Concerta

Bojan Nikolik (05-12-2014)

22-06-2019

17-04-2019

ADD

Nadat ik een burn out heb gehad en anti depressiva niet hielpen, bleek na tests dat ik ADD heb. De voorgeschreven kortwerkende ritalin hielp maar 1,5 tot 2 uur en gelukkig kon ik snel over op concerta. Wat een verbetering. Ik slaap veel beter, mijn dagen zijn nooit meer lusteloos en deprimerend, ik doe gewoon de dingen die moeten, vergeet niet meer dat de was na twee dagen[lees meer...] nog in de machine zit, ga gewoon aan de slag met alles wat gebeuren moet. Ik kan hierdoor weer leven, meedoen en vooral ook blij zijn. Dit is dus hoe andere mensen altijd al zijn, terwijl ik mijn leven lang zo heb moeten vechten om het ook allemaal voor elkaar te krijgen (ik snapte nooit hoe andere dat altijd deden) Mijn stemming is het tegenovergestelde van zombie en heb gelukkig geen bijwerkingen. Op sommige dagen werkt het wel s minder en ik kan nog niet achterhalen waar dat dan door komt. Twee kinderen met ADHD gebruiken ook Concerta de 1 ervaart het net als mij en de ander geeft aan dat zijn gedachten minder vrolijk zijn met gebruik van Concerta en neemt het dan ook alleen tijdens schooldagen voor de concentratie en slaapt dan ook beter. Soms neem ik een dag geen Concerta (gewoon om te kijken hoe het is) en dan doe ik niets, onderneem niets, vind niets leuk enzovoort, zonde van die ene dag!
28-02-2019

ADD

Voor m'n concentratie werkte het geweldig. Alleen de buikpijn en misselijkheid zijn zo ernstig dat ik er mee op moest houden. Pas toen ik op vakantie ging en m'n concerta even niet nam kwam ik erachter dat de erge buikpijn en misselijkheid hier door kwamen. Erg jammer, want ik had er wel baat bij.
18-02-2019

ADD

Ik gebruik Concerta nu 9 jaar. Vanaf het begin werkte het al top. Door de psychiater goed op de hoogte gesteld van de bijwerkingen en de medicatie is rustig opgebouwd. Binnen een jaar slikte ik 54 mg en dit werkte goed voor mij. Ik had soms sochtends last van hoofdpijn en melatonine slikte ik om in slaap te komen maar dit was niet storend. Ik had eindelijk weer mijn dag en[lees meer...] nacht ritme op orde. Ik raakte niet meer steeds gefrustreerd dat er niet uit kwam wat er in zit op school. Ik kon me weer fatsoenlijk richten op een gesprek zonder steeds afgeleid te raken. In groepen raakte ik niet steeds overprikkeld en ga zo maar door. Aan het einde van mijn opleiding naar 45 mg overgestapt omdat ik wel wil kijken of ik misschien met minder kan leven of misschien ooit een keer kan stoppen. Bij de wisseling van 54 naar 45 mg had ik wel last van bijwerkingen als een stijve kaak en onrust maar dat trok na een week weer weg. Concerta is voor mij een enorme uitkomst geweest en ik denk dat ik 'gezegend' ben met amper bijwerkingen. Van de mensen in mijn omgeving die ook ADD/ADHD hebben ben ik de enige die Concerta kan slikken zonder last te hebben van bijwerkingen. De rest heeft moeten stoppen vanwege o.a. tics, onrust, ernstige slaapproblemen en hartproblemen. Ik moet wel zeggen dat mijn huisarts niets had met de controle voor mijn medicatie. Dus ik ben al een lange tijd niet meer voor controle geweest.
25-01-2019

ADD

Ik gebruik nu twee jaar Concerta 36mg en kan zeggen dat ik over het algemeen tevreden ben met dit medicijn. Ik kan me veel beter concerteren en krijg veel meer gedaan dan wanneer ik het niet neem. Echter merk ik op sommige dagen(vooral als ik niet stevig heb ontbeten) dat ik me opgejaagd en gestrest voel. Ook kan ik dan erg geagiteerd zijn. Het gekke is dat ik hier dus nie[lees meer...]t altijd last van heb, daarom blijf ik het wel gebruiken. Op die dagen heb ik ook een aanzienlijk verminderd hongergevoel en krijg ik bijna niks door mijn keel. Ook daar word ik dan weer rillerig van.
18-06-2018

ADD

Toen ik begon met de medicijnen zat ik in de eerste klas. Ik had moeite met concentreren en we hadden al vele medicijnen geprobeerd maar concerta was de enige die voor mij leek te werken. Ik had alleen geen besef van alle bijwerkingen tot 2 jaar geleden, toen ik in de 3e klas zat. Ik merkte dat het achteruit ging met mijn mentale gezondheid en dat ik ongelukkig was, maar i[lees meer...]n de weekenden en vakanties (periodes dat ik de medicatie niet slikte) voelde ik me wel erg blij en gelukkig. Ik begon besef te krijgen van het feit dat de medicijnen me ongelukkig maakten, ik stopte ze te slikken. Mijn schoolresultaten gingen achteruit en ik ben zelfs van het vwo naar het havo overgestapt. Maar dit heb ik hier zekerweten voorover. Je geluk komt eerst, dan je succes, want wat is succes zonder geluk, uiteindelijk zal je er toch wel komen. Ik heb ook een tijdje ritalin geprobeerd maar merk wel dat concerta effectiever is voor mij. Ik slik nu dus alleen nog maar concerta op dagen dat ik veel moet leren of hele belangrijke toetsen heb. Dit helpt voor mij heel goed.
14-05-2018

ADD

Toen ik op mijn 18e gediagnosticeerd werd met autismespectrumstoornis (toen heette dat syndroom van Asperger) + ADD, bood de psychiater me aan om Concerta voor te schrijven, vooral om het beter te doen op school. Ik was immers van plan om verder te studeren in het hoger onderwijs. Mijn schoolresultaten waren altijd wisselend geweest, fluctuerend van zeer goed tot midde[lees meer...]lmatig (net geslaagd), de reden waarom dat kwam daar had ik toen nog niet genoeg inzicht in. Nu veel beter maar daar ga ik nu niet dieper op in. Ik het voorstel om Concerta te beginnen geweigerd omdat ik het niet echt nodig vond. Mijn hogere school ging uiteindelijk goed het eerste jaar, pas vanaf het 2e jaar kwam ik in de problemen. Mijn schoolresultaten gingen redelijk snel naar beneden tot middelmatig scoren ongeveer mijn beste was, ik had toen echt hulp nodig en heb verschillende begeleidingen gekregen, gezocht wat er kon gedaan worden maar Concerta was uiteindelijk mijn laatste toevlucht. Ik was dan al 24 jaar geworden wanneer ik Concerta begon te nemen. Uiteindelijk heeft het me niet geholpen met mijn schoolresultaten, het was eigenlijk veel te laat helaas. Toch heeft het een positieve werking. De prikkels en indrukken die ik ervaar kan ik nu precies netjes in mijn hoofd op een rijtje plaatsen en verwerken, waar dat zonder Concerta meer een soort van soep en chaos is. Daardoor kan ik nu veel makkelijker groepsgesprekken volgen en eraan deelnemen, waar dat vroeger in het algemeen moeilijker ging. Het openbaar vervoer nemen vergt niet zoveel energie van mij meer, doordat mijn prikkelverwerking minder chaotisch is. Ik heb het altijd heel moeilijk gehad met vooral drukte, lawaai en licht, dit put me harder uit dan ik zelf doorhad eerder. Ik kan je nog allerlei voorbeelden geven waarin het een positieve invloed heeft in mijn dagelijkse leven maar dit zijn de eerste die snel in me opkomen. Het enige nadelige effect dat het op me heeft en me echt kan storen, is dat ik iets serieuzer ben en mijn gelaatsuitdrukkingen er moeilijker doorkomen, wat me nog serieuzer doet overkomen. Helemaal niet handig in sommige situaties, maar goed. Ook vaak last van een droge mond, lichtjes verhoogde hartslag en lichte beef in handen vooral de eerste paar uren na inname, maar dit vind ik veel minder storend. Afhankelijk van mijn gemoedstoestand kan de uitwerking wel wat onaangenaam zijn. Kortom, ik denk dat Concerta me het meest helpt met simpelweg inzicht krijgen. Inzicht in wat ik aankan qua prikkels en waar mijn grenzen liggen (als dat steek houd). Zo hoop ik mijn leven te kunnen sturen en aanpassen tot ik in het meest ideale geval er geen meer nodig heb. Oh, het is ook heel erg duur wel :(
19-02-2018

ADD

Concerta heeft mij voor een hele lange tijd zeer goed geholpen en heeft mijn leven significant verbeterd. Ik kreeg toen ik wat ouder werd echter bijwerkingen die steeds erger werden ook nam de werking van het medicijn af. Ik heb toen besloten te stoppen met Concerta
09-01-2018

ADD

Ik heb veel geblowd in mijn jeugd. Toen ik daar mee gestopt ben had ik heel erg veel onrust ook op langer termijn. toen ze erachter kwamen dat ik add had en dit voorschreven wou ik dat dit veel eerder had. Vond mijn rust in het blowen maar kwam niet meer in beweging. Nu kan ik deze medicatie gebruiken en gaat alles een stuk beter, het concentreren op school en werk, geen d[lees meer...]ingen meer gehaast doen rustig op de bank kunnen zitten
06-11-2017

ADD

Ik ben begonnen met Concerta om de ADD-verschijnselen te verminderen. Dit middel werkte in het begin zeer effectief (1 x 18 MG), maar na een tijdje ervoer ik het effect minder. Toen ben ik overgestapt op 2 x 18 (1 x 's ochtends en 1 x 's middags). Hierbij merkte ik dat de angstklachten toenamen, maar ook na een paar keer weer minder werden. Echter gold dit ook voor de gewe[lees meer...]nste effecten. Om toch de positieve werking te kunnen ervaren ben ik 1 x 36 ('s ochtends) en 1 x 18 ('s middags) gaan gebruiken. Ik merk nu (na vijf dagen op deze dosis) dat ik de angstklachten helaas ook weer toenemen. Ik merk dat ik mij somberder voel dan normaal, en ik voel mij vooral sociaal onzekerder / stiller. Dit terwijl het daarvoor juist goed met me ging (op dat gebied). Ik ben bang om over te stappen op een lagere dosis omdat ik het juist ook wel een kans wil geven. Wat is jullie mening / ervaring hierin?
28-10-2017

ADD

Sinds 2010 heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen na de diagnose ADD. Na eerst het opbouwschema gevolgd te hebben, van laag naar hoog tot de conclusie gekomen dat ik veel baat heb bij de 54mg Concerta. Resultaat: Minder chaotisch in mijn hoofd, weer kunnen focussen op studie/werk, beter plannen/organiseren enz.. persoonlijk heb ik geen last gehad van vervelende bijwer[lees meer...]kingen, maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Voordeel is de vertraagde afgifte waardoor er niet de gehele dag om de paar uur Ritalin genomen hoeft te worden. Nadeel is echter de hoge kosten die zelf betaald moet worden bij de Apotheek, daar geen enkele zorgverzekering deze vergoed.
12-05-2017

ADD

slecht slapen, hele dag niks eten, niet sociaal op school, verlegen door gebruik, erg moe aan het eind van de dag.
06-05-2017

ADD

Bij een opname is add geconstateerd, sindsdien concerta. Bijwerkingen: Geen hongergevoel, zweethanden en soms toch druk.
28-04-2017

ADD

Via een lang traject - Coaching, psycholoog, psychiater - en na heel veel onderzoek is diagnose ADD. Mijn psychiater gaf aan dat er diverse behandelmethoden waren maar dat er ook medicijnen mogelijk waren. In overleg met Concerta begonnen omdat dit een langdurige werking had. Eerst een lage dosis daarna opgebouwd nu al een aantal jaar op 36 mg en ik word er rustig van. Ge[lees meer...]en meerdere gedachtenstromen, kan me dus beter concentreren. Ik maak nu weer zaken af. Ik heb bij deze dosis geen last van bijwerkingen.
26-02-2017

ADD

2x p d 56 mg: 1 capsule 20 mg en een 36mg. Geen sterke effectiviteit. Wel sterke rebound. Moodswing was voor mij erg heftig en moeilijk te handelen. Ik ben overgestapt naar medikinet.
19-01-2017

ADD

verhoogde concentratie, minder afgeleid. niet meer zo opvliegerig, levend lustiger, aardiger, niet meer zo snel uitgeput. Weer interesse in mensen, vrienden maken, liefde. Als ik 's morgens tablet neem, kan ik weer 3 uur slapen. Minder somber, vrolijker.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum