Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

22-01-2024 | Man | 17
Bipolaire stoornis
Onze zoon veranderde in een soort zombie en kwam 15 kg aan. Verder heeft het in onze ogen eigenlijk nauwelijks het gewenste effect gehad. Dit medicijn zou in mijn ogen onmiddelijk verboden moeten worden. Niet aan beginnen heeft de grote voorkeur.

14-09-2023 | Man | 30
Psychose
Ik zou graag beginnen met de volgende heads-up: Zo lang je niet kwijlend en mompelend in een hoekje op je stoel zit met je hoofd tussen je benen; of zolang je niet gillend over straat rennend met de psycholance meegenomen bent. NIET GEBRUIKEN!! Dit middel is bijzonder effectief maar je betaalt de ultieme prijs voor het wegmaken van je klachten. Echt waar; probeer desnoods [lees meer...]alleen therapie en als echt nodig wat kalmeringsmiddelen, kijk eerst of dat helpt. Dit middel is echt geen aspirientje. De psychose was weg maar nadat ik stopte keek ik terug en zag ik 4 jaar innerlijke en psychosociale vernieling achter me liggen. Wees gewaarschuwd. Ik begon als een knappe gespierde spijker van 25, met een leuke vriendin en een goed stel hersenen. Ik eindigde als een eenzame morbide obesitas zombie van 30. Maarja de psychose was wel snel weg. Dit medicijn verziekt je leven.

31-03-2023 | Vrouw | 33
olanzapine (10mg)
Na mijn bevalling door heftige bevalling en te weinig slaap de eerste twee weken in een cirkel van angst en paniek terecht gekomen met heftige derealisatie. door het crisis team dit middel gekregen gestart met 5mg.. de eerste drie weken kreeg ik eindelijk weer rust. en kon weer dingen oppakken maar na wat stressvolle gebeurtenissen eroverheen ervaarde ik als nog onrust [lees meer...]de hele dag. toen verhoogd naar 10mg maar werd daarvan een zombie.. terug naar 5 maar dekte de lading niet.. sliep er wel op als een roos.. zo diep dat ik mijn pas geboren dochtertje niet eens hoorde snachts.. na gebruik van ongeveer 8 weken... werd ik zwaar deppresief wakker... geen zin meer in het leven.. ik liep als een verstrooid verdoofd vogeltje rond... had geen gevoel of emotie meer. zelfs niet naar mijn kinderen toe volgens psygiater kon dit niet van deze dosering.. maar toch las ik ook hier verhalen dat mensen zich zo voelden.. nu op eigen iniatief gestopt. natuurlijk komt de onrust terug maar liever dat als dat zwaarmoedige depresieve gevoel met zelfs gedachten om niet meer te leven.. het is echt een raar middel in mijn beleving. nu ik gelijk ben gestopt ervaar ik trillingen.. lichte onrust.. wat lichte misselijkheid.. maar dit zal vast weer weg trekken

11-03-2023 | Man | 19
olanzapine (15mg)
Psychische klachten
Ik had (heb) derealisatie en voelde mij onrustig slecht slapen en heel druk in mijn hoofd. In het begin leek het wel te helpen. Maar na een maand ging dat al snel anders. Ik begon mezelf met dingen bezig te houden wat nergens voor nodig was en er is een angst naar boven gekomen wat ik nooit eerder heb gehad. Ik kreef paniekaanvallen uit het niks terwijl ik dat eerder nooit[lees meer...] had. Ik ben er na 2/3 maanden gelijk mee gestopt. Nu een jaar verder lijkt t allemaal erger te hebben gemaakt dan het was en heb nog steeds klachten zoals angst en paniekaanvallen. Sinds dien heb ik niks meer met medicatie en probeer ik nog steeds elke dag mezelf weer te worden.

28-12-2022 | Vrouw | 58
Bipolaire stoornis
Dit middel heeft mij 8 jaar levensgeluk gekost. Wanneer de neuroloog niet had ingegrepen was ik er nog niet van af. De oplossing zat bij de Dekapine: van 3 naar 4 en ik ben zo gezond als een vis. Ook flink afgevallen. Afbouwen wat echt heel zwaar. Eerst ging het te snel. Heeft me totaal 8 maanden gekost en daarna werd ik ziek omdat ik die 4de Dekapine nog niet slikte.

01-04-2022 | Vrouw | 32
olanzapine (5mg)
In het begin nergens last van maar na een tijdje was ik een compleet ander mens. Mens? Was eigenlijk nog weinig menselijks aan.. zwaar depressief, kon niks meer zelf, elke dag voor me uit staren, lukte me niet meer in de was te doen, me te wassen überhaupt, boodschappen te doen.. Wat een bocht! Ik zat zelfs uit te zoeken hoe euthanasie werkte.. De zwager van een vriendin v[lees meer...]an mij had dezelfde medicijnen als mij. Met de nadruk op HAD, God hebbe zijn ziel.. Helaas heeft is hij er, ma herhaaldelijk proberen, in geslaagd zichzelf van het leven te beroven.. Dus ook namens hem.. doe het niet! Ik heb persoonlijk geen goed woord over voor deze zogenaamde medicatie. HET IS ZOOI! BEZINT EER GIJ BEGINT! En mocht je dit nu lezen en denken, hey ik voel me ook zwaar down en heb er allemaal geen zin meer in.. dat komt onderandere omdat die rotzooi de aanmaak van dopamine in je hersenen remt of platlegt.. ga in dat geval alsjeblieft in gesprek met je arts over het stoppen hiermee want het leven is echt te mooi om eruit te stappen.. ook al zul je dat op dit moment even niet kunnen zien.. trust me, been there to.. of zoals ik het zeg to hell and back again.

03-07-2021 | Man | 57
Schizofrenie
Ik had eerst veel hallucinaties bij het opstaan, maar toen ik dit innam kreeg ik een bloedneus, met eigenlijk opgedroogd bloed en veel dorst Ik ben maar op bed gaan liggen en heb het nooit meer ingenomen. Nu heb ik wel verdenkingen dat ik daardoor epileptische aanvallen gekregen heb, maar dan heten ze myoclonieën. (van wegen hersenbeschadigingen, die ook door drugs kunnen [lees meer...]ontstaan zijn.) Overigens hallucinaties zijn een bijwerking van vitamine D gebrek, dus dat had ik eerder kunnen weten.

21-05-2021 | Vrouw | 36
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik kreeg veel suicidale neigingen en enorme gewichtstoename.

24-07-2020 | Vrouw | 52
olanzapine (15mg)
het is een goed medicijn tegen onrust en paniek maar ik ben 15 kilo aangekomen en ben nu aan het minderen maar dat valt niet mee, maar ik zet door, ga daarnaast sporten om weer op mijn eigen gewicht te komen, wordt er doodongelukkig van dat ik zo ben aangekomen

23-05-2020 | Man | 38
olanzapine (2,5mg)
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angsten. Voor mij helpt het weinig. Ik merk geen afname van mijn angsten. Ik gebruik het nu 2 jaar en wil binnenkort gaan afbouwen.

28-12-2019 | Man | 33
olanzapine (5mg)
Wordt snel erg somber en depressief als ik dit middel gebruik, hoe langer hoe erger. Enkele dagen na het starten dacht ik de hele dag na over dat het beter zou zijn dat ik er niet meer zou zijn. Psychiater zei dat het "normaal was in deze fase van de behandeling" maar met andere middelen heb ik dit niet. Ook erg afgevlakt qua gevoelens, droge mond, verstopte neus. Sliep we[lees meer...]l goed. 2,5 mg deed praktisch niets voor de slaap. Uiteindelijk uitgekomen bij alprazolam wat het fijnste werkt, maar wel verslaving in de hand kan werken. Oké voor mij omdat ik niet verslavingsgevoelig ben maar afbouwen na 2 jaar gebruik gaat maar erg langzaam.

04-01-2019 | Vrouw | 48

22-07-2018 | Man | 30
Psychische klachten
Enkele jaren 5mg geslikt. Op het moment zelf bracht het de klachten omlaag. Echter veel bijwerkingen, fors gewichtstoename. Afbouwen kan niet zomaar en het juiste moment gezocht. Hierbij op aanraden van een alternatieve zorgverlener, aminozuren (tryptofaan en phenylalanine) bijgeslikt in combinatie met magnesium en zink en vitamine b6. Dit ondersteunde het stoppen erg goed[lees meer...] en maakte het makkelijker. Afbouwen was niet makkelijk en moest er echt even doorheen, gelukkig in een periode dat ik langdurig niet aan het werk was. Dat maakte het makkelijker. Inmiddels meer vertrouwen in homeopatische geneesmiddelen (voorgeschreven door een goede homeopaat), die zonder bijwerkingen zijn.

06-07-2018 | Man | 28
Psychose
Middel werkt goed bij mijn psychose. ‘T werd gewerkt, omdat mijn psychose om acute hulp vroeg. Daardoor was het medicijn onvoldoende afgestemd en kon er geen rekening worden gehouden met de bijwerkingen. Ik ben een sportman, maar ‘k ben 20 kilo aangekomen van dit middel. Ik ben altijd slank geweest. Ik ben nu 28 en wil daarom een ander middel dat geen gewichtstoename heeft[lees meer...]. Ik ben vol van het leven en wil mezelf niet vermoeien met een medicijn dat mij dik maakt.

24-06-2018 | Vrouw | 39
Psychische klachten
Autisme en psychische klachten. Middel werkte voor mij averechts.

20-11-2017 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Ik kreeg dit middel voorgeschreven door mijn psychiater in een periode van liefdesverdriet, depressie en zeer grote onrust. Het middel hielp binnen 24 uur, maar werkelijk alles aan mijn karakter verdween, ik kan me nauwelijks meer herinneren hoe het was. Daarbij 25 kg aangekomen. Ik zou iedereen met klem willen adviseren toch te proberen om op eigen kracht door die heftig[lees meer...]e ellende heen te komen, want deze medicijnen zijn geen oplossing, slechts een extra probleem/drama.