Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

03-01-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik ben heel tevreden! Al meer dan 10 jaar last van acne, vooral op mijn rug. Mijn gezicht was binnen 2 maanden gaaf. Bij mijn rug duurde het iets langer, na ongeveer 8 maanden kreeg ik geen nieuwe ontstekingen meer. Ik lees weinig ervaringen over acne op de rug, maar hier helpt het dus ook voor! Ik heb het in totaal 10 maanden geslikt. Gestart met 20 mg en op de helft naar[lees meer...] 30 mg gegaan, omdat mijn rug niet snel genoeg ging voor mijn gevoel. Gek genoeg voelde ik mij met 30 mg beter dan met 20 mg. Bijwerkingen waren minimaal. Ik heb wel 10 maanden lang last gehad van spierpijn in mijn heupen en achillespezen, vooral in de avond. Maar dit was prima te doen! In de zomer iets meer last van droge huid en lippen. In de herfst last van een droge neus aan de binnenkant. Goed smeren dus! Producten die bij mij goed hielpen: levertraanzalf (Jecovitol) voor de lippen, Cicaplast handcrème van La Roche Posay, Effaclar H crème en gezichtreiniger van La Roche Posay. Op de helft ben ik weer geswitcht naar de gezichtsverzorging die ik voor de medicatie gebruikte (Jetske Ultee) om mijn huid alvast te laten wennen aan die producten. Ik kan dit medicijn iedereen aanraden die klaar is met acne. Vooral als het je dagelijks leven beïnvloedt! Ik had achteraf psychisch meer last van mijn acne dan ik dacht.

31-08-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Jarenlang last van acné gehad, veel dingen al bij de huisarts geprobeerd. Nooit echt (langdurig) succes. Op mijn 24e roaccutane voorgeschreven gekregen, had ik dat maar eerder gehad! Het resultaat mag er wezen!! Voorheen had ik altijd wel actieve puistjes maar vooral ook heel veel restanten van oude puisten, heel veel rode (aanwezige) plekken op mijn wangen. Ik durfde niet[lees meer...] zonder make-up de deur uit, maar je zag het er toch wel doorheen. Daardoor voelde ik mij erg lelijk. Nu is mijn gezicht praktisch egaal! In de eerste weken nam het wellicht wat toe, maar daarna geen puistje meer gehad. De oude plekken zijn langzaamaan weggetrokken, en nog maar heel licht zichtbaar. Ik kan nu gewoon de deur uit zonder make-up en zonder dat het men opvalt dat ik acné hebt gehad. Je moet elke maand bloedprikken, en ik had dan de ene maand live, en de andere maand telefonisch consult met de dermatoloog verpleegkundige. Laat je zeker niet tegenhouden door de bijwerkingen waar je op internet over leest, dit viel echt reuze mee. Ja, je droogt helemaal uit... je lippen, je ogen, je neus. Eindeloos smeren met vasaline en goede handcrèmes. Ik had om de maand oid wat uitslag en jeuk op mijn handen, maar dit trok dan ook weer weg na een week. Wel goed insmeren voor de zon! Allemaal wat ongemakkelijk, maar niks dat mijn leven beperkte, en die mooie huid en het bijhorende zelfvertrouwen wat ik daarbij heb gekregen is het echt wel meer dan waard ;). Ik heb in totaal 9 maanden 30mg per dag geslikt (v/1.80m/73kg). Ik ben nu net pas gestopt dus ik kan nog niks zeggen over ervaringen na de kuur.

30-08-2021 | Vrouw | 33
Folliculitis
Ik had al jaren last van folliculitis en heb alle medicijnen en zalven gehad wat wordt voorgeschreven voor folliculitis. Ik heb ook alternatieve geneeskunde geprobeerd.Niets werkte. Ik wilde niet roaccutane proberen omdat je er zoveel slechte ervaringen over hoort. Toen heb ik uiteindelijk besloten het toch te proberen. En met resultaat na 7 jaar ben ik eindelijk verlost v[lees meer...]an folliculitis! De enigste bijwerkingen wat ik had was droge lippen. Ik had ook altijd last van vet haar en dat heb ik nu ook niet meer.

30-06-2021 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
3 keer een kuur gehad van een aantal maanden, in de sterkste dosis 1 tablet van 10 en 1 van 20 mg in moeten nemen. Dus 30 mg in totaal. Het werkt geweldig! Het enige waar ik even doorheen moest was de verschrikkelijk droge en schilferige huid en lippen! Flink smeren met vaseline op de lippen want anders barsten ze al met praten. Verder zeer effectief!

17-06-2021 | Man | 31
Acne/puistjes
Ik ben iemand die nooit reviews schrijft maar voor dit product wou ik toch even de tijd nemen om te laten weten wat het met mij doet! Korte schets, een jaar geleden ben ik gestopt met de pil om mijn lichaam even tot rust te laten komen na 15 jaar de pil te slikken. 6 maand is dit goed gegaan maar dan brak de hel los (niet alleen op mijn gezicht, maar ook mentaal). Mijn emo[lees meer...]ties waren all over the place, mijn gezicht werd met de dag erger en ik begon echt heel depressief te worden. Ik heb altijd al last gehad van puistjes (pubertijd, en zit ook in de familie) maar de acne die ik nu had was echt duizend maal erger. Heel veel cysten die enorme hyperpigmentatie achterlieten waardoor mijn gezicht er echt niet meer uit zag... Bij mij zat het vooral op mijn wangen, kaaklijn, nek en af en toe eens op mijn voorhoofd. Alles heb ik werkelijk in 6 maand tijd geprobeerd om het te doen beteren... Ik doe aan krachttraining (al vijf jaar) en eet dus echt héél gezond qua groenten en water drinken, heb alle lactose geschrapt, ben naar de huidtherapeut geweest, heb de duurste producten gekocht, kussenslopen elke dag veranderd, antibiotica genomen ... maar niets hielp... Ik kan je zeggen, ik ben nog nooit zo ongelukkig met mezelf geweest in mijn leven. Dan de stap gezet om naar de dermatoloog te gaan (stond al 6 maand op de wachtlijst) en ergens wist ik al dat ze mij Roaccutane gingen voorschrijven waar ik toch wel wat schrik voor had gezien alle horrorverhalen. Na haar advies er toch mee gestart (want is puur hormonaal bij mij + ik heb PCOS) en met een bang hartje ben ik met 20 mg per dag begonnen en dit was de BESTE BESLISSING VAN MIJN LEVEN! Ik neem het nu 3 weken en mijn gezicht is al helemaal opgeklaard! Ik had vernomen dat het altijd even kan duren voordat het medicijn begint te werken maar na 1 week en (en een kleine purge) begon ik al lichtjes verschil te zien, en nu na drie weken is er geen enkele cyst meer te bespeuren! Was ik hier maar vroeger mee begonnen... Van bijwerkingen heb ik enkel af en toe lichte rugpijn, maar ik train ook héél hard en het kan best daar ook aan liggen (of de combinatie), maar voor de rest verloopt alles prima bij mij. Droge huid heb ik niet, enkel mijn lippen soms maar ik heb een héél goede zelfgemaakte balsem gekregen voor 's nachts en die helpt echt super! Ook was ik wat bang voor de zon (ik bruin héél snel en heb een bruin velletje) maar met factor 50 merk ik er niets van. Wel draag ik steeds een hoedje als ik buiten kom. Ongelofelijk welk verschil er al is in 3 weken, dit had ik zelf nooit durven dromen. Voor mensen waarvan hun gezicht toch droog is kan ik keracnyl repair aanraden (+ de lipbalsem hiervan). Heb wel nog een lang eind te gaan voor de littekens en rode plekken maar ik vermoed wel dat ik voldoende heb met 20 mg voor de komende 6 maand. Ik kan het dus alleen maar aanraden!

27-04-2021 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Hoi iedereen, Ik heb dit middel nu 2,5 jaar geleden gebruikt voor 7 maanden. Ik had 10 jaar lang met ernstige acne en ALLES geprobeerd. Ik was doodsbang voor dit middel. Mede doordat ik al last had van depressie/angst en bang was dat dit zou verergeren. Maar ik wou niet meer verder met acne. Ik ging niet meer naar buiten, zag mijn vrienden niet meer, etc. Acne is ondersch[lees meer...]at en kan je zelfvertrouwen zo verschrikkelijk aantasten. Ik besloot de poging the wagen. De bijwerkingen waren zoals verwacht: veel uitdroging. Ik merkte na 4 weken al een groot verschil. (Let wel: ik had geen cyst acne maar echt oppervlakkig, het zal daarom denk ik sneller effect hebben gehad). Daarnaast had ik ook de 'mayor breakout' die je kan hebben in week 3. Dit was te verwachten. Je huid gooit even alle opbouw van viezigheid eruit. Hierna werd het allemaal prachtig. De eerste paar maanden voelde ik me geweldig en mooi. Maar na een paar maanden werd ik somberder en angstiger (ik was al angstig geweest voor dit middel dus ik gaf het niet gelijk de schuld). M'n huid was inmiddels als bijna 5 maanden egaal en stootte ermee. Nu 2 jaar later, ben ik nog angstig. Ik wijdt dit dus NIET aan dit middel. Maar echt aan andere omstandigheden. Het middel kan je gemoedstoestand beïnvloeden maar houdt het simpelweg in de gaten. Ik voelde me de eerste maanden FANTASTISCH. Daarna veranderde mijn leven ook weer dus de verandering in gemoedstoestand kan daar aan gelinkt zijn. Mijn huid is langzaam verandert naar een normale huid. Ik heb puistjes hier en daar, maar het is geen extreme acne. Ik hoopte de 'gelukkige' te zijn met een mooie huid voor altijd. Maar ik heb mijn kuur niet officieel afgemaakt dus ik neem het voor lief. Daarnaast is een normale huid echt helemaal oké. Als je enorm veel last hebt van acne en bang bent om het te proberen. Echt gewoon doen. Ik heb er nog altijd zoveel blijheid van. Het is geen snoepje, en de kuur is enorm zwaar fysiek maar het is een goede investering!

27-04-2021 | Man | 24
Acne/puistjes
Sinds ik 15 was had ik last van (lichte) acne. Dit is door de jaren heen (mede dankzij de hormonen) verergerd. Ik voelde mij steeds onzekerder en durfde bijvoorbeeld mensen niet lang in het gezicht aan te kijken en voelde mij niet lekker in mijn vel. Ik was gewoon bang dat mensen er wat over zouden zeggen/vinden. Nu weet ik dat dit helemaal niet het geval is maar doordat i[lees meer...]k zo'n slecht zelfbeeld over mijzelf had gecreëerd, was ik daar echt in gaan geloven. Door de jaren heen heb ik echt van alles geprobeerd. Benzoylperoxide , allerlei soorten (commerciële) crèmepjes, met een handdoek om je kussen slapen etc etc. Sommige dingen hielpen gedeeltelijk maar het ging nooit helemaal weg en het kwam altijd terug. Toen heb ik op een gegeven moment toch maar besloten om, na overleg met de huisarts, roaccutane te gaan gebruiken. Ik ben nu 24 jaar, maar dit is tot nu toe de beste keuze is mijn leven geweest. Ik begon in november 2018 met het slikken van dit medicijn. In eerste instantie gebeurde er helemaal niks, het werd niet perse erger maar het werd er zeker ook niet minder op. Dit duurde toch ongeveer half januari 2019. Toen begon het echt goed te gaan werken. Toen het april/mei werd begon mijn huid echt weer egaal te worden. Ik herkende mijn egale huid helemaal niet omdat ik jaren in de spiegel keek en wat anders zag. De bijwerkingen vielen bij mij ook reuze mee, het enige waar ik ''last'' van had dat waren de droge lippen en korstjes in de neus. Voor mij is het allemaal waard geweest. Ik zelf weet wat acne met je zelfvertrouwen kan doen en daarom vind ik het ook belangrijk om deze informatie te delen voor de mensen die nog twijfelen over het eventuele gebruik van dit medicijn . Ik zeg: absoluut doen! Wellicht duurt het bij jouw wat langer (of korter) voordat je resultaat gaat zien/ het resultaat behaald waarna je streeft, maar je zult achteraf echt blij zijn dat je het gedaan hebt. De reden dat ik nu pas mijn ervaring deel is omdat ik het simpelweg vergeten ben te delen maar weet dat het waardevol kan zijn aangezien ik ook jaren geleden eerst ervaringen opzocht van anderen voordat ik wat zelf ging uitproberen.

18-03-2021 | Man | 17
Acne/puistjes
Zelf ben ik een jonge van 17 op dit moment, kreeg denk ik op mijn 15 last van puistjes. Totdat het wel echt ernstig werd vooral veel op mijn kin. Ik werd hier erg onzeker over terwijl ik altijd best een zekere jonge was en sociaal ook echt wel 😝 ook al zeg ik het zelf. Toen ik echt enorme acne kreeg daalde mijn zelfverzekerdheid echt enorm. Ik durfde soms niet eens mensen[lees meer...] lang recht in de ogen te kijken. Ik ben op dat moment met allemaal zalfjes begonnen wat niet hielp en nog meer andere troep. Ik ben begonnen met 20mg en heb dit 8 maandjes geslikt. Ik merkte er niet hee veel van af en toe was ik een beetje moe als ik de avond ervoor had gedronken. En kreeg er enorm droge lippen van dus raad ik je aan om echt goeie lippenbalsem te kopen. Wat ik persoonlijk merkte aan dit medicijn is wel dat ik soms in een keer heel agressief kon worden terwijl ik dit eigelijk bijna nooit ben. Dit medicijn heeft wel echt wonderen gedaan bij mij. Maar het is wel echt een troep wat je in je lichaam stopt. Ik zou je dit medicijn aanraden als je echt met je puistjes zit en niet als je een paar puistjes hebt want dan is het het niet waard.

22-02-2021 | Man | 20
Acne/puistjes
In 1984 ruim drie maanden gebruikt vanwege ernstige acné na 7 maanden minocin te hebben gebruikt dat niets deed. Na een paar weken merkte ik al het effect en ging het langzaam aan beter. Ook na het stoppen van de kuur werkte het effect door en ben ik blijvend genezen. Een paardenmiddel dat echt werkt in tegenstelling tot alle andere middelen.

24-12-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Al sinds jongs af aan last gehad van hormonale puistjes, alles geprobeerd wat de huisarts me voorschreef en niks werkte. Uiteindelijk laatste stap aangevraagd en dat was een doorverwijzing naar de dermatoloog. Vanaf het begin (juni 2020) 20mg geslikt en na drie weken al volledig acne vrij. Soms voordat mijn menstruatie begint een klein puistje of een mee-eter die tevoorsch[lees meer...]ijn komt, maar daar valt mee te leven. De kuur duurt nog enkele maanden, maar het is het hoe dan ook waard. Heb nauwelijks last van bijwerkingen gehad; droge lippen af en toe en de eerste week wat vermoeid. Daarnaast wordt mijn haar niet meer vettig, wat eigenlijk heel erg chill is. Ik had hier jaren eerder mee moeten beginnen!

07-12-2020 | Man | 31
Acne/puistjes
Op mijn vijftiende/zestiende voor het eerst in aanmerking gekomen met Benzoylperoxide. Dit op eigen Initiatief, want ik wist toen nog niets van het medicijn Roaccutane af. Heb mij toen ingelezen op internet en ervaringen van andere gebruikers opgedaan. Bij de apotheek een tube opgehaald. Dit ongeveer 1 jr. gebruikt alvorens ik met Roaccutane ben begonnen. De Benzoylperoxid[lees meer...]e heeft in die tijd zijn werk gedaan, alleen mijn hele huid was rood, schraal en flink beschadigd. En flink beschadigd zacht uitgedrukt door de Benzoylperoxide. Het leek net een rood, uitgedroogd en kapot stuk leer. Door alle onzekerheden van dien in die tijd ben ik mij in gaan lezen en kwam ik op Roaccutane uit. Mijn ouders hebben mij gestimuleerd om naar de huisarts te gaan en Roaccutane voorgelegd. De erst van zaken zag hij ook in en een doorverwijzing gekregen naar de Dermatoloog. De beste man heeft mij toen 40 m.g. per dag voorgeschreven. Na 4 maanden was ik compleet verlost van alle ergernis wat mijn leven teisterde. Ik heb toen de cumulatieve dosis afgemaakt en de medicatie +- 9 maanden gebruikt op basis van 2 x 20 m.g. per dag. De medicatie heeft mijn leven drastisch veranderd in positieve zin van het woord. Ik kon mezelf weer vrij bewegen en onder de mensen zijn. Ik ben mezelf en mijn ouders heel dankbaar geweest dat ik die kuur heb afgemaakt en nog steeds 15 jaar later denk ik er met goede ervaring aan terug. In tussentijd wel eens wat lichte acné gehad, maar dat mocht geen naam hebben. Dat was goed onder controle te houden. Echter heb ik wel fikse littekens overgehouden, die zelfs na 15 jaar nog niet zijn vervaagd. Echter begin dit jaar begon mijn acné weer op te spelen. Dit te wijten aan een hormonale schommeling en dit was ook niet onder controle te houden d.m.v. gezonde voeding of supplement gebruik. Dus hetzelfde verhaal. Huisarts, dermatoloog en verwijzing voor een tweede kuur. Begonnen met 2 x 20 m.g. per dag. Ik ben bijna klaar met de cumulatieve dosis als ik deze voortzet op 2 x 20 m.g. per dag, maar ben ik nu aan het afbouwen met 1 x 20 m.g. per dag. De kuur duurt zodoende wel langer, maar als ik luister naar mijn lichaam, vindt hij dit voor nu een stuk prettiger. Ik heb het verdeeld het eerste half jaar 2x 20 m.g. per dag en het laatste half jaar 1 x 20 m.g. per dag om de volledige dosis te behalen per lichaams kilogewicht. Zodoende smeer ik deze kuur uit. Op naar de volgende 15 jaar acné vrij :-) Voor de rest weinig bijwerkingen, afgezien van de droge lippen, sporadische bloedneuzen en droogte eczeem op handen en armen. Mijn tip: neem een goede ondersteuning voor de lever en botten. Roaccutane kan zo z'n effect(en) hebben namelijk. Mariadistel voor de lever en een hoge concentratie Vit D. voor de botten. Tevens kan een B-Complex ook geen kwaad tijdens deze kuur.

09-11-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Al heel mijn leven worstel ik met een slechte huid. Ik heb alles geprobeerd. Van zalfjes tot schoonheidsbehandelingen tot de duurste producten, maar niks leep te helpen. Ik was er zat van, omdat een onzuivere huid veel onzekerheid met zich meebrengt. Zodra ik 's ochtends opstond was het eerste wat ik deed in de spiegel kijken of mijn huid niet verergerd was. Dit moest stop[lees meer...]pen, dus ik besloot voor de zoveelste keer aan de bel te trekken bij de dokter. Zij gaf mij een doorverwijzing naar de dermatoloog. De dermatoloog schreef mij roaccutane voor. Natuurlijk had ik al wel eens van dit middel gehoord, dus ik schrok hier van. Er op vertrouwende dat het effect zou hebben heb ik besloten de kuur te starten. Dit was in januari 2020. Het is inmiddels november 2020 en ik ben in de afbouwende fase van mijn kuur (sinds een maand 10mg, voorheen 20mg). Ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze om met roaccutane te starten. Ik wil dat hier delen, omdat ik zelf ook veel aan de ervaringen van anderen met betrekking tot het middel heb gehad. Voor mij zijn de periodes van droge lippen/droge ogen/spierpijn het meer dan waard. Als ik het allemaal in perspectief plaats heb ik niet mega veel last gehad van de bijwerkingen (lengte: 168, gewicht: 60kg). Ik heb vooral last gehad van droge lippen, maar hier valt tegen te smeren. Daarnaast heb ik de productenlijn van la roche posay gebruikt. Zij hebben een lijn die zich richt op de huid die onder behandeling van uitdrogende medicijnen is. Ik heb daardoor ook nooit last gehad van een schilferende huid. Achteraf gezien had ik gewild dat ik er veel eerder mee was gestart, want mijn huid is nog nooit zo mooi geweest. Ik hoop dat anderen gemotiveerd raken door mijn ervaring, want uiteindelijk voelt iedereen zich beter met een mooie huid. Succes met jouw kuur!

16-09-2020 | Man | 17
Acne/puistjes
Ik zelf heb pas op mijn 35e dit middel gekregen destijds de 20 microgram voor een periode van 6 maanden. Inderdaad waardeloos dat men mensen nog steeds laat lopen met zulke huidonstekingen. Onze zoon heeft het in de pubertijd gehad, sportte veel en had bij 20 microgram iets te veel bijwerkingen. Dus overgestapt op 10 microgram, hetzelfde effect in een iets langere tijd en [lees meer...]eigenlijk op droge lippen na geen bijwerkingen. Men was daar in het ziekenhuis ook aan het experimenteren met een zo laag mogelijke dosering. Dus ik zou adviseren om altijd te overleggen om met 10 microgram te beginnen en eerst eens een paar maanden te kijken wat het doet.

21-08-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Hii! Normaal schrijf ik nooit reviews, maar ik baseer toch wel vaak mijn mening op reviews, dus vandaar dat ik er nu toch één schrijf, want dit is een top product! Vanaf mijn 13/14e kreeg ik last van puistjes/bubbeltjes/acne op mijn kin en voorhoofd (hormonaaaaal). Tijdens de puberteit is dit natuurlijk te verwachten, maar het hield maar aan. Ik heb, net als velen, van all[lees meer...]es geprobeerd: benzoyl, duac, huidtherapeuten, andere anti-conceptiepillen en nog duizend andere zalfjes/antibiotica die zouden moet helpen. Maar helaas, niets hielp en mijn gemoedstoestand werd er niet beter op. Totdat ik 22 was en zelf het heft in handen nam, en bij mijn huisarts voorstelde om aan de roaccutane te gaan. Dat leek ze wel een goed idee (hadden ze dat niet veel eerder kunnen zeggen?). Eenmaal begonnen, merkte ik na een paar weken al verschil! Mijn huid werd rustiger en na 3 maanden had ik geen enkel (!) puistje meer. Ik kan me haast niet meer voorstellen hoe dat voelt. Ik kreeg in het begin wel last van droge lippen/mondhoeken, maar dit is prima te doen als je gewoon altijd Purol bij je hebt ;). Ik wou dat ik veel eerder aan deze kuur was begonnen, want dat zou een hoop tranen en Euro's hebben bespaard. Ik gun iedereen die ook maar een beetje last heeft van acne deze kuur, want my god wat een wonder product! Dat bloedprikken went wel, en het is eigenlijk best handig om elke maand een zwangerschapstest te moeten doen. Oh ja for the record: ik ben begonnen met 10mg omdat ik veel sportte, en ging in de 2 maand over op 20mg en ik zit nu op 30mg, waar ik de resterende maanden op blijf (in totaal waarschijnlijk 9 maanden). Ik zou zeker rustig aan beginnen, want het kan natuurlijk wel een negatief effect hebben op je humeur als je meteen met 40/50 mg begint! Laatste ding: GEDULD, verwacht niet meteen de eerste week resultaat, maar als je eenmaal resultaat ziet, is het het dubbel en dwars waard. Succes!

13-08-2020 | Man | 20
Acne/puistjes
Sinds mijn 16de kreeg ik last van puistjes. Vooral op m'n rug/ schouderbladen en een klein beetje op m'n borst. Ik begon met benzoylperoxide, maar dat bleek niet erg effectief. Vervolgens ben ik naar de huisarts gegaan en die schreef een licht medicijn voor. Deze moest ik 6 weken nemen en de eerste keer verdween het zo goed als. 6 maanden hierna kwam het terug en steeds in[lees meer...] iets ergere mate. De routine van huisarts en kuur had ik zo'n 3 keer gedaan. Na de derde keer deze lichte kuur was ik er klaar mee en had op internet gevonden dat Roaccutane erg effectief werkt. Hoewel er wel bijwerkingen zouden kunnen optreden. Eigenlijk was ik op dat moment alleen maar bezig om ervoor te zorgen dat de acne weg ging. Want na 3 jaar waren het abcessen geworden onder mijn huid. Dit ging niet open en deed verschrikkelijk veel pijn. Omdat het op mijn rug het ergst was moest ik 12 maanden(Ja je hoort het goed). Deze kuur volgen. En ook niet 1 pil per dag van 20mg, maar 3 per dag van 20mg. Ik heb dus een jaar lang aan de 60mg per dag gezeten. En hoewel je gauw denkt dat dat teveel is ben ik onwijs blij dat ik deze keuze toch gemaakt heb om aan de antibiotica te gaan. Ik snap dat het voor mensen grote stap is om zo lang pillen te nemen. Maar ik zou niet durven zeggen hoe mijn huid eraan toe geweest zou zijn. Ik ben nu 3 jaar verder ik heb nergens last meer van ja heel af een toe een klein pukkeltje hier en daar, maar dat is menselijk. Maar de grote abcessen die onder m'n huid zaten zijn compleet verdwenen. En de littekens die er zaten zijn ook zo goed als herstelt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik Roaccutane genomen heb. Ps. Er was wel 1 klein nadeel aan het nemen van deze antibiotica. Al hoewel dat indirect door Roaccutane kwam. Ik had last van kalknagels op mijn tenen. Roaccutane werkt in op je lever en daarom moet je om de zoveel tijd je bloedwaardes laten controleren. Doordat ik dus die kalknagels had op mijn tenen begon ik het na 6 maanden te zien op m'n vingers. Het was niet op al m'n vingers maar ongeveer 6 vingernagels. Helaas zijn dit wel zaken die voor kunnen komen als je Roaccutane neemt.

03-08-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Op mijn 22 ste ging ik van “af en toe puistjes” in een keer naar echte acne. Toen heb ik inderm en benzoylperoxide gekregen. Dit hielp de eerste 1,5 jaar erg goed. Opeens werkte het niet meer en toen ben ik weer naar de dokter gestapt en kreeg allerlei andere zalfjes. Mijn huid bleef maar vet en glanzend met veel ontstekingen. Het zag er heel vurig/vettig uit altijd en moe[lees meer...]st altijd make up op doen zodat mensen het niet zagen. Ik vond het vreselijk die plamuurlaag elke dag weer. Toen tegen de dokter gezegd dat ik naar de dermatoloog wilde en gevraagd aan de dermatoloog of ik direct aan de roaccutane mocht. Dermatoloog ging akkoord. Na 4 maanden werd de acne echt minder dus ik moest eerst wel Doorzetten want ik dacht dat het niet werkte. Ik heb altijd 2 x 20 mg genomen want bij 60 mg werd ik raar moe in het Hoofd en bij 40 voelde ik me gewoon zoals mezelf. Nu na 8 maanden is mijn huid nog nooit zo mooi geweest! Ik hoef geen troep meer op mijn gezicht te smeren en gebruik alleen water. Geen crèmes etc want ik ben van mening dat de huid het best functioneert van zichzelf. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan en zou het iedereen aanbevelen! De bijwerkingen vallen 100% mee. Droge lippen maar is goed te doen met lippenbalsem. En een nadeel een huid die week voelt en snel wondjes krijgt als je krabt. Dus probeer dat niet te doen.