Ervaringen met Strattera

Bojan Nikolik (15-12-2014)

27-02-2020 | Man | 8
atomoxetine (10mg)
ADHD
Wordt door 'specialisten' geadviseerd voor 8 jarige actieve jongen bij verslaving aan games.

17-12-2019 | Vrouw | 49

27-10-2019 | Vrouw | 37
atomoxetine (25mg)
ADHD
Super ik was altijd moe sins ik dit gebruik 25 mg geen last meer veel rustiger in m’n hoofd en veel meer energie ik heb geen last van bijwerkingen top spul!!!

30-07-2019 | Vrouw | 10
Autisme
Onze dochter kon zich slecht concentreren, nooit was haar werk af en ze was erg gefrustreerd (uit zich in agressief gedrag) vooral na een dag school omdat ze heel erg last had van prikkels. In overleg met de kinderarts en kinderpsychologe zijn we gestart (na een lange weg overigens van therapieën en een bijna ontwricht gezin) met de strattera. De eerste 2 dagen waren echt[lees meer...] vreselijk, onze dochter lag in bed als een soort zombie en wij waren erg verdrietig dat wij haar dit hadden aan gedaan. Maar na 2 dagen was dat over en ging het heel goed. Nu zijn wij tevreden over deze medicijnen de eetlust is wel echt lastig omdat we alles uit de kast moeten halen om haar te laten eten en ze is ook afgevallen in het begin waardoor wij daar wel zorgen over hadden. Maar ze wordt goed in de gaten gehouden door onze arts en zelf wil ze absoluut niet stoppen omdat ze zich echt beter voelt. Inmiddels hebben wij sinds kort ook de diagnose autisme voor onze dochter gekregen dit verklaard een heleboel samen met deze diagnose en de strattera hopen we op een zo goed mogelijke voor ons meisje.

12-07-2019 | Man | 30
atomoxetine (18mg)
ADHD
Ik kreeg vroeger ritalin dit werkte en na een tijdje niet meer en toen kreeg ik bijna 6 jaar lang dexamfetamine dat ging goed 3 jaar lang super. De laatste 2,5-3 jaar ging het wat minder goed met me door slechte ervaringen in een beschermd wonen traject. Nu zit ik in een kliniek en dit is de eerste en laatste keer dat ik strattera inneem. Je voelt je gewoon ziek met wijd [lees meer...]openstaande ogen niet wetend wat je moet doen, zo snel mogelijk nuchter willen worden. Dexamfetamine werkt gewoon goed zonder al die misselijk makende bijwerkingen. Van dexamfetamine wordt je nuchter en voel je niet echt dat je onder invloed bent behalve in de beginstadia dat je euphorisch kan worden maar dat trekt meestal weg. Ik heb eigenlijk alleen maar slechte bijwerkingen met ssri's en snri's dus als buproprion en/of duloxetine en alle ssri's verkeerd bij je vallen neem dan niet eens de moeite. En al helemaal niet als je autisme hebt want die zijn meestal controlefreaks en het gevoel dat je onder invloed bent is dan sowieso niet aangenaam.

17-09-2018 | Vrouw | 19
ADHD
Ik gebruik nu 3 maanden strattera en het heeft mijn leven heel positief veranderd!! Ik heb ook andere ADHD medicatie als ritalin en concerta geprobeerd maar die werkten niet voor mij, veelste veel bijwerkingen en voelde mij net een zombie.. Toen las ik over strattera en mocht van mijn psychiater deze medicatie gaan proberen. Ik heb het rustig opgebouwd en had, naast dat ik[lees meer...] soms iets emotioneler dan normaal was, geen last van bijwerkingen. Na 4 weken kreeg ik al het gewenste effect. Mijn emoties werden voor het eerst in mijn leven aardig stabiel, kon opeens een stuk beter functioneren, voelde mij rustig in mijn hoofd maar ook stilzitten gaat stukken beter. Ik kan sindsdien bijvoorbeeld rustig een film afkijken, en beslissingen sneller maken; bijvoorbeeld een menukaart lezen in een restaurant doe ik nu 5 / 10 min over ipv 20! Mijn omgeving zegt mij ook positief veranderd te vinden en mijn positieve karaktereigenschappen meer naar voren komen. Ik had nooit verwacht dat dit medicijn mijn leven zou veranderen op zo een goede manier. Ik voel mij in tegenstelling tot andere ADHD medicijnen nogsteeds mezelf alleen dan een betere versie van mij. Ondanks dat het enige nadeel is dat het voor mij wel €100 per maand is, vind ik het zeker waard, en raad ik dit medicijn iedereen aan! Veel beter dan die andere medicijnen.

22-08-2018 | Vrouw | 54
atomoxetine (80mg)
Heb altijd last gehad van vergetenheid,disorganisatie,rommelig bestaan. Uiteindelijk naar psychiater gestapt en blijk adhd te hebben. Strattera helpt inderdaad om minder tijd te verspelen met dingen die ik contsant kwijt raak te zoeken en mindert bij mij het gevoel van gejaagdheid en onmachtigheid. Maar ik denk dat ik van medicijn af wil.Wat niet zo eenvoudig is want mn [lees meer...]psychiater wil me aan de medicijnen houden en stelde nu ritalin voor wat in italie waar ik woon onder de drugswet valt en uit eigen zak betaald moet worden ongeveer 120 € x mnd. Bovendien ben ik 54jr en werkeloos sinds 1 jr en zoek ook geen baan meer en krijg geen uitkering.Dus volgens mij was goede psychotherapie beter geweest . Voel me echt als een proefkonijn.

18-08-2018 | Vrouw | 45
atomoxetine (25mg)
ADD
Ik neem Strattera nog maar zes dagen, maar door mijn hooggevoeligheid voor medicijnen hoef ik geen drie maanden te wachten om effect te hebben. Vanaf dag 3 was ik helderder, meer gefocust en voelde ik mij ook happier hoewel ik geen depressie of zo heb. Het tobben is ook minder en ik ben pro-actiever. Naar werkprestaties is dit zeer significant: ik krijg dubbel zoveel afgew[lees meer...]erkt in een zelfde tijdspanne als er voor. Het is voor mij dus een immens verschil in mijn functioneren op zo'n korte tijd. Ik ben dan ook zeer benieuwd of dit blijft. Indien wel, dan heb ik éindelijk, éindelijk de juiste neurochemische ondersteuning gevonden! Helaas is de prijs voor mij onbetaalbaar om dit te blijven innemen. Een terugbetaling is volgens mij echt nodig voor de mensen die met rilatine of andere terug betaalde medicijnen niet geholpen zijn.

05-08-2018 | Vrouw | 19
ADHD
Ik neem sinds het 5de leerjaar al strattera (ik was toen 10 of 11 ofz) dus dat is al zo een 8 jaar denk ik. In het begin had ik wel last van een mindere eetlust, ik ben hiervoor terug naar de kinderpsychiater geweest en zij raadde mij aan om voorlopig het aantal mg te minderen en later weer op te bouwen. Sindsdien heb ik daar nooit meer last van. Ik heb wel regelmatig last[lees meer...] van een droge mond, maar dat stoort mij niet zo. Ik ben vooral zeer blij met de voordelen die de medicatie brengt. Voor mij is strattera een echte aanrader! Ik heb veel meer rust in mijn hoofd en kan langer geconcentreerd zijn. Ik ben ook minder verstrooid en kan nu ook eens stil zitten. Mijn ouders hebben in de tijd voor strattera gekozen omdat ik een hele slechte slaper ben. Door de Strattera kan in doorslapen door dat het 24 uur lang werkt. De enige kritiek die ik heb is de prijs namelijk €121 en een paar cent. (in België) Ik neem nu strattera 80 mg. Toen in 40 mg nam was dat nog een stuk goedkoper. Ik hoop dat het ooit word terug betaald.

03-04-2018 | Vrouw | 23
atomoxetine (80)
ADD
Rond mijn 15e gediagnosticeerd met add. Was erg impulsief en geen rust in mijn hoofd, kon geen overzicht houden. Heb langzaam opgebouwd, hierbij was ik misselijk en emotioneler als dat ik gewend was. Jarenlang heb ik op 80mg per dag gezeten. 4 jaar geleden heb ik geprobeerd af te bouwen want ik wil kunnen functioneren zonder medicatie. Echter lukte afbouwen me toendertijd [lees meer...]echt niet. Ik viel teveel terug in mijn oude patroon en liep op bepaalde punten vast. Echter nu sinds 1,5 jaar weer aan het afbouwen omdat gevolgen van het gebruik op de lange termijn niet bekend zijn en bij mogelijke zwangerschap wordt er geadviseerd direct met het medicijn te stoppen. Maar dit gaat echt en koste van jezelf. Aangezien ik de strattera nu 10 jaar met goed resultaat gebruik maar toch een zwangerschapswens heb, ben ik nu rustig aan aan het afbouwen. Inmiddels zit ik op 25 mg per dag. Ik moet zeggen dat het redelijk gaat, maar moet erg mijn best doen mezelf onder controle te houden. Ik zou strattera echt aan iedereen aanbevelen. Mijn advies zou wel zijn het zeer rustig op te bouwen en jezelf goed te laten voorlichten. Nadeel: strattera is erg duur en wordt sinds dit jaar nog maar minimaal vergoed door de zorgverzekering. Ik betaal 78 euro per maand, waarvan mijn zorgverzekeraar tot op vorig jaar nog 1000 euro per jaar vergoedde. Helaas is dat per 1 januari teruggedraaid naar 200 euro per jaar. Voor sommige mensen is dit absoluut niet betaalbaar en zullen zij dus genoodzaakt zijn om te snel met het medicijn te moeten stoppen omdat het financieel niet meer haalbaar is.

14-03-2018 | Vrouw | 55
atomoxetine (10mg)
ADD
Inmiddels de hele rij gehad, methylfenidaat, dexamfetamine, ook originel Amfexa, strattera. maar ik heb een gigantische allergische reactie en mag voorlopig niets gebruiken, tot mijn grote spijt want zeker de methylfenidaat werkte bij mij zo goed, sloeg direct aan. Maar de huiduitslag is niet te doen. Nu dus kruisallergische reactie, wat betekent iedere medicatie in deze [lees meer...]groep wordt direct aangevallen door mijn lichaam. Nu is advies voorlopig rust daarna maar weer kijken Onder de huiduitslag, brandende zweren en plekken van top tot teen, ernstige allergische reactie. Heel spijtig want het medicijn is perfect, alleen de bijwerkingen bij mij niet.

17-12-2017 | Vrouw | 50
atomoxetine (100mg)

17-08-2017 | Vrouw | 42
atomoxetine (60mg)
ADHD
op late leeftijd met gestart, brengt rust maar is wennen.

10-08-2017 | Man | 44
Nog maar pas begonnen

13-07-2017 | Man | 29
ADHD
Mijn ervaring is over het algemeen vrij positief. De eerste maand flinke psychische bijwerkingen gehad, maar dat viel te verwachten. Deze bijwerkingen waren angst en erg gevoelig en emotioneel zijn (huilen). De bijwerkingen kwamen terug elke keer als mijn dosis verhoogd werd. Ik heb 15 jaar lang ritalin gebruikt en Strattera maakt me rustiger in mijn hoofd. Ik word er [lees meer...]minder impulsief van en ben volgens anderen wat toegankelijker geworden dan met Ritalin. Zelf voel ik me wel vlak, stil en wat emotieloos. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen een depressie kan opwekken maar ben hier zelf niet zo gevoelig voor. Al met al niet super, maar wel beter dan Ritalin. Één keer per dag nemen is ook wel erg handig.

17-06-2017 | Man | 17
atomoxetine (60)
ADHD
Ik ben een jongen van 17 jaar en ik neem 6 tal jaar strattera en ik heb last van acne. Ik zit nu aan een dermatologische behandeling, maar dat is een tijdelijk remedie om deze vervelende bijwerking tegen te gaan. Heeft iemand hier ook last van? Twijfel zeker niet om hierop te antwoorden!