Ervaringen met Concerta

methylfenidaat

gewichtsverlies verhoogde hartslag emotioneel verminderde eetlust

ADHD (303 meningen)

Elvanse (149 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

29-05-2019 | Man | 59
ADHD
Ik slik nu 10 jaar Concerta. Toen ik begon zag ik pas wat ADHD voor invloed had op mij. Ik kreeg wel een enorm opgejaagd gevoel en wilde er mee stoppen. Gelukkig heb ik een goede huisarts en hij schreef Bisoprololfumaraat van Sandoz voor, 2.5mg gelijk met de Concerta innemen. Alle klachten opgelost! Ik ben er erg blij mee en het heeft mijn leven een stuk beter gemaakt.

08-06-2017 | Man | 57

26-10-2019 | Man | 56
ADD
Ik slik concerta al 15 jaar. Ik ben veel beter geconcentreerd in mijn werk. Ik wil ook niet meer zonder. Doordat bij mijn kinderen ADD/ADHD is gediagnotiseerd ben ik er zelf ook achter gekomen.

14-05-2017 | Man | 54
ADHD
Na jaren aanmodderen met anti depressie medicatie die ik overigens nog steeds gebruik, In oktober 2016 begonnen met ritalin. Ik had binnen het tijdsbestek van nog geen week er om de 2 uur 1 nodig, daarbij werd ik daar erg onrustig en opgefokt van. Gebruik nu een maand concerta 54 mg. Heb alleen ook niet genoeg aan 1 capsule per dag. Maar voel me wel erg goed, ben eindel[lees meer...]ijk weer wie ik ben, en niet meer zo afgevlakt.

28-04-2017 | Man | 51
ADD
Via een lang traject - Coaching, psycholoog, psychiater - en na heel veel onderzoek is diagnose ADD. Mijn psychiater gaf aan dat er diverse behandelmethoden waren maar dat er ook medicijnen mogelijk waren. In overleg met Concerta begonnen omdat dit een langdurige werking had. Eerst een lage dosis daarna opgebouwd nu al een aantal jaar op 36 mg en ik word er rustig van. Ge[lees meer...]en meerdere gedachtenstromen, kan me dus beter concentreren. Ik maak nu weer zaken af. Ik heb bij deze dosis geen last van bijwerkingen.

19-01-2017 | Man | 51
ADD
verhoogde concentratie, minder afgeleid. niet meer zo opvliegerig, levend lustiger, aardiger, niet meer zo snel uitgeput. Weer interesse in mensen, vrienden maken, liefde. Als ik 's morgens tablet neem, kan ik weer 3 uur slapen. Minder somber, vrolijker.

07-01-2021 | Man | 50
ADHD
Werkte in het begin goed. Maar als snel kwamen er bijwerkingen. Die werden steeds erger en het werden er steeds meer. Uiteindelijk kon ik er niet op functioneren.

07-12-2016 | Man | 50
ADHD
Hallo dit is een wereld medicatie, toen ik ben begonnen met concerta is mijn wereld compleet veranderd. De thuissituatie veranderde positief, op mijn werk ging het veel beter met name concentreren, ik had nogal eens ongelooflijk veel verzuim door mijn impulsieve gedrag wat resulteerde in ongelukken op de werkvloer. Alles werd voor mij ineens duidelijk. Ik hoop dat dit verh[lees meer...]aal je kan helpen.

29-04-2017 | Man | 49
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ben begonnen in 2012 eerst met methylfenidaat kort werkend(ritalin), vrij snel daarna vanwege rebounds over op concerta. Ik herinner mezelf nog de allereerste tablet, ik fietste voor het eerst naast mijn partner ipv een paar meter voorruit. Op de snelweg dacht ik waarom heb ik zo'n haast en rijdt ik zo hard. Ik kon luisteren bij verjaardagen en had helaas de eerste weken w[lees meer...]el veel hoofdpijn en het gevoel dat ik een vreselijk rood gezicht had. Na jaren gebruik kreeg ik hartklachten en moest per ambulance naar het ziekenhuis, hier bleek dat ik vertragingen kreeg van mijn hartslag en het hart dubbele slagen ging maken(overslaan). Moest per acuut mijn medicatie stoppen en bij controle van mijn hart bleek deze totaal niets meer te mankeren! De medicijnen dus, moest minderen met medicatie omdat er geen alternatief was en kreeg weer problemen op het werk door aandachtsstoornis. Weer ophogen gaf weer hartklachten en een gevaarlijk hoge bloeddruk. Daarna gestart met 2x 18mg verspreid over de dag ( 1x 8:00 en 1x 15:00) dit ging prima, echter heb veel last van depressiviteit gekregen. Eigenlijk voel ik me wel 100% met concerta, maar mijn humeur is afgevlakt. Heb veel geleerd doordat ik concerta heb gebruikt en ga er nu mee stoppen. Na paar dagen stoppen komt er wel iets meer chaos terug, maar als ik mezelf goed controleer neem ik meer rust. Voel me veel gezelliger en vrolijker zonder medicijnen en dat geeft voor mij de doorslag. Ik wil weer echt leven ipv van in een soort cocon. Heb altijd het gevoel met concerta dat ik niet echt leef. Geniet er nu veel meer van je voelt je meer ' gedrukt'. Ik moet bekennen dat ik de concerta nodig heb gehad om mijn leven weer op de rails te krijgen en problemen op te lossen, maar er kwamen er met concerta dus ook veel bij. De bijwerkingen zijn gevaarlijk en ook ontstaat er sneller depressiviteit bij langer gebruik met hogere doseringen.

17-03-2024 | Man | 48
methylfenidaat (90mg)
ADHD
Hallo allemaal, Benieuwd wie zich kan herkennen in mijn verhaal. Een verhaal over de overlap tussen PTSS, hoogbegaafdheid en ADHD en hoe Concerta daar wel/ niet een rol in speelt. Ik ben een man van 48. Maatschappelijk geslaagd, goede baan, hypotheek, getrouwd, kinderen, etc. Als het gaat om mijn mentale gezondheid ben ik heel m'n leven al aan het tobben. In de afge[lees meer...]lopen jaren een hele collectie 'diagnoses' verzameld. Eerst een gegeneraliseerde angststoornis. Daar kreeg ik Venlaflaxine voor die ik nu sinds 24 jaar slik. Daarna borderline persoonlijkheidsstoornis en na een periode van verslaving kwam ook complexe PTSS daarbij. Een jaar geleden ben ik voor de zoveelste keer weer gestart met therapie. Voor het eerst in al die tijd heb ik het idee dat ik dichter bij de kern van mijn problematiek ben gekomen. Wat er nu een beetje uit lijkt te rollen is: complexe PTSS (trauma), mogelijk hoogbegaafd en mogelijk ADHD. Omdat heel veel symptomen van deze 3 diagnoses elkaar overlappen is het lastig om te achterhalen waar, wat nu precies vandaan komt. Na een jaar lang schema-therapie en ook EMDR sessies mocht ik van mijn psychiater ook gaan 'experimenteren' met ADHD medicatie. Ik ben nu een week of 8 aan het 'experimenteren'met Concerta, kijken naar de juiste dosering. Ik zit nu op de 90mg. Ik verwachtte eigenlijk dat de Concerta zou 'in-kicken', net zoals je dat bijvoorbeeld bij alcohol of drugs kunt ervaren. Ik dacht dat op die manier de werkzaamheid heel erg voelbaar zou zijn. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb ook helemaal geen bijwerkingen. Ik vindt het erg lastig om te bepalen of Concerta wat voor me doet en wat ik aan de schema-therapie en EMDR sessie heb gehad. En als Concerta ook een rol speelt, welke bijdrage levert het dan aan de positieve veranderingen? Mijn vraag is of mensen het volgende herkennen en dit toeschrijven aan het gebruik van Concerta: Positieve ontwikkelingen: - minder gejaagd, - veel productiever (ik doe aanzienlijk meer op een dag). - zie veel minder op tegen 'dingen doen'/ 'dingen ondernemen', - kan een CD luisteren zonder om de 10 seconden naar het volgende nummer te zippen. - kan bijvoorbeeld de vaat op het aanrecht laten staan en eerst even gaan zitten om koffie te drinken i.p.v. de 'dwang' dat eerst alles aan kant moet zijn, - mijn algehele draagkracht lijkt toegenomen, - ik voel me niet meer zo uitgeput maar 'gezond' vermoeid, - geen onvliegendheid/ kort lontje meer, - kan langere tijd aan een taak werken, - ben meer present in het hier en nu (in plaats van in mijn hoofd bij toen en straks). - ik voel me niet 'opgefokt, of opgepept' maar 'energieker'. * Herkennen jullie dit? * Voelen jullie wél dat het medicijn 'werkt?' * Dat je bijvoorbeeld kunt aangeven: nu voel ik het werken of nu voel ik dat het uitgewerkt raakt? Ik ben benieuwd naar jullie reacties, Goede groet, Stefan

19-08-2019 | Man | 48
ADHD
had elke dag hoofd pijn met dit pilletje , en moest er nog grof voor bij betalen ook . ben gestopt. Geen hoofdpijn meer

13-02-2017 | Vrouw | 48
ADHD
na 40 jaar vond ik het genoeg geweest, die herrie in mijn hoofd, al die tv's en radio's die fulltime aanstonden op allerlei zenders, hard en zacht. De vele verhalen die ronddwaalden en ik niet stop kon zetten, het impulsieve, het snauwerige, het boos zijn, geïrriteerd, maar niet weten waarom je de neiging hebt een willekeurige fietser op een willekeurig moment een knal voo[lees meer...]r zn kop te willen geven, hahahaa. vreselijk!!! na de diagnose ADHD viel mijn jeugd op zijn plek, je anders onbegrepen voelen, dom!! want wie gaat in een prachtige lijn paarden die in ene naar links moeten dan als enige naar rechts, ik natuurlijk, maar ik ben toch niet gek, ik weet toch verdorie wel wat links en rechts is..... tja nu weet ik dat ze ipv van te roepen: nu naar links!!! Mij ff 5 minuten van te voren moeten inlichten welke kant we op gaan want stantepee reageren is er in mijn brein niet bij, niks dom gewoon net wat langer de tijd nodig en dan strontintelligent uit de hoek komen is mijn motto tegenwoordig. maar ja toen nog niet, de jaarlijkse gesprekken op school ook altijd hetzelfde, het wordt niks met haar! elke vlieg ziet ze langskomen, de lolbroek vd klas, tja je staande houden is dan alleen mogelijk. Affijn ik aan de medicatie... wat een ellende... ik persoonlijk had alleen maar heel erge bijwerkingen, schijnbaar reageer ik op veel medicatie heftig, erg droge keel, drinken drinken, afvallen (das wel lekker hihi) uiteindelijk zo voorzichtig mogelijk na al een tijd met venlafaxine de dalen en de pieken heerlijk vlak te krijgen (dat is al een verademing) heeeel voorzichtig concerta opgebouwd. Wat een feest!!! dat een mens zich zo dus ook kan voelen, slapen 12 uur aan een stuk (hoezo van 40 jaar iets in te halen), vrolijk, maar 1 gedachte tegelijk ipv 36 door elkaar heen, weer energie voor 10, een leukere mama. Mijn gezin leed erg onder mijn niet te controleren stuiterbal humeur, de ene keer zei mam is goed hoor schat, om de volgende keer volkomen out of the blue van flippenstijn te gaan. Afschuwelijk. Fijner huwelijk door meer begrip, gelatener voel je je, in een woord mijn echte leven begon. En voor degene die denken ja maar het is toch rotzooi??? Ja en!!! het is mijn rotzooi waarmee ik nog 40 jaar, de andere helft van mijn leven, slaap, plezier heb, geniet, energie heb, mezelf eindelijk heb leren kennen als een harstikke leuk, nog steeds lekker impulsief ding, maar dan op de goede manier. Ipv midden op straat te denken: heee bloemen voor oma!!! en de rem in te trappen om vervolgens 6 andere fietsers achter mij in mijn nek te krijgen, denk ik nu heeee is wel leuk een bloemetje mee te nemen, ik zal zo even stoppen om te kijken of ik hier ergens kan draaien om bij dat winkeltje een bloemetje mee te nemen. Jij veranderd niet, je gedrag wel en op een heerlijke zalige fijne manier zoals jij wil... en de rest vd wereld met zijn gezeik van er komen er steeds meer bij van die! Ik denk dat we het in 2017 maar eens gaan omdraaien het wordt tijd! Wij ADHD'rs, ADD'rs, autisten zijn de normale norm geworden, want wij zijn lekker nu in de meerderheid, met onze eigen specifieke talenten waar wij in uitblinken, want wat is in godsnaam normaal het kind dat netjes meteen rechts gaat als je dat vraagt??? Is het niet langzamerhand zo dat wij eens gaan denken, jezus dat is toch niet normaal zeg....85% van de leerlingen heeft meer tijd nodig, meer uitleg, misschien baat bij een toets die maar steeds een vraag tegelijk geeft ipv een onoverzichtelijk pakket, heeft een koptelefoon nodig om meerdere geluiden even af te schermen, een kleinere toets waar hij/zij eens lekker wel een 7 voor haalt gewoon, omdat ze het kunnen maar wel op hun manier. Dat is gewoon, dus als leraren dat eens als maatstaf namen, hadden ze ook niet zoveel problemen in de klas, het zijn niet de leerlingen het is het systeem dat normaal les geeft, maar we hebben net geconstateerd dat 85% van ons al niet meer normaal is, dus draaien we het om. ADHD, ADD, autist: doe lekker normaal, want dat zijn wij. En al degene die zo goed meteen kunnen reageren, voor de tijd om is klaar zijn met een toets, niks meer aan uitleg nodig hebben, niet snel afgeleid zijn en met een klok erlangs een heel pakket afwerken maar nergens specifiek echt in uitblinken (want dat doen wij wel!!! Hahhaa). Die 10 personen per school! Jullie zijn niet normaal man. Ik zeg voor degene die zeggen, gadver, ik loop mezelf echt in de weg, join the concerta club, en voor vele anderen, strijdt voor je kind, partner voor de normaal norm. Dat is namelijk wat een ieder wil zijn, een gewoon normaal kind, en ja de een is dit en de ander is dat. maar dat is al sinds de oertijd. Groetjes, Sandra

17-11-2022 | Vrouw | 47
methylfenidaat (72mg)
ADHD
Al zo'n 10 jaar slik ik concerta. Werkt bij mij Super. Had m'n Adhd en heel het gebeuren daarnaast best wel op orde! Totdat ik van de apotheek maar weer eens een ander merk moest proberen.. ik had aangegeven dat dat bij mij niet werkt Omdat ik dat al eerder heb gehad Maar er werd weer niet geluisterd En ik kreeg een ander merk Nou dat heb ik geweten en weet ik[lees meer...] nu nog. # M'n Korte lontje was er ook weer ..snauwen en grauwen. En dat terwijl ik zo bekomen was van de concera. Geloof me ik was van een enorm kreng terug naar een hele Lieverd waar weer mee te leven viel! # M'n Onrust ook weer terug bij af Ik had een soort van een snelweg in m'n hoofd. M'n lichaam sliep maar m'n hoofd niet.. Door te weinig slaap heb ik nu koortslip wondjes op m'n kin..,en door m'n onrust krab ik die zo ongeveer 4x per dag open. Met gevolg dat ik nu een soort de wadden eilanden op m'n kin heb. Na veel janken en bellen met de verzekering de huisarts de apotheek , Heb ik nu m'n Concerta terug. Maar als je denkt dat ik daarmee direct weer helemaal oke klachten vrij ben? Nou dacht het maar niet Hele nachten ben ik nog steeds wakker, Alles maalt door m'n hoofd, Ben nog steeds zo onrustig als in weet niet wat. En heb nog steeds de Eilanden op m'n kin. Maar dat ik al zo ong nu 4 weken heel slecht slaap dat nekt me enorm. Echt alles doet me pijn heel m'n lichaam en ik word langzaam gek. Ik weet niet meer wat ik moet doen... Ben helemaal uit m'n ritme. M'n Concerta waardoor ik een heel ander mens ben geworden Het werkt nog steeds niet? Weet iemand hoelang het nodig heeft dat de inwerking weer optimaal is? En als laatste het zou niet moeten mogen: dat de apotheek je gewoon een ander merk goedkoper,medicijnen mag geven , Alles draait om geld!! En ondanks dat je aangeeft dat je daar niet tegen kunt , En ondanks dat de huisarts bij mij. Recept voor de concerta altijd medische noodzaak erbij zet De Apotheek gewoon jou een ander merk geeft. Daardoor ben ik nu al zo een 4 weken zo van slag, En voel ik mij zwaar Klote ,, Vreselijk moe En radeloos. Het liefst wil ik een Winterslaap......

26-02-2017 | Vrouw | 47
ADD
2x p d 56 mg: 1 capsule 20 mg en een 36mg. Geen sterke effectiviteit. Wel sterke rebound. Moodswing was voor mij erg heftig en moeilijk te handelen. Ik ben overgestapt naar medikinet.

02-12-2021 | Man | 46
methylfenidaat (27mg)
ADD
Methylfenidaat (verlengde afgifte) kreeg ik voorgeschreven ter onderdrukking van ADD symptomen. Hoewel de focus beter werd werd ik wel onrustig en zelfs een beetje angstig. Ook mijn hartslag ging flink omhoog. Hierna ben ik overgestapt op lisdexamfetaminedimelylaat 30 mg (Elvanse). Voor mij persoonlijk een wereld van vesrchil en een enorme verbetering.

10-04-2024 | Vrouw | 45
ADD

emotioneel verhoogde hartslag verminderde eetlust

Ik ben in januari na diagnose add op 45 jarige leeftijd, gestart met methylfenidaat. Per toeval als eerste met Concerta 27 mg. Daarna kreeg ik allerlei B merken. Ik blijk toch gevoelig voor de hulpstoffen erin dus met medische noodzaak krijg ik nu (na lang aandringen bij de apotheek) weer Concerta. Ik zit nu op 54 mg maar als ik het dan druk heb merk ik toch verhoogde hart[lees meer...]slag en dat ik sneller van 0-100 schiet in mijn emotie als ik ineens super down of droevig (had ik nooit voorheen-vrij beheerst). Dus nu doe ik soms een dag de 36 mg (helaas doet dit minder met mn focus en concentratie) maar geeft minder tot geen bijwerkingen. Voordeel van Concerta is echt de focus en eindelijk gewoon een planning kunnen maken in m’n hoofd en m’n productie op werk is echt zoveel beter! Minder afleiding. Top. Oh ja en val in slaap als een blok. En dat voor een piekeraar. In het begin was eetlust afname een dingetje. Kan soms wat maagklachten hebben:moet ervoor waken dat ik niet na inname tijd niks eet en dan in avond ineens veel en ook suiker behoefte. Je knopje van trek is een beetje van slag dus wel zaak dat je goed en gezond, verdeeld blijft eten. Verder zie ik het zo als m’n leven ipv 6 een 8 kan zijn met dit pilletje dan heel graag;) Hoop wel dat de werking zo blijft. Begreep dat er gewenning kan optreden, dus zaak om soms even pauze in te lassen. Althans zo vertelde de psych mij.