Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

Bij  DepressieX

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

21-05-2017 | Vrouw | 26
olanzapine (20mg)
Depressiviteit
Dit middel is voorgeschreven toen ik voor de tweede keer was opgenomen op een crisisafdeling. Ik was erg suïcidaal, op het obsessieve af. Met de olanzapine is dat obsessieve weggegaan en bleef ik ernstig depressief achter. Ik begon met 10 mg en heb de hele volgende dag geslapen. De verpleging halveerde de dosis. Toen ik daaraan gewend was, is er opgehoogd naar 10 en late[lees meer...]r naar 20 mg. De eerste paar weken ben ik minstens 6 kilo aangekomen. Daarna is de dosis op mijn verzoek verlaagd naar 15, omdat ik dit aankomen wel erg vond. De eerste paar dagen dat ik het slikte had ik ook erg last van trillen en klunzige bewegingen. Dat werd minder na een tijdje, maar vooral 's ochtends bleef ik daar erg last van houden (alles viel uit mijn handen, ik morste en sneed mezelf in m'n vingers). Ik sliep de eerste tijd goed snachts, maar toen mijn depressie nog erger werd, werd ik vroeg wakker en kon dan niet meer slapen. Ik weet niet of dit met de olanzapine te maken had, waarschijnlijk niet. Bijwerkingen waar ik last van bleef houden waren het aankomen, moe zijn, afgevlakt, droge mond, verminderd reactievermogen en hartkloppingen. Het ergste was echter de vergeetachtigheid! De maanden dat ik olanzapine slikte ben ik nagenoeg volledig vergeten. Alleen als iemand me concreet herinnert aan een gebeurtenis kan ik dit met moeite weer terughalen. Zelfs nu ik het helemaal heb afgebouwd ben ik nog erg vergeetachtig, alhoewel ik denk dat dit nog een bijkomstigheid van mijn burn-out is. Die vergeetachtigheid is echter de reden dat ik niet snel meer olanzapine wil slikken, want het is zo bevreemdend dat je iets compleet bent vergeten. Ik heb overigens ook seroquel geslikt, maar daar ben ik na een paar dagen mee gestopt omdat ik ontzettend boos en agressief werd.

21-06-2023 | Vrouw | 36
olanzapine (5mg)
Juni 2020 in een crisis terecht gekomen waar ik maar niet uit kwam. Psychiater heeft toen 2x 5mg olanzapine voorgeschreven. De rust kwam gauw weer terug en kon weer slapen. Gedurende de afgelopen 3 jaar wisselende doseringen gebruikt van 2,5-10mg. Ook een paar keer geprobeerd te stoppen maar toen kwam de onrust snel weer terug. Afgelopen april acuut moeten stoppen ivm [lees meer...]verslechterde bloedspiegels van mijn cholesterol. Deze waren zo hoog dat ik direct moest stoppen. Ik kwam van een dosis van 5mg af. Wat een drama was dit. Slapeloze nachten, onrust emoties die alle kanten uit vliegen! Nu 3 maanden later begint alles op zijn plek te vallen. Het slapen gaat iets beter, de onrust is weg, de somberheid is weg en nu na 3 maanden begint het aangekomen gewicht er in eens ook vanaf te vliegen. Er is nu al bijna 5kg vanaf Het heeft mij uit een crisis geholpen maar de moeite om er weer vanaf te komen en de bijwerkingen zijn het mij niet waard

19-11-2018 | Man | 42
olanzapine (10mg)
Na een overstap van Welbutrin naar Olanzapine vallen de bijwerkingen me erg mee. Wat lichte hoofdpijn en een lichamelijke onrust. Ik merk nog geen antidepressiva werking, maar merk wel dat het rustiger in mijn hoofd word. Nog te kort geleden gestart om effecten op de langere duur te kunnen benoemen.

30-10-2012 | Vrouw | 44
olanzapine
Niet geindiceerd voor depressie maar toch gekregen. Omdat div antidepressiva niet aanslaan. Het zoy me rustiger moeten maken in mn hoofd, ook zou ik er beter van slaoen en door meer eetlust ook aankomen (wat voor mij een welkome bijwerking zou zijn). Helaas dit alles is niet gebeurd. Nu bijna 2 weken gestopt, van 2,5 mg ineens gestopt. De psychiater beloofde me geen afkick[lees meer...]verschijnselen. Maar helaas niets van dat; ik ga nu door een hel. Totaal radeloos met oa suicidale gedachten. Mensen het is troep. Nog erbij vermelden dat dit middel off-label gebruik is bij indicatie depressie. Lees meer hierover over een van de grootste schandalen bij Eli Lilly de fabrikant van zyprexa. Helaas lijkt het erop dat mijn psychiater daar ook voor gezwicht is, het illegaal promoten van zyprexa door eli lilly. Nu zit ik met de gebakken peren. Pas op het kan uiteindelijk onherstelbare veranderingen in je hersenstructuur teweegbrengen.

29-04-2020 | Vrouw | 48
olanzapine (5mg)
Depressief
Vorig jaar maart kreeg ik Olanzapine voorgeschreven naast sertraline vanwege een zware depressie en angst en paniek aanvallen. Het hielp van de ene op de andere dag. Ik vond het een wonder middel. Ik kwam er wel 10 kilo van aan. Maarja beter dan die zware periode dacht ik. Het zou ook maar tijdelijk zijn tot de sertraline weer goed zijn werk deed. Ik was 3 maanden daarvoor[lees meer...] helemaal van de sertraline af na 15 jaar gebruikt te hebben. Dat ging dus 2 maanden goed en viel toen weer in een diep donker gat. Na een half jaar heb ik het geprobeerd af te bouwen. Dat ging goed tot 2,5 mg. Toen kwamen de angsten en depressieve gevoelens weer op zetten. Weer terug naar de oude dosis gegaan op aanraden van mijn arts. In januari ben ik 9 weken opgenomen. Daar wilden ze me in 6 weken af laten kicken. Wat een hel was dat. Eenmaal weer thuis ging het niet beter en ik werd weer steeds depressiever tot suïcidale gedachten toe. Crisisdienst adviseerde weer te starten met 5 mg. En ja hoor meteen voelde ik weer rust in mijn hoofd. Van mijn nieuwe psychiater kreeg ik Pregabaline erbij. Die zou mij helpen om van de olanzapine af te komen. Ik ben sinds 2 weken weer naar 2,5 mg, inmiddels weer 7 kg erbij en het gaat weer steeds beroerder. Ik ben bang dat ik nooit meer van dit middel af ga komen.

21-11-2016 | Vrouw | 52
olanzapine (2,5mg)
IK heb bijna 2 jaar olanzapine 2,5 mg geslikt naast 20 mg paroxetine die ik al heel lang slik. ben er 10 kg zwaarder door geworden en voelde mij mat, maar het hielp wel goed bij het naar bed gaan. Kon goed slapen. I.o.m. psychiater afgebouwd, eerst naar een halve van 2,5 mg (dus 1,25 mg) een aantal maanden geslikt. Toen naar een kwart, een aantal weken en toen gestopt. Ik [lees meer...]ben nu 2 weken verder en heb behoorlijk last van ik denk ontwenningsverschijnselen. Zoals: paniekerig, soms flinke huilbuien, nerveus en spanning op mijn borst, soms ook beven en meer depri en ontzettend nerveus wakker worden en niet meer lekker kunnen blijven liggen. Wil toch proberen door te zetten maar herkent iemand dit en gaat dit weg? Wil zo graag ervaringen horen van andere medegebruikers.

14-02-2016 | Vrouw | 57
olanzapine (2,5mg)
Na de seroquel is dit een hele verademing.