Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

09-07-2022 | Man | 33
bupropion (300mg)
Omdat ik ADD heb en in een depressie (door lange GHB verslaving die evolueerde naar GBL verslaving) voorgeschreven gekregen door neuropsyhiater. Het pletten van een pil en het poeder snuiven komt zeer dicht bij het snuiven van amfetamines! Werkt voor mij en mijn vriendin (alternatief voor amfetamines) zeer goed!

06-07-2022 | Man | 30
bupropion (150)
De bijwerkingen zijn vooral in het begin. En ik heb ervaren dat doorslikken loont heb word beter het moet in je systeem komen ook al denk je van ik stop er maar mee ineens stoppen geeft grote bijwerkingen. dan moe je juist door zetten ik slik ook paroxetine en ook daarbij hetzelfde verhaal het is echt op lange termijn je moet echt denken in maanden. En ook belangrijk in de[lees meer...] ochtend met ontbijt innemen. Het is een ondersteuning. Het is een medicijn. Geen drugs.. MVG Ko

29-06-2022 | Man | 22
ADHD
Medicatie voor adhd normale middelen hadden geen effect en daarom met verpleegkundige specialist gekozen voor welbrutin omdat adhd een sterke comibiliteit heeft met depressies het helpt me te functioneren het is geen wondermiddel maar het feest je net ff die extra schop onder je kunt die je met adhd nodig hebt.

05-05-2022 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Geruime tijd last van zeer nare gedachtes, angsten kwam er zelf niet meer uit. Naast de Bupropion ook psychologische ondersteuning gehad de eerste 3 maanden op 2 wekelijkse basis, nu nog eens in de 6 weken. Na een maand of 6 merkte ik dat mijn libido nihil was en dat ik steeds slechter in contact kwam met mijn emoties en het dus niet meer werkte voor mij. Inmiddels gestopt[lees meer...] met weinig ontrekkingsverschijnselen, en ben blij dat ik mij zonder de medicatie ook blij voel, sterker nog ik voel mij inmiddels beter zonder. Het heeft gedaan wat het moest doen :)

17-03-2022 | Man | 38
Psychische klachten
Helpt bij mij bij de ADHD en voor mijn “korte lontje” en impulsiviteit. Heeft voor mij en voor onze relatie echt aan mee geholpen in positieve zin😉😕 Kan me beter concentreren en weet beter wat ik wil gaan zeggen omdat je er iets meer tijd voor krijgt in je hoofd.

29-12-2021 | Vrouw | 45
ADHD
Ik heb eerst methylfenidaat gebruikt, dat werkte perfect voor een goede focus. Ik raakte echter zo gefocust dat ik snel (heel erg) geïrriteerd was wanneer iets niet lukte of wanneer iemand me stoorde. Of wanneer iemand anders chaotisch en afgeleid was. Kortom, ik werd er niet leuker op, verloor allerlei leuke eigenschappen van mezelf. Ook kreeg ik auditieve wanen, heel ver[lees meer...]velend en beangstigend. Ik stopte ermee en ben toen begonnen met Wellbutrin. Ik slik het inmiddels al zo’n 5 jaar. Wellbutrin haalt voor mij de scherpe kantjes van adhd af. Ik ben minder impulsief, iets meer gefocust en minder snel afgeleid. Ik kreeg met dit medicijn de kans te werken aan de kanten van adhd waar ik vanaf wilde zonder mijn leuke eigenschappen te verliezen. Enig minpuntje is dat ik minder goed tegen alcohol kan. Staat ook duidelijk in de bijsluiter (pas op met alcohol). Maar ik drink graag een glas wijn en door deze medicatie wordt het in elk geval geen fles, maar blijft het hooguit bij 2 of 3 glazen. Voor mij is dat prima, ik heb ook wel de ervaring dat ik na 1 glas de hele fles leegdrink en dat kan nu gewoon niet meer. Is alleen maar goed :-) Ik ben heel blij met dit medicijn.

02-07-2021 | Man | 46
ADHD
In burnout werd ADHD gediagnosticeerd. Ik slikte al paroxetine voor stemmingklachten. Bupropion gekregen v/h merk sandoz. Eerst 150 mg en na 3 weken 300mg. Het werkt voor mijn stemming en ADHD klachten. Eindelijk meer rust in mijn lichaam, beter slapen, meer gemotiveerd om dingen te doen, minder uitstelgedrag en minder opgeven bij moeilijkheden. Belangrijkste voor mij ein[lees meer...]delijk normaler cognitief functioneren. Ben erg tevreden. Nu paroxetine afbouwen wat een uitdaging op zichzelf is.

31-05-2021 | Vrouw | 47
ADHD
Gezien mijn combinatie van ADHD n terugkerende depressies maakte de basisarts bij de GGZ mij attent op een artikel over Wellbutrin. Ik heb jarenlang SSRI’s (depressies) en methylfenidaat (ADHD) geprobeerd met weinig succes en veel bijwerkingen. Wellbutrin is voor mij een passend middel. De eerste weken waren wel vreselijk, vooral veel migraine.

29-05-2021 | Vrouw | 69
bupropion (300mg)
Ik gebruik al vanaf 2008 welbutrin en heb sindsdien erge haaruitval.ik had veel haren endie worden met de dag dunner

20-04-2021 | Vrouw | 46
ADHD
Na vervelende en heftige bijwerkingen van de methylfenidaat en dexamfetamine overgegaan op bupropion. Het geeft niet de focus van de 1e 2 medicijnen maar het geeft wel heel veel rust en daar ben ik blij mee en mijn omgeving ook. :-) Echter, nu met de dosering van 450 mg/dag ontwikkel ik een piep in mijn oor. Heel vervelend dus maar weer aan de bel trekken bij de arts en [lees meer...]bespreken hoe verder... Heel erg jammer want ik was heel tevreden.

12-03-2021 | Vrouw | 31
Psychische klachten
Wellbutrin werd mij voorgeschreven om te activeren bij lusteloosheid/niet in gang geraken en depressieve klachten. Ik denk dat het goed werkt. Ik merk geen bijwerkingen.

05-01-2021 | Man | 27
ADHD
In 2017 voor het eerst begonnen met de Wellbutrin. Ik vond het moeilijke om in een nieuwe HBO studie te komen en had veel problemen met plannen. Het gebruik van Wellbutrin was als het opzetten van een bril bij slechtziendheid. Ik had eerder veel bijwerkingen met medicatie als Ritalin en Conecerta maar met Wellbutrin heb ik weinig tot geen bijwerkingen ervaren. Na een sto[lees meer...]p van ongeveer een jaar ben ik in 2019 weer begonnen met de Wellbutrin. Nu zit ik momenteel tegen mijn afstuderen aan en ik ben verwonderd dat ik in 4 jaar mijn bachelor waarschijnlijk af ga kunnen ronden. Ik heb hiernaast altijd een part-time baan gehad, want ik woon zelfstandig. Door de rust in mijn hoofd ben ik zelfs naast mijn studie veel nieuwe dingen begonnen, zoals het leren spelen van gitaar, het leren van een nieuwe taal. Ik ben ook wat vaker een boek gaan lezen. Echter door het vele thuiswerken en studeren ivm corona is het wel moeilijker geworden om weer de motivatie en concentratie te vinden om bezig te blijven. Dan merk je weer dat dit medicijn slechts een hulpmiddel is en geen wondermiddel. Enkele bijwerkingen, zoals drukkend gevoel op het hoofd of op de borst had ik vroeger ook wanneer ik angstaanvallen kreeg. Ik vermoed dat het lichamelijke reacties zijn op angstige of stressvolle situaties. Mijn intenties zijn om na het afstuderen de medicatie af te bouwen tijdens mijn nieuwe baan. Ik wil niet afhankelijk zijn van de medicatie, namelijk.

21-10-2020 | Man | 20
Depressiviteit
Begin juni begonnen met dit medicijn. Ik heb ADHD en zit ruim 1,5 jaar in een depressie. Hiervoor al meerdere depressies gehad, nooit medicatie gehad tegen depressies. Ik slikte al een aantal jaar dexamfetamine voor mijn ADHD en was daar tevreden over, totdat het opeens helemaal geen effect meer had. In overleg met psychiater (en psycholoog) besloten om bupropion te prober[lees meer...]en, in de hoop dat het zowel voor mijn ADHD-klachten en depressiviteitsklachten zou helpen. Ik wilde nooit antidepressiva omdat ik bang was voor de bijwerkingen en bang was dat ik een soort zombie zou worden, maar omdat het ook voor mijn ADHD zou kunnen helpen, wilde ik het toch een kans geven. Ik vond het een grote stap en was bang dat ik in het begin depressiever/suïcidaal zou worden, maar het viel gelukkig allemaal mee: Ik had alleen twee weken last van sterke misselijkheid en vervelende hoofdpijn, maar dat vond ik prima aangezien het veel erger zou kunnen zijn. Dosis uiteindelijk verhoogd naar 300mg en gewacht "tot ik wat zou voelen". Ik merkte er niks van nadat de bijwerkingen waren weggetrokken, maar ik aangezien ik er geen last meer van had, bleef ik doorgaan met slikken. Op een gegeven moment was ik sociaal erg actief, had ik overal energie voor en vond ik sociale dingen en feestjes weer leuk. Ik had het zelf niet helemaal door, maar opeens had ik door dat het weer was zoals vroeger, toen ik nog niet depressief was. Ik wilde elke dag dingen doen en gezelligheid om me heen. Mensen begonnen het ook aan mij te merken, terwijl ze niet wisten dat ik medicatie gebruikte. Ik kreeg heel veel opmerkingen in de zin van: "Ik zie dat het beter met je gaat", "Ik merk dat je weer je oude zelf bent", "Ik zie dat je weer van dingen kan genieten". Dit was erg bemoedigend en bevestigde alleen maar wat ik zelf al een beetje dacht. Voor mijn ADHD merk ik er helaas niks van. Gebruik nu ritalin wanneer ik moet studeren. Vind dat maar troep met vervelende bijwerkingen, maar het is niet anders. Inmiddels heb ik helemaal geen bijwerkingen van de bupropion en heb ik niet door dat ik iets gebruik. Het werkt echt goed en ik ben emotioneel veel stabieler en heb veel meer energie. Ik blijf dit voorlopig nog slikken, ben echt heel blij dat ik dit geprobeerd heb.

11-02-2024 | Vrouw | 28
Psychische klachten
Ik heb vijf jaar af en aan verschillende SSRI’s (paroxetine, citalopram, fluoxetine) gebruikt tegen terugkerende ernstige depressies en angstklachten. Tegen de mentale klachten werkte die medicatie goed, maar binnen het eerste half jaar kwam ik 20 kilo aan die ik er ondanks sporten en normaal eten met geen mogelijkheid af kreeg en mijn libido was volledig weg. Daarom heb i[lees meer...]k verschillende keren afgebouwd, maar de depressie kwam na een paar weken telkens terug. Omdat ik de bijwerkingen zo vervelend vond ben ik afgelopen zomer in overleg met mijn psychiater overgestapt naar bupropion, en ik zou iedereen met vergelijkbare bijwerkingen van SSRI’s aanraden dit medicijn ook te proberen. Zonder grote veranderingen in mijn levensstijl ben ik in een half jaar de helft van mijn ‘SSRI-gewicht’ kwijtgeraakt en mijn libido is weer terug. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam weer van mij is, en tegen depressie en angst is het bij mij even effectief als die andere pillen. Het enige waar ik van baal is dat ik dit niet veel eerder voorgeschreven heb gekregen!

07-12-2023 | Vrouw | 25
Psychische klachten
Ik gebruik bupropion tegen angst, ik had last van dagelijkse paniekaanvallen. Ik wilde geen SSRI als citalopram (eerder gebruikt) gebruiken ivm de vervelende bijwerkingen. Bupropion is de uitkomst voor mij! Ik heb geen angst meer en ervaar 0 bijwerkingen. Ik heb mijn leven weer terug.

08-09-2023 | Man | 66
Psychische klachten
Ik ben een man van 66 en heb al sinds m'n 14e jaar een gegeneraliseerde angststoornis. Meer dan 30 jaar Seroxat / Paroxetine gebruikt, dat ongeveer 3 jaar terug langzaam zijn werking begon te verliezen,. Heel even Venlafaxine geprobeerd, maar tijdens de aanloopperiode heb ik 2 dagen gruwelijke hoofdpijn gehad. Toen maar weer terug naar de Paroxetine. Sinds vrijdag 1 sept[lees meer...]ember heb ik Wellbutrin 150 mg gekregen ('s avonds innemen) i.c.m. 20 mg Paroxetine de volgende ochtend. Ik weet dat het onmogelijk is, maar ik heb sinds de eerste Wellbutrin totaal geen last meer van de angsten. Ik ga ervanuit dat dit niet blijvend is, want het is m.i. abnormaal dat ik helemaal geen last heb gehad van de beruchte bijwerkingen. Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Ik kan hiermee even niet maar mijn psycholoog want die is met vakantie tot begin oktober. Nogmaals mijn vraag: wie herkent dit? Dit is geen onzinverhaal, laat dat duidelijk zijn.