Wellbutrin XR

bupropion

Bij  ADDX

Stoppen met roken (2 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

10-01-2017

ADD

Stimulantia maken mij juist onrustig, dus nu gebruik ik wellbutrin. Eerste twee weken 150 mg, daarna twee weken 300 mg en nu al bijna twee weken 450 mg. Echter, ik merk er helemaal niks van. Alsof ik niks heb geslikt. Geen bijwerkingen en geen effect. Duurt het echt zo lang voordat het begint te werken? Ik hoor het graag.
27-08-2016

ADD

Nou er valt weinig te vertellen ,ik merk niks ,dus mijn vraag is wanneer gaat het werken ik slik het omdat ik onrustig ben en m'n eigen niet kan concentreren . weet iemand wat wel werkt ?
30-05-2016

ADD

Op mijn 52 werd er bij mij ADD gediagnosticeerd Eerst Ritalin gebruikt 80 mg per dag --> geen effect ook niet nadelig Vervolgens Dex-amfetamine geslikt, werkte prima. Helaas!!! De dex wordt sinds 1 mei dit jaar niet meer vergoed en is nu voor mij onbetaalbaar. Daarom terug naar de specialist en met Wellbutrin begonnen 150 mg, ik merk nog geen effect.
18-05-2016

ADD

Een paar dagen nadat ik startte met Wellbutrin kreeg ik tinnitus.. oorsuizen (een heel hoge piep) in beide oren, links nog erger dan rechts. Ik ben direct gestopt. Helaas is het oorsuizen nog niet gestopt. Dit verstoord mijn leven ernstig. Ik kan niet slapen, alleen met slaapmedicatie. Het is onbekend bij specialist en KNO-arts of de tinnitus permanent is of nog overgaat. [lees meer...]Niemand heeft hij verteld over deze mogelijke bijwerking. Ik ben nu bang dat deze bijwerking niet meer overgaat en mijn rust voorgoed verstoord is. Ik zou zeggen: begin niet aan deze medicatie tenzij je denkt met een hele hoge piep 24/7 in je oren te kunnen leven. Ik gebruikte deze medicatie voor ADD en depressiviteit. Persoonlijk vind ik het absurd gezien deze bijwerking dat Wellbutrin/ Zyban voorgeschreven mag worden om te stoppen met roken en dat er niet veel terughoudender gedaan wordt in het voorschrijven van deze medicatie. Tevens vind ik dat er op bijsluiter vermeld zou moeten worden dat dit blijvende tinnitus kan veroorzaken.
08-01-2019

ADD

welbutrin wordt voorgescheven bij depressie en het helpt bij adhd/add. Qua depressie geen resultaat, voor adhd wel een beetje. Ik kon me iets beter focussen en was minder snel afgeleid. Wanneer ik een dag vergat in te nemen altijd hoofdpijn gedurende een aantal uren. Bij regelmatig gebruik ook soms hoofdpijn. Geestelijk was de sexlust aanwezig, maar kon er niet veel mee do[lees meer...]en omdat het erg veel moeite kostte om een erectie te krijgen. Nu 2 maanden gestopt met gebruik en erectie is weer beter.
13-06-2018

ADD

Ja bij 150 mg merkte ik niks alleen de 1e 2 dagen voelde ik me geweldig. Na 3 weken verhoogd naar 300 mg. Nu inmiddels 3 weken 300 mg. Ups en downs door de dag heen ik hoor constant een soort suis. Soms heftige pijn op borst en regelmatig in de middag angst om dood te gaan heb al gedachten gehad dat ik kanker had en dat is dan behoorlijk heftig! Wat moet ik doen?
07-06-2018

ADD

Sinds ruim een jaar gebruik ik methylfenidaad en ik moet zeggen dat t een stuk rustiger in Mn hoofd is. Nu sinds maandag wellbutrin 150mg vanwege langdurige depressie. Ik voel me zo vreemd met dit nieuwe medicijn, net of ik niet mezelf ben. Er komt niks uit Mn handen en het boeit me nu niet eens. Met methylfenidaat gebeurd dat ook wel eens dat ik niks doe maar irritee[lees meer...]r me dan aan mezelf. Ik ga morgen maar stoppen met wellbutrin ik vind het gewoon eng hoe ik me voel. Iemand hier met dezelfde ervaring toevallig?
05-04-2018

ADD

In oktober begonnen met wellbutrin in combinatie met methylfenidaat, omdat ik een onrustig/opgefokt gevoel ervaarde door de methylfenidaat. 2,5 jaar hiervoor een depressie gehad en een angsstoornis, daarvoor ook anti depressiva geslikt, gaven dezelfde soort bijwerkingen. Alhoewel ik deze bijwerkingen als een stuk heftiger ervaar. Daarnaast heb ik soms nog wel eens een pani[lees meer...]ekaanval. In eerste instantie werkte het middel prima. Onrust was verdwenen, waardoor de methylfenidaat ook zijn werk deed. Na een tijdje (2/3 maanden) begonnen de bijwerkingen. Heel snel geïrriteerd, boos om de kleinste dingen, gehoorproblemen, hoofdpijn, toegenomen angst, achterdochtig over alles, concentratie problemen, verhoogde bloeddruk en hartslag en uiteindelijk het gevoel in een depressie te zijn beland (inclusief nare gedachten). Ik voelde me totaal niet meer mezelf. Het was alsof ik buiten mezelf stond (depersonalisatie). In overleg met de psychiater cold turkey gestopt. Hierdoor ervaar ik wat ontwenningsverschijnselen (met name extreme vermoeidheid en hoofdpijn), maar voelde me na 1 dag zonder wellbutrin al vele malen beter.
20-10-2017

ADD

Gebruikte Wellbutrin XR voor ADD en depressieve klachten. Het medicijn werkt naar behoeven, voel me beter in mijn vel maar na enkele maanden begon mijn haar uit te vallen. In eerste instantie niet de link gelegd tot ik realiseerde dat ik 3 jaar geleden ook last had van kale plekken in het haar, en ik toen ook Wellbutrin gebruikte. Na wat onderzoek op internet blijk ik al[lees meer...]les behalve alleen hierin te zijn. Het rare is dat het niet op de bijsluiter staat als bijwerking. Ik wil nu per direct er mee stoppen. Ja het zorgt dat ik beter in mn vel zit maar plukken haar die uitvallen verpesten dat weer flink.
30-04-2016

ADD

Ik merkte pas een beetje effect bij 300mg per dag. Nadelen zijn vaak droge mond en soms druk in hoofd voor het slapen gaan. Ook de prijs vind ik aan de hoge kant, 40 euro per maand.
09-03-2019

ADD

Nadat mijn dochtertje werd geboren in 2012 werd ik depressief. Door omstandigheden begon ik te twijfelen of ik ook ADHD zou hebben net als mijn broer. Na veel gezoek uiteindelijk terecht gekomen bij een dokter die gespecialiseerd is in gedragsproblemen. Op aandringen kreeg ik zonder gedragstherapie toch medicijnen waar ik nu wel spijt van heb. Doordat ik een acute psychose[lees meer...] had op mijn 18e mocht ik geen Ritalin maar wel Bupropion 150mg icm met mijn antihistamine medicijnen. k dacht dat het alles zou oplossen en de mensen die aan mij twijfelden laten zien dat ik toch volwassen en onafhankelijk kan zijn. Nou mooi niet dus. Ik begon actief en positief te worden ook ging ik vaak met mijn dochter uitstapjes doen. De bijwerkingen waren heftig en was gedwongen binnen te blijven. Ik kreeg last van rode uitslag (gehele lichaam), hoofdpijn, trillen en nachtelijk zweten. Nu 2 jaar later alleen last van nachtelijk zweten, moeilijk mijn plas ophouden, maar het ergste is dat mijn zicht achteruit is gegaan. Daar schrok ik van. Ik heb dit zovaak gezegd zowel tegen de psychiater, pycholoog als de huisarts. Maar krijg geen gehoor. Alleen maar "ja, mevrouw ik begrijp het. Dat is vervelend. We zoeken samen naar een oplossing". Ik wacht nog steeds. Ik heb geen idee wat te doen. Iemand advies?
14-02-2019

ADD

Gekregen vanwege ADD en burnout klachten. Helpt goed om minder negatief te zijn, waardoor er meer positiviteit in hoofd komt om met ADD om te gaan. Helpt niet om meer focus te hebben om ADD tegen te gaan.
21-08-2017

ADD

Reden voor gebruik: Focus/vergeetachtigheid-problemen verminderen, wat meer plezier beleven, minder emotioneel vlak zijn, dag/nacht ritme normaal maken. En ook om de depressieve klachten te verminderen (als gevolg van jaren niks kunnen). Middel is voorgeschreven door Psychiater, deze was zeer te spreken over dit middel, aangezien het minder erg aanjaagt dan Ritalin. Dit[lees meer...] is wel belangrijk, want ik heb overgewicht en een vervette lever. Belangrijk: Dit middel is een stimulant, dus zorg voor een goede timing qua inname, anders kan het je behoorlijk tegenwerken!!! 1e week : Eerste 3 dagen slikte ik de tablet (150mg) rond 10:30/11:00, gevolg was dat ik rond 03:00 niet in slaap kon vallen, want super energiek, conclusie, eerder in nemen. Vervolgens tot aan nu, neem ik de tablet rond 8:30 in, dit gaat prima zo, ik kan dus enigszins op tijd naar bed en dan snel inslapen ( alsnog 03:00/05:00 ). Eerste week merkte ik enkele lichte bijwerkingen, zoals niet in slaap kunnen vallen nadat ik wakker werd, dit kon al na 3 uur slaap zijn..., opvliegers en soms spontane jeuk. Maar ik voelde me meer energiek en aanwezig, kortom het had dus voor mij al effect, ook redelijk veel kunnen doen in deze week. 2e Week: Het in slaap vallen gaat goed, echter het weer in slaap vallen nadat ik de tablet heb ingenomen was erg lastig, ik begon wel last te krijgen van wazig zien aan één oog, dit kwam en ging ook zo weer weg. Ik merkte wel dat ik meer positief reageerde op prikkels van mijn omgeving, emotioneel meer stabiel, meer rust en niet meer de gedachten die als een stuiterbal met Mach 2 door je kop heen schieten, kortom positief. 3e Week: Ik was dus door mijn eerste voorraad van 15 stuks heen, dus herhaalrecept ingeleverd, nu had ik één pot van 30 stuks, de eerste 4 dagen leek het net alsof ik geen tabletten slikte, ik begon mij nu opeens slecht te voelen, moe en nog eens moe, kort lontje, veel slapen, en kon eigenlijk helemaal niks verdragen, dit is dan tot nu toe dan ook mijn slechtste week geweest. 4e Week: Ik voelde me zeer stabiel, vol met energie, ik beleef emoties ook zoals ik dat vroeger op een normale gezonde manier kon beleven, dus de emotionele vlakte is verdwenen. Lekker rustig qua gedachten, meer overzicht qua uitvoeren van taken. Enig nadeel voor mij persoonlijk is dat ik mij dus nu veel meer kan focussen op dingen, waardoor als het ware al het andere waar ik op dat moment niet mee bezig ben ook compleet als het ware niet bestaat, kortom hyperfocus-achtige verschijnselen, ook op momenten waarop ik niet eens echt zeer gefocust ben, en ik vergeet vaker de tijd. Ook raak ik nog sneller overprikkeld, maar dit is dan ook pas de 4e week, na een week of 6 moet duidelijk zijn of het wat doet voor mij, tot nu toe ben ik dan ook positief! 5e Week: Enige bijwerkingen zijn soms erg snel zweten (op voorhoofd alleen), soms wazig zien aan een oog, maar de rust en het overzicht zijn zeer goed te noemen, emoties ervaar ik nog veel meer, maar de bijkomende nadelen zoals het snel overprikkeld raken en het hyperfocussen zijn "erger" geworden. ---- Op dit moment zit ik dus in de 6e week, ik heb nu 39 maal 1 tablet geslikt, en het lijkt erop dat Wellbutrin XR voor mij goed werkt, en hopelijk blijft dit ook zo. Enige mogelijk bijwerking die ik nu voor het eerst ervaar, is dat mijn ontlasting erg zacht is, ik heb verschillende malen diarree gehad, terwijl het niet echt te verklaren is waarom, want wat ik eet is niet anders dan normaal, maar we zullen het zien. TLDR: Werkt voor mij zeer goed tot nu toe.
01-08-2017

ADD

Depressie add. Strattera gebruikt klopte nog niet helemaal. Depressie bleef de overhand houden en passief gedrag was de norm. Al het andere (in referee afhd/add) al wel gebruikt/ geprobeerd. Nu na zoeken over de hele wereld... wellbutrin in combinatie met Strattera. Ja ja...wordt tegengesproken, maar in overleg en onderzoek van mijn apotheker en psychiater toch geprobeerd.[lees meer...] Strattera afgebouwd in 28dgn van 40 naar 20 mg en tegelijkertijd bupropion (jaja hier komt ie!!!) opgebouwd van 5 mg naar 75 mg, komende 28 dgn van 75 naar 150 mg. Dit kan via de regenboogapotheek. Dit laatste, met opbouwen, GROTE aanrader want ik heb 0 bijwerkingen en voel me per dag actiever en gezelliger. Mensen laat u niet zomaar wat toeroepen, bouw langzaam op!
03-02-2017

ADD

Sinds een aantal jaar de diagnose ADD. Eerst begonnen met ritalin en coaching. Hierdoor beter in mijn vel gekomen. Meer rust. Wel last van de rebounds. Toen we een kinderwens hadden in overleg met psyg overgestapt naar wellbutrin. Wat een verschil. Niet meer hele dag in de weer met medicatie. Wel iets mindere werking als methylfenidaat, maar totaal geen rebound of andere b[lees meer...]ijwerkingen. Toen ik dacht zwanger te zijn kon ik gelijk stoppen. Omdat ik de laagste dosering heb. In zwangerschap beduidend minder klachten. Ik voelde me erg fijn. Zelfs na 42 weken zwangerschap. Na zwangerschap weer verder met wellbutrin. Afgelopen jaar wat anders gaan proberen. Om te kijken hoe de werking was. Eerst concerta. Nou binnen paar maanden mee gestopt was gejaagd, vet geïrriteerd en ook last van de rebound. En slapen. Daarna dexamfetamine. In begin erg fijne ervaring. Maar na een paar maanden vervelende bijwerkingen. Gejaagd, geïrriteerd, slecht slapen. En voelde precies wanneer het begon te werken. Sinds 3 weken weer Wellbutrin. En ik ben er nu wel achter dat dit het beste werkt voor mij. 1 x daags 1 tablet en niet de hele dag bezig met het innemen van de medicatie. En een beduidend betere nachtrust.
03-08-2016

ADD

Ik heb add en een ontwijkende persoonlijkheid stoornis. Ik kwam eigenlijk nooit verder dan tv kijken en mijn werk. Sinds het gebruik voel ik me zelfverzekerd in combinatie met concerta 27 Mg gaat het helemaal geweldig. Ik heb geen last gehad van bijwerkingen, de medicatie had wat mijn betreft veel eerder gemoeten dan was het iets makkelijker geweest met opleidingen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum