Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

15-12-2020 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Hopend op een wondermiddel was dit het niet. Erg onrustig werd ik ervan. Terwijl het rust moest brengen. Ook voor mensen met adhd, heb ik niet. Ik wil geen angsten of rare gedachten, je constant verantwoorden en dus erg onzeker. Nu over op andere medicatie

26-08-2022 | Vrouw | 45
ADHD
Hallo allemaal, Recent heb ik in een achterbaan gezeten naar een zoektocht naar voor mij, een goed medicijn voor ADHD. (ook burnout met daarbij de nodige therapieën) Ik heb alle medicatie geprobeerd en omdat ik graag mijn ervaringen wil delen, ga ik deze hier opschrijven. Ik weet namelijk wat dit met je doet als je niet de juiste medicatie krijgt of niet aanslaat, dit w[lees meer...]il ik diegene die net begint echt behoeden. Ik ben begonnen met Ritalin, dexavitamin, atomoxetine, Bupropiom, Lexapro. Ik ben door een behoorlijke molen gegaan met heel veel downs, juist door steeds de verhogingen en daarmee de schommelende effecten. Ik ben met dit middel begonnen met de 150 mg. Bijwerkingen : slaapproblemen, erg droge mond, veel zweten voor namelijk overdag op hoofd en in nek. (zweette zeer weinig maar sinds deze medicatie alleen maar) lusteloos en heel erg moe, totaal geen energie. Ik werd op een gegeven moment weer erg druk en onrustig, met overleg met Psychiater verhoogt naar 130 mg. Moet zeggen dat dit het beste (tot nu ) medicatie is die bij mij past. Nog een detail, ik rookte en kan er nu makkelijk van af blijven, ben ook al jaren gestopt maar dat was voorheen toen ik deze nog niet slikte ook al ;-) Deze blijf ik maar gebruiken, aangezien ik alle medicatie al gehad heb. Gebruik deze by the way in combinatie met Lexpro (vanaf 2010 dus nu al 12 jaar) Voor toen der tijd depressie maar afbouwen is erg moeilijk!! Deze ervaring zet ik bij de Lexapro

29-12-2021 | Vrouw | 45
ADHD
Ik heb eerst methylfenidaat gebruikt, dat werkte perfect voor een goede focus. Ik raakte echter zo gefocust dat ik snel (heel erg) geïrriteerd was wanneer iets niet lukte of wanneer iemand me stoorde. Of wanneer iemand anders chaotisch en afgeleid was. Kortom, ik werd er niet leuker op, verloor allerlei leuke eigenschappen van mezelf. Ook kreeg ik auditieve wanen, heel ver[lees meer...]velend en beangstigend. Ik stopte ermee en ben toen begonnen met Wellbutrin. Ik slik het inmiddels al zo’n 5 jaar. Wellbutrin haalt voor mij de scherpe kantjes van adhd af. Ik ben minder impulsief, iets meer gefocust en minder snel afgeleid. Ik kreeg met dit medicijn de kans te werken aan de kanten van adhd waar ik vanaf wilde zonder mijn leuke eigenschappen te verliezen. Enig minpuntje is dat ik minder goed tegen alcohol kan. Staat ook duidelijk in de bijsluiter (pas op met alcohol). Maar ik drink graag een glas wijn en door deze medicatie wordt het in elk geval geen fles, maar blijft het hooguit bij 2 of 3 glazen. Voor mij is dat prima, ik heb ook wel de ervaring dat ik na 1 glas de hele fles leegdrink en dat kan nu gewoon niet meer. Is alleen maar goed :-) Ik ben heel blij met dit medicijn.

08-07-2021 | Vrouw | 45
Psychische klachten
Ik slikte het. Alles wat belangrijk was vergat ik. Impulsief totaal grenzeloos 3x naar het bos op 1 dag. Wilde plannen die ik aan 't uitvoeren was. Sprak vreemde mensen zomaar aan. Wat ik dacht zei ik gewoon. Tja lekker grenzeloos eerlijk. Maar ook agressief en opgefokt bij onrecht 100x meer dan ik normaal ben. Lees je eens in de symptomen bij speed gebruik en je herkend j[lees meer...]e er wel in........ Tenzij je geen adhd hebt. Je bent al fucking druk van jezelf. Wat geven ze speed tadaaaaa peetje xxxxl. Focus is met speed perfect..... Behalve wat je zou moeten doen. Ze. Gebruiken ook bv ritalin om beter te studeren tja met speed is zelfde de stof amfetamine is ten alle tijden slecht vd bloeddruk en hart en zeker je ongeremd heid als je die al hebt is 't gevaarlijk spul. Tuurlijk werk 't na weken pas goed...... Dan ben je verslaafd heet dat. Neem t dan maar eens niet. Kijken hoe je je voelt.... Op naar volgende dosis dat is bij verslaafden ook zo. Kaart je het aan ben je gek. Tja ik sliep 1.5 u p nacht. Super fit de dag door eten vergat ik en drinken. Meteen ogen open en gaan. Ja want ik ben vrolijk..... Mdenk je. Nee zodra de tablet erin zat tijdens 1 boterham de rest vd dag at ik niet meer. Resultaat een hond met spierpijn overbelaste haar ook dankzij dit middel want ja wandelen vind ze fijn tochmdoor de spoelende regen zonder jas door de modder gillende onder een brug vrolijk staan doen. Woont u hier jaaaa joh overal en nergens. De meest gekke praat kwam eruit. Dus nee heb dit middel denk 2nweken geslikt en kan je zeggen heerlijk als je aan de drugs wil ist goedkoper dan bij de dealer maar die aanverwant stof v amfetamine is pure amfetamine net of je bolletjes slikt vloeitjes met snuif speed erin toch...... En dat ze dat uitdelen tja waarom iets oplossen als je denkt dat dit de oplossing is....... Tot ze t afpakken Dexamfetamine dat mensen nog geloven dat de gevaarlijke risico's van speed 34 niet inzitten. Ik kan je zeggen heb 2 weken als een grenzeloze junk rondgelopen hoe je je voelt of denkt te voelen dat word versterkt. Risico op zelfdoding na dit. Middel. Is groot ontwenningsverschijnselen maken je enorm. Depressief en daarom denkt u dat u niet zonder het middel kunt. Slik je niks ist dag hulp. Had hiervoor methylfenidaat zelfde verhaal bloeddruk was 180/130tja u krijgt 't warm bloost, energie voor 100.ej praat meer dan normaal. En u beseft niet dat't van speed zelfde effect is. Ben ik gesprek gegaan met mijn zoons problemennvan agressie en besefte ik had een aandeel. Hierin. Ben nu aant ontwennen vd 2 weken en ben herboren pak het probleem aan en wil ik. Onder invloed zijn van drugs bel. Ik de dealer wel. Ik. Wil leven en niet denken dat de ggz je helpt. Ja verslaafd raken aan iets waar je nie vanaf kom

17-12-2022 | Vrouw | 46
Chronische depressie
ik slik dit middel nu zo'n 3 a 4 maanden. Eerdere anti-depressiva ( paroxetine, fluoxetine, efexor)werkten niet. Die werkten ook op de serotonine. Deze bupropion dus op dopamine en ik heb het idee dat ik iets minder depressief ben door dit middel. Als ik terug kijk op mijn leven, dan heb ik ook weinig plezier in dingen gehad als ik mezelf vergelijk met anderen. Doordat bu[lees meer...]propion iets werkt en op de dopamine hormoon werkt heb ik ook het idee dat ik gewoon te weinig dopamine aanmaak en daardoor minder enthousiast reageer op dingen, geluk gevoel ervaar. Ook heb ik altijd gezegd dat ik absoluut niet verslavingsgevoelig ben. Dit zegt mij ook iets. Ik ben dus blij dat ik nu een antidepressiva heb gevonden die iets werkt. Tuurlijk is het geen wonder middel. Het veranderd je situatie niet, dus enige mate van depressieve gevoelens heb ik nog wel en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven zolang mijn leven niet veranderd

01-05-2022 | Vrouw | 46
ADD
Ik kan voor het eerst in jaren gewoon helder denken. Wat een verschil. Ik ben een ander mens. Ik kreeg brain fog na het overlijden van mijn echtgenoot. Ik dacht lang dit is rouw of depressie. Maar ook al kon ik de draad weer opnemen en weer gelukkig zijn. Die brain fog bleef. Ik vond dat zo frustrerend. Maar dat was dus op 2 dagen opgelost. Wondermiddel.

02-07-2021 | Man | 46
ADHD
In burnout werd ADHD gediagnosticeerd. Ik slikte al paroxetine voor stemmingklachten. Bupropion gekregen v/h merk sandoz. Eerst 150 mg en na 3 weken 300mg. Het werkt voor mijn stemming en ADHD klachten. Eindelijk meer rust in mijn lichaam, beter slapen, meer gemotiveerd om dingen te doen, minder uitstelgedrag en minder opgeven bij moeilijkheden. Belangrijkste voor mij ein[lees meer...]delijk normaler cognitief functioneren. Ben erg tevreden. Nu paroxetine afbouwen wat een uitdaging op zichzelf is.

20-04-2021 | Vrouw | 46
ADHD
Na vervelende en heftige bijwerkingen van de methylfenidaat en dexamfetamine overgegaan op bupropion. Het geeft niet de focus van de 1e 2 medicijnen maar het geeft wel heel veel rust en daar ben ik blij mee en mijn omgeving ook. :-) Echter, nu met de dosering van 450 mg/dag ontwikkel ik een piep in mijn oor. Heel vervelend dus maar weer aan de bel trekken bij de arts en [lees meer...]bespreken hoe verder... Heel erg jammer want ik was heel tevreden.

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Na twintig jaar SSRI's en vijf jaar zonder medicatie werd de depressieve stemming weer dermate ernstig dat medicatie noodzakelijk werd. Ik heb dan m.n. last van een totaal gebrek aan levensmotivatie en lig voornamelijk op bed. Ik heb de Wellbutrin zelf geselecteerd in samenwerking met mijn huisarts vanwege de werking op het dopamine-systeem (motivatie en beloningsgevoel). [lees meer...] Het duurde bijna acht weken voordat mijn stemming veranderde, terwijl ik wel behoorlijk wat bijwerkingen had (buikpijn, hoofdpijn, nerveus). Maar nu kan ik niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Ik voel me eindelijk weer mezelf, na jaren tobben. Ook is mijn gevoel niet afgevlakt, wat ik bij SSRI's wel altijd had. Nog een voordeel: geen sexuele bijwerkingen. Wil je dit middel proberen, houd er dan rekening mee dat het behoorlijk wat tijd kost voor het merkbaar effectief is. Het is de moeite waard om vol te houden! Het is denk ik minder geschikt als je de neiging tot angstigheid of manie hebt.

31-05-2021 | Vrouw | 47
ADHD
Gezien mijn combinatie van ADHD n terugkerende depressies maakte de basisarts bij de GGZ mij attent op een artikel over Wellbutrin. Ik heb jarenlang SSRI’s (depressies) en methylfenidaat (ADHD) geprobeerd met weinig succes en veel bijwerkingen. Wellbutrin is voor mij een passend middel. De eerste weken waren wel vreselijk, vooral veel migraine.

12-10-2020 | Man | 47
bupropion (300mg)
Zie Efexor (Venlafaxine). Geen of nauwelijks betering op depressie, wel aangeraden voor eventueel mensen die proberen te stoppen met roken, dure medicatie.

03-03-2021 | Man | 48
ADHD
Ik kreeg Wellbutrin 300mg voorgeschreven door een arts bij een verslavingskliniek. Hij had goede ervaringen met dit medicijn om (mede) te stoppen met het gebruik van cannabis. Omdat bij mij door een psycholoog was vastgesteld dat ik ADHD had leek Wellbutrin XR het juiste medicijn. Nu 2 jaar later ben ik redelijk tevreden. Redelijk omdat ik rust in mijn hoofd heb en geen s[lees meer...]tress meer heb. Enige nadeel is dat het niet echt helpt tegen roken bij mij. Ben wel gestopt met gewoon roken maar blowen doe ik af en toe nog wel. Het is gelukkig geen dagelijkse dwang meer🙂

07-05-2021 | Vrouw | 49
Deprisie slaap slecht

14-04-2021 | Man | 49
bupropion (150mg)
Ik pak het nu 2 weken. In het begin wat misselijk. Heel veel last van agressiviteit nu. Vanalles kapot gesmeten, gevochten met echtgenote, verkeersagressie, brullen ... Ik neem het nooit meer !

21-04-2021 | Vrouw | 50
bupropion (150mg)
Enorm blij met dit middel, wel 10 andere anti depressiva geprobeerd maar elke keer door bijwerkingen moeten stoppen. Ik heb mijn DNA laten testen bij mijn psygiater ( wordt bloed geprikt en opgestuurd) daar kwam uit dat een enzym in mijn lever niet normaal functioneert, dit middel reageert daar niet op. Grote tip om naar dit DNA onderzoek te vragen als je veel bijwerkinge[lees meer...]n hebt. Ik heb echt nul bijwerkingen nu, eerste paar weken veel dorst verder niets. Ik ben dolgelukkig met dit middel en na jaren van mijn depressie af.

17-10-2023 | Vrouw | 51
Chronische depressie
Ik neem nu ruim 10 dagen Wilbutrin 300,voordien sinds januari 150mg in combinatie van Fluxotine 40mg. Ik moest mijn medicijnen verhogen omdat ik me zo lusteloos , moe en voor niks geen zin meer had. Ook concentratie lukte moeilijk. Momenteel nog geen beterschap gevoeld. Wel angstiger en nerveus. Wel minder moe. Vanaf wanneer begin ik het dan te voelen?