Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

15-02-2024 | Vrouw | 38

overgewicht emotionele afvlakking

Ik heb bipolaire stoornis type 2. Ik gebruik al enkele jaren olanzapine, nu 10 mg. Het werkt heel goed voor mij tegen de hypomanieën. Zodra ik afbouw, krijg ik een nieuwe episode. Ik heb vrijwel alle bipo medicijnen uitgeprobeerd, maar olanzapine werkt het beste, samen met lithium. Wel 13 kg aangekomen. Het verandert je stofwisseling en je krijgt veel meer eetlust. Dit vin[lees meer...]d ik uiteraard heel vervelend. Daarom heb ik nu metformine gekregen om de eetlust te remmen.

16-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Inmiddels ben ik van 2,5 mg per dag naar 1,25 mg per dag overgestapt. Ik snijd de pilletjes doormidden met een scherp keukenmes, dat gaat steeds gelijkmatiger. Ik had de eerste week ontwenningsverschijnselen maar ben nu stabiel. Mensen met slaapproblemen zou ik de medicatie wel aanraden. Ikzelf ben er na 10 jaar zonder enige episode wel klaar mee. Mijn thuisfront, werk e[lees meer...]n huisarts steunen mijn wens om helemaal te stoppen. Het advies is om de 1,25 mg straks niet nog meer te verdelen maar in een keer terug te gaan naar 0.

07-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Tien jaar geleden voor het eerst gebruikt nav manische periode. Gestart met 2,5 mg en nooit verhoogd of verlaagd. Nu al tien jaar klachtenvrij. Ik zou willen afbouwen maar weet niet hoe omdat de tabletten niet deelbaar zijn. Ik vergeet bewust soms een pilletje en de dag erna ben ik dan fitter. Heb het nu twee keer 1 dag wel en 1 dag niet geslikt maar dat leidt tot slaappro[lees meer...]blemen. Tips zijn welkom!

27-08-2023 | Vrouw | 50
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Eerder aangegeven dat afbouw van olanzapine via taperingstrips via de Regenboogapotheek mogelijk is. Alleen de allerlaatste stap van 0,025 mg naar 0 ging alsnog fout. Veel onttrekkingsverschijnselen en paniekaanvallen. Mijn huisarts heeft aangegeven dat je afbouwen kunt doen gedurende een goede stabiele periode. Nu toch weer teruggezet naar 2,5 mg

15-08-2023 | Vrouw | 50
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Afbouwen zonder onttrekkingsverschijnselen is wel mogelijk, dat kan via taperingstrips. Dan wordt de hoeveelheid milligrammen olanzapine per dag een beetje verminderd. Ik heb zo binnen 6 maanden de hoeveelheid van 2,5 mg afgebouwd naar 0. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Regenboogapotheek. Vraag je huisarts voor de aanvraag naar taperingstrips bij de Regenboogapotheek!!

06-08-2023 | Vrouw | 50
olanzapine (2,5mg)
Gekregen tegen onrust en slapeloosheid. Daar hielp het goed bij. Sliep weer goed. Wel heel wat kilo's aangekomen die er maar moeilijk weer af gaan. Gehalveerd naar 2.5. Geen probleem. Verder af bouwen gaat helaas niet. In al die jaren heb ik al 7 keer geprobeerd af te bouwen naar 0. Krijg dan vreselijke ontwenningsverschijnselen. Slapeloosheid, maag en darmklachten. Ui[lees meer...]teindelijk neem ik ze toch maar weer. Heftig spul waar je niet meer vanaf komt helaas.

21-06-2023 | Vrouw | 36
olanzapine (5mg)
Juni 2020 in een crisis terecht gekomen waar ik maar niet uit kwam. Psychiater heeft toen 2x 5mg olanzapine voorgeschreven. De rust kwam gauw weer terug en kon weer slapen. Gedurende de afgelopen 3 jaar wisselende doseringen gebruikt van 2,5-10mg. Ook een paar keer geprobeerd te stoppen maar toen kwam de onrust snel weer terug. Afgelopen april acuut moeten stoppen ivm [lees meer...]verslechterde bloedspiegels van mijn cholesterol. Deze waren zo hoog dat ik direct moest stoppen. Ik kwam van een dosis van 5mg af. Wat een drama was dit. Slapeloze nachten, onrust emoties die alle kanten uit vliegen! Nu 3 maanden later begint alles op zijn plek te vallen. Het slapen gaat iets beter, de onrust is weg, de somberheid is weg en nu na 3 maanden begint het aangekomen gewicht er in eens ook vanaf te vliegen. Er is nu al bijna 5kg vanaf Het heeft mij uit een crisis geholpen maar de moeite om er weer vanaf te komen en de bijwerkingen zijn het mij niet waard

02-04-2023 | Vrouw | 53
Psychose
Ook ik in 6 mnd 20 kg aangekomen en grote eetdrang die bijna niet tegen te gaan is. Ik slaap tot soms half 2 en ik was een ochtendmens.

31-03-2023 | Vrouw | 33
olanzapine (10mg)
Na mijn bevalling door heftige bevalling en te weinig slaap de eerste twee weken in een cirkel van angst en paniek terecht gekomen met heftige derealisatie. door het crisis team dit middel gekregen gestart met 5mg.. de eerste drie weken kreeg ik eindelijk weer rust. en kon weer dingen oppakken maar na wat stressvolle gebeurtenissen eroverheen ervaarde ik als nog onrust [lees meer...]de hele dag. toen verhoogd naar 10mg maar werd daarvan een zombie.. terug naar 5 maar dekte de lading niet.. sliep er wel op als een roos.. zo diep dat ik mijn pas geboren dochtertje niet eens hoorde snachts.. na gebruik van ongeveer 8 weken... werd ik zwaar deppresief wakker... geen zin meer in het leven.. ik liep als een verstrooid verdoofd vogeltje rond... had geen gevoel of emotie meer. zelfs niet naar mijn kinderen toe volgens psygiater kon dit niet van deze dosering.. maar toch las ik ook hier verhalen dat mensen zich zo voelden.. nu op eigen iniatief gestopt. natuurlijk komt de onrust terug maar liever dat als dat zwaarmoedige depresieve gevoel met zelfs gedachten om niet meer te leven.. het is echt een raar middel in mijn beleving. nu ik gelijk ben gestopt ervaar ik trillingen.. lichte onrust.. wat lichte misselijkheid.. maar dit zal vast weer weg trekken

16-03-2023 | Vrouw | 45
olanzapine (15mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
9 jaar geleden, ben nu 45, officieel diagnose BPS en PTSS. Toen, na veel verschillende medicijnen te hebben geprobeerd, heeft de psychiater uiteindelijk Olanzapine voorgeschreven. Ik heb dit 3 jaar geslikt icm met DGT training en therapie. Het hielp mij enorm. Nu heb ik helaas een terugslag en slik 2,5 mg indien nodig. Dankzij de DGT kan ik een crisis detecteren en voor zi[lees meer...]jn. Wordt het te lastig, dan neem ik een tablet en merk dat ik dan een dissociatie voor kan zijn. Nadeel is dat ik wel elke 3 maanden bloed moet prikken ivm langdurig gebruik. Het is niet zo goed voor lever en nieren. Maar het helpt voor nu.

28-02-2023 | Vrouw | 41
olanzapine (2,5mg)
Door het afbouwen van andere medicatie raakte ik psychisch ernstig in de knoop. Hevige angst- en paniek aanvallen, onrust, het leven niet meer zien zitten. Door de hele lage dosis Olanzapine kalmeerde de storm in mijn hoofd voldoende om door te zetten en tot rust te komen. Er kwam weer perspectief. Zodra het eerder genoemde medicijn is afgebouwd gaat de Olanzapine er ook[lees meer...] weer af is de bedoeling. Ik ben blij met de rust en dempende werking op dit moment.

28-12-2022 | Vrouw | 58
olanzapine (20mg)
Bipolaire stoornis
Dit middel heeft mij 8 jaar levensgeluk gekost. Wanneer de neuroloog niet had ingegrepen was ik er nog niet van af. De oplossing zat bij de Dekapine: van 3 naar 4 en ik ben zo gezond als een vis. Ook flink afgevallen. Afbouwen wat echt heel zwaar. Eerst ging het te snel. Heeft me totaal 8 maanden gekost en daarna werd ik ziek omdat ik die 4de Dekapine nog niet slikte.

13-08-2022 | Vrouw | 26
Autisme
Hi, Wat waren de ontwenningsverschijnselen? Ik zit er zelf over na te denken om met de behandeling te beginnen, maar twijfel. Groet, AC

28-07-2022 | Vrouw | 41
Autisme
Ik ben begonnen aan deze medicatie omdat ik bij de 10% mensen met asperger behoor die stemmen horen. Eerst 10 mg en nu afgebouwd naar 2 5 mg. Ik ben zeer tevreden over de werking, maar na de nodige behandelingen en therapieen, vind ik het tijd om er helemaal mee te stoppen. De eerste keer dat ik ermee probeerde te stoppen heb ik het te snel afgebouwd. De ontwenningsversch[lees meer...]ijnselen waren verschrikkelijk.

13-07-2022 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Twee weken geleden belanden ik tijdens een manische episode op de crisisdienst. Toen uit nood dit medicijn gekregen voor bij mijn huidige medicatie. Voordat ik iets nieuws slik vind ik het altijd fijn om andere reviews te lezen, vandaar dat ik deze review ook schrijf. Ik was toen na het lezen van reviews heel huiverig en bang dat het mij niet zo helpen. Maar ik voel mij zo[lees meer...]veel beter! Had nooit kunnen denken dat ik hiermee zo geholpen zou zijn. Ik voel mij weer gewoon oké, ik kan gewoon mijn werk doen en er zijn. De enige nadelen zijn wel dat ik soms echt kan inzakken, en het je meer etenslust geeft. Maar eigenlijk vind ik het met wat discipline en een strakke routine nu nog te doen. Ben benieuwd hoe het is na een aantal weken.

06-06-2022 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Ik heb olanzepine 2,5 mg een jaar gebruikt. Dit omdat ik een ontregeling ervaarde mentaal en bijna psychotisch raakte. Het medicijn heeft me enorm geholpen goed te slapen en het vlakte me af. Wat me opviel was de eetlust en ik kwam binnen een paar maanden veel kilos aan wat me zelfbeeld niet goed deed, plus de combinatie van mijn ervaring waarom ik de medicijnen moest gebr[lees meer...]uiken. Na een jaar dit medicijn gebruikt te hebben raad ik aan om te blijven bewegen, al is het maar wandelen. Ook om lief te zijn tegenover jezelf en geduld te hebben met het proces. Ik ben na een jaar gestopt met de olanzepine en hiervoor heb ik jaren lang abilify gebruikt. Om te stoppen na jaten medicijn gebruik had ik rust, stabiliteit en vertrouwen nodig in mezelf. Ik lees weinig ervaringen over het stoppen van olanzepine en wou daarom mijn ervaring vertellen. De 1e week ervaarde ik het als heel positief om te stoppen, ik was erg blij en trots om medicatie vrij door het leven te kunnen gaan in overleg met mijn arts. De weken die daarop volgde waren en zijn soms nog best pittig. Lichamelijke ontrekkingsverschijnselen ervaren zoals koud en zweten, onrustig soms en duizelig. toch door blijven gaan met stoppen. Ik slaap aanzienlijk lichter als ik het vergelijk met het gebruiken van medicatie maar ook dit gaat naar verloop van weken beter. Sinds het stoppen van deze medicatie ben ik van 73 kilo naar 65 kilo gegaan , dit in 8 weken tijd. Het doet dus wel wat met je matabolisme. de olanzepine heeft me enigzins geholpen, maar ook fijn om dit gestopt te kunnen hebben. Blijf geduldig en lief voor jezelf, of je nou wel of niet medicatie gebruikt en dicht bij jezelf.