Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

15-04-2024 | Vrouw | 55

slapeloosheid

Ik slik wellbutrion nu een maand en al die tijd heb ik niet veel bijwerkingen gevoeld. Ik heb al langer last van slaapproblemen alleen afgelopen week (dus na een maand gebruik) kreeg ik ineens heel erg veel last van slaap problemen. Eigenlijk lukt slapen zonder slaappil bijna niet meer. Dit vind ik een groot nadeel van dit middel wat mij wel heeft geholpen met mijn depress[lees meer...]ie, die is over. Maar nu dit weer. Wat is erger; depressie of veel te korte nachten? Ik ben naar mijn behandelaar geweest en hij schrijft een alternatief van wellbutrin voor (bupropion). Hopelijk slaap ik straks weer eens normaal. Herkent iemand dit?

10-02-2024 | Vrouw | 38
Psychische klachten
Mijn psychiater vertelde dat mijn heftige bijwerkingen (suïcidale gedachtes, depressieve gevoelens en enorme angsten) in de eerste 2 à 3 weken heel normaal waren en ik hier 'doorheen' moest. Ik had deze bijwerkingen na 5 weken gebruik nog steeds en ze werden alleen maar erger. Alsnog moest ik van hem doorzetten terwijl ik zelf aanvoelde dat deze bijwerkingen niet normaal w[lees meer...]aren en zeer ernstig. Ik ben dankbaar dat ik ondanks deze depressie en zelfmoordgedachten nog steeds kon inzien dat ik mijn man en kleine kinderen niet in de steek kon laten en ben uiteindelijk na 7 weken gebruik van bupropion op eigen houtje gestopt. Ik begon me per dag beter te voelen en na een week verdween het depressieve gevoel en de suïcidale gedachtes. Mijn psychiater is hier erg van geschrokken en gaf aan dat hij me de volgende keer niet meer zo lang zou laten doorzetten en eerder zou luisteren naar mijn hulpkreet.

08-11-2023 | Man | 17
ADHD
na alles te hebben geprobeerd (ritalin, concerta, dexamfetamine, lisdex, atomoxetine) in verschillende dosissen enz nu gestrand op bupropion. voel er niks van en heb niet het idee dat ik beter concentreer ofz. heb gemerkt dat emoties beetje onderdrukt zijn. niet heel erg maar huilen kan ik niet meer bijvoorbeeld. na de eerste week bupropion gebruikt te hebben kwam ik in ee[lees meer...]n soort depersonalisatie toestand voor 3 dagen waarin alles nep voelde en ik of dit gevoel meer wilde hebben of helemaal niet hierna ging dit weer weg. heb een paar keer eerder dit gevoel gehad in de tijd dat ik nog veel blowde. slik nu zelfs bupropion in combinatie met concerta, maar voel ik ook niks van. ook nadat ik stiekem 72 mg concerta nam uit wanhoop dat ik niet kon leren voor mijn toetsen en zou zakken. niks werkt voor mij behalve methylfendidaat (concerta ritalin of iets anders met methylfendidaat erin) de eerste paar dagen, na die eerste dagen stopt de werking en merk ik er niks meer van. methylfendidaat is een geweldig middel voor mij helaas stopt de werking ervan na 4 dagen ofz, daarna voel ik er helemaal niks meer van ook als ik dosis verhoog. ik heb geen hoop meer in medicatie en zal waarschijnlijk mijn adhd in toon moeten houden op andere manieren zonder medicatie

17-10-2023 | Vrouw | 64
ADHD
na het gebruik van 5 mnd.gestopt door te veel bijwerkingen.daarvoor gebruikte ik venlavaxine 35.5

28-08-2023 | Vrouw | 63
Psychische klachten
sins het gebruik van bupropion.slecht inslapen en doorslapen nachtmerries. hoofdpijn.piep in hoofd.kreeg voorgeschreven voor mijn adhd.nou erg rustig word ik er niet van.wel wat geconcentreerd. hiervoor slikte ik venlavaxine.werd daar dik van heb nu ook verhoogde suiker.20 kilo aangekomen.

24-06-2023 | Vrouw | 41
ADHD
Ik slikte eerst anti depressieva serataline voor angstoornis Daar ging ik best goed op. Behalve dan voor de adhd klachten. 41 en diagnose gekregen. Serataline stoppen en deze starten. Ik heb me nog nooit zo ellendig en rot gevoeld. Veel huilen, leven niet meer zien zitten en echt downgedachten. Kon niet meer eten. Viel 4 kg af in 3 weken. Compleet mezelf kwijt. H[lees meer...]ele dagen suf. Na 3,5 week gestopt omdat ik echt mezelf totaal kwijt was.

13-06-2023 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Voor mij was bupropion een rampzalig middel. Slaapproblemen had ik al, maar met bupropion sliep ik bijna helemaal niet meer. De versnelde hartslag vond ik het het vervelendst. Die was de hele dag vrij hoog, maar 's nachts liep hij zelfs op tot rond de 120. Dan heb je dus continu het gevoel dat je net een flink stuk hebt hardgelopen en slapen lukt dan zeker niet. Deze bijw[lees meer...]erkingen werden eigenlijk pas na een week of 2 erger; de eerste weken had ik weinig last. In week 3 is de dosis opgehoogd van 150 naar 300 mg, omdat ik geen positief effect merkte, en toen werd het pas echt erg. Zelfs als er een positief effect was geweest (voor de depressie) dan was ik nog gestopt want de bijwerkingen waren niet te doen. De spiertrekkingen waren ook best beangstigend. Ik moest van de huisarts eigenlijk afbouwen, maar heb dat niet gedaan, omdat ik me niet kon voorstellen dat ontwenningsverschijnselen erger konden zijn dat de bijwerkingen. Gewoon in 1 keer gestopt, zonder problemen. Deze klachten waren toen zeer snel verdwenen, alleen de opgezette vingers hield nog even langer aan.

01-04-2023 | Vrouw | 43
Chronische depressie
Ik krijg alleen de bupropion dus niet de originele wellbutrin, deze zou wel zonder verlengde afgegofte verkijgbaar zijn?! Ik lees hier niemand die over oogklachten klaagt , ik had al last van wazig zien mogelijk door benzodiazepines. Echter deze zijn gelijk bij inname zo versterkt dat een leesbril nodig heb. Het gaf echter wel een oppepend effect waardoor ik meer durfd[lees meer...]e en zin had wat te doen..maar ook moeilijk als er niets te doen is..obstipatie, huilbuien maar ergste de OOGKLACHTEN aub is dit een kortdurende bijwerking? Want kan zo niet functioneren, aub HELP

10-11-2022 | Vrouw | 28
ADHD
Deze medicatie 3,5 week geslikt voor ADHD. Eerste weken waren een hel, vooral toen de medicatie nog uitwerkte rond 17u: chaos, overprikkeld, boos, geïrriteerd, slapeloosheid, zweten, hoge hartslag, duizelig. Na 2 weken begon ik depressieve klachten te krijgen. Veel emoties waren afgevlakt waarbij ik geen blijheid meer kon voelen. Somberheid nam toe met irreëel angstigheid[lees meer...] en paniek. Zat hele dag als een zombie voor me uit te staren, door moe en sufheid nergens energie voor. Huishouden kon me verrekken. Kon moeilijk tot geen contact maken met de mensen om me heen. Maar hee, had wel rust in mijn hoofd!🤣 Officieel moet deze medicatie 6 tot 8 weken inwerken, maar dat was het me niet waard omdat het vanaf dag 1 alleenmaar bergafwaarts ging wat betreft bijwerkingen.

19-10-2022 | Vrouw | 59
Psychische klachten
Na jaren fluoxetine begin van dit jaar overgestapt op Wellbutrin omdat ik dacht dat fluoxetine niet meer zo goed hielp. De eerste weken gingen redelijk (wel juist meer honger ipv minder) maar toen begon de ellende. Ik huilde de hele dag door, voelde me zo slecht! Spoeddienst op een gegeven moment gebeld en die adviseerden verhoging van 150 naar 300. Helaas werd het alleen [lees meer...]nog erger. Ik heb het 3 maanden uitgehouden en toen in overleg met huisarts weer begonnen met fluoxetine. Gelukkig werd alles gauw weer normaal! Wellbutrin is dus duidelijk niet mijn ding!

14-10-2022 | Vrouw | 20
bupropion (300mg)
300mg Bupropion dagelijks, nu 14 weken voor depressie. Mijn arts is er zeer van overtuigd dat ik ADD heb. Dit gaan ze echter niet onderzoeken, omdat ze er zo zeker van zijn. Ik slaap, sinds ik dit medicijn gebruik maar een paar uur per nacht. Vreselijk. Geen slaap medicatie helpt er bij. Ik kom moeilijk in slaap en ik word wakker en kan niet meer doorslapen. Ik heb l[lees meer...]ast van angst en nerveusheid, bupropion heeft dit niet minder gemaakt. Misschien nog wel erger dan eerst. Helaas wilt mijn arts mij geen andere medicijnen geven en ik ben op zoek naar een andere arts.

31-05-2022 | Vrouw | 38
bupropion (150mg)
Om over de long covid vermoeidheid heen te komen, kreeg ik deze medicatie een week geleden voorgeschreven . En opzich vond ik de eerste dagen niet heel erg. De bijwerking dat ik geen honger heb, kwam mij goed uit, want wilde toch een paar kilo afvallen. Echter op dag 6 werd het heel weird in mijn hoofd. Mijn gedachtes werden extreem negatief en angstig en ik klapte daardo[lees meer...]or linea recta in een meltdown. Voor mensen die gevoelig zijn voor medicatie, alcohol en drugs en moeite hebben met het aanvoelen van lichamelijke signalen (zoals wat bij mij het geval is) raad ik dit mega sterkt af. Ik heb in t verre verleden wel eens mdma gedaan en speed. Maar ik werd daar altijd heel weird van als de high over was en de boel begon uit te werken. Ik kom dan in een soort situatie waarin ik en mijzelf twee verschillende entiteiten worden en niet meer met elkaar verbonden maar los van elkaar. Nu moet ik wel zeggen dat ik ook door trauma therapie erg in een verwerkende fase zit en dit sowieso bijdraagt aan de mentale staat waarin ik verkeer. Echter , de meltdown die ik vannacht had was extreem. Zo extreem dat ik op t punt stond om de crisis dienst te bellen. Op t moment dat ik dacht dat het niet erger kon, kickte de slaap pillen in en ben ik huilend en al in slaap gevallen.

04-05-2022 | Vrouw | 62
Chronische depressie
20 jaar Venlafaxine gebruikt. In het begin een prima resultaat. Nu is dit middel voor mij niet meer helpend en ben ik op advies van mijn psychiater overgegaan op bupropion. Dit gebruik ik nu 3 weken en het is drama. Heel angstig, emotioneel maar het vervelendste is het inslapen. Als ik bijna in slaap ben krijg ik een paniekaanval. Ik bibber dan over mijn hele lijf, hierdoo[lees meer...]r kom ik behoorlijk wat slaaptekort. Serequel gebruikt maar dit heeft nauwelijks effect. Ik ben heel somber, zo somber als nu ben ik nog nooit geweest. Psychiater zegt dit nog 2 weken vol te houden voordat er resultaat kan optreden

26-03-2022 | Vrouw | 22
Psychische klachten
Ik slik nu zo’n 2,5 week welbrutin 150 mg. En ik merkte al gelijk dat dit helemaal niks voor mij was, ik sliep super slecht, ik was heel erg verdrietig om alles en ik had mega hartkloppingen tot de dag van vandaag. Ik heb altijd al angst en paniek en soms hartkloppingen gehad maar dit medicijn verergert het alleen maar en ben ik erg bang. Heb zelfs ziekenhuis gebeld omdat [lees meer...]ik dacht dat het niet goed ging. Ik moet nog 1,5 week slikken en daarna bespreken met de dokter hoe het heeft gewerkt, maar ik ga gelijk maandag bellen en zeggen dat ik meteen wil stoppen! Het is niet voor mij en merk dat ik alleen maar depressiever ervan wordt

11-01-2022 | Man | 32
bupropion (300mg)
Dit medicijn heeft bij mij blijvende schade achtergelaten. Mannen wees voorzichtig! Al bij de lage dosering van 150mg kreeg ik last van hoge bloeddruk. Na verhoging naar 300mg kreeg ik pijnlijke nachtelijke erecties (priapisme), die hebben geleid tot littekenweefsel in de penis en als gevolg daarvan kromstand (ziekte van peyronie). Daarna meteen gestopt.

05-01-2022 | Vrouw | 58
Chronische depressie
Ik slik het nu 2weken maar heb zoveel meer angst en misselijk .en slaapproblemen . Maar die angst word ik gek van Oxazepam zonodig . Hoelang moet ik dit volhouden .?? Help !!!!