ziekte

Methotrexaat

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor reumatoïde artritis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: reumatoïde artritis

07-06-2022 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
Ik heb het vorig jaar augustus 2021 voorgeschreven gekregen van de reumatoloog. Toen ben ik gediagnosticeerd met deze rot ziekte. Binnen 3 maanden kon ik zonder pijn mijn handen weer gebruiken ik kon niks meer. Na de zoveelste migraine aanval met aura ben ik er afgelopen zaterdag mee gestopt. Hopelijk kan ik het alleen af met de MTX. Want de bijwerkingen waren voor mij[lees meer...] niet meer te harden ik werd er echt belabberd van helaas.

02-05-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
In januari na veel twijfel en angst voor dit medicijn toch van start gegaan. Op voorhand: geen alcohol, plantaardig eten en veel sport/bewegen. Als de dood was ik voor bijwerkingen maar gelukkig na 4 maanden gebruik kan ik stellen dat er geen bijwerkingen zijn op wat vermoeidheid en sufheid op de dag van inname na. Ik zal periodiek dit platform gebruiken voor updates.[lees meer...] Het doel is ooit van mtx af te stappen en perioden zonder te proberen maar dit zal nog dik een jaar duren.

Stelara

25-04-2022 | Man | 52
ustekinumab
Plus colitus en psoriasis

Sulfasalazine

21-04-2022 | Vrouw | 48
sulfasalazine
Reumatoïde artritis
Omdat MTX alleen niet genoeg meer was , ben ik ook Sulfasaline gaan slikken. Maar dat had op mij echt geen enkel effect. Toen kreeg ik humira en dat werkt super.

Humira

21-04-2022 | Vrouw | 48
adalimumab
Reumatoïde artritis
Na een week verdween de pijn als sneeuw onder de zon. Sindsdien ( dat is nu een maand) geen enkele opvlamming gehad, terwijl ik wel intensief heb gesport. Dat kon de afgelopen jaren echt niet meer. Iig niet zonder steeds bijslikken van diclofenac en prednizon. Ik ben echt heel blij dat dit zo goed werkt. Wel slik ik nog MTX, datvmoet ook, maar ben direct met de sulfasalin[lees meer...]e gestopt. En heb dus ook geen diclofenac meer hoeven slikken. Spuiten gaat prima, heb nergens last van. En ook merk ik nog niks van een mindere weerstand. Geen idee hoe het over een half jaar zal zijn in de herst en winter, maar nu voel ik me 100% gezond en fit. Zalig!

Etoricoxib

12-04-2022 | Vrouw | 53
etoricoxib
Reumatoïde artritis
Maand bezig via de reumatoloog tegen RA. Ontsteking lijkt nu iets minder te worden, dikke tenen lijken minder dik en minder pijnlijk. Wel gore smaak in de mond, ook na snel doorslikken.

Arava

05-04-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Na anderhalf jaar ellende met MTX (echt anderhalve dag miserabel voelen door die wekelijkse spuit) eindelijk wat anders gekregen in de vorm van dagelijks een tabletje leflunomide 20 mg. Het was alsof ik van de hel in de hemel kwam. Ik voel me sinds een paar maanden eindelijk weer Normaal!

Zaldiar

02-03-2022 | Man | 34
paracetamol / tramadol
Reumatoïde artritis
Zaldiar is een combinatie van paracetamol en tramadol. Blijkbaar versterkt paracetamol de pijnstillende werking van tramadol. Vind het jammer dat dit niet in langwerkende versie te verkijgen is...

Arava

16-02-2022 | Vrouw | 46
Reumatoïde artritis
Weet je al meer over of het door arava is? Alvast bedankt

07-02-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Middel veel erger dan de kwaal. Was er letterlijk anderhalve dag beroerd van terwijl ik wel 50 uur per week werk in eigen winkel. Wat een troep! Eindelijk pas na anderhalf jaar kreeg ik van een andere arts leflunomide voorgeschreven gekregen, wat een opluchting! Elke dag een heel klein tabletje en helemaal nergens last van. Heb veel te lang mtx moeten gebruiken!

Prednison tabletten

31-01-2022 | Man | 66
prednison
Prednison gaf onvoldoende effect

RoActemra

31-01-2022 | Man | 66
tocilizumab
Reumatoïde artritis
Onderdrukking verschijnselen darminfectie, met uiteindelijk gevolg Ilius, buik vol abcessen en spoedoperatie om sepsis te voorkomen. Levensbedreigende bijwerking, waar nauwelijks op wordt gewezen.

Taltz

17-01-2022 | Vrouw | 49
ixekizumab
Reumatoïde artritis
Heel fijn middel maar de spuit is niet te doen vergelijkbaar met andere biologicals. Bij de andere zit de naald al op de huid. Bij taltz klapt ie op de huid en heb daardoor 5 min erg veel pijn. Heel jammer want ik zie er nu al weer tegenop. Overweeg echt om weer met m'n oude verder te gaan.

Amitriptyline

10-01-2022 | Man | 67
amitriptyline
Reumatoïde artritis
Ik gebruikte deze medicatie om de nacht door te komen i.v.m met veel pijn klachten door artrose. IK weet niet meer hoelang ik dit middel geslikt hebt, maar ben nu blij dat ik er vanaf ben. Voor het slapen gaan soms één tablet maar soms ook twee of zelfs drie tabletten geslikt, overdag niet kunnen functioneren wegens suffigheid, veel last van obstipatie om vervolgens de daa[lees meer...]rop komende nacht niet kunnen slapen. IK lag overdag meer te slapen als het snachts in bed. IK ben gestopt met deze rotzooi, en kan snachts weer door slapen tot aan de ochtend, geen last meer van suffigheid of obstipatie. Of ik het middel ooit nog eens ga gebruiken weet ik nu niet, maar kan gelukkig zonder. Wel veel ontwennings verschijnselen gehad ( drie dagen ) , op gelost door later te gaan slapen en overdag niet meer plat te gaan. Mijn idee is dat het middel erger was als de kwaal, de pijn van de artrose verdwijnt toch niet meer, maar kan nu wel overdag bij de les blijven en veel meer energie. Nogmaal ieder mens is anders en reageert anders op medicatie.

RoActemra

02-01-2022 | Vrouw | 45
tocilizumab
Reumatoïde artritis
Afgelopen 2 jr gemiddeld om de 4 mnd nieuwe middelen gebrobeerd van pillen tot aan injecties. Crp bleef hoog. Pijnen bleven aanhouden. Nu al 2x tozolucimab via infuus gekregen icm met 5 mg prednisolon en 10mg metothrexaat. Opvallend veel vochtophoping rondom gewrichten. Hele dikke knieen enkels vingers polsen. Kan amper lopen hierdoor. Prednisolon verhoogd naar 15 mg. 3x [lees meer...]1000 mg paracetamol erbij en 2x 500 mg naproxen. Omdat ik zoveel pijn heb. Kortom slechter af. Moedeloos wordt je hiervan.

Sulfasalazine

20-12-2021 | Man | 62
sulfasalazine
Reumatoïde artritis
De rituximab infusen geven het beste resultaat na jarenlange enstige actieve RA. Ik verdraag geen mtx vandaar dit erbij , en prednisolon.

10-11-2021 | Vrouw | 48
Reumatoïde artritis
Ik gebruik sinds mei 2021 MTX. Heb een stootkuur prednison erbij gehad van 4 maanden. Het spuiten in de buik vind ik geen probleem. Ik ben erachter gekomen dat ik heel langzaam moet spuiten, anders staat de plek in brand en wordt ik erg misselijk. Helaas ben ik door het gebruiken van deze medicijnen ruim 10 kg aangekomen en ik ben erg moe altijd. Ben nu met een voedingsdes[lees meer...]kundige bezig om te kijken wat we hiermee kunnen. Tip van haar: geen zuivelproducten gebruiken 2 uur voor het spuiten en 1 uur na het spuiten. Minimaal 10 glazen water/thee per dag drinken.

Leflunomide

12-09-2021 | Vrouw | 70
Reumatoïde artritis
ik gebruik het nu 5 dagen ..maar wat een ellende. zo gammel ik probeer door te zetten in de hoop dat het vlug aan slaat...maar soms lijkt het of ik dan zieker wordt

Naproxen

21-08-2021 | Vrouw | 55
naproxen

Kenacort-A

21-08-2021 | Vrouw | 55
triamcinolonacetonide
Reumatoïde artritis
Ik krijg 1x in de 3 maanden een injectie van 80mg in bil of bovenbeen. Binnen een paar dagen vrijwel geen pijn meer, veel meer energie

Orencia

05-08-2021 | Vrouw | 55
abatacept
Reumatoïde artritis
Sinds 2 jaar gebruik ik het 1x per week voor Reumatoïde Arthritis. Eerder 5 jaar Enbrel gebruikt maar vanwege verminderde werking overgestapt op Orencia. Ben wel een keer vanwege een infectie gestopt en na ongeveer een maand had ik aanzienlijk meer pijn. Dus het werkt naar mijn gevoel wel erg goed.

Leflunomide

12-07-2021 | Man | 73

05-07-2021 | Vrouw | 60
Reumatoïde artritis
Mijnervaring was dat iallws als verwarrend vond en dacht doodziek te Ijn voor ik her doorhad dat het wel eens aan dw planquw kon liggen

19-06-2021 | Man | 56
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden over de effectiviteit van dit medicijn icm met 2,5 mg prednison per dag Na acute ondraaglijke pijn bleek ik acute reuma te hebben. Eerst 50 mg prednison per dag en bleek niet effectief. Daarna icm MT tabletten sloeg t wel aan en nu pijnvrij. Na een halfjaar over gegaan op injectie voor op advies ivm kans op maagproblemen van tabletten. Ben wel totaal gestop[lees meer...]t met alcohol omdat dit geen goede combi is. Kortom ik ben zeer tevreden maar gebruik t ook pas 2 jaar.

Humira

12-06-2021 | Man | 57
adalimumab
Reumatoïde artritis
Na MTX met vervelende bijwerkingen en weinig effect mocht ik overgaan op Humira. Vanaf week 1 als minder gewrichtspijnen en daarna geen pijn meer gehad. Ook niet bij retorische handelingen. Mijn dosering is 40 mg per 2 weken.

Enbrel

24-05-2021 | Vrouw | 56
etanercept
Reumatoïde artritis
Ik gebruik dit middel vrij lang ,ik was 34 jaar toen ik reumaroideartrites ik ben nu 56. kreeg. na een jaren de vraag of ik Benepalie wilde proberen om dat het goedkoper is , ik wilde dit proberen maar na de zevende week kreeg ik epilepsie met toeters en bellen naar het ziekenhuis . Na nog eens 6 weken weer een epileptische aanval en weer op naar het ziekenhuis Mi[lees meer...]jn reumatoloog zei dat het het zelfde is als Enbrel , maar ik heb wel gevraagd of ik Enbrel terug kon krijgen , dit was oke , nu weer enkele jaren verder en geen last meer gehad van epilepsie dus waar heeft het dan aan gelegen ., In mijn ogen aan de Benepalie Verder gaat het goed nu ik weer Enbrel gebruik .

Meloxicam

20-05-2021 | Vrouw | 54
meloxicam
Reumatoïde artritis
Ik neem het product nu 2 maanden, pijnvrij zo goed als..maar help krijg pijn in leverstreek. Nochtans neem ik geen alcohol in, eet ik fruit en groenten..nee voor mij niet dit product; Heb vroeger nooit last gehad van lever.

Kineret

16-05-2021 | Vrouw | 70
anakinra
Reumatoïde artritis
Heb 30 jaar pijn gehad in mijn gewrichten. Laatste jaar met koorts tot 42 graden, pijn op de borst met pericarditis en vier keer ziekenhuis opname. Sinds twee jaar geen pijn. Er ging een wereld voor me open.

Metoject

09-05-2021 | Vrouw | 63
Reumatoïde artritis
AR en PALINGDROOM reuma veel baat bij deze injecties in samenwerking met orencia spuiten

09-05-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
veel bijwerkingen als je pech hebt zoals ik, ik hoop dat u meer geluk hebt met dit medicijn . na gebruik van 2 jaar hartritme stoornis en constant hoofdpijn ,blaasproblemen en onrust en oogproblemen, ,na overleg van mijn reumatoloog direct gestopt met dit medicijn, alleen gebruik van mtx dat ook hoofdpijn geeft gaat redelijk

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2766)
Depressie (2215)
Angst & paniekstoornis (2208)
Hoge bloeddruk (1578)
Blaasontsteking (1165)