Ervaringen met Ethinylestradiol / Levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

chronische vermoeidheid depressief borst voelt zwaar aan vaginale droogheid haaruitval puistjes gewichtstoename borst doet pijn

Microgynon '30' (228 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (83 meningen)
Marvelon (52 meningen)

19-08-2023 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus
Vuile smerige pil. NOOIT meer! Kreeg er slapeloosheid van en mijn maandstonden die 4 maanden uitleven. Na die 4 maand overgeschakeld naar andere pil en was nog geen halve strip ver of daar waren mijn maandstonden terug maar met veel pijn het leken wel persweeën zat bijna op spoed. Slapeloosheid ook verdwenen na stoppen met desolina. Lijkt wel vergif ipv een pil

18-08-2023 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Nooit meer, 6 weken deze pil geslikt, 6 weken lang depressief geweest en 6 weken lang ongesteld geweest. Het hielp wel tegen menstruatiepijn, maar liever 3 dagen doodziek dan elke dag ongesteld.

13-08-2023 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik slik de pil al sinds 2013 vanwege heftige menstruatiepijn, en sinds begin 2023 stopte ik met de pil en merkte dat ik me veel beter voelde. Ik had meer energie, mijn libido ging omhoog en viel spontaan 5 kilo af! Ohja, en géén menstruatiepijn mee!! Hierom heb ik gekozen voor een koperspiraal zodat ik geen hormonen binnenkreeg. Nu zit ik tijdelijk aan de pil om mijn on[lees meer...]gesteldheid uit te stellen voor vakantie en ben me zó bewust van alle bijwerkingen.. Ik kreeg de eerstvolgende dagen buikpijn en was erg bloated, ik kreeg vreselijke hoofdpijn en voelde me misselijk. Daarnaast kreeg ik meer honger en ben in 3 weken tijd 3 kilo aangekomen. Ook was ik heel erg snel geïrriteerd.. Ik lees me nu ook heel erg in over de bijwerkingen van de pil en alles waar ik vroeger in mijn tienerjaren last van had, valt als een puzzelstukje bij elkaar. Ik had altijd moeite met afvallen, had altijd vitamine B12 en foliumzuur tekort. Nadat ik stopte met de pil had ik geen van deze klachten meer. Ik heb deze pil nu weer 3 weken geslikt en stop er gelijk weer mee…dan maar ongesteld op vakantie want ik voel me er zo beroerd door!!

24-07-2023 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik ben met deze pil begonnen op mijn 20ste als anticonceptie. Na ongeveer een week kreeg ik veel last van mijn borsten, ze voelden gezwollen en pijnlijk aan. Aanraken deed veel pijn, maar ook veel last als ik mijn arm ophief of diep inademde. Daarnaast kreeg ik ook steeds vaker last van hoofdpijn toen ik deze pil nam. Zelf voel ik me ook veel beter in mijn vel zonder extra[lees meer...] hormonen. Ik moest vaker wenen toen ik aan deze pil zat en voelde me over het algemeen vrij somber. Ook mijn libido was lager tijdens gebruik van de pil. Na 2 maanden ben ik naar de gynaecoloog gegaan, heb toen een aantal maanden een andere pil geprobeerd, die al iets beter was, maar uiteindelijk toch overgestapt naar een koperspiraaltje, waar ik tevreden van ben.

23-07-2023 | Vrouw | 34
Menstruatiepijn
Ik heb van mijn 14e tot mijn 26e deze pil geslikt wegens erge pms. Na het stoppen duurde het drie jaar voor ik zwanger was, en in die tussentijd is de menstruatie ook medicinaal op gang gebracht. Nu twee kids later heb ik mijn normale cyclus terug en dat was niks: korte cyclus waarbij ik een week lang zo ontzettend ongesteld ben dat niets helpt (niet tegen de pijn maar voo[lees meer...]ral de hoeveelheid) en daarvoor ben ik een flinke tijd depressief en chagrijnig. Ik ben wel regelmatig dus kan er de klok op gelijk zetten. Omdat er dan weinig leuke tijd over blijft toch weer aan mijn vertrouwde pil gegaan, maar ik weet niet of ik blij ben. Merk dat ik heel neerslachtig ben, en kwam meteen binnen drie weken 5 kg aan. En dat is bijzonder want ik probeer al twee jaar aan te komen en niks lukte. Heb vooral een hele opgezette buik, maar ook veel meer hoofdpijn. Wel is mn ongesteldheid veeeel minder heftig en lang, en daarbij kan ik af en toe overslaan en ook plannen…. Tsja waar doe je dan goed aan?

21-05-2023 | Vrouw | 34
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik had altijd microgynon en ervoer geen problemen. Toen kreeg ik deze goedkope rommel die zogenaamd hetzelfde is. Krijg hier ernstige hoofdpijn van, buikklachten, misselijkheid en maagzuur. Ook krijg je zeer snel doorbraakbloedingen. Ik word er ook zeer somber van en heb juist hele afgevlakte emoties. Met de pil veel haaruitval en nu niet meer. Ik ben gestopt met deze rot[lees meer...]pil.

11-05-2023 | Vrouw | 32
Uitstellen van menstruatie
9 jaar geen pil gebruikt,die jaren ervoor wel had last van stemmingswisselingen en depressief gevoel. Na 2 kinderen en veel menstruatiepijn weer poging gedaan om te starten,heb nu bijna de 1e strip op en depressief gevoel en stemmingswisselingen zijn weer aanwezig. Stop gelijk weer als de strip leeg is omdat ik ij mijn pil vrije jaren verder nergens last meer van had en n[lees meer...]u na 1 strip begint alles weer ik vind deze pil zeker geen aanrader en kan meer kapot maken dan je lief is.

20-03-2023 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/50ug)
Ik slik dit nu 7 jaar, begonnen toen ik 16 was. Ik slik het van het merk Mylan. Voordat ik begon met de pil, had ik last van puistjes en vooral zeer onregelmatige menstruatie. Het bleef altijd máánden weg en dan ineens duurde het 10 dagen volop. De pil heeft ervoor gezorgd dat ik weet wat ik kan verwachten en daarnaast is mijn bloedverlies echt minimaal, heel weinig en [lees meer...]dat vind ik fijn. Ik merk geen specifieke klachten door de pil. Lichamelijk geen problemen. Ik heb nog maar weinig puistjes en een meevaller is ook dat mijn borsten ineens een beetje groter zijn geworden sinds het gebruik van de pil. Qua lichaamsgewicht verder geen verschil, stabiel gebleven. Wel een vervelend ding is mijn libido, is erg laag, maar ik weet niet of dat aan de pil ligt.

08-03-2023 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik ben ermee gestopt na 14 jaar slikken. Nagenoeg geen bijwerkingen gehad tot ik 4 longembolieën kreeg. Trombose is een van de bijwerkingen, hierom gevaarlijk voor mij om mee door te gaan. Ik krijg nu een implanon waarbij de kans op trombose minder aanwezig is. Verder was ik altijd zeer tevreden over dit medicijn

20-02-2023 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik begon op mijn 16e/17e met de pil. Was er heel erg mee tevreden omdat ik meer controle had over mijn menstruatie. Klachten werden minder en ik hoefde niet meer elke maand ongesteld te worden en daar was ik het meest blij mee. Slik het meestal 2 of 3 maanden door en dan een stopweek. Langer dan 3 maanden slik ik het niet door omdat ik dan wel last krijg van stemmingswisse[lees meer...]lingen, pijnlijke borsten en over het algemeen minder in mijn vel. Nu 6/7 jaar later wel elke keer naar mijn menstruatie last van bacteriële vaginose die heel lang blijft aanhouden. Geen idee waar het aan ligt. Ligt misschien aan de stopweek, maar zoals eerder gezegd kan ik niet lang door blijven slikken. Overweeg nu misschien een inplanon. Maar ben er verder al die jaren heel tevreden over geweest!

01-12-2022 | Vrouw | 29
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik ben 29 jaar oud en heb deze pil voorgeschreven gekregen omdat ik last heb van PMS. Ik voelde me vanaf het moment van de ovulatie tot aan de eerste dag van de ongesteldheid niet stabiel (chagrijnig, negatief en down) met daarbij krampen en extreem pijnlijke borsten. Zodra ik ongesteld werd voelde ik me weer mezelf en zo licht als een veertje. Ik dacht dat deze pil de op[lees meer...]lossing kon zijn, wat het enigszins ook misschien is maar toch ben ik niet tevreden. Hiervoor had ik een koperspiraal maar eruit laten halen omdat ik dacht dat de krampen hier aan verbonden zaten. Ik ben nu sinds twee maanden bezig met deze pil. Het enige positieve eraan is dat mijn krampen helemaal weg zijn en de pijnlijke borsten zijn verplaatst naar de eerste week of twee weken van de nieuwe cyclus. Wellicht zijn de krampen weg door het eruit halen van de spiraal. Qua invloed op mijn psyche doet deze pil niet veel goeds. Ik voel me veel down, paniekerig en op veel dagen heb ik nergens zin in en kan ik mijn emoties niet onder controle houden. Iedereen voelt zich wel eens down maar ik ben meer down en lusteloos dan ooit met deze pil. Verder heb ik last van extreme misselijkheid die echt uren aanhoud of soms bijna de hele dag en last van hoge ademhaling die dan gelukkig niet uitbreekt in hyperventilatie of een paniekaanval. In de bijsluiter staat dat deze symptomen normaal zijn in de eerste maanden maar als dit nog een maand zo blijft (3e maand) dan stop ik ermee. Qua huid/haar merk ik geen verschil.

24-11-2022 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus
Weer besloten om aan de pil te gaan om meer controle te krijgen over mijn cyclus en de migraine aanvallen tijdens mijn menstruatie te verminderen. Vanaf dag 1 al doorbraakbloedingen, deze hebben twee maanden geduurd. Na zo'n drie maanden in korte tijd vaak extreem misselijk, rommelende darmen, diarree, nauwelijks eetlust en extreem van last van geuren (mijn moeder dacht[lees meer...] al dat ik zwanger was). Daarnaast was ik veel moe, ik lag maar op de bank voor de tv (heb ik normaal een hekel aan) ging extreem vroeg naar bed, geen zin meer om te koken, huishouden te doen, om even lekker de deur uit te gaan. Voelde me snel boos en opgefokt en werd gewoon angstig om in een winterdepressie te raken. Vanaf het begin van slikken van de pil even veel stress gehad ivm ernstig ziek huisdier, daarna corona gekregen, dus dacht bij de klachten niet meteen aan de pil. Maar afgelopen week bedacht ik me dat de pil wel eens de oorzaak kon zijn, ben gaan lezen op de bijwerkingen en schrok me rot. Ben meteen gestopt (was extreem misselijk) en binnen een dag extreme bloedingen, heftige buikpijn en hoofdpijn. Hopelijk verdwijnen deze klachen snel en voel ik me snel weer de oude. Nooit meer de pil voor mij.

05-10-2022 | Vrouw | 33
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb verschillende anticonceptie middelen gebruikt. Sinds ik kinderen heb gekregen lijk ik erg gevoelens te zijn voor extra hormonen. Ik heb deze lichte pil gekregen vanwege extreme hoofdpijnen en veel bloedverlies tijdens menstruatie. Maar ik kreeg na een paar maanden steeds meer last van negatieve gevoelens. Het begon met paniekaanvallen gepaard met hartkloppingen. [lees meer...]Na een tijdje bij de praktijkondersteuning gelopen te hebben dacht ik... Er moet toch een reden zijn voor dit. Ik herken mezelf niet meer. Ik ben altijd positief en rustig. Heb ik iets meegemaakt wat stress geeft onlangs? Niet echt.. Toen begon ik wat te lezen over hormonen, vitamines etc. En ben ik gestopt met de pil. Het voelt in ieder geval als een enorme opluchting. Die paniekaanvallen zijn zo zwaar. En vervelend. Ik slik magnesium en b12 nu voor mijn stofwisseling en energie. Sport en let op mijn voeding. Hopelijk helpt het. Maar voor nu geen anticonceptie pil meer....

02-10-2022 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Na 6 jaar een Mirena spiraal te hebben gehad, voelde het onprettig om niet meer ongesteld te zijn. Door de spiraal was de werking van mijn baarmoeder volledig stopgezet. Ik maakte me zorgen of alles nog werkte en of ik geen nare effecten hier aan overhield. Daarnaast kreeg ik van de spiraal bijwerkingen als neerslachtigheid/depressie, ongewenst veel haargroei, schildklier[lees meer...] die minder functioneerde & acne. Na het verwijderen van spiraal verdwenen al mijn klachten al na 3 weken! Op aanraden van de huisarts begonnen met pil (Focus); ter voorkoming van zwangerschap. Na 3 dagen innemen van deze pil kreeg ik weer neerslachtige/depressieve gevoelens terug (in ergere maten zelfs!) en drukkend gevoel rondom mijn schildklier. Mijn emoties zijn erg afgevlakt waardoor ik minder geluk/blijdschap/liefde ervaar. Door de hele dag heen schommelt mijn gemoedstoestand enorm. Er is geen peil op te trekken hoe de dag verloopt. Ze zeggen dat je lichaam aan de nieuwe situatie moet wennen, maar mijn lichaam is erg gevoelig voor hormonen. Maandag weer naar de huisarts om de situatie te bespreken.

28-08-2022 | Vrouw | 19

01-08-2022 | Vrouw | 12
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Onregelmatige menstruatiecyclus
Dochter begon in 2021 op haar 11e met deze pil ivm zeer heftige menstruaties met als gevolg erge bloedarmoede. Wat een vreselijke pil. Ik heb mijn meisje van een vrolijke meid zien veranderen in een verdrietige puber, dat begon toen ze startte met de pil. Eerst zoek je naar allerlei andere redenen die overigens natuurlijk ook te maken hebben met stemmingen. Zoals de pu[lees meer...]berteit, corona, middelbare school. Hoogsensitief? Haar sombere buien begonnen met het starten vd pil maar ook met het starten van de middelbare school. Dus gewoon weer fysiek les na 2 jaar online... Van alles gaat door je hoofd. Therapie gestart. Maar het werd zo heftig dat we toch ook hebben gedacht dat het (mede?) aan de pil kon liggen. Urenlang huilen, niet weten waarom. Zo verdrietig. Zo down. Met de huisarts overlegd. Haar advies: strip afmaken en dan stoppen. Ze is 6 juli 2022 gestopt. Het is nu 1 aug. Bijna een maand verder en nog geen depressieve bui meer gehad. Voorheen was dit al maanden om de 2 weken en de laatste tijd dagelijks. Huisarts heeft aan dat het 3 tot 6 maanden kan duren voordat haar lichaam weer zichzelf is. We wachten dus nog af hoe het verder gaat. Maar dat ze nu al een maand zonder depressieve buien (2 tot 3 dagen per1,5 week urenlang huilen zonder en zich zo rot voelen)is, is zo fijn!! Onderzoek heeft aangetoond dat bij met name jonge meisjes last kunnen hebben van deze vreselijke bijwerkingen. Ben er dan ook van overtuigd dat deze pil voor een zeer groot deel verantwoordelijk is voor haar depressieve buien. Ik kan dit pas met volledige zekerheid zeggen over een maand of 2.