methylfenidaat

Methylfenidaat (354 meningen)
Amfexa (203 meningen)
Medikinet (128 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

09-01-2022 | Vrouw | 25
ADD
Slik al concerta sinds 2007. Dus toen was ik 10 jaar. Voor mij is het de oplossing. Ik wordt rustiger in m'n hoofd en kan mijn taken afronden. Als ik het niet neem ben ik heel vaag in m'n hoofd en kom ik tot niks. Ik ben wel pas 3 jaar op dezelfde dosering. Ik mag nu niet meer hoger ondanks dat ik gewend raak aan het medicijn. Dit vraagt dus meer van mijn eigen kunnen. Ik [lees meer...]ging 1x in de 1,5 jaar omhoog met de dosering omdat ik erg snel wen aan medicatie. Zit nu op 108 mg (1x daags 2x 54 mg). Mijn emoties zijn wel wat afgevlakt maar dit ervaar ik niet als een probleem. Ik heb bijna geen eetlust meer als de medicatie werkt. Hierdoor eet ik veel te weinig. Ik zou het veel mensen aanraden. Mits je er depressief van wordt.

02-12-2021 | Man | 46
methylfenidaat (27mg)
ADD
Methylfenidaat (verlengde afgifte) kreeg ik voorgeschreven ter onderdrukking van ADD symptomen. Hoewel de focus beter werd werd ik wel onrustig en zelfs een beetje angstig. Ook mijn hartslag ging flink omhoog. Hierna ben ik overgestapt op lisdexamfetaminedimelylaat 30 mg (Elvanse). Voor mij persoonlijk een wereld van vesrchil en een enorme verbetering.

08-09-2021 | Vrouw | 20
methylfenidaat (20mg)
ADD
Verschrikkelijk al die ADHD medicatie. Ik heb bijna alles gehad, en de volgende was erger dan de vorige. Ik slikte al ADHD medicatie vanaf mijn 8e jaar. Ik begon met Concerta, 2mg, 2 keer per dag... dat deed niet veel meer naar mate ik ouder werd, dus op mijn 10e met 2 keer 5mg begonnen. Ik werd er enorm stil van en enorm warrig. Het voelde alsof mijn hersenen geblokkeerd [lees meer...]waren. Simpele dingen begreep ik minder goed. Hierna nog veel meer mg geslikt en meerdere medicaties geprobeerd voor mijn ADD. Ik heb tot mijn 15e pillen geslikt. Mijn laatste was ADHD medicatie gemengd met anti-depressiva waarmee ik begon op mijn 14e. Ik werd mute, hartkloppingen, paranoia, i trilde enorm, ik sliep niet , voelde me depressief en ik was enorm in de war. Sinds mijn 16e gestopt, en ik voel me veel beter dan met alle zooi! Het is even een kwestie van leren omgaan met de zwakke punten, maar liever dat dan de hele dag niks kunnen doen....

22-03-2021 | Vrouw | 20
ADD
Ik ben echt radeloos, ben geen zeurderig mens en kan van alles hebben maar ik ben sinds kort overgestapt op 36 omdat 27 weinig werkte en ik voel me nu een verdoofd wrak. Ik zat net aan mijn huiswerk en ik kon maar niets begrijpen. Alsof ik een dode zombie was die iets probeerde te lezen maar het lukte niet. Ik gebruik het nu al bijna twee jaar en 1 ding waar ik wel om kan [lees meer...]janken: ik ben 6 kilo afgevallen. ( ik had een mooi lichaam van 58 kilo en ik woog gister 52 kilo ). Ik was nog zwaarder toen ik 14 was. Ik schaam me rot voor mijn lichaam, het wordt ook opgemerkt door anderen. Ik eet vrijwel vegan/vegetarisch en een kook fanaat ben ik ook niet dus misschien maar aan de shakes. Ik wil stiekem gewoon af van deze troep maar helaas ben ik er afhankelijk van geraakt. Ik heb geen idee wat nog helpt en amfetamientjes zijn nog schadelijker dus daar wil ik niet aan beginnen. Ik ben al bezig met paddenstoelen als alternatief, alleen ik heb nu examens dus heb concerta ook echt nodig. Wat een wereld leven we in. Ik schrok enorm van mijn lichaam, er is geen spier of vetje over. Ik zie er letterlijk uit alsof ik een eetstoornis heb. ( zo eet ik ook. ) Heeft iemand raad behalve dat ik meer “ vezelrijk” moet gaan eten?

08-03-2020 | Man | 28
ADD
Methylfenidaat werkt eigenlijk heel goed, maar voor zeer korte duur. Daarna enorm veel last van bijwerkingen, enorme rebound en ontzettend veel moeite met ontspannen. Ik voelde me enorm high, enorm 'strak' staan. Dit voelt heel ongemakkelijk op straat en in contact met anderen.

01-03-2020 | Man | 24
ADD
Sinds 7 weken ben ik opgenomen in een kliniek, hier, zijn we met o.a diognastiek bezig. In het verleden heb ik de diagnose add gekregen en hiervoor kreeg ik het medicijn bupropion (welbutrin) voorgeschreven dit geen een tijdje goed totdat ik erg suïcidaal werd. Dit middel werd voorgeschreven omdat ik op dat moment ook heel erg depressief was en wilde stoppen met roken. Nu[lees meer...] een paar jaar later kreeg ik de vraag of ik concerta wilde proberen. Hier ben ik mee akkoord gegaan omdat ik heel onrustig in mijn hoofd was en veel aan het piekeren was. We begonnen met de 18mg en ik merkte gelijk al verschil. De eerste dagen veel hoofdpijn en misselijkheid maar daar was ik al voor gewaarschuwd. Na een week hebben we het verhoogd tot 36mg. Nu merk ik dat het een stuk beter gaat. Het enigste vervelende is, is wanneer de concerta is uitgewerkt ik veel last heb van hoofdpijn waardoor ik ook wat minder slaap. Maar al met al heb ik er veel baat bij.

26-10-2019 | Man | 56
ADD
Ik slik concerta al 15 jaar. Ik ben veel beter geconcentreerd in mijn werk. Ik wil ook niet meer zonder. Doordat bij mijn kinderen ADD/ADHD is gediagnotiseerd ben ik er zelf ook achter gekomen.

22-06-2019 | Vrouw | 43
methylfenidaat (27mg)

17-04-2019 | Vrouw | 44
ADD
Nadat ik een burn out heb gehad en anti depressiva niet hielpen, bleek na tests dat ik ADD heb. De voorgeschreven kortwerkende ritalin hielp maar 1,5 tot 2 uur en gelukkig kon ik snel over op concerta. Wat een verbetering. Ik slaap veel beter, mijn dagen zijn nooit meer lusteloos en deprimerend, ik doe gewoon de dingen die moeten, vergeet niet meer dat de was na twee dagen[lees meer...] nog in de machine zit, ga gewoon aan de slag met alles wat gebeuren moet. Ik kan hierdoor weer leven, meedoen en vooral ook blij zijn. Dit is dus hoe andere mensen altijd al zijn, terwijl ik mijn leven lang zo heb moeten vechten om het ook allemaal voor elkaar te krijgen (ik snapte nooit hoe andere dat altijd deden) Mijn stemming is het tegenovergestelde van zombie en heb gelukkig geen bijwerkingen. Op sommige dagen werkt het wel s minder en ik kan nog niet achterhalen waar dat dan door komt. Twee kinderen met ADHD gebruiken ook Concerta de 1 ervaart het net als mij en de ander geeft aan dat zijn gedachten minder vrolijk zijn met gebruik van Concerta en neemt het dan ook alleen tijdens schooldagen voor de concentratie en slaapt dan ook beter. Soms neem ik een dag geen Concerta (gewoon om te kijken hoe het is) en dan doe ik niets, onderneem niets, vind niets leuk enzovoort, zonde van die ene dag!

28-02-2019 | Vrouw | 29
methylfenidaat (18mg)
ADD
Voor m'n concentratie werkte het geweldig. Alleen de buikpijn en misselijkheid zijn zo ernstig dat ik er mee op moest houden. Pas toen ik op vakantie ging en m'n concerta even niet nam kwam ik erachter dat de erge buikpijn en misselijkheid hier door kwamen. Erg jammer, want ik had er wel baat bij.

18-02-2019 | Vrouw | 21
methylfenidaat (50mg)
ADD
Ik gebruik Concerta nu 9 jaar. Vanaf het begin werkte het al top. Door de psychiater goed op de hoogte gesteld van de bijwerkingen en de medicatie is rustig opgebouwd. Binnen een jaar slikte ik 54 mg en dit werkte goed voor mij. Ik had soms sochtends last van hoofdpijn en melatonine slikte ik om in slaap te komen maar dit was niet storend. Ik had eindelijk weer mijn dag en[lees meer...] nacht ritme op orde. Ik raakte niet meer steeds gefrustreerd dat er niet uit kwam wat er in zit op school. Ik kon me weer fatsoenlijk richten op een gesprek zonder steeds afgeleid te raken. In groepen raakte ik niet steeds overprikkeld en ga zo maar door. Aan het einde van mijn opleiding naar 45 mg overgestapt omdat ik wel wil kijken of ik misschien met minder kan leven of misschien ooit een keer kan stoppen. Bij de wisseling van 54 naar 45 mg had ik wel last van bijwerkingen als een stijve kaak en onrust maar dat trok na een week weer weg. Concerta is voor mij een enorme uitkomst geweest en ik denk dat ik 'gezegend' ben met amper bijwerkingen. Van de mensen in mijn omgeving die ook ADD/ADHD hebben ben ik de enige die Concerta kan slikken zonder last te hebben van bijwerkingen. De rest heeft moeten stoppen vanwege o.a. tics, onrust, ernstige slaapproblemen en hartproblemen. Ik moet wel zeggen dat mijn huisarts niets had met de controle voor mijn medicatie. Dus ik ben al een lange tijd niet meer voor controle geweest.

25-01-2019 | Vrouw | 23
ADD
Ik gebruik nu twee jaar Concerta 36mg en kan zeggen dat ik over het algemeen tevreden ben met dit medicijn. Ik kan me veel beter concerteren en krijg veel meer gedaan dan wanneer ik het niet neem. Echter merk ik op sommige dagen(vooral als ik niet stevig heb ontbeten) dat ik me opgejaagd en gestrest voel. Ook kan ik dan erg geagiteerd zijn. Het gekke is dat ik hier dus nie[lees meer...]t altijd last van heb, daarom blijf ik het wel gebruiken. Op die dagen heb ik ook een aanzienlijk verminderd hongergevoel en krijg ik bijna niks door mijn keel. Ook daar word ik dan weer rillerig van.

18-06-2018 | Vrouw | 16
ADD
Toen ik begon met de medicijnen zat ik in de eerste klas. Ik had moeite met concentreren en we hadden al vele medicijnen geprobeerd maar concerta was de enige die voor mij leek te werken. Ik had alleen geen besef van alle bijwerkingen tot 2 jaar geleden, toen ik in de 3e klas zat. Ik merkte dat het achteruit ging met mijn mentale gezondheid en dat ik ongelukkig was, maar i[lees meer...]n de weekenden en vakanties (periodes dat ik de medicatie niet slikte) voelde ik me wel erg blij en gelukkig. Ik begon besef te krijgen van het feit dat de medicijnen me ongelukkig maakten, ik stopte ze te slikken. Mijn schoolresultaten gingen achteruit en ik ben zelfs van het vwo naar het havo overgestapt. Maar dit heb ik hier zekerweten voorover. Je geluk komt eerst, dan je succes, want wat is succes zonder geluk, uiteindelijk zal je er toch wel komen. Ik heb ook een tijdje ritalin geprobeerd maar merk wel dat concerta effectiever is voor mij. Ik slik nu dus alleen nog maar concerta op dagen dat ik veel moet leren of hele belangrijke toetsen heb. Dit helpt voor mij heel goed.

14-05-2018 | Man | 25
ADD
Toen ik op mijn 18e gediagnosticeerd werd met autismespectrumstoornis (toen heette dat syndroom van Asperger) + ADD, bood de psychiater me aan om Concerta voor te schrijven, vooral om het beter te doen op school. Ik was immers van plan om verder te studeren in het hoger onderwijs. Mijn schoolresultaten waren altijd wisselend geweest, fluctuerend van zeer goed tot midde[lees meer...]lmatig (net geslaagd), de reden waarom dat kwam daar had ik toen nog niet genoeg inzicht in. Nu veel beter maar daar ga ik nu niet dieper op in. Ik het voorstel om Concerta te beginnen geweigerd omdat ik het niet echt nodig vond. Mijn hogere school ging uiteindelijk goed het eerste jaar, pas vanaf het 2e jaar kwam ik in de problemen. Mijn schoolresultaten gingen redelijk snel naar beneden tot middelmatig scoren ongeveer mijn beste was, ik had toen echt hulp nodig en heb verschillende begeleidingen gekregen, gezocht wat er kon gedaan worden maar Concerta was uiteindelijk mijn laatste toevlucht. Ik was dan al 24 jaar geworden wanneer ik Concerta begon te nemen. Uiteindelijk heeft het me niet geholpen met mijn schoolresultaten, het was eigenlijk veel te laat helaas. Toch heeft het een positieve werking. De prikkels en indrukken die ik ervaar kan ik nu precies netjes in mijn hoofd op een rijtje plaatsen en verwerken, waar dat zonder Concerta meer een soort van soep en chaos is. Daardoor kan ik nu veel makkelijker groepsgesprekken volgen en eraan deelnemen, waar dat vroeger in het algemeen moeilijker ging. Het openbaar vervoer nemen vergt niet zoveel energie van mij meer, doordat mijn prikkelverwerking minder chaotisch is. Ik heb het altijd heel moeilijk gehad met vooral drukte, lawaai en licht, dit put me harder uit dan ik zelf doorhad eerder. Ik kan je nog allerlei voorbeelden geven waarin het een positieve invloed heeft in mijn dagelijkse leven maar dit zijn de eerste die snel in me opkomen. Het enige nadelige effect dat het op me heeft en me echt kan storen, is dat ik iets serieuzer ben en mijn gelaatsuitdrukkingen er moeilijker doorkomen, wat me nog serieuzer doet overkomen. Helemaal niet handig in sommige situaties, maar goed. Ook vaak last van een droge mond, lichtjes verhoogde hartslag en lichte beef in handen vooral de eerste paar uren na inname, maar dit vind ik veel minder storend. Afhankelijk van mijn gemoedstoestand kan de uitwerking wel wat onaangenaam zijn. Kortom, ik denk dat Concerta me het meest helpt met simpelweg inzicht krijgen. Inzicht in wat ik aankan qua prikkels en waar mijn grenzen liggen (als dat steek houd). Zo hoop ik mijn leven te kunnen sturen en aanpassen tot ik in het meest ideale geval er geen meer nodig heb. Oh, het is ook heel erg duur wel :(

19-02-2018 | Vrouw | 17
ADD
Concerta heeft mij voor een hele lange tijd zeer goed geholpen en heeft mijn leven significant verbeterd. Ik kreeg toen ik wat ouder werd echter bijwerkingen die steeds erger werden ook nam de werking van het medicijn af. Ik heb toen besloten te stoppen met Concerta

09-01-2018 | Vrouw | 22
ADD
Ik heb veel geblowd in mijn jeugd. Toen ik daar mee gestopt ben had ik heel erg veel onrust ook op langer termijn. toen ze erachter kwamen dat ik add had en dit voorschreven wou ik dat dit veel eerder had. Vond mijn rust in het blowen maar kwam niet meer in beweging. Nu kan ik deze medicatie gebruiken en gaat alles een stuk beter, het concentreren op school en werk, geen d[lees meer...]ingen meer gehaast doen rustig op de bank kunnen zitten

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum