Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

11-01-2022 | Man | 32
bupropion (300mg)
Dit medicijn heeft bij mij blijvende schade achtergelaten. Mannen wees voorzichtig! Al bij de lage dosering van 150mg kreeg ik last van hoge bloeddruk. Na verhoging naar 300mg kreeg ik pijnlijke nachtelijke erecties (priapisme), die hebben geleid tot littekenweefsel in de penis en als gevolg daarvan kromstand (ziekte van peyronie). Daarna meteen gestopt.

20-04-2023 | Vrouw | 31
ADHD
Mijn psychiater had mij op deze medicatie gezet omdat mijn symptomen van Adhd erger geworden waren. Ondertussen weet ik dat ik ook depressief was. In het begin ging alles goed maar dan kreeg ik angsten als ik naar de supermarkt ging of als ik door een menigte van mensen moest gaan. Niet evident aangezien ik op conventies werk. Het afbouwen is enorm moeilijk. Van 150 na[lees meer...]ar 75 ging enorm vlot maar van 75 naar 37,5 en 0 was echt een hel. Momenteel dag 2 zonder pil maar het minste dat ik mij opjaag heb ik de neiging om het te pakken. Dit is nu maand 4 dat ik afbouw en het is echt moeilijk om ervanaf te geraken. Enkel afbouwen als je absoluut géén stress hebt raad ik persoonlijk aan. Mijn verloofde wist me te zeggen dat deze medicatie gans mijn persoonlijkheid heeft veranderd. Ik ben niet meer zo opgewekt als vroeger. Hopelijk komt dit snel terug eens ik er volledig vanaf ben. Succes aan iedereen die ermee begint.

12-03-2021 | Vrouw | 31
Psychische klachten
Wellbutrin werd mij voorgeschreven om te activeren bij lusteloosheid/niet in gang geraken en depressieve klachten. Ik denk dat het goed werkt. Ik merk geen bijwerkingen.

03-04-2024 | Man | 30

oorsuizen

Hallo ik ben sinds 1 week van 150 mg naar 300mg gegaan Ben energieker .. empathischer .. ik vind mezelf terug Nu heb ik wel oorsuizen maar ook een oorprop. Ik weet dus nog niet van wat het precies komt. Wat doet wellbutrin met je testosteron? Ik hoorde verhogen? Ik voel me hier goed mee en geraak geminste terug uit mijn bed en aan het werk. Ik neem dit samen met deanxit.[lees meer...] Ik wacht nog even af

06-07-2022 | Man | 30
bupropion (150)
De bijwerkingen zijn vooral in het begin. En ik heb ervaren dat doorslikken loont heb word beter het moet in je systeem komen ook al denk je van ik stop er maar mee ineens stoppen geeft grote bijwerkingen. dan moe je juist door zetten ik slik ook paroxetine en ook daarbij hetzelfde verhaal het is echt op lange termijn je moet echt denken in maanden. En ook belangrijk in de[lees meer...] ochtend met ontbijt innemen. Het is een ondersteuning. Het is een medicijn. Geen drugs.. MVG Ko

05-09-2021 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Ik gebruik dit medicijn nu 1 jaar, voor mijn depressie en ADHD. In het begin nachtmerries, erg droge mond, heel veel hoofdpijn. Maar ik kreeg al gauw rust in mijn hoofd. Mijn lichaam voelde niet meer loodzwaar aan. Ik kon weer wat doen! Uiteindelijk hou ik de bijwerking dorstig wel heel erg. Ik drink ca. 3 liter water per dag om het op peil te houden. Dat is wel een nadeel[lees meer...].. maar 100% waard!

16-03-2021 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Wellbutrin hielp mij geweldig! tot dat ik last kreeg van oorsuizen die steeds erger werden en ik mijn totale gehoor verloor. Ik moest gelijk stoppen! Gelukkig is mijn gehoor daarna weer hersteld.

21-02-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Ik slik nu ongeveer een jaar bupropion. De reden van het beginnen is omdat ik adhd heb met kenmerken van Borderline. Dit medicijn zou mij helpen met het wat balanceren van mijn emotiewisselingen en zou mij moeten helpen met concentreren. De eerste week ongeveer was ik erg duf en futloos. Mijn directe omgeving vond dat ik mijzelf niet meer was. Ik was angstig en onrustig m[lees meer...]aar volgens de bijsluiter zijn dit normale bijwerkingen, dus ik wachtte het even af. Inderdaad ging het de dagen erna steeds beter. Ik voelde me emotioneel wat gebalanceerder maar de concentratie was nog steeds ver te zoeken. Na week 2 kwam het ergste: tinnitus. Ineens uit het niets schrok ik 's ochtends wakker van een ontzettende harde piep in m'n oren! Ik raakte er helemaal van in paniek. Het overheerste alles. Nu is het wel zo, als je er aan denkt word het erger natuurlijk. Maar omdat het nieuw was en tinnitus een van mijn grootste angsten is was ik radeloos. Huilend naar de psychiater maar deze raadde mij toch echt aan om het door te zetten. Na een paar weken werd het godzijdank met de dag rustiger. Deels omdat ik eraan wende maar ook omdat het medicijn wellicht z'n werk ging doen? Nu een jaar later, ik ben emotioneel nog steeds wat gebalanceerder, en rustiger in mijn hoofd, dus dat is heel fijn. Concentratie is nog ver te zoeken dus ik slik er sinds kort dexamfetamine bij. Wat de piep in m'n oor betreft gaat het veel beter. Het is nog heel lichtjes aanwezig als het muisstil is maar ik kan gewoon slapen zonder dat ik iets aan afleidend geluid moet gebruiken. Als ik erg moe of gestresst ben dan word het wel weer wat luider maar ik kan er opzich prima mee leven. Er zijn periodes waarop ik het harder hoor en en daarna weer periodes waarop ik het (bijna) niet hoor.

14-12-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Van de 150mg had ik weinig bijwerkingen, maar ook weinig effect. Na een maand verhoogd naar 300mg. Ik kreeg een constante bittere smaak in de mond, zeer hevige diarree, nachtmerries, en algemeen ziek gevoel. Daarna in overleg met de huisarts terug naar 150mg gegaan. Wegens ernstige intollerantie aan andere antidepressiva was dit de laatste optie voor mij. Ik neem dit nu ee[lees meer...]n jaar. Na langdurig gebruik heb ik nog steeds constant de bittere smaak in mijn mond, en vooral 's avonds hartkloppingen (frequente extrasystolen) en daar neem ik nu ook bisoprolol voor. Maar ik heb eerlijk gezegd het meest baat gehad bij de psychotherapie. Ik voel me nu ook niet echt meer depressief en zal vragen aan de huisarts of ik mag stoppen met de wellbutrin. Hopelijk verdwijnen de bijwerkingen en ben ik eindelijk af van deze troep.

24-09-2023 | Vrouw | 29
bupropion (150mg)
Een tijd geleden begonnen met Wellbutrin. Super tevreden over. Door de apotheek opeens op het huismerk bupropion gezet, dat ging helemaal mis. Toen was het zomervakantie en ben ik maar tijdelijk gestopt. Ik merkte opeens dat ik weer kon slapen en weer rust in mijn lijf had! Ik had geen idee dat dat door dit medicijn kwam. Toen een jaar niet geslikt, van alles voor ADHD gep[lees meer...]robeerd, maar dat was allemaal veel te heftig en te kortdurend. Bovendien net zo erg met slapen. Dus toen maar weer hiermee gestart. Het fijne aan Wellbutrin is dat het subtiel heel veel goeds doet. Je voelt je jezelf, maar dan op een goede dag. De schaduwkant is dus het slechte slapen. Ik schrijf dit nu ook midden in de nacht. Daardoor is het toch echt afwegen of dit het waard is. Maar het werkt zo goed op depressieve klachten EN licht op ADHD dat ik het toch weer wil proberen.

17-01-2023 | Man | 29
bupropion (300mg)
Na een hoop vooral negatieven ervaringen te hebben gelezen wilde ik ook graag mijn verhaal doen. Ik ben nu 29 jaar en heb toen ik 15 was Ritalin geslikt voor mijn ADHD voor een jaar. Na een lange tijd ben ik enkele maanden terug begonnen met opnieuw Methylfenidaat (Ritalin) slikken. Dit werkte voor mij op proffesioneel vlak goed alleen merkte ik dat ik alsnog veel depressi[lees meer...]eve klachten had. Ook was ik zwaar verslaafd aan roken en vooral blowen. Dit maakte mijn leven benoemswaardig slechter en had veel moeite dit te veranderen. Voor de drie benoemde klachten werkt dit middel voor mij perfect. Ik heb geleerd dat ik het consistent op dezelfde tijd moet innemen en anders moodswings en probleem met slapen krijg. Alsnog vind ik dit zeker het wel waard, ik heb weer veel meer motivatie om mijzelf bij elkaar te rapen en bij geheel gestopt met blowen en gebruik af en toe een vape met nicotine. Ook is mijn drang naar andere drugs sterk verminderd. (de combinatie is ook zeker niet aan te raden ivm hartkloppen etc) Ik kan nog steeds een beetje wazig in de middag worden maar merk dat dit vooral na het ophogen van mijn dosis is. Het enige wat ik echt vervelend vind is dat ik veel meer en viezer ben gaan zweten. Hier ben ik nog op zoek wat ik hier tegen kan doen, maar ik zie dit als een netto positief.

27-07-2021 | Vrouw | 29
Psychische klachten
Gebruik ivm adhd en depressieve episodes. Bupropion sinds een aantal weken omdat ik van Dex vervelende fysieke bijwerkingen kreeg (ondanks dat het wel redelijk hielp bij mijn adhd). Begonnen met 150 en nu op 300. Ik merk enkel dat ik kalmer lijk, maar dit komt gewoon door de moeheid. Ik ben zo ontzettend moe, ik ben onrustig en angstig en ik heb mij lang niet zo somber, de[lees meer...]pressief en waardeloos gevoeld als nu. Morgen evaluatie met psych maar wat mij betreft weg met deze troep.

11-02-2024 | Vrouw | 28
Psychische klachten
Ik heb vijf jaar af en aan verschillende SSRI’s (paroxetine, citalopram, fluoxetine) gebruikt tegen terugkerende ernstige depressies en angstklachten. Tegen de mentale klachten werkte die medicatie goed, maar binnen het eerste half jaar kwam ik 20 kilo aan die ik er ondanks sporten en normaal eten met geen mogelijkheid af kreeg en mijn libido was volledig weg. Daarom heb i[lees meer...]k verschillende keren afgebouwd, maar de depressie kwam na een paar weken telkens terug. Omdat ik de bijwerkingen zo vervelend vond ben ik afgelopen zomer in overleg met mijn psychiater overgestapt naar bupropion, en ik zou iedereen met vergelijkbare bijwerkingen van SSRI’s aanraden dit medicijn ook te proberen. Zonder grote veranderingen in mijn levensstijl ben ik in een half jaar de helft van mijn ‘SSRI-gewicht’ kwijtgeraakt en mijn libido is weer terug. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam weer van mij is, en tegen depressie en angst is het bij mij even effectief als die andere pillen. Het enige waar ik van baal is dat ik dit niet veel eerder voorgeschreven heb gekregen!

10-11-2022 | Vrouw | 28
ADHD
Deze medicatie 3,5 week geslikt voor ADHD. Eerste weken waren een hel, vooral toen de medicatie nog uitwerkte rond 17u: chaos, overprikkeld, boos, geïrriteerd, slapeloosheid, zweten, hoge hartslag, duizelig. Na 2 weken begon ik depressieve klachten te krijgen. Veel emoties waren afgevlakt waarbij ik geen blijheid meer kon voelen. Somberheid nam toe met irreëel angstigheid[lees meer...] en paniek. Zat hele dag als een zombie voor me uit te staren, door moe en sufheid nergens energie voor. Huishouden kon me verrekken. Kon moeilijk tot geen contact maken met de mensen om me heen. Maar hee, had wel rust in mijn hoofd!🤣 Officieel moet deze medicatie 6 tot 8 weken inwerken, maar dat was het me niet waard omdat het vanaf dag 1 alleenmaar bergafwaarts ging wat betreft bijwerkingen.

05-01-2021 | Man | 27
ADHD
In 2017 voor het eerst begonnen met de Wellbutrin. Ik vond het moeilijke om in een nieuwe HBO studie te komen en had veel problemen met plannen. Het gebruik van Wellbutrin was als het opzetten van een bril bij slechtziendheid. Ik had eerder veel bijwerkingen met medicatie als Ritalin en Conecerta maar met Wellbutrin heb ik weinig tot geen bijwerkingen ervaren. Na een sto[lees meer...]p van ongeveer een jaar ben ik in 2019 weer begonnen met de Wellbutrin. Nu zit ik momenteel tegen mijn afstuderen aan en ik ben verwonderd dat ik in 4 jaar mijn bachelor waarschijnlijk af ga kunnen ronden. Ik heb hiernaast altijd een part-time baan gehad, want ik woon zelfstandig. Door de rust in mijn hoofd ben ik zelfs naast mijn studie veel nieuwe dingen begonnen, zoals het leren spelen van gitaar, het leren van een nieuwe taal. Ik ben ook wat vaker een boek gaan lezen. Echter door het vele thuiswerken en studeren ivm corona is het wel moeilijker geworden om weer de motivatie en concentratie te vinden om bezig te blijven. Dan merk je weer dat dit medicijn slechts een hulpmiddel is en geen wondermiddel. Enkele bijwerkingen, zoals drukkend gevoel op het hoofd of op de borst had ik vroeger ook wanneer ik angstaanvallen kreeg. Ik vermoed dat het lichamelijke reacties zijn op angstige of stressvolle situaties. Mijn intenties zijn om na het afstuderen de medicatie af te bouwen tijdens mijn nieuwe baan. Ik wil niet afhankelijk zijn van de medicatie, namelijk.

24-10-2022 | Man | 26
ADHD
Dit medicijn heeft oprecht mijn leven veranderd in positieve zin. Na enkele maanden gebruik van het medicijn is langzamerhand mijn perspectief over mijn leven sterk verbeterd. Ik heb meer levenslust en voel me gemotiveerder. Het leven voelt veel minder zwaar en ik ben nu actief bezig om er het beste van te maken. De eerste weken sliep ik iets slechter dan normaal, ma[lees meer...]ar niet ernstig. Deze bijwerking was na ongeveer een maand wel weg.