Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

Bij  ADDX

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

14-02-2019 | Man | 44
ADD
Gekregen vanwege ADD en burnout klachten. Helpt goed om minder negatief te zijn, waardoor er meer positiviteit in hoofd komt om met ADD om te gaan. Helpt niet om meer focus te hebben om ADD tegen te gaan.

03-02-2023 | Vrouw | 38
ADD
Dit medicijn gevraagd aan mijn huisarts ivm diagnose ADD ( gesteld door bedrijfsarts, sta op wachtlijst gz), veel piekeren en angsten. Slik nu ongeveer 5 weken 150mg per dag. Merkte na 3 dagen al verschil. Wat een rust in mijn hoofd! Alleen wat suf maar dat is het zo waard! Het lijkt alsof mijn darmen ook rustiger zijn. Ik las veel over gewichtsverlies maar daar merk ik [lees meer...]niks van (helaas;)). Moest na een week naar 300mg, maar merkte dat ik daar echt onrustig van werd. Voelde alsof ik speed had gebruikt (weet niet hoe dat is maar ik ging als een malle op mijn fiets alsof ik de tour de france aankon. Kaken werden ook stijf. Toch maar terug gegaan naar 150. Dit ook genomen ivm depressieve klachten (en stoppen met roken mooie bijkomstigheid). Merk zoveel lichter in mijn hoofd, echt top!! Minder piekeren, alles lijkt milder. Minder behoeften aan roken, hoop dat dat tzt helemaal stopt. Erg tevreden dus. Heeft iemand ervaring met verandering van merknaam? Ik heb het idee dat het anders voelt.

01-05-2022 | Vrouw | 46
ADD
Ik kan voor het eerst in jaren gewoon helder denken. Wat een verschil. Ik ben een ander mens. Ik kreeg brain fog na het overlijden van mijn echtgenoot. Ik dacht lang dit is rouw of depressie. Maar ook al kon ik de draad weer opnemen en weer gelukkig zijn. Die brain fog bleef. Ik vond dat zo frustrerend. Maar dat was dus op 2 dagen opgelost. Wondermiddel.

29-01-2020 | Vrouw | 21
ADD
Ik slik sinds 6 weken 150mg bupropion van het merk Sandoz. Ik gebruik dit voor mijn ADD klachten. Altijd onrust in mn hoofd, vergeetachtig, te laat komen, niet kunnen concentreren en veel dagdromen. Ook veel moeite me tot iets te zetten en weinig energie. Door alle klachten ben ik erg onzeker geworden. Na dexamfetamine en methylfenidaat te hebben geprobeerd ben ik bij dit [lees meer...]medicijn terechtgekomen. Van de andere medicijnen kreeg ik nare bijwerkingen en voelde ik me mezelf niet meer. Maar over dit medicijn ben ik erg tevreden! In het begin wat bijwerkingen zoals hartkloppingen, maagzuur en vermoeidheid. Dit is na 3/4 weken overgegaan. Het is niet dat alle klachten ineens verdwijnen maar ik merk toch een duidelijk verschil. Meer energie, minder chaotisch, minder stress, iets betere concentratie en prikkels kan ik veel beter verdragen. Normaal was ik na een uurtje op een drukke locatie soms al uitgeput van alle prikkels en moest ik mezelf afzonderen om weer "op te laden". Nu heb ik daar geen last meer van. Heel erg blij met dit medicijn. Misschien ooit ophogen naar 300mg. :)

16-07-2019 | Vrouw | 25
ADD
Ik gebruik dit medicijn (150mg) nu ruim 3 maanden (icm 7,5 Mg Escitalopram) en ben tot dusver erg tevreden! Gekregen wegens burn-out door mijn ADD en angststoornis. Ik had ontzettend last van mentale overprikkeling, waardoor ik veel niet meer kon. Denk hierbij aan het volgen van gesprekken, de stad in, drukke plekken bezoeken, boodschappen, werken achter pc en (denk)w[lees meer...]erk. Sinds ik dit medicijn gebruik, gaat het al zóveel beter en is de cognitieve overprikkeling al veel minder. Het is nog steeds niet helemaal weg, dus misschien overweeg ik tijdelijk naar 300 Mg te gaan. Daarnaast merk ik dat ik voor het eerst in mijn leven veel beter structuur kan aanbrengen, dingen beter kan ordenen, gedachtenprocessen beter worden geleid, ik veel meer rust in hoofd/lichaam ervaar, maar tegelijkertijd ook weer meer energie heb. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ik herstellende ben Vd burn Out. Enige nadeel: ik droom veel en levendig. Voornamelijk in de ochtend. Wss omdat mijn brein dan langzaam wakker wordt en begint te werken? Ik wilde dit melden, omdat ik mij een ongeluk heb gelezen en misschien iemand hier mee help! :-)

19-11-2018 | Man | 31
ADD
ADD & paniekaanvallen.. Na de diagnose ADD / Paniek en angststoornissen , heb ik het medicijn Concerta voorgeschreven gekregen. Hierbij ondervond ik flink wat bijwerkingen zoals slapeloosheid, enorm gewichtsverlies, vele prikkels die versterkt werden en problemen aan huid en gebit. Ik ben toen overgestapt naar DEXAMFATAMINE en heb dit lang gebruik naar tevredenheid, ech[lees meer...]ter toen mijn gewicht toenam , betaling door de zorgverzekering was vereist ben ik als alternatief Welbutrin gaan nemen. Het medicijn is geen oppeppende of verdovende drug zoals die andere wel waren, geeft geen bijwerkingen in emoties, lichamelijke klachten en slapen gaat juist makkelijker. Wel heb ik mijn patroon van eten aangepast en ben regelmatig erbij gaan sporten.. tot nu toe een goede combinatie voor mij.

19-06-2018 | Vrouw | 25
ADD
Eerste paar weken last van bijwerkingen zoals hartkloppingen en slapeloosheid. Dit was na 3 a 4 weken uitgewerkt. (Dit is de periode dat nodig is om de medicatie in te laten werken) Artsen reageren soms raar dat GGZ mij wellbutrin xr heeft voor geschreven voor ADD maar het werkt wel. Ik wil wel op den duur naar een lagere dosis werken.

18-02-2018 | Vrouw | 41
ADD
Ik begon met 2 weken 150mg. De eerste 2 dagen was ik moe en een beetje duizelig. De overgang naar 300mg. verliep zonder problemen. Geen bijwerkingen meer gehad. Ik slik dit medicijn nu ongeveer een jaar nadat ik zowat psychotisch werd door methylfenidaat (concerta). Ik ervaar veel meer rust, zowel in mijn lijf als in mijn hoofd. Slapen is geen probleem meer. Het haalt niet[lees meer...] alle kenmerken van ADD weg, maar het haalt de scherpe kantjes weg. AD(H)D eigenschappen kunnen erg leuk en verrassend zijn, als ze maar niet de overhand nemen. Dmv Wellbutrin blijft het binnen de perken. Ik ben mezelf, maar dan net iets minder impulsief/dromerig. Ben dus echt heel tevreden.