Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

07-05-2018 | Man | 28
Overspannen/burn-out
gebruik deze ongeveer 2jaar,na burn out dit middel gekregen,nu afgebouwt van 20 mg naar 2,5,volledig stoppen is onmogelijk,gelijk erstig rondjagende gedachten,je word echt gek !als je er mee stopt,weet iemand hoe lang het duurt na stoppen, voor dat die rondjagende gedachten minder word? echt spijt van dat ik hier aan begonnen ben

23-03-2018 | Man | 46
olanzapine (15mg)
Schizofrenie
Veel bezig geweest met het zoeken naar de juiste dosering. kwam tot de conclusie dat ik het beste af was met de eerste iname olanzapine 15mg in de ochtend en dan pas weer de avond de volgene dag. zo kwam ik erachter dat ik meer levendigheid en opgewektheid kon ervaren wat ik vervelend vond bij elke dag 15 mg was dus dat leven in een cocoon. dus misschien is het een aanrad[lees meer...]er voor een van jullie die ontvreden is over zijn toestand.

20-02-2018 | Man | 35
Stemmingswisselingen
Meer dan 10 jaar Seroquel en Citalopram gebruikt. Het ging de laatste jaren minder goed, angstiger, geprikkelder, achterdochtiger. Therapie gehad maar wilde kijken of een medicijnswitch ook kon helpen. Dat was het begin van een hel. Werd ontzettend onrustig van de medicijnen, wist niet meer wat ik met mijn vrije tijd aan moest, werd veel angstiger en extreem hongergevoel. [lees meer...]Denk dat de opbouw naar 10 mg ook te hoog was, volgens mij staat 100 mg Seroquel ongeveer gelijk aan 2,5 mg Olanzapine. Weer terug naar de Seroquel, toen dacht ik dat het wel weer snel beter zou gaan, maar toen stortte ik helemaal in en belandde in een zware depressie. Hier uiteindelijk na 8 maande uitgekomen door veel professionele hulp en een switch van Citalopram naar Sertraline.

29-01-2018 | Man | 25
olanzapine (15mg)
Slik het medicijn al een tijdje begon met 10mg. Toen verhoogd naar 20mg. En tijdens mijn opname naar 15mg. Heb al geprobeert te stoppen maar zonder het medicijn kreeg ik veel te veel prikkels en werd gek. Toen weer begonnen en slik nu 15mg. Het gaat nu redelijk en de klachten zijn ook minder. Maar ik heb wel het idee dat ik dit middel de rest van mn leven moet slikken. Als[lees meer...] je er eenmaal aan begint kom je er meestal niet meer vanaf.

07-01-2018 | Man | 49
Psychische klachten
Door dit medicijn zie ik de zon weer schijnen buiten, dus bevalt goed

14-05-2017 | Man | 33
Psychose
Ik heb eenmalig een heftige, redelijk langdurige, psychose gehad. Ik stond duidelijk niet in de realiteit, en er moest ingegrepen worden middels medicatie ( anti-psychotica ) Ik had ooit al eens eerder een rand-psychose gehad, en ben toen op Haldol gezet. Haldol is een klassiek antipsychoticum, bij mij was dit middel duidelijk erger dan de kwaal, en ik was simpelweg genood[lees meer...]zaakt hiermee te stoppen. Ik had ernstige bijwerkingen zoals intense innerlijke onrust en zeer hinderlijke bewegingsstoornissen. Tegen deze bewegingsstoornissen kan men dan weer bijvoorbeeld Akinaton ( een antiparkinsonmiddel inzetten ) maar ik dacht bij mezelf, zo blijf je bezig, dan maar een psychosegevoeligheid... Misschien niet zo verstandig bij nader inzien, want een psychose kwam een aantal jaren later inderdaad om de hoek kijken, maar Haldol was het gewoonweg niet voor mij. Na de laatste, eenmalige langdurige psychose, werd ik dus weer op een antipsychoticum gezet. Bij anti-psychotica is het altijd aftasten. Wat werkt wel wat werkt niet. Hoeveel bijwerkingen ervaart de client en doet het middel zijn stabiliserende werking. Hieruit kan men dus concluderen, en dit komt ook duidelijk in ervaringsverhalen naar voren, dat ieder mens verschillend reageert op een bepaald antipsychoticum, en dit is dus een kwestie van aftasten, zowel voor psychiater als client. Uiteindelijk ben ik op Zyprexa gezet ( merknaam ) dit is eigenlijk gewoon Olanzapine ( stofnaam ) en dit werkte uiteindelijk goed voor mij. Lichte emotionele vervlakking, maar dat was te doen. Een terugkeren tot de realiteit ( in geestelijke zin ) en dat was uiteindelijk natuurlijk het doel. Enige nadeel / bijwerking: Ik kwam vele kilo's aan in korte tijd. Zo'n 20 a 25. Dit is op de lange duur natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het menselijk apparaat, en er is ook wetenschappelijk bewezen dat langdurig Zyprexa-gebruik een diabetes type 2 kan veroorzaken. Of het nu om verzekeringstechnische redenen ging, of omdat Zyprexa tijdelijk niet geleverd kon worden door de apotheek, weet ik niet meer zo goed. Maar ik was op den duur genoodzaakt een andere merknaam te gebruiken. Ik bleef echter hameren op olanzapine, deze stof werkte immers goed voor mij, en zo ben ik uiteindelijk bij Accord uitgekomen. Ik gebruik 5mg voor het slapengaan. Dit is een vrij lage dosering, maar houdt mij tot op de dag van vandaag psychosevrij. Bijwerkingen zijn miniem. Lichte vervlakking, maar dit is gunstig voor mij, omdat mijn emoties voorheen de neiging hadden alle kanten op te schieten. Liever een ietwat rechte lijn, dan hoge pieken en diepe dalen, zullen we maar zeggen. Ook ben ik inmiddels weer vele kilo's afgevallen. Dit komt door een verandering van eetpatroon, maar ook door dit middel volgens mij. Ik heb door ervaring geleerd dat mensen niet alleen verschillend reageren op dezelfde anti-psychotica. Men kan zelfs verschillend reageren op een bepaalde merknaam ( Zyprexa of Accord ) terwijl de stofnaam ( Olanzapine ) dezelfde is. Elk pilletje zit dus weer ietwat anders in elkaar.. Ik gebruik inmiddels al vele jaren Olanzapine van Accord, en ben er zeer tevreden over. Het houdt me immers stabiel zonder al te veel bijwerkingen.

24-01-2017 | Man | 28
olanzapine (2,5mg)
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angst door mijn psychiater toen ik in opname was. 3x 2,5mg daags. Nu neem ik nog steeds deze dosis, samen met 300mg efexor en 100mg trazolan per dag. Het werd rustiger en minder chaos in mijn hoofd, ik verloor mezelf veel minder in gedachten (doemscenario's, wantrouwen tegenover anderen). Ik weet nog dat ik blij was eindelijk eens b[lees meer...]evrijd te zijn van die vreselijke gedachtes. Maar ik begon te eten, vreten, non stop hongergevoel en geen verzadigingsgevoel meer. Ben er 20kg van aangekomen. Intussen neem ik olanzapine 3maand, nog steeds dezelfde dosis, het non-stop hongergevoel is weg. Oef! Ik merk terug wanneer mijn maag gevuld is met eten. Verder merk ik dat ik wat duizelig ben en wat moeheid. Wanneer ik stress ervaar merk ik terug dat ik mezelf terug wat verlies in gedachten, maar minder hevig als ervoor. Geen idee hoe lang ik dit nog verder moet blijven nemen, maar liever dit dan de angsten en de waanachtige toestanden.

21-07-2016 | Man | 38
Autisme
medicijn helpt voor het onderdrukken van angsten en betrekkingsgedachten. Word er wel snel zwaarder van dat is erg vervelend.

11-03-2016 | Man | 55
ADHD
Is zeer gevaarlijk middel met ernstige bijwerkingen. Zyprexa heeft verschillende ernstige bijwerkingen, zoals hartfalen, longontsteking,aanmerkelijke gewichtstoename ,en diabetes

01-12-2015 | Man | 34
olanzapine (2,5)
Vorige week na een periode van weinig slaap ivm ontsteking schouder na een traumatische gebeurtenis last gekregen van angst en paniekaanvallen. Waarschijnlijk was het "emmertje" bijna vol en was het de druppel die hem deed overlopen. De angst hield aan en hierdoor ben ik bij een psychiater beland. Ik kreeg toen voorgeschreven: 3 x daags 0,5 mg lorazepam, 2 x daags 2,5 mg o[lees meer...]lanzapine, voor het slapen 25 mg quetiapine. Om er geen lang verhaal van te maken, hier mijn vraag: Ik gebruik olanzapine nu 1 week. Kun je na een week gebruik ineens stoppen met dit medicijn of moet je het zelfs dan nog afbouwen. De lorazepam ben ik al aan het afbouwen en de quetiapine heb ik maar 2 dagen gebruikt, omdat ik moeilijk in slaap kwam (niet). Alvast bedankt voor de reacties.

13-10-2015 | Man | 31
olanzapine (5mg)
Dit middel heb ik voorgeschreven gekregen vanwege een angststoornis (5mg). Omdat je het niet te lang mag gebruiken, heb ik het sinds een week afgebouwd. Het mag gezegd worden dat het mij een tijdje rust heeft gegeven. Ik sliep 12 uur per dag, at heel veel en leefde helemaal in mijn eigen wereldje. Maar: sinds het afbouwen begonnen de problemen. Ik viel in een gat. Een heel[lees meer...] heel diep gat. Voel me vele malen slechter dan voor ik het gebruikte. Heb tot op de dag van vandaag extreme moeite om eraf te komen. De ontwenningsverschijnselen zijn echt extreem heftig. Ook word je er suïcidaal van. Misschien heb ik heel erg pech met deze ervaring. Maar ik wil anderen graag waarschuwen. Het middel heeft bij mij meer kapot gemaakt dan goed gedaan.

10-09-2015 | Man | 40
olanzapine (20mg)
Psychose
Nu bijna 2 Maanden aan de Olanzepine, zonder effect. Behahalve gewichtstoename. Ik ga nu over op Seroquel en hoop ik daar meer profijt van te hebben. Ik maak me vooral druk om hoe het er in de wereld aan toe gaat, verschil tussen rijk en arm welke alleen maar groter wordt vandaag de dag. Dat is inderdaad nogal wat om te onderdrukken, ik experimenteer vrolijk met mijn to[lees meer...]ezichthouders mee en hoop op een wondermiddel

30-07-2015 | Man | 57
Aangezichtspijn
Ach, ik weet niet ik krijg 's avonds 1 tabletje om in te nemen van het medische personeel in de daklozenopvang, het is voorgeschreven door een psychiater, ofschoon ik wel verzocht had geen psychiaters meer op mij af te sturen, maar bij ons thuis ook, werd dat niet begrepen, ik ga er nu grif op in omdat het geen spuit is, maar een tabletje, misschien hoop ik er wel iets [lees meer...]goeds van, maar vind het zwak van mezelf dat ik er op in gegaan ben, en zeker van de mijnen.

29-07-2015 | Man | 57
olanzapine (10mg)
Ik moet denk ik via de zorgverzekeraar toch betalen voor het middel, denk ik, ik heb een nota ontvangen, die ik niet voor de gestelde datum betalen kon, ik was ook liever niet bij een zodanige specialist in consult gegaan, want ben het nooit met hen eens geweest en zal het ook nooit worden. Ik slaap in de daklozenopvang, want ben een waardevol familielid kwijtgeraakt. Ik h[lees meer...]eb formulieren ingevuld en gebeld i.v.m. de rekening, men was bij de zorgverzekeraar kalmerend en zei dat ik de nota rustig een week te laat kon voldoen. Ik vertrouw de specialistische bevolkings-, of zorggroep in zijn geheel niet. De pschychiatrie. Ik slik die pil elke avond om half-acht, uit hun hand, en moet hier tussen mensen rondhangen waar ik niet om gevraagd heb, en taal aanhoren die ik niet gewenst heb.

10-05-2015 | Man | 43
olanzapine (5mg)
Helpt bij aanval van lichte paniek of angst.

25-03-2015 | Man | 20
olanzapine (7.5)
Psychische klachten
Ik ben Kevin en ik ben 20 jaar. 6jaar hevig drugs en medicatie verslaafd. Door een overdosis hallucineren bleef ik in ontnuchterde toestand trippen (bleef ik hallucineren) mede met perceptie en persisterende hallucinaties. Na tal van Antipsychotica geprobeerd te hebben ( haldol truxal) nu naar zyprexa. Begonnen met 2.5 Mg dat maakte de hallucinaties en stemmen een stuk min[lees meer...]der, opgebouwd naar 7.5 en sindsdien I.c.m SSRI heb ik geen angst en paniek aanvallen meer, ben ik uit psychose en heb ik weer een leven voor de boeg. Tuurlijk, ik ben de hele dag moe, kan echt ontzettend moeilijk opstaan maar de psychiater zei dat ik over een paar weken mag beginnen met afbouwen. Wel ben ik flink wat aangekomen maar toch. Waard.