Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

14-10-2016 | Vrouw | 24
Psychose
Augustus vorig jaar heb ik een psychose gehad. Kreeg toen eerst Haldol, maar daarbij kreeg ik ernstig last van de bijwerkingen. Toen overgestapt op Olanzapine. Begonnen met 15 mg per dag en dat langzaam afgebouwd naar 2,5 mg tot vorige week. Ben nu gestopt. Ik ben behoorlijk toegenomen in gewicht (13 kilo), maar dit was niet heel erg omdat ik op ondergewicht zat. Daarnaast[lees meer...] heb ik ook sinds het begin last gehad van plafoneren (ogen die naar boven draaien), dit werd gelukkig wel minder met het afbouwen. In het begin heb ik ook last gehad van tepelvloed, maar dat stopte gelukkig redelijk snel toen ik ging minderen. Nu ik gestopt ben heb ik wel meer moeite om in slaap te komen. Daarnaast heb ik ook wat last van misselijkheid maar hoop dat dat snel over gaat. Voor de rest heeft de Olanzapine me door een moeilijke periode heen geholpen. Nu hopen dat het zonder ook goed blijft gaan.

14-02-2016 | Vrouw | 57
olanzapine (2,5mg)
Na de seroquel is dit een hele verademing.

03-08-2015 | Vrouw | 25
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Ik gebruik het nu een aantal maanden, voel me hierdoor niet meer hypomaan! Wel voel ik me iets afgevlakt en door mijn toenamen in gewicht ben ik ook wat onzeker geworden waardoor ik toch meer op de achtergrond sta. dit klinkt nu allemaal heel negatief, maar dit middel heeft me redelijk stabiel door een moeilijke periode heen geholpen. Ik ben nu aan het afbouwen, en ik mo[lees meer...]et zeggen dat doen we heel geleidelijk en rustig aan, maar verloopt goed.

07-07-2015 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Ik slik nu 12 jaar olanzapine. Dosering wisselde tussen 10 en 2,5 milligram. Nu zit ik al jaren op 5 Mg. Ik herken heel veel van de bijwerkingen die genoemd worden: altijd moe, veel moeite met opstaan 's morgens, heel vaak slaperig. Ook heb ik continu trek in eten, m.n. Zucht naar zoet en koffie. Ook heb ik het idee dat mijn hartritme erdoor beïnvloed wordt, maar artsen ku[lees meer...]nnen gelukkig niet echt hartproblemen vaststellen. Toch ben ik wel tevreden over het medicijn: het werkt: ik heb geen psychose meer gehad, ondanks behoorlijk stressperiodes en ingrijpende gebeurtenissen afgelopen 12 jaar. Ook heb ik veel minder last van schommelingen in mijn stemming: niet meer echt depressieve of hyper- periodes gehad. Ook heb ik minder last van piekeren en geen last meer van over elkaar heen buitelende gedachtenassociaties die ik had , die niet te stoppen leken. Bovendien heb ik gemerkt dat de bijwerkingen een heel stuk te verminderen zijn als je goed voor jezelf zorgt! Je moet echt letten op gezond eten! Zo weinig mogelijk snoepen! Neem iets hartigs als je trek hebt. En blijf sporten en bewegen! Het medicijn remt oa de aanmaak van serotonine, dit is een stofje waar je blij van wordt. Maar dit wordt ook aangemaakt als je sport, en wordt ook door je darmen aangemaakt, waardoor dat gezonde eten zo belangrijk is! Ook kun je tai chi of chi gong doen om in balans en gezond te blijven, dit helpt mij heel erg goed.

10-05-2015 | Man | 43
olanzapine (5mg)
Helpt bij aanval van lichte paniek of angst.

25-03-2015 | Man | 20
olanzapine (7.5)
Psychische klachten
Ik ben Kevin en ik ben 20 jaar. 6jaar hevig drugs en medicatie verslaafd. Door een overdosis hallucineren bleef ik in ontnuchterde toestand trippen (bleef ik hallucineren) mede met perceptie en persisterende hallucinaties. Na tal van Antipsychotica geprobeerd te hebben ( haldol truxal) nu naar zyprexa. Begonnen met 2.5 Mg dat maakte de hallucinaties en stemmen een stuk min[lees meer...]der, opgebouwd naar 7.5 en sindsdien I.c.m SSRI heb ik geen angst en paniek aanvallen meer, ben ik uit psychose en heb ik weer een leven voor de boeg. Tuurlijk, ik ben de hele dag moe, kan echt ontzettend moeilijk opstaan maar de psychiater zei dat ik over een paar weken mag beginnen met afbouwen. Wel ben ik flink wat aangekomen maar toch. Waard.

28-07-2022 | Vrouw | 41
Autisme
Ik ben begonnen aan deze medicatie omdat ik bij de 10% mensen met asperger behoor die stemmen horen. Eerst 10 mg en nu afgebouwd naar 2 5 mg. Ik ben zeer tevreden over de werking, maar na de nodige behandelingen en therapieen, vind ik het tijd om er helemaal mee te stoppen. De eerste keer dat ik ermee probeerde te stoppen heb ik het te snel afgebouwd. De ontwenningsversch[lees meer...]ijnselen waren verschrikkelijk.

13-07-2022 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Twee weken geleden belanden ik tijdens een manische episode op de crisisdienst. Toen uit nood dit medicijn gekregen voor bij mijn huidige medicatie. Voordat ik iets nieuws slik vind ik het altijd fijn om andere reviews te lezen, vandaar dat ik deze review ook schrijf. Ik was toen na het lezen van reviews heel huiverig en bang dat het mij niet zo helpen. Maar ik voel mij zo[lees meer...]veel beter! Had nooit kunnen denken dat ik hiermee zo geholpen zou zijn. Ik voel mij weer gewoon oké, ik kan gewoon mijn werk doen en er zijn. De enige nadelen zijn wel dat ik soms echt kan inzakken, en het je meer etenslust geeft. Maar eigenlijk vind ik het met wat discipline en een strakke routine nu nog te doen. Ben benieuwd hoe het is na een aantal weken.

12-07-2021 | Man | 33
Psychische klachten
Dit middel heeft letterlijk mijn leven gered. Anderhalf jaar heb ik vreselijke paniek en gedachtes geleefd dankzij vreselijke burnout. Ik zag echt geen uitweg meer en zag suïcide als enige oplossing. Met 10mg Olanzapine kwam ik terug op aarde en krijg ik de rust die ik nodig had. Ik functioneer weer prima en mijn rondjagende donkere gedachte zijn gestopt. Dankzij dit midde[lees meer...]l heb ik mijn leven terug!

01-10-2020 | Vrouw | 32
olanzapine (5)
Ik heb last van psychoses. Eerst haldol gebruikt en dit gaf depressie en stijfheid. Heel wat andere medicijnen geprobeerd waaronder amizapride maar risperidon was het beste. Helaas werkte dit na 2 jaar niet meer. 6 weken psychoses gehad daarna over gegaan op olanzapine. Dit middel werkte direct effectief. Terwijl andere psychotica steeds pas na 2 weken hielpen. Geen last v[lees meer...]an honger gevoel. Ben wel op dieet doordeweeks en in het weekend niet. Kom tot nu toe wel in de weekenden wat aan maar val ook weer af. Verder alleen wat slaperigheid in de ochtend. Super middel!

15-06-2020 | Vrouw | 51
olanzapine (10mg)
Dit is mijn paardemiddel. Als ik in een psychose glij gebruik ik olanzapine tijdelijk.

24-05-2019 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
In combinatie met Venlafaxine krijg ik in de opstartperiode ook olanzapine. Benzodiazepine hebben geen effect bij mij. Olanzapine geeft mij rust, zorgt ervoor dat ik niet meer pieker. Daarnaast heb ik door mijn depressie geen eetlust en is mijn eetlust door de olanzapine weer helemaal terug. Ik ben erg tevreden over dit medicijn.

17-06-2018 | Man | 31
Autisme
Autisme/ADHD: Dit middel werkt goed op het gedachte-proces dat soms als een motor draait. Daarbij werkt het bij mij ook goed, om de prikkels beter te kunnen verdragen. Verder geen ernstige bijwerkingen. Wel had ik in de eerste 2 weken last van een tijdelijke bewegingsstoornis. Dit is na 2 weken gelukkig weer over gegaan. Heb van nature al een een behoorlijke eetlust, d[lees meer...]it is door de Olanzapine wel versterkt. Heb een paar dagen na slaapgebrek wat psychotische klachten gehad. Door dit middel ben ik goed hersteld hiervan.

05-05-2018 | Vrouw | 55
olanzapine (20mg)
Schizofrenie
Eerst heb ik tijden Haldol geslikt. Dit is echt een paardenmiddel, veel bijwerkingen. Toen veranderde ik van psychiater en hij schteef mij Zyprexa (Olanzapine) voor. Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor.

04-05-2018 | Vrouw | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit middel zorgt voor een vacuüm zodat emoties minder binnen komen het is een middel dat je afstand kan nemen van zaken

05-02-2016 | Vrouw | 44
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Sinds vijf weken slik ik Olanzapine tegen psychose en manie. Voorheen gebruikte ik Seroquel. Voordat ik begon was ik sterk manisch en psychotisch. Na een dag of vijf begon het middel te werken en nu voel ik me heel rustig en evenwichtig. Ik moet wel vaak rusten/ slapen maar dat is goed. De bijwerkingen die ik heb zijn: honger hebben, een droge mond, vergeetachtig zijn. I[lees meer...]k heb veel vertrouwen in dit middel, ik heb me sinds jaren niet zo goed gevoeld.