Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

06-05-2022 | Vrouw | 69
Psychische klachten
Overgestapt van citalopram naar bupropion. Bupropion zou het enige antidepressiva zijn zonder de bijwerking onrustige benen. Nu denk ik dat ik dat liever heb dan de bijwerkingen van citalopram

04-03-2022 | Man | 36
bupropion (150mg)
Ik hoop een goede ervaring met jullie te delen wat dit medicijn doet (voor ADHD en Depressie). Ten eerste snap ik niet dat er maar of 150MG of 300MG varianten zijn. Waarom is er geen 75MG? En stel je gebruikt dit middel 1 jaar lang dan moet je ineens stoppen, want er is geen lagere dosis, toch gek? Hoe zit het dan met verwachte ontwenningsverschijnselen? Maar goed, ik heb[lees meer...] na 3 weken moeten stoppen, want ik werd te angstig en te afgevlakt. Ik voelde totaal mezelf niet meer en het werd steeds erger. Ik heb het genomen voor mijn ADHD en depressieve klachten. Het medicijn maakt je veel minder snel in je handelen en associëren + creativiteit. Als je jouw collega’s hoort grappen maken en je wilt inspringen lukt het niet, je bent minder snel. Ik voelde alsof ik op slot zat. Ik vergat ook complete gesprekken, heel irritant als je moet werken en het wéér moet vragen. Ik was vaak niet bij met m’n hoofd. Soms tijdens het douchen wist ik niet meer of ik nu shampoo in m’n haar had gedaan of niet. In het begin enorm veel energie, het hele huis doen, alles oppakken etc. Dus enorme onrust, maar wel initiatieven starten. Ik sliep wel goed, maar wel met supplementen (5-htp, valeriaan, GABA) en soms Temazepam. Overdag soms Oxazepam bij de agitatie en de angst. Ik was soms heel geïrriteerd en sacherijnig. Ben ik dus niet van nature. Ik slikte overdag 2 maal 5-htp (50mg, in de ochtend en middag) om mijn stemming te verbeteren. Dat hielp wel. GABA helpt ook om rustig te worden in je hoofd. Ik heb ook dagen ik me super voelde! Alsof ik aan de XTC, mega blij en alsof je de dag aankan / niet hoeft te overleven, dat vond ik fijn maar ook iets te blij was het. Je zag het ook aan me. Dit medicijn heeft me wel in 3 weken 3 jaar ouder gemaakt. Het medicijn is is een soort amfetamine (zelfde als Ritalin en Dexamfetamine van gemaakt zijn). Je krijgt er een drugskop van. Ik heb ook een dag gehad van veel zelfmoordgedachten en een dag dat ik totaal niet meer snapte wie ik was, alles om me heen was kut en mijn leven was een puinhoop(dat dacht ik, maar dat is relatief en niet waar). Soms voelde ik me weer een dag helemaal super en dan nam ik medicatie en werd ik weer de depressieve kant op gegooid. Gek spul! Toch zette ik gewoon door, maar de angst en de vergeetachtigheid hebben ervoor gezorgd dat ik in de derde week ben gestopt met dit middel. Want dat is het echt niet waard en trok het niet meer. Zo kon ik echt niet functioneren. Als je dit middel neemt zou ik echt eerst gaan thuiswerken om te proberen hoe het valt. In het begin zijn teveel prikkels juist niet gewenst en wordt je geïrriteerd van alles. Mijn persoonlijkheid veranderde en ben liever gewoon mezelf die ADHD heeft en niks mis mee is. Als je ADHD hebt moet je goed onthouden dat je brein niet “ziek” is, maar gewoon anders werkt / anders gebouwd is dan “normale” mensen. Het wilt niet zeggen dat je dingen niet lukt of aankan. Ik neem nu 5-htp 50 mg nachts en 50 mg overdag. Ook vitaminepillen, magnesium en shakes. Veel sporten. Als de focus echt nodig is neem ik af en toe een kortwerkende medicatie zoals dexamfetamine. Dat is voor mij nog altijd beter dan fulltime aan de chemische troep. Als jullie nog vragen hebben, laat maar weten in een reactie. Groet, Dirk.

13-02-2022 | Vrouw | 58
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik ben 6 weken geleden overgestapt van fluoxetine naar Wellbutrin. Eerste 4 weken 150, nu bijna 2 weken 300. In het begin geen bijwerkingen gehad maar nu na bijna 6 weken is het vreselijk. Huilen, geïrriteerd, depressief, geen geluksgevoel. Dat laatste had ik bij de fluoxetine ook niet meer, maar ging toch allemaal beter dan nu. Ben wel wat actiever en wat rustiger in mijn[lees meer...] hoofd. Wie weet of de bijwerkingen nog weggaan en ik door moet zetten. Neem ze nu toch al een tijdje. Ben ten einde raad.

24-11-2021 | Vrouw | 57
Chronische depressie
Na 4 weken gebruik ben ik moeten stoppen vanwege vreselijke hoofdpijn en druk op m’n hoofd. Ik was totaal mijzelf niet. Vergat nog meer dingen en was er soms gewoon niet bij! Toch weer Overgegaan op Venlafaxine. Ik zit nu op 37.50 ( om de dag) en wil langzaam helemaal gaan afbouwen. Na 10 jaar gebruik van AD wil ik er nu helemaal vanaf.

25-09-2021 | Vrouw | 53
Stoppen met roken
Venfalaxine is boosdoener een hel om te stoppen.alleen gelukt met taperingsstrips van apotheek regenboog.succes door ervaringen venfalaxine angst voor welburitonna drie dagen ga ik stoppen.voel me afgeremd in positieve gedachten.

27-07-2021 | Vrouw | 29
Psychische klachten
Gebruik ivm adhd en depressieve episodes. Bupropion sinds een aantal weken omdat ik van Dex vervelende fysieke bijwerkingen kreeg (ondanks dat het wel redelijk hielp bij mijn adhd). Begonnen met 150 en nu op 300. Ik merk enkel dat ik kalmer lijk, maar dit komt gewoon door de moeheid. Ik ben zo ontzettend moe, ik ben onrustig en angstig en ik heb mij lang niet zo somber, de[lees meer...]pressief en waardeloos gevoeld als nu. Morgen evaluatie met psych maar wat mij betreft weg met deze troep.

08-06-2021 | Vrouw | 21
bupropion (300mg)
Het werkte niet echt. Ik heb het 7 maanden geslikt. Misschien iets minder vaag maar voor de rest heeft het niet gewerkt. Wel vond ik roken op een gegeven moment vies worden.

03-03-2021 | Vrouw | 55
bupropion (300mg)
Eerst ongeveer 3 jaar seroxat gebruikt maar begon weer milde depressieve gedachtes te krijgen. Direct aan de noodklok gehangen en kreeg ik Bupropion 150mg wat weinig effect had dus 150mg erbij 300mg in de ochtend. Ik ben een timide persoon die niet snel boos wordt. Maar na 2 maanden herkende ik mijzelf niet meer, overal ruzie maken en zeer agressief reageren, overal bo[lees meer...]os om worden. Ik slik ook nog 2 maal daags clonazepam 0,5mg. Nu direct gestopt met de Bupropion. Liever depressief dan agressief!

14-12-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Van de 150mg had ik weinig bijwerkingen, maar ook weinig effect. Na een maand verhoogd naar 300mg. Ik kreeg een constante bittere smaak in de mond, zeer hevige diarree, nachtmerries, en algemeen ziek gevoel. Daarna in overleg met de huisarts terug naar 150mg gegaan. Wegens ernstige intollerantie aan andere antidepressiva was dit de laatste optie voor mij. Ik neem dit nu ee[lees meer...]n jaar. Na langdurig gebruik heb ik nog steeds constant de bittere smaak in mijn mond, en vooral 's avonds hartkloppingen (frequente extrasystolen) en daar neem ik nu ook bisoprolol voor. Maar ik heb eerlijk gezegd het meest baat gehad bij de psychotherapie. Ik voel me nu ook niet echt meer depressief en zal vragen aan de huisarts of ik mag stoppen met de wellbutrin. Hopelijk verdwijnen de bijwerkingen en ben ik eindelijk af van deze troep.

12-10-2020 | Man | 47
bupropion (300mg)
Zie Efexor (Venlafaxine). Geen of nauwelijks betering op depressie, wel aangeraden voor eventueel mensen die proberen te stoppen met roken, dure medicatie.

14-02-2024 | Vrouw | 39

duizeligheid

Hallo, Ik lees hier al even mee maar ik had nog nooit gereageerd. 7 jaar geleden heb ik 3 miskramen gehad in een korte tijd. Ik kreeg een depressie en men raadde mij aan om te beginnen met cymbalta. Ik heb dat een paar jaar genomen maar toch kunnen stoppen. Paar jaar later ben ik gescheiden en werd de diagnose fibromyalgie vast gesteld. Omdat daar geen medicijn voor bes[lees meer...]taat kreeg ik weer een antidepressiva,namelijk citalopram sandoz. 20 kg van verzwaard en aan mijn pijn deed het ook niet veel. De huisarts stelde toen Wellbutrin voor (150). Oh wat voelde ik mij vreselijk depressief erdoor de eerste weken. Maar ik heb volgehouden en uiteindelijk deed het wel zijn werk. Ik denk soms teveel dat ik het allemaal wel aan kan zonder medicijnen dus een paar maanden geleden begon ik een half pilletje te nemen. Dat ging goed,tot er een collega ernstig ziek werd (kanker) en ik heb me dat zo aangetrokken dat ik me erg depri voelde. Veel last van hersenmist,niet kunnen concentreren. Ik besloot dan maar zelf weer een volledig pilletje te nemen sinds 14 dagen. Maar het gaat allesbehalve goed. Ik ben enorm duizelig en heb het in mijn hoofd gestoken dat ik een hersentumor heb. De paniek is enorm. Morgen mag ik een scan laten maken van mijn hoofd om geruststelling te geven. Ik vind het vreselijk dat ik dat nodig heb.

03-02-2024 | Vrouw | 42
bupropion (50)
Afbouwen moet heeeeeel erg langzaam om nadien ernstige ontwenning te vermijden. Wat die dokter zegt, klopt dus totaal niet! Laat u niet opjagen en bouw zeer zeer langzaam af bv door laagste dosis in 2 te delen en dat elke dag te nemen. En misschien gewoon enkel de laagste dosis blijven nemen ter veiligheid, zodat je een gerust hart hebt. Voor meer info mag je me altijd ie[lees meer...]ts laten weten hier

13-12-2023 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben nog maar een tweetal weken bezig met Wellbutrin, in combinatie met Elvanse. Omdat ik mijn Elvanse moest afbouwen van 60mg naar 30mg (door extreme pijn in de benen - knie artrose) en die medicatie mijn focus en rust niet echt verbeterde. Het is nog vroeg om al de volledige effecten van Wellbutrin te beoordelen, maar wat ik wel al merk is dat ik veel beter mijn gr[lees meer...]enzen kan aangeven. RSD/vrees voor afwijzing is heel erg aanwezig bij mij, maar ik heb deze week al meermaals mijn grenzen aangegeven en moeilijke gesprekken aangegaan die ik normaal gezien niet aandurf. Over een (traumatisch) onderwerp waar ik anders wel emotioneel van zou worden. Het lukt me voor het eerst het van een afstand te zien,en me niet zo hard aan te trekken hoe de andere persoon zou reageren. De Elvanse maakte me behoorlijk emotioneel, wellicht ook door de lichamelijke pijn die ik erdoor ervaarde. Dus dit is nu wel een heel welkom gevoel. Benieuwd wat het nog brengt. Normaal gezien slaap ik best vroeg, omdat ik belang hecht aan 8u slaap, met Elvanse lukte dat niet gewe´die. Met Wellbutrin is dat nog uitdagender. Ik mag me niet laten afleiden door mijn telefoon, of een boek, want anders slaap ik om 2u nog niet.

10-11-2023 | Man | 64
ADD
Ik heb deze medicatie aangeraden gekregen vanuit de psychiater van de GGZ. Dit voor mijn ADD en de hele dag "aan staan". Ik was op zoek naar meer rust in mijn hoofd. Ik heb in het verleden een CVA gehad en gebruik hierdoor de rest van mijn leven diverse andere medicatie. Hierdoor zijn er weinig combinaties die samengaan en Bupropion was een eerste keuze van de psychiater [lees meer...]uit dit beperkte assortiment. Uiteindelijk heeft deze medicatie mij na een kleine twee maanden gebruik niets positiefs gebracht en ik ben recent overgestapt op andere medicatie (Brintellix)

24-09-2023 | Vrouw | 29
bupropion (150mg)
Een tijd geleden begonnen met Wellbutrin. Super tevreden over. Door de apotheek opeens op het huismerk bupropion gezet, dat ging helemaal mis. Toen was het zomervakantie en ben ik maar tijdelijk gestopt. Ik merkte opeens dat ik weer kon slapen en weer rust in mijn lijf had! Ik had geen idee dat dat door dit medicijn kwam. Toen een jaar niet geslikt, van alles voor ADHD gep[lees meer...]robeerd, maar dat was allemaal veel te heftig en te kortdurend. Bovendien net zo erg met slapen. Dus toen maar weer hiermee gestart. Het fijne aan Wellbutrin is dat het subtiel heel veel goeds doet. Je voelt je jezelf, maar dan op een goede dag. De schaduwkant is dus het slechte slapen. Ik schrijf dit nu ook midden in de nacht. Daardoor is het toch echt afwegen of dit het waard is. Maar het werkt zo goed op depressieve klachten EN licht op ADHD dat ik het toch weer wil proberen.

11-09-2023 | Vrouw | 20
Psychische klachten
Ik slik nu ongeveer 2 maanden de gewone/merkloze bupropion, voor depressieve klachten en ADD. Ben er best wel tevreden mee. De eerste 2 weken enorm last gehad van bijwerkingen, super depressed, angstig en emotioneel. Daar nu totaal geen last meer van, maar ik heb wel meer moeite met inslapen, heb vaak nare dromen en merk ook dat ik meer zweet dan hiervoor. Ik ben dit midde[lees meer...]l met name gaan slikken vanwege vanwege heftige PMS en menstruatie, maar ook het stukje ADD is mooi meegenomen aangezien ik geen Ritalin of Concerta mag slikken ivm eetstoornis. Ik ben sinds de start van dit middel mijn laatste 2 menstruaties geheel klachtvrij doorgekomen, dit is een wonder. Ook heb ik los van mijn cyclus veel meer grip op mijn emoties, geen wekelijkse mental breakdowns en kan me veel sneller over tegenslagen heen zetten. Wat de ADD betreft heb ik nog niet heel veel gemerkt. Ik merk denk ik wel iets meer doorzettingsvermogen, maar de algehele motivatie is vaak nog ver te zoeken. Al vermoed ik dat dit ook door stres kan komen. Dit maakt het dus wat lastiger voor mij om het te beoordelen.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum