ik vind dit soort ontwenningsverschijnselen toch wel vrij ernstig.Is er iemand die ook een dergelijke ervaring hiermee heeft?

03-06-2018 | Vrouw | 33
olanzapine (5mg)
Ik gebruik nu sinds 2 dagen 5 Mg olanzapine ivm met ernstige paniekaanvallen naar aanleiding van heftige gebeurtenissen.. ook gebruik ik 40 Mg citalopram en 50 Mg seroquel.. mijn vraag is of jullie ervaring hebben met olanzapine en hoe snel gaat dit zijn werk doen?

27-05-2018 | Man | 54
Bipolaire stoornis
laat je niet verdoven met 10-meer mg/dag. psychiatrie denkt alleen in termen van medicijnen en soms in termen van gedragsleer-adapties. Veel bip/adhc/autis/schizo is veroorzaakt door conflictsituaties in de jeugd/baby/kinder-tijd en zo ingebrand in hersenpatronen die niet met full-brain-medicatie gericht op te lossen zijn (ingrijpend op onnodig veel andere hersengebieden o[lees meer...]mdat die toevallig ook de zelfde neurotransmitter gebruiken). Ik ben in alle gevallen voor activ-hersen-scans en dan dmv deep-brain-stimulation lokaal te pulseren(electr)/injecteren(transmitter): dan pak je alleen het specifieke gebiedje aan dat disfunctioneert. Tekenend: bv in Frankrijk is het aantal add/adhd/autis/schizo/enz een factor (soms 10!) lager dan in NL: Zij zien daar de ECHTE gevallen die vanaf embryonaal stadium een hersendisfunctie lokaal vertoonde; wij in NL duiden kindtrauma's teveel als gelijkwaardig. Doch in beide(!) gevallen (Fr-NL) is orale inname een globaal ingrijpende vorm omdat dus teveel hersengebieden ook dezelfde transmitter gebruiken. Mijn ervaringen: de eerste 1-2jr ben je vol bezig met existeniele vragen als "wie ben IK nu nog, nu ik mij zo vreemd anders (deels apatisch) gedraag". Daarna ga je je afzetten en wil je terug naar je eigen capa en dus creativiteit, snelheid, enz, dus ga je mgs verlagen. Dan na enkele jaren (5-10jr na 1ste inname) wil je er van af, maar raad iedereen het af, je wordt gemangeld tussen de visie dat de medicijn-industrie en psychiatrie jou normaliserend in een saai gareel houdt, versus dat je denkt te weten dat als je stopt de shit van druk-druk-hoofd snel-snel-hoofd enz enz weer snel of zomaar onbeheersbaar op kan poppen (en het circus van drogeren weer van voorafaan begint)... Als je een dan een psychiater vraagt DeepBrainStim te doen wordt je voor gek verklaard dat je een irreeele grote fantasie hebt. Maar IK weet dat we in 1983 al experimenten op katten en ratten deden mbt parkinson, lokaal activeren/remmen dmv electr. Gelul dus die vooringenomen disfunctionele medicijngedreven psychs ! Als je stopt zul je merken dat je hersenen gespannener worden, het zal je energie kosten om daarop alert te zijn, en je zult niet weten hoe je dan moet acteren/reageren. Het beste is af te bouwen met een 1/4de pil per dag gedurende 1 wk minder; dan is dit effect veel lager. Als je vervolgens merkt dat je depri-schizo-enz gedachten krijgt ga je weer 1/4de pil per dag per week omhoog. Je zult dus gaan ontdekken of je vanaf embryonaal de disfunctie had (hersenschade ed) danwel in kindtijd een trauma ontwikkeld ingebrand hebt. In dat laatste geval zul je merken dat je na een fase van medicatie toch stiekem anders en beter in het leven gaat staan. Ga niet naar een standaard psycholoog of pyschiater om DAT probleem op te lossen; oeverloos gelul/praten al 150/350eu per 1,5uur en weinig tot niets DOEN ! Stop je geld dan liever in een intelligente vriend of iemand die totaal anders holistischer naar zaken kijkt en DOET en hooguit een enkele relevante praktische kernvraag stelt. Dat vind je zelfden bij pyschol/psychia en die vragen bakken met geld. Dat zoeken van een ander gaat dus anders/verder dan het zoeken naar een luisterend-oor !