risperidon

Dementie (1 mening)
Hypomanie (0 meningen)

01-04-2021 | Vrouw | 51
risperidon (1mg)
Kreeg dit middel voor slapeloosheid maar slaap nog steeds onvast en zit nu nog meer te piekeren over alles. Sinds ik te kampen kreeg met de menopauze ben ik erg gespannen, kan geen rust meer in mijn lijf krijgen waardoor het moeilijk lukt om te slapen. Lig vaak uren wakker en te draaien in mijn bed. Met luidruchtige buren word ik dan ook nog wakker waarna het slapen geheel[lees meer...] niet meer lukt. Mijn huisarts schrijft steeds van die hersenmanipulators voor maar ik wil enkel iets om te kunnen slapen want ik kan niet meer. Nooit lijk ik serieus genomen te worden, pas na thuiskomst en het lezen van de bijsluiter zie ik dat ik weer iets als een antipsychotica voorgeschreven kreeg. Van deze word ik dan wel niet suf en duf als een zombie overdag maar ben nu non stop aan het piekeren en zie nu wellicht echt dingen die niet zo zijn. Heb het idee dat mensen overdreven vriendelijk tegen me doen dat ze fake tegen me zijn. Als of ze denken dat ik ze niet niet allemaal op een rijtje heb maar erg hun best doen om dat niet te laten blijken... Voel me door iedereen in de maling genomen! Is dit een Psychose????? Dit heb ik normaal niet hoor, proberen slapen gaat nu nog slechter want moet steeds maar te diep door denken over alles en dan zie je steeds meer spoken ook.... iemand raad of dit idd in psychose leven is en ik beter kan stoppen? Nu dag 8 met deze pillen, de dosis verhogen omdat het schijnbaar moest helpen als slaapmiddel weet ik zo net nog niet want het hielp me tot nu niet daar mee.

23-11-2020 | Vrouw | 20
risperidon (1mg/ml)

22-10-2020 | Vrouw | 23
Autisme
Toen ik 11(!) jaar was heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen van mijn psychiater. Dit omdat ik een vorm van autisme heb, heel boos kon worden, slecht prikkels kon verdragen, angst had en soms dwanggedachtes. Ik slik het nu 12 jaar . 2x per dag 0,5 mg en sinds deze week aan het afbouwen tot uiteindelijk 0. Ik slik het samen met 25MG sertaline per dag. Het medicijn h[lees meer...]eeft me veel geholpen. Ik heb mijn middelbare school af kunnen ronden, mijn HBO kunnen halen, ik woon op mezelf met mijn vriend en ik heb een fulltime baan. Mede omdat mijn situatie nu stabiel is en met in de (nabije) toekomst een kinderwens ga ik in overleg met de HA afbouwen. Tevens wil ik heeeeel graag leven zonder medicatie. Zeker omdat ik al zo jong begonnen ben. BIJWERKINGEN: Toen ik echt jong was en net begon had ik nergens last van, het medicijn deed snel zijn werk en sneed de scherpe randjes af van de dingen die ik moeilijk vond. Vanaf de puberteit kreeg ik last, snelle borstvorming , melk uit de borsten, verdikte klieren in de borsten. Vroeger had ik heel dik lang haar, dit is nu op mijn 23 e wel de helft dunner geworden. Ook ben ik wel zo’n 20 kilo aangekomen, ik vind dat verschrikkelijk. Laatste tijd veel hoofdpijn. In 2014 had ik algemeen bloedonderzoek en daaruit bleek dat ik een vertraagde schildklier werking had. Of dit in relatie staat tot de medicatie kon niet gezegd worden. Daarna aantal keer gecheckt en extra vitamines geslikt en toen was het weer goed. Daarna niet meer onderzocht. Nu met afbouwen ben ik benieuwd of ik last krijg van ontwenningsverschijnselen. Het is 2 jaar geleden al met 0,5 per dag minder geworden. Ik blijf onder controle van de huisarts. Kan niet wachten totdat ik volledig medicijnvrij ben, maar het heeft mij in mijn jeugd dus zeker geholpen.

11-09-2020 | Vrouw | 35
risperidon (2mg)
Ik heb erg veel ongemak van het afbouwen van dit medicijn zoals huilbuien onrust

17-07-2020 | Vrouw | 5
risperidon (2mg)
Medische fout tijdens een geneeskundige behandeling

22-03-2020 | Vrouw | 17
risperidon (1mg)
Werkt helemaal niet. Ik slaap nogsteeds even slecht.

19-01-2020 | Vrouw | 16
Onrust
De tweede keer dat ik Risperdal neem, in het begin erg vermoeid, maar wel rustig. Helpt nu iets minder, want merk dat ik nog vrij snel/veel overspoeld wordt. Meer dan 10 kg dikker geworden, weet niet of dit het wel waard is. Heb ook al Abilify en Zyprexa geprobeerd.

12-11-2019 | Vrouw | 49
Schizofrenie
ik ben in 2013 met ridderzaal 1mg gestart zag en hoorde dingen die er niet waren sinds risperdal is dat allemaal weg ik ben niet aangekomen nog geen kilo het werkt voor mij primaire geen spoken meer

05-11-2019 | Vrouw | 40
risperidon (6mg)
Psychose
Ik gebruik dit medicijn al 20 jaar lang. Ik heb er goede ervaring mee. Ik heb er mijn HBO mee gedaan en een relatie met mijn huidige vriend mee onderhouden. Ook kon ik er vrijwilligerswerk bij doen en zelfstandig wonen. Ik heb een heftige psychose ineens gekregen omdat ik dacht dat ik kon minderen van 2 mg naar 0. Nu ben ik opgenomen en krijg ik smelttabletten van 6 mg. Ik[lees meer...] krijg er ook nog depakine bij maar dat heb ik ook altijd al gekregen. Het gaat goed. Mijn problemen worden voor mij opgelost en mijn vriendschappen hier worden beter. Ik wordt tot het uiterste op de proef gesteld of ik met hulp om kan gaan, want dat is voor mij altijd en nog steeds een issue omdat ik de beste hulp wil die er is. Ik zie mijn broer elke zondag en mijn vriend komt langs. Er is structuur en dagplanning. Ik doe mee aan activiteiten en gesprekken. Ik zoek alleen nog betekenisvolle relaties erbij want mensen kunnen hier niet echt hun ding doen

31-10-2019 | Vrouw | 47
risperidon (1mg)
Ik ben er enorm van aangekomen 13 kilo binnen jaar iig en volge s mij zelfs binnen half jaar heb ook abilify geprobeerd maar ook dasr kwam ik van aan...ik vind dit zo erg dat ik erover denk om toch maar te stoplen wamt nu heb ik ineens geen goed zelfbeeld meer en is mijn emergie ver te zoeken ikga ook niet graag de deur meer uit...eigenlijk vi d ik dat er meer nare bijwerk[lees meer...]ingen zijn dan de reden wasrvoor ik t gebruik..tegen psychoses en tegen onrust en paniekaanvallen in mn hoofd...

18-10-2018 | Vrouw | 33
Gedragsstoornis
Niet veel effect. Maar wel de negatieve . Zyprexa was extreem dus kozen ze voor hun broertje. Maar toch wel wat lichte drang naar eten dus geen effect behalve bijkomen dus deze moest verdwijnen. Daarvoor in de plaat escitalopram waar ik veel meer aan heb

07-08-2018 | Vrouw | 22
Psychische klachten
Ik gebruikte dit middel tegen hallucinaties, psychoses etc. Hierdoor kon ik een stuk beter slapen en het werkte naar mijn idee ook echt tegen de angsten etc. Echter sliep ik ineens véél meer, was bijna altijd moe, altijd sloom en nóóit energiek meer. Ik voelde me niet meer mezelf, erg weinig emoties. Ook ben ik enorm aangekomen en kreeg ik ineens een erge vorm van[lees meer...] acné. Ben na iets meer dan een halfjaar gestopt met de medicatie. Pas na 1 heel jaar was de acné weer volkomen weg. Heb nu echter nog wel littekens ervan. 3 maanden na gestopt te zijn werd mijn huid zichtbaar beter. De eerste maand na het stoppen werder mijn psychotische klachten echter erger dan voor ik begon aan de medicijnen. Maar daarna ging het langzaam terug naar normaal. De gewichtstoename heb ik nog steeds erg moeite mee. Ik was altijd dun, nu schommelt mijn gewicht steeds tussen de 51 en de 46. Gelukkig geen 53 kilo meer. Dat klinkt misschien heel weinig, maar het is een enorm duidelijk en zichtbaar verschil met 46 kilo. Tijdens het gebruik van deze medicijnen kreeg ik het idee dat mijn lichaam opnieuw door de puberteit ging, maar nu véél heftiger. Er veranderde van alles aan mijn lichaam, in slechte zin. Ook werd mijn menstruatie ineens erg verstoord, soms 3 maanden niks, dan bijvoorbeeld ineens 2 weken lang. Ik gebruikte geen enkele vorm van anticonceptie. Dus daar kon het niet aan liggen.

22-07-2018 | Vrouw | 25
Psychose
Werkt goed tegen de symptomen van een psychose. Bijwerkingen zijn erg vervelend. Vooral het niet hebben van smaak, maakt iedere dag eten echt niet prettig. Van 69 kg naar 85 kg gegaan in een halfjaar tijd. Wel in combinatie met citalopram. Nu 5 keer per week sporten en weer 2,5 kg afgevallen in 5 weken. Risperdal afgebouwd naar 0. Sinds een week dus geen risperdal meer, sm[lees meer...]aak is nog niet terug.

22-06-2018 | Vrouw | 52
risperidon (1,5)
Psychose
Ondanks de bijwerkingen ben ik zeer tevreden met het medicijn. De bijwerking afvlakking van emoties is juist een reden om het in te nemen. Veel van de klachten bij anderen die ik lees ken ik als horend bij de ziekte of levensomstandigheden (zoals een trauma vanwege een beroving) en niet bij het medicijn. Ook ik ben een tijdje gestopt maar kreeg weer psychoses, waarbij [lees meer...]ik moet zeggen dat door verbeterde levensomstandigheden de psychose ook minder ernstig was. De ene psychose is de andere niet. Ik weet nu dat ik het zal blijven moeten gebruiken om psychoses te vermijden. Bij hevige angst - zoals piekende zorgen - werkt de afvlakking niet zodat ik toch de paniek voel waar ik zonder medicijn gevoelig voor ben. Van de geheugenklachten kan ik zeggen dat ik denk dat ze door de ziekte komen, omdat ze na langdurig gebruik minder zijn geworden. Perfect is het nog niet. Dit medicijn is beter voor de creativiteit dan een ander dat ik daarvoor slikte. Ik kan er verhalen mee verzinnen want ik schrijf korte verhalen. Sowieso raad ik een creatieve hobby aan bij psychose als revalidatie en als motivator en om wel iets te voelen en wakker te blijven. Je hebt bij deze zware ziekte een sterke motivator nodig om iedere dag voor op te staan en bezig te blijven en een flinke portie wilskracht wat regelmatig leidt tot oververmoeidheid. Door het medicijn 's avonds in te nemen ben ik overdag meer wakker en tegen de tijd dat ik het medicijn weer inneem voel ik me een beetje onrustig. De creativiteit wordt beter nadat je een tijdje een creatieve hobby doet als revalidatie. Sowieso vergeet men vaak dat je ook bij een psychose revalidatie nodig hebt. De aansturing van mijn lichaam voelde vreemd in het begin en voelt nu beter maar nog steeds niet normaal. Daarvoor is het nodig dat ik de balans vind tussen dingen doen en creatief bezig zijn. Ik heb veel schriften volgeschreven en heb dat nu minder nodig. Ik heb het nodig gehad voor de verwerking. Ik had de levensomstandigheden te verwerken waardoor ik de psychose kreeg, mijn leven dat verstoord was dat weer op orde moest komen en de psychose zelf te verwerken. Aan dat laatste kwam ik minder toe dan aan mijn leven weer oppakken. Eerst de basis. Nadat de basis weer in orde was, kon ik pas goed zien wat het effect van mijn medicijn nu echt is los van de ziekte. Het hebben van een psychose is behoorlijk overrompelend voor jezelf en voor de omgeving. Aan de andere kant is het ook een soort verplichte pas op de plaats. Alles stopt en je moet je wel alleen met jezelf bezig houden. Nu alles weer op rolletjes loopt, niet optimaal vanwege beperkingen maar zeg maar de basale dingen zoals verzorging zijn acceptabel, ben ik erg blij dat dit medicijn er is. Meestal voel ik prikkels niet zo sterk en af en toe zijn de prikkels te sterk voor de medicijnen. Als het medicijn helemaal geen emoties meer zou doorgeven, dan zou ik vragen of de dosering omlaag kan zodat je een soort evenwicht vindt. Van het moeizame omschakelen tussen verschillende activiteiten vraag ik me af of het door de medicijnen komt omdat ik dit lang gehad heb. Ik heb het gevoel dat ik een hoge drempel over moet bij een nieuwe handeling zoals onkruid wieden en even tussendoor water aan een plant geven. Als ik eenmaal bezig ben voel ik dat moeizame niet meer. Dat laatste ga ik nog eens vragen aan mijn specialist, want ik wil graag alles checken of het klopt. Dat is denk ik de beste raad die ik voor je heb. ;) Als ik weer eens oververmoeid ben, probeer ik het met een middagslaapje op te lossen. Meestal is dat een paar keer per week genoeg. Ik sta wel vroeg op iedere dag en door mijn hobby heb ik weer zin in mijn leven gekregen. Wat ik ook bedacht heb als je wel moet doorgaan is de slaapkuur van negen dagen: negen dagen lang vroeg naar bed en je knapt op. Ik slik nu jaren de medicijnen en pas sinds een jaar ben ik minder moe, dus de vraag is of het wel van de medicijnen komt alleen of ook door de ingrijpende ziekte / levensomstandigheden. Ik ben erg blij dat ik van mijn wanen af ben dankzij het medicijn en dat de kwaliteit van mijn leven dankzij vechten met mezelf om actief, creatief en verantwoordelijk te zijn stukken vooruit is gegaan.

31-05-2018 | Vrouw | 21
ADHD
Ik ben gediagnostiseerd met een gegeneraliseerde angststoornis en ADHD. Ik gebruik sinds anderhalve maand dit medicijn, ik slik 0,5 mg, in de ochtend en de avond In het begin was ik vrijwel stoned en merkte een soort high wat niet hinderlijk was want het maakte mij rustiger, mijn opvliegerheid en irritatie gevoel leek afgenomen te zijn. Nu anderhalve maand verder heb i[lees meer...]k soms destructieve gedachtes en ook soms bepaalde dwanghandelingen. Ook meer last van angst en sneller paniek. Ook het gevoel dat ik dikker ben geworden. En val soms overdag bijna in slaap. Ik vraag me nu af of ik een bepaald soort terugval in mijn angststoornis heb of dat dit komt door de medicatie, ook vraag ik me af of ik hiermee moet stoppen en overgaan op andere medicatie of dat ik minder of juist een hogere dosis moet.

04-03-2018 | Vrouw | 20
Autisme
vanwege autisme en dat ik meer rust in mijn leven nodig had. zodat ik minder ging piekeren. heeft het me erg geholpen het haalden echt de scherpe randjes overal van af. ben er ook maar 1 kg van bijgekomen. ik slikte eerst 1 mg nu nog maar 0,5

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum