Methotrexaat

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor reumatoïde artritis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: reumatoïde artritis

17-03-2024 | Vrouw | 84

Duizeligheid

Vreselijk veel bijwerkingn..alle die staan vermeld..de ellend begint 4 dagen na injectie Geen sociaal leven meer..echt heel ziek ervan

09-03-2024 | Vrouw | 69
Reumatoïde artritis

rugspierpijn vermoeidheid koorts duizeligheid wazig in het hoofd

Sinds 2002 RA vastgesteld. Ruim 15 jaar metharexaat geslikt. Werking werd minder en was de dag na inname misselijk. Nu Leflunomide. Zit nog in de eerste week maar heb veel bijwerkingen. Kijk het nog een week aan. Blijft dit dan overleg reumatoloog

05-03-2024 | Man | 73

zwakte in onderbenen

Enbrell is een goed middel wat aardig helpt tegen mijn RA. Gebruik ook al 2 jaar ander middel Spuit Repahta tegen Cholesterol, de prik heb ik nog nooit gevoeld in tegenstelling tot Enbrell. De spuitnaalden zijn waardeloos elke spuit die ik injecteer voel je behoorlijk. uiteraard liever wekelijks deze pijnprik als pijn door mijn reuma. Echter men zou eens een voorbeeld [lees meer...]kunnen nemen dat er ook goede spuitnaalden (Repatha) voorhanden zijn, MAAR NIET DIE VAN ENBRELL.

19-02-2024 | Man | 61

oorsuizen

Amitriptyline

19-01-2024 | Man | 77
amitriptyline
Reumatoïde artritis
Ik heb gordelroos in mijn gezicht enop mijn hoofd. Dit heb ik sinds November 2021 . De zenuwpijnen zijn met pregabaline en 10 mg. Amitriptyline redelijk onder controle te houden.Ik neem deze 10 mg. In een uur voordat ik naar bed ga en slaap dan de hele nacht door.Ook overdag heb ik vaak slaap en kan daardoor geen auto meer rijden. Verder heb ik geen last van bijwerking.

Ledertrexate

10-12-2023 | Man | 73
Reumatoïde artritis
Reumatische artritis.. Na 20 maanden nog last van chronische pijnen en ochtend stijfheid .

Etoricoxib

12-10-2023 | Vrouw | 72
etoricoxib
Reumatoïde artritis
Ik heb SLE en heb regelmatig last van mijn spieren en gewrichten. Sinds 2 jaar versleten heupen. Als je dit middel alleen inneemt als het nodig is, went je lichaam er niet zo snel aan en helpt het als je het wél inneemt. Ik heb al jaren baat bij het innemen ervan. Ik had eerst ibuprofen maar kreeg daar maagklachten van, dus heeft mijn reumatoloog dit middel voorgeschreven.

Arcoxia

09-09-2023 | Vrouw | 39
etoricoxib
Reumatoïde artritis
Ik gebruik dit medicijn niet meer, heb het tijdens een opvlamming gebruikt, maar dat is al lang geleden.

24-08-2023 | Vrouw | 19

14-08-2023 | Man | 50
Reumatoïde artritis
Het injecteren is niet moeilijk. Na injecteren voel ik me misselijk, maar kan wel gewoon eten. Daarnaast wordt ik in de loop van de dag suffig, halverwege de middag moet ik plat en slapen. De sufheid duurt meestal 1 dag. Al met al ben ik 1,5 dag niet 'lekker' van dit medicijn. Eerder slikte ik pillen methotrexaat, maar de bijwerkingen daarvan waren heftiger.

Taltz

09-08-2023 | Vrouw | 58
ixekizumab
Reumatoïde artritis
De injecties werken goed. Minder psoriasis en matige tot geen gewrichtsklachten. Veel last van bijwerkingen, verkoudheden, luchtweginfecties en aften in keel en mond. Deze gaan nauwelijks weg. Voor het gebruik van Taltz nog nooit aften gehad.

Sulfasalazine

06-08-2023 | Vrouw | 83
Reumatoïde artritis
Mijn mening met al die reuma medicatie:bijwerkingen erger dan de kwaal

Oxycodon

23-07-2023 | Man | 55
oxycodon
Reumatoïde artritis
Door spier en gewrichts reuma en jaren lang pijn slik ik normaal tramadol en af en toe een diazepam. ,20 jaar al. Dit werkt nog steeds een beetje. Ps. ( Vroeger nam ik ook Ibuprofen maar dat deed niks. ) Ook butrans pleister doet niks. Sinds een paar maanden krijg ik oxycodon . Bij de eerste 2 keer werkte het goed en kreeg ook een blij gevoel. Nu werkt oxycodon maar een[lees meer...] heel klein beetje ,had er veel meer van verwacht. De bijwerkingen die ik ervaar zijn ,soms lastige stoelgang Dat was het. Ik neem het als mijn pijn op een 10 zit het zakt dan naar een 7 terwijl bij een tramadol zit ik op een 8. Als mijn pijn level een 7 of lager is neem ik niks. Dus geen last van afkickverschijnselen. Probeer geregeld een week of langer helemaal niks te nemen. Dat kost veel moeite kwa pijn, maar ja met pijnstillers heb ik ook nog steeds veel pijn ! Stoppen met pijnstillers zou afkickverschijnselen hebben. Maar die ervaar ik niet zo omdat de pijn die ik heb hetzelfde is als afkickverschijnselen ,zoals spierkrampen enzo. Vind het jammer dat er eigenlijk geen goede pijnstillers bestaan, met uitzondering van 1 de injectie die je bij een tandarts krijgt, dat zou in pil vorm moeten bestaan. Veel succes aan iedereen met pijn .👍

12-07-2023 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Alle medicijnen gaven bijwerkingen, MTX, Plaquenil, Coxibs, enz, Enbrel werkt tamelijk goed. Pijn is voor 95% verdwenen de stijfheid blijft. Wat tegenvalt is de Jeuk en de tintelende onderbenen. Heb voor 1 jaar 1x wekelijks Enbrel 50mg voorgeschreven gekregen dit lijkt mij wat veel van het goede, ga bij eerstvolgende controle vragen voor minder.

10-07-2023 | Vrouw | 83
Reumatoïde artritis
Niet te doen wat bijwerkingen betreft..geen qwaliteit v leven

Plaquenil

12-06-2023 | Vrouw | 57
hydroxychloroquine
Reumatoïde artritis
Na 5 jaar op en af, zwelling en pijnlijke voeten links en/of rechts, diagnose reumatoïde artritis. Moest starten met Hydroxychloroquine 2 x daags. Eerste week alleen wat hoofdpijn (wat ik normaal nooit heb) 2e week begon ik mij emotioneel onstabieler te voelen. Ik ben altijd een positieve persoon maar dacht dat de diagnose mij uit evenwicht bracht. Begon negatief te denke[lees meer...]n en emotioneel labiel te reageren op kleine dingetjes. Ik was mezelf niet. Ondertussen werd ik met de dag zieker, ik kreeg diarree en heftige buikkrampen. Zo erg dat ik alleen maar kon liggen. Dit kon geen gewone bijwerking zijn waar ik even doorheen moest, dus gebeld net de reumatoloog en direct gestopt met het medicijn. Na 3 dagen was ik weer mezelf. Beter zo met een zere voet dat zo ziek met een zere voet. Deze week kijken naar alternatieven.

Hydroxychloroquine

12-06-2023 | Vrouw | 57
Hydroxychloroquine

Humira

12-06-2023 | Vrouw | 65
adalimumab
Reumatoïde artritis
Ziek gevoel, misselijk , grote vermoeidheid, kan bijna niks meer,spierpijnen.

30-05-2023 | Man | 54
Reumatoïde artritis
Hallo, ik had dezelfde klachten als u van de prednisolon. Ik ben begonnen met 30 mg per dag, en heb dit afgebouwd naar 10. Met een hogere dosis prednisolon had ik minder reuma-klachten maar meer bijwerkingen (duizeligheid, oorsuizen etc). Ik slik vanaf eind januari mtx, dit is sinds 3 weken verhoogd van 15 naar 20 mg per week. Reuma klachten zijn nog niet afgenomen, maar[lees meer...] ik heb geen bijwerkingen van de mtx.

Tramadol

28-05-2023 | Vrouw | 52
tramadol
Reumatoïde artritis
Sinds 6 jaar 2016 gebruik ik tramadol tegen de pijn. Iets anders verdroeg ik niet. Iets anders is er niet zegt huisarts. Dosering is extreem hoog volgens specialisten maar ik kan er goed mee functioneren. Zeer goed verdelen 6 stuks per 24 uur. Nooit veranderen. Nadeel honger dus gewichtstoename. Dorst. Afhankelijkheid . Mag niet gecombineerd worden met vele andere midde[lees meer...]len. Innemen na maagbeschermers. Beetje suf slaperig vergeetachtig etc. Helpt tegen reuma pijn wel aanrader.

27-05-2023 | Man | 63
Reumatoïde artritis
Ik ben 09-03-2023 begonnen met dit middel omdat methotrexaat onvoldoende werkt. In de afgelopen 2 weken heb ik Fentanyl pleisters geplakt omdat de pijn in mijn handen( gewrichten) niet meer dragelijk was. Nu is het 28 mei en ik heb het idee dat de sulfasalazine begint te werken, ik heb vrijwel geen bijwerkingen gehad van het middel. Word vervolgd.....

24-04-2023 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Ik heb sinds 2020 Arteriitis Temporalis, slik sindsdien Prednisolon nu 10 mg, wordt de laatste tijd vaak verhoogd, waardoor ik ernstige bijwerkingen kreeg ,Hoofdpijn,Duizelig, Wazig zien, Oorsuizen. Door de verhoging van de Prednisonol heel slecht zien,ik heb maar een goed oog. Nu moet ik Methotrexaat erbij gaan gebruiken,ik was vandaag bij de Reumaconsulente en heb nee [lees meer...]gezegt omdat ik bang ben voor dezelfde bijwerkingen. Wie heeft er ook ervaring met deze bijwerkingen?

Ledertrexate

16-04-2023 | Vrouw | 79
Reumatoïde artritis
Mijn moeder is vrijdag opgenomen met ernstige luchtwegen infectie. Na de inname woensdag van de methotrexaat werd ze steeds benauwder. Kuur voor geschreven, maar hielp niet. Vrijdag moest ze opgenomen worden omdat haar zuurstof gehalte .

Plaquenil

02-04-2023 | Vrouw | 41
hydroxychloroquine
Reumatoïde artritis
RA sinds juni 2022. Handen, voeten, soms polsen en schouders.Na heftige bijwerkingen van alles tot nu toe over op plaquenil. Gewoon de originele, wel zelf betalen, maar de kosten vallen reuze mee. Kan over de effectiviteit nog niet zo veel zeggen, omdat ik het pas gebruik. Totaal geen bijwerkingen. Kanttekening: je kan er toxische macula van krijgen, deze is onomkeerbaar. [lees meer...]Reumatoloog gemaild hoe dat zit, want mijn schoonmoeder heeft macula en is in een paar jaar bijna blind nu. Waarschijnlijk ga ik over op een ander medicijn.

Orencia

31-03-2023 | Vrouw | 51
abatacept
Reumatoïde artritis
Ik ben dit medicijn gaan gebruiken om mijn immuunsysteem te onderdrukken omdat ik CTLa4 heb. Bij elke injectie kreeg ik pijn op de borst en pijn tussen mijn schouderbladen en het leek of mijn keel een beetje dichtgeknepen werd. Na 4 weken kreeg ik ook last van duizeligheid, misselijkheid en zwakte. Na 6 weken moest ik accuut stoppen omdat ik allergisch reageer op abatace[lees meer...]pt. Minder dan 0,5% van de gevallen krijgt dit. In deze 6 weken is de allergische reactie steeds erger geworden. Nu al 3 maanden bezig om de abatacept uit mijn lichaam te krijgen, ik ben er nog steeds ziek van en merk kleine stapjes verbetering.

Orencia

23-03-2023 | Man | 73
abatacept
Reumatoïde artritis
Heeft mijn leven bijna gekost,alle bijwerkingen die dit middel aangeeft heb ik gehad, moest verboden worden

15-03-2023 | Vrouw | 71
Reumatoïde artritis
Mijn ervaring ik gebruik 8 pillen per week iedere zaterdag 20 mg Mijn haar wordt heel dun .mijn huid word zeer dun en schilverig ,en zeer snel blauwe plekken ik ben 71 jaar.

03-02-2023 | Vrouw | 49
Reumatoïde artritis
Eerste keer gebruik moeten stoppen, keelpijn, grieperig, depressieve gevoelens. Daarna opnieuw gestart op advies. Buikklachten, Voelde me onrustig. Kon moeilijk ontspannen. Werd steeds erger. Depressieve gevoelens. Stemmingswisselingen. Gestopt. Vraag mij af hoe lang het duurt voordat dit weer normaal wordt en deze klachten verdwijnen na het stoppen.

Humira

22-01-2023 | Man | 60
adalimumab
Reumatoïde artritis
Heb dit medicijn +/- 8 jaar gebruikt. In het begin om de 2weken ,maar dit werkte zo goed dat ik het uiteindelijk om de 6 weken 1 injectie toediende. Totaal geen merkbare bijwerkingen gehad. Ik kon nog alles wat ik voorheen ook deed, zoals motorcross. Maar let op! Als je de cyclus van injectie toedienen onderbreekt, kan het zijn dat dit middel hierna moeilijk of helemaal[lees meer...] niet mee werkt, zoals bij mij is gebeurd door een reumatoloog die niet luisterde wat ik te vertellen had!

22-01-2023 | Man | 62
Reumatoïde artritis
Jarenlang Methotrexaat gebruikt , maar door bijwerkingen en te lage dosering Leflumomide gekregen. Al snel werd mijn bloeddruk hoger dan normaal en kreeg ik soms last van druk op mijn borst. Als ik even gebukt zat en weer opstond leek het of ik van m’n stokje afviel. Ben meteen gestopt met dit medicijn, waarna de klachten weer snel verdwenen.