Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

21-09-2021 | Vrouw | 25
olanzapine (5mg)
Psychische klachten
Heel lang Olanzapine gebruikt tegen wanen en onrust. Hielp enorm daartegen. Werd heel kalm. Helaas te kalm. Deed niks meer. Toonde geen initiatief. Kwam 30 kilo aan in één jaar tijd. Had alleen maar een hongergevoel. Vijf minuten na een maaltijd zat ik alweer te sjijbelen bij de aanblik van eten. Geen verzadigd gevoel meer. Tijdens de zwangerschap gebruikt. Dat is helemaal[lees meer...] goed gegaan. Kindje is levendig en gezond. Ze is nu 2,5 en ontwikkelt zich prima. Verschrikkelijke zorgen om gemaakt dat doorslikken maar iedereen vond het beter en uiteindelijk was het ook beter want het was een rustige niet stressvolle zwangerschap. Olanzapine is perfect voor als je zwaar psychotisch bent met veel onrust en even helemaal lam gelegd moet worden. Want tot rust komt je er zeker van.

29-01-2018 | Man | 25
olanzapine (15mg)
Slik het medicijn al een tijdje begon met 10mg. Toen verhoogd naar 20mg. En tijdens mijn opname naar 15mg. Heb al geprobeert te stoppen maar zonder het medicijn kreeg ik veel te veel prikkels en werd gek. Toen weer begonnen en slik nu 15mg. Het gaat nu redelijk en de klachten zijn ook minder. Maar ik heb wel het idee dat ik dit middel de rest van mn leven moet slikken. Als[lees meer...] je er eenmaal aan begint kom je er meestal niet meer vanaf.

03-08-2015 | Vrouw | 25
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Ik gebruik het nu een aantal maanden, voel me hierdoor niet meer hypomaan! Wel voel ik me iets afgevlakt en door mijn toenamen in gewicht ben ik ook wat onzeker geworden waardoor ik toch meer op de achtergrond sta. dit klinkt nu allemaal heel negatief, maar dit middel heeft me redelijk stabiel door een moeilijke periode heen geholpen. Ik ben nu aan het afbouwen, en ik mo[lees meer...]et zeggen dat doen we heel geleidelijk en rustig aan, maar verloopt goed.

13-08-2022 | Vrouw | 26
Autisme
Hi, Wat waren de ontwenningsverschijnselen? Ik zit er zelf over na te denken om met de behandeling te beginnen, maar twijfel. Groet, AC

13-07-2022 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Twee weken geleden belanden ik tijdens een manische episode op de crisisdienst. Toen uit nood dit medicijn gekregen voor bij mijn huidige medicatie. Voordat ik iets nieuws slik vind ik het altijd fijn om andere reviews te lezen, vandaar dat ik deze review ook schrijf. Ik was toen na het lezen van reviews heel huiverig en bang dat het mij niet zo helpen. Maar ik voel mij zo[lees meer...]veel beter! Had nooit kunnen denken dat ik hiermee zo geholpen zou zijn. Ik voel mij weer gewoon oké, ik kan gewoon mijn werk doen en er zijn. De enige nadelen zijn wel dat ik soms echt kan inzakken, en het je meer etenslust geeft. Maar eigenlijk vind ik het met wat discipline en een strakke routine nu nog te doen. Ben benieuwd hoe het is na een aantal weken.

17-07-2017 | Vrouw | 26
olanzapine (5mg)
Psychose
Ik krijg dit middel: 20 mg toen ik werd opgenomen na een psychose te hebben gehad/ met manische episode. Het heeft me geholpen om weer te kunnen slapen/- tot rust te komen met gedachten. Ik ben in 3 maanden tijdens opname wel 16kg aangekomen.. door veel eetlust. Het middel vlakt heel erg af. Nu eindelijk zo ver afgebouwd tot 2,5 mg waar ik vandaag mee van start ga. Ik raad[lees meer...] mensen aan om alternatieve geneesmiddelen zoals wietolie, lavendel, evt sint.janskruid (bij depressie, let op: niet bij bipolaire stoornis). Het afbouwen gaat heel langzaam en door de bijwerkingen raad ik het mensen af dit middel (en ook andere medicijnen: antipsychoticum en antidepressiva) te gebruiken. Het is en blijft chemisch en slecht voor de gezondheid. Ik ben lang boos geweest dat ik dit gedwongen moest innemen van de psychiater maar het middel heeft mij enigszins wel geholpen in een manische episode. Toch blijf ik tegen.

21-05-2017 | Vrouw | 26
olanzapine (20mg)
Depressiviteit
Dit middel is voorgeschreven toen ik voor de tweede keer was opgenomen op een crisisafdeling. Ik was erg suïcidaal, op het obsessieve af. Met de olanzapine is dat obsessieve weggegaan en bleef ik ernstig depressief achter. Ik begon met 10 mg en heb de hele volgende dag geslapen. De verpleging halveerde de dosis. Toen ik daaraan gewend was, is er opgehoogd naar 10 en late[lees meer...]r naar 20 mg. De eerste paar weken ben ik minstens 6 kilo aangekomen. Daarna is de dosis op mijn verzoek verlaagd naar 15, omdat ik dit aankomen wel erg vond. De eerste paar dagen dat ik het slikte had ik ook erg last van trillen en klunzige bewegingen. Dat werd minder na een tijdje, maar vooral 's ochtends bleef ik daar erg last van houden (alles viel uit mijn handen, ik morste en sneed mezelf in m'n vingers). Ik sliep de eerste tijd goed snachts, maar toen mijn depressie nog erger werd, werd ik vroeg wakker en kon dan niet meer slapen. Ik weet niet of dit met de olanzapine te maken had, waarschijnlijk niet. Bijwerkingen waar ik last van bleef houden waren het aankomen, moe zijn, afgevlakt, droge mond, verminderd reactievermogen en hartkloppingen. Het ergste was echter de vergeetachtigheid! De maanden dat ik olanzapine slikte ben ik nagenoeg volledig vergeten. Alleen als iemand me concreet herinnert aan een gebeurtenis kan ik dit met moeite weer terughalen. Zelfs nu ik het helemaal heb afgebouwd ben ik nog erg vergeetachtig, alhoewel ik denk dat dit nog een bijkomstigheid van mijn burn-out is. Die vergeetachtigheid is echter de reden dat ik niet snel meer olanzapine wil slikken, want het is zo bevreemdend dat je iets compleet bent vergeten. Ik heb overigens ook seroquel geslikt, maar daar ben ik na een paar dagen mee gestopt omdat ik ontzettend boos en agressief werd.

24-05-2019 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
In combinatie met Venlafaxine krijg ik in de opstartperiode ook olanzapine. Benzodiazepine hebben geen effect bij mij. Olanzapine geeft mij rust, zorgt ervoor dat ik niet meer pieker. Daarnaast heb ik door mijn depressie geen eetlust en is mijn eetlust door de olanzapine weer helemaal terug. Ik ben erg tevreden over dit medicijn.

06-07-2018 | Man | 28
olanzapine (20mg)
Psychose
Middel werkt goed bij mijn psychose. ‘T werd gewerkt, omdat mijn psychose om acute hulp vroeg. Daardoor was het medicijn onvoldoende afgestemd en kon er geen rekening worden gehouden met de bijwerkingen. Ik ben een sportman, maar ‘k ben 20 kilo aangekomen van dit middel. Ik ben altijd slank geweest. Ik ben nu 28 en wil daarom een ander middel dat geen gewichtstoename heeft[lees meer...]. Ik ben vol van het leven en wil mezelf niet vermoeien met een medicijn dat mij dik maakt.

01-07-2018 | Man | 28
Autisme
in het begin was ik wat huiverig om een antipsychotica middel te gebruiken, nou ben ik mijn psychiater dankbaar dat hij mij olanzapine heeft voorgeschreven. kan nou beter omgaan met mijn autisme en dingen beter relativeren. heb niet echt last gehad van bijwerkingen, behalve in het begin een wat suf gevoel en een droge mond.

07-05-2018 | Man | 28
Overspannen/burn-out
gebruik deze ongeveer 2jaar,na burn out dit middel gekregen,nu afgebouwt van 20 mg naar 2,5,volledig stoppen is onmogelijk,gelijk erstig rondjagende gedachten,je word echt gek !als je er mee stopt,weet iemand hoe lang het duurt na stoppen, voor dat die rondjagende gedachten minder word? echt spijt van dat ik hier aan begonnen ben

24-01-2017 | Man | 28
olanzapine (2,5mg)
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angst door mijn psychiater toen ik in opname was. 3x 2,5mg daags. Nu neem ik nog steeds deze dosis, samen met 300mg efexor en 100mg trazolan per dag. Het werd rustiger en minder chaos in mijn hoofd, ik verloor mezelf veel minder in gedachten (doemscenario's, wantrouwen tegenover anderen). Ik weet nog dat ik blij was eindelijk eens b[lees meer...]evrijd te zijn van die vreselijke gedachtes. Maar ik begon te eten, vreten, non stop hongergevoel en geen verzadigingsgevoel meer. Ben er 20kg van aangekomen. Intussen neem ik olanzapine 3maand, nog steeds dezelfde dosis, het non-stop hongergevoel is weg. Oef! Ik merk terug wanneer mijn maag gevuld is met eten. Verder merk ik dat ik wat duizelig ben en wat moeheid. Wanneer ik stress ervaar merk ik terug dat ik mezelf terug wat verlies in gedachten, maar minder hevig als ervoor. Geen idee hoe lang ik dit nog verder moet blijven nemen, maar liever dit dan de angsten en de waanachtige toestanden.

06-06-2022 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Ik heb olanzepine 2,5 mg een jaar gebruikt. Dit omdat ik een ontregeling ervaarde mentaal en bijna psychotisch raakte. Het medicijn heeft me enorm geholpen goed te slapen en het vlakte me af. Wat me opviel was de eetlust en ik kwam binnen een paar maanden veel kilos aan wat me zelfbeeld niet goed deed, plus de combinatie van mijn ervaring waarom ik de medicijnen moest gebr[lees meer...]uiken. Na een jaar dit medicijn gebruikt te hebben raad ik aan om te blijven bewegen, al is het maar wandelen. Ook om lief te zijn tegenover jezelf en geduld te hebben met het proces. Ik ben na een jaar gestopt met de olanzepine en hiervoor heb ik jaren lang abilify gebruikt. Om te stoppen na jaten medicijn gebruik had ik rust, stabiliteit en vertrouwen nodig in mezelf. Ik lees weinig ervaringen over het stoppen van olanzepine en wou daarom mijn ervaring vertellen. De 1e week ervaarde ik het als heel positief om te stoppen, ik was erg blij en trots om medicatie vrij door het leven te kunnen gaan in overleg met mijn arts. De weken die daarop volgde waren en zijn soms nog best pittig. Lichamelijke ontrekkingsverschijnselen ervaren zoals koud en zweten, onrustig soms en duizelig. toch door blijven gaan met stoppen. Ik slaap aanzienlijk lichter als ik het vergelijk met het gebruiken van medicatie maar ook dit gaat naar verloop van weken beter. Sinds het stoppen van deze medicatie ben ik van 73 kilo naar 65 kilo gegaan , dit in 8 weken tijd. Het doet dus wel wat met je matabolisme. de olanzepine heeft me enigzins geholpen, maar ook fijn om dit gestopt te kunnen hebben. Blijf geduldig en lief voor jezelf, of je nou wel of niet medicatie gebruikt en dicht bij jezelf.

17-05-2021 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Hallo ik gebruik nu al een paar jaar zyprexa olanzapine. Het helpt mij tegen angst en psygoses maar ben wel ontzettend moe heel veel slapen. Ook zou ik niet te hoge dosis nemen want dan kan je een bewegingstoornis krijgen wat ik dus had. Echt verschrikkelijk !!! Dus kijk uit. Ook ben ik nog steeds depressief en voel ik spanningen. Eerst durfde ik helemaal niks omdat ik pa[lees meer...]niekaanvallen had. Maar het werkt dus wel om rust te krijgen.

28-10-2020 | Vrouw | 29
olanzapine (2,5mg)
I.v.m. een burn-out en flinke slaapproblemen op advies van de huisarts olanzapine gaan proberen. Je slaapt als een roos op dit middel, alleen ben ik zeker 20 kilo aangekomen in 6 maanden tijd. Ik kreeg een hongergevoel wat niet te stoppen was en mijn stofwisseling is veranderd door het middel. Ook had ik vaker spierspanningen ervan.

14-09-2023 | Man | 30
Psychose
Ik zou graag beginnen met de volgende heads-up: Zo lang je niet kwijlend en mompelend in een hoekje op je stoel zit met je hoofd tussen je benen; of zolang je niet gillend over straat rennend met de psycholance meegenomen bent. NIET GEBRUIKEN!! Dit middel is bijzonder effectief maar je betaalt de ultieme prijs voor het wegmaken van je klachten. Echt waar; probeer desnoods [lees meer...]alleen therapie en als echt nodig wat kalmeringsmiddelen, kijk eerst of dat helpt. Dit middel is echt geen aspirientje. De psychose was weg maar nadat ik stopte keek ik terug en zag ik 4 jaar innerlijke en psychosociale vernieling achter me liggen. Wees gewaarschuwd. Ik begon als een knappe gespierde spijker van 25, met een leuke vriendin en een goed stel hersenen. Ik eindigde als een eenzame morbide obesitas zombie van 30. Maarja de psychose was wel snel weg. Dit medicijn verziekt je leven.