Ervaringen met Quetiapine

Onrust (37 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

21-01-2024 | Vrouw | 41
quetiapine (150mg)
Psychische klachten
Ik heb PTSS en gebruik het nu om in te slapen. In de beginperiode moest ik het ook overdag innemen maar dat was in hoge nood. Helaas werd ik er erg slaperig van, al bij zeer lage dosering. En kon zo niet functioneren. I.c.m. therapie,hoef ik het nu alleen 's nachts te gebruiken. Ik ben heel blij met quetiapine. Het voelt veilig, alhoewel het in het begin flink wennen was[lees meer...] vanwege de effecten. Zoveel ontspanning was ik niet gewend en extreem moe. Lastig i.c.m. moederschap. Daarom ben ik nadat ik mentaal opklaarde,z.s.m. overgegaan naar gebruik voor alleen de nacht. Quetiapine helpt te stoppen met piekeren en lijkt flashbacks te dempen. Geen enkel ander middel heeft me zo kunnen helpen als dit middel. Het is wat mij betreft levensreddend geweest.

29-11-2023 | Vrouw | 60
quetiapine (12.5mg)
Psychische klachten
Recidiverende depressie, met in de avond een opleving. Geen moeite met inslapen wel met doorslapen, hier had ik eerst Lorazepam 2 mg voor maar die heeft de psychiater zonder afbouw weggehaald omdat ze volgens haar niets meer deden. Ipv rustig afbouwen gewoon weg. Daarvoor in de plaats kreeg ik 2x12.5 mg quetiapine. En tussen de middag werd de Lorazepam ook vervangen door q[lees meer...]uetiapine. Wat een rotzooi is dat, heb nog nooit zo vaak aan de dood gedacht morgen Psychiater zeggen dat ik het niet met wil.

07-06-2022 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Ik ben er mee begonnen jaren geleden toen het heel slecht met mij ging. Toentertijd was dat nog met Seroquel, nu dus met quetiapine van Teva. Het neemt voor mij de storm in mn kop aan negatieve en destructieve gedachten wat weg. En ik slaap er fijn snel van in ipv uren wakker liggen. Ik ben er geen gram door aangekomen en ook eigenlijk geen last andere bijwerkingen. Ik geb[lees meer...]ruik het met periodes van enkele maanden tot anderhalf jaar, op momenten dat het psychisch weer minder goed gaat, om te voorkomen dat ik weer helemaal afglijd.

03-02-2022 | Vrouw | 44
Psychische klachten
Heeft mij erg geholpen in periode van overspannenheid waarin ik zeer veel slaapproblemen ervoer. Dankzij quetiapine viel ik wel gemakkelijk in slaap en sliep probleemloos de hele nacht door. Van 25mg heel snel naar 12,5 gegaan. In zijn geheel geen last gehad van bijwerkingen. ‘S ochtends weer ‘fris’ en uitgerust wakker. Ideaal voor korte periode, het heeft mij echt geholpe[lees meer...]n weer uit de problemen te komen, terug rust te ervaren en zo vlot te herstellen.

16-02-2018 | Vrouw | 41
Psychische klachten
na t verlies v paar close vrienden gebruik ik deze vd nacht om door te kunnen slapen, nog wordt ik moe wakker en idd gewenning is er. in t verleden hele hoge doserin gen gehad en gewichttoename en eetlust onvermijdelijk.

20-08-2017 | Vrouw | 46
quetiapine (200mg)
Psychische klachten
Ik heb Quetiapine voorgeschreven gekregen, omdat ik psychisch in de war was/leek. De psychiater twijfelde eraan of ik wel echt psychotisch was, zo vertelde ze mij. Maar de psychiater had het gevoel dat er íets moest gebeuren en daarom heb ik anti-psychotica toegediend gekregen. In het begin was het volgens mij een ander middel, omdat ik toen weigerde om zelf iets te slikke[lees meer...]n. Later werd het Quetiapine (wat ook wel Seroquel heet.. dat is de merknaam). Een andere psychiater, die mij nauwelijks kende, raadde mij bij het afsluiten van de 'behandeling' bij een GGZ-instelling aan om dit medicijn nog zeker 5 jaar te slikken. Dit vond ik een zeer twijfelachtige gang van zaken.. ik ben op het moment nergens in behandeling, en heb op eigen houtje de dosering wat verlaagd.. ik slik de Quetiapine nu eigenlijk vooral vanwege de bijwerking dat ik er goed door slaap. Anders zou ik heel slecht slapen. Dit vind ik zelf eerlijk gezegd niet echt kloppen en ik zou er eigenlijk mee moeten stoppen, vind ik zelf. Ik heb zelf een medische achtergrond dus ik kennis van farmacologie en doe niet zomaar wat. Mijn functioneren sinds het begin van de medicatie is wel ontzettend vooruitgegaan.. daar moet ik eerlijk over zijn.. maar of dat alleen aan de Quetiapine heeft gelegen of aan andere omstandigheden (aandacht en steun) weet ik niet zo goed.

01-08-2015 | Vrouw | 38
quetiapine (200mg)
Psychische klachten
Van de psychiater quetiapine voorgeschreven gekregen, slaap er goed op. 2 tabletten voor het slapen did 200 mg, het helpt mij erg goed. Ben veel rustiger met deze medicijnen.

23-01-2015 | Vrouw | 19
Psychische klachten
Ik kreeg dit medicijn toen ik 16 was. Ik had veel deliriums en psychoses en had erg veel onrust. Ik ben erg tevreden over dit medicijn. Het helpt me te ontspannen. Hierdoor kan ik mijn trauma behandeling afmaken en met minder angst mijn dingen doen. Het slapen gaat ook een stuk beter. Dus ik ben erg tevreden over dit medicijn!!

11-11-2022 | Man | 31
Psychische klachten
Ik slik quetiapine om beter door te slapen. Als bijwerking van mijn antidepressiva werd ik namelijk te vroeg wakker. Ik slaap nog steeds niet zo goed als voorheen, maar wel een stuk beter. Bovendien ben ik het eerste uurtje van de dag altijd wat suf. Echter, de positieve effecten van mijn antidepressiva waren zeer groot. Door quatipine had ik een stuk minder last van de bi[lees meer...]jwerkingen van mijn antidepressiva (sertraline). Al met al erg tevreden!

20-06-2022 | Man | 60
Psychische klachten
Hallo, Ik krijg 50 mg quitiapine omdat ik moeilijk in slaap kom door te veel piekeren. Ik neem het 1 uur voor het slapen gaan in en werkt perfect zonder bijwerkingen. Alleen merk ik dat ik vergeetachtig word. Ik kom moeilijk op sommige woorden en kan moeilijk mijn concentratie vast houden. Ik vergeet ook meer. Zou dit door de quitiapine komen? Hebben meer mensen hi[lees meer...]er last van? Groetjes Roland

01-03-2022 | Man | 29
Psychische klachten
De dromen zijn weg. Dat helpt mij enorm.

09-10-2019 | Man | 50
quetiapine (100mg)
Psychische klachten
Rustiger in mijn hoofd, voorheen maalde ik de hele dag over van alles en kreeg ik soms rare gedachten/neigingen. Hiervoor 4 jaar psychotherapie gehad in combinatie met verschillende anti depressievaas, echter werkte dit niet en werd ik er dik van. Toen zelf Seroquel aangedragen op aangeven van een kennis. Mijn psychiater vond het een goed idee en heeft toen seroquel voorge[lees meer...]schreven. Ik knapte zienderogen op en werd veel stabieler in mijn gedrag en het malen werd een stuk minder en ik slaap er erg goed op. Gebruik dit middel inmiddels al 20 jaar. Ik vraag mij wel regelmatig af of ik er niet eens een keertje mee kan stoppen?

30-12-2018 | Man | 36
Psychische klachten
Escitalopram 20mg en deze quetiapine 50mg versterken elkaar en geven me zeer rustige toestand in mijn hoofd. Drang om op te jagen is stukken minder en functioneer prima al ben je wat suffer natuurlijk. Ben ook nog maar enkele dagen bezig met de 50mg savonds te nemen. Ze werken zeer lang (vertraagde afgifte) en ik denk wel 24 uur.

19-01-2018 | Man | 30
quetiapine (150mg)
Psychische klachten
Soms beven of er niet bij met mijn gedachten

12-07-2016 | Man | 47
quetiapine (100mg)
Psychische klachten
Dadendrang lijkt geblokkeerd. Daardoor weer andere gemengde klachten zoals chronische vermoeidheid, gebrek aan inspiratie, daadkracht. Ook door dit medicijn. Echter, klinische behandeling is door dit gebruik niet meer nodig. Al jarenlang heb ik zelfs geen ambulante afspraken meer.

08-07-2013 | Man | 31
Psychische klachten
Ik slik sinds een week of 3 nu quetiiapine en merk dat ik steeds minder zin heb in seks ook heb ik last van snel tot een hoogtepunt komen terwijl ik dat normaal ongeveer zelf kon bepalen .ook voelen mijn benen rusteloos en krijg ik een tintelent gevoel in mijn benen ondanks de lage dosis heb ik hier aardig veel last van . Het helpt wel perfect voor de rust in mijn hoofd en[lees meer...] ik slaap er prima door , maar de bijwerkingen vind ik nou niet echt prettig zijn er mensen met dezelfde ervaring mvg aad