Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (212 meningen)
Yasmin (190 meningen)
YAZ 24+4 (130 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-06-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Een halfjaar geleden ben ik begonnen met dit merk. (Omdat er een tekort was aan ‘de pil’ in Nederland) En heb toen meteen voor een halfjaar meegekregen. Ik was -voordat ik dit merk gebruikte- altijd op een mooi gewicht, had veel energie en was gelukkig met mijn eigen lichaam en met mezelf. Na een paar maanden kwam daar verandering in, ik kwam bijna 10 kilo aan (ook m[lees meer...]et sporten en dieet) raakte sneller uitgeput, en kreeg vaker en sneller stress. Nu slik ik dit merk een halfjaar en ik ben er helemaal klaar mee. Heb er dus ook voor gezorgd dat ik het merk wat ik voor dit merk gebruikte volgende week weer mee begin. Ik ben er ongelukkig van geworden en gun dit niemand!! Ik wil mijn oude ik weer terug en door te stoppen met deze pil ben ik een grote stap in de goeie richting!!
06-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruikte deze pil (Mylan) de afgelopen 5 jaar zonder problemen, echt een top pil. Maar helaas moest ik in november 2018 switchen aangezien hij niet meer leverbaar was. Maar ik raad echt iedereen deze pil aan ik heb hem van mei 2014 tot november 2818 doorgeslikt (geen stopweken) zonder doorbraak bloedingen te hebben gehad. Nooit last gehad van de bijwerkingen en mijn hu[lees meer...]id was erg rustig. Ik hoop dat hij spoedig terug leverbaar wordt, want over mijn huidige pil ben ik niet te zeggen
24-10-2018

Uitstellen van menstruatie

Na al deze schrikbarende berichten gelezen te hebben wil ik ook graag mijn eigen ervaring delen met deze pil. In 2016 kreeg ik deze pil voorgeschreven van de huisarts, vooral om mijn menstruatie zelf te kunnen 'regelen' en voor mijn acne te verminderen. En sindsdien nog aan deze pil. Enkel heb ik wat meer last van hoofdpijn dan voorheen, maar mijn menstruatie periode kom i[lees meer...]k veel makkelijker door. Minder pijn en minder bloedverlies. Mijn acne is ook verminderd, niet geheel weg maar wel stukken minder geworden. Verder geen last gehad van aankomen, vochtvast houden, duizeligheid etc.
18-09-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben 18 jaar oud en begon deze pil vorig jaar te slikken als vorm van anticonceptie. Het hele jaar voelde ik me niet gelukkig. Ik was net begonnen aan mijn nieuwe studie, die ik overigens heel leuk vind, en toch voelde ik me zo. Na een leuke dag kon ik in de avond in huilen uitbarsten, ookal was daar totaal geen reden voor. Ik kon soms ontzettend boos op mijn vriend word[lees meer...]en, en ook daar zat dan geen reden achter. Ik voelde mij vaak eenzaam en heb ontzettend last van anxiety. Ik voel me over vrijwel alles heel onzeker. Vandaag ben ik deze pil gaan Googlen en ik schrok enorm van wat ik zojuist heb gelezen. Ik herken mij in alles! Morgen ga ik een afspraak met de huisarts maken om van deze afschuwelijke pil af te komen.
04-08-2018

25-06-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Door de huisarts is mij Mircrogynon 30 voorgeschreven, maar helaas kreeg ik deze anticonceptie. De nacht na inname werd ik wakker van de hartkloppingen en slapeloosheid. Ik dacht dat het hoorde bij het wennen aan anticonceptie door mijn lichaam, maar helaas gingen deze klachten niet weg. De nachten hierna heb ik steeds maar enkele uren geslapen en werd ik midden in de nach[lees meer...]t wakker van rusteloosheid en hartkloppingen. Overdag was het niet veel beter; ik was niet vooruit te branden, ik doseerde mijn energie (na het oplopen van een trap was ik kapot en had ik een verhoogde hartslag), daarnaast was ik enorm emotioneel en kon ik constant blijven huilen zonder reden. Aangezien deze bijwerkingen te overheersend waren heb ik in overleg met mijn huisarts besloten om over te stappen op originele Microgynon 20 (hierbij is dus ook de hoeveelheid werkzame stoffen verlaagd). De hartkloppingen het 's nachts waren meteen na inname van het eerste tablet weg. Normaal ben ik een stabiele, vrolijke, energieke jonge meid, maar ik bleef enorm emotioneel en moe, ik had het gevoel dat ik oververmoeid was en dat ik dagen achter elkaar kon slapen. Na 4 dagen gebruik veranderde er niks aan deze bijwerkingen, en heb ik na overleg met mijn huisarts besloten om per direct te stoppen. Vanaf de dag erna voelde ik me langzaam weer mezelf worden, en na een week ben ik weer helemaal de oude en heb ik weer zin én energie om dingen te ondernemen. Dat ik nu mega onregelmatige ongesteld blijf, is dan maar zo. Maar de bijwerkingen wogen niet op tegen regelmatig ongesteld zijn.
20-11-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Mijn mening is dat deze pil zeer slecht is en dus gewoon troep is! Ik ben er meteen mee gestopt. Hyperventilaite, Hoofdpijn, misselijk, Angst, buikpijn, Moe.
18-09-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Heb deze pil een maand geslikt en langer kon ik ook niet aan. Kreeg allerlei vage klachten (had de link nog niet gelegd) maar na een paar weken was het me wel duidelijk. Ik had nog nooit migraine gehad maar ik kreeg ineens 'aanvallen' toen ik deze pil slikte. Ik had last van hartkloppingen en voelde me gejaagd. Het allerergste vond ik de maagzuur die ik hierdoor kreeg; dez[lees meer...]e werd opbouwend erger tot ik aan het einde van de strip zelfs 's nachts wakker werd van het maagzuur. Dit soort klachten nog nooit gehad en nadat ik gestopt ben zijn ze ook na zo'n 2 weken weer verdwenen.
08-04-2019

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

Ik werd niet meer ongesteld maar had wel regelmatig hele erge pijn aan m’n baarmoeder. Soms zo erg dat ik niet kon staan of lopen erdoor. Toen kreeg ik te horen dat ik PCOS had en het dan normaal was dat m’n menstruatie uit was. Ook heb ik al vanaf m’n 11de last van acne waar ik graag vanaf wilde. In deze periode (vanaf m’n 16e) was ik ook erg depressief. Ik begon dus met [lees meer...]m’n pil toen ik 16 jaar was, en het had zeker niet het gewenste effect. Mijn depressie werd alleen maar erger, ik kwam amper m’n bed uit en normale dagelijkse dingen werden enorme obstakels voor me. Ook kreeg ik acne op de rechterkant van m’n kin, aan de puistjes kwam geen einde elke dag zaten er nieuwe en ik kon ze voelen branden als ze vol zaten. Ongeveer een half jaar later bedacht ik me dat de puistjes begonnen toen ik ook begon met deze pil slikken, ik ben toen gelijk gestopt met deze pil en ja ja weg waren de verschrikkelijke brandende puistjes op m’n kin! Mijn depressie werd ook veel minder heftig, minder last van moodswings. Wel ging mijn menstruatie weer uit maar ik ben de yaz-pil gaan gebruiken en die is veel fijner voor mij, helpt ook enorm met m’n huid!
19-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Rond mijn 13/ 14e begonnen met deze pil. Altijd goed gegaan, wel altijd al een hele lage libido door deze pil. Nooit ergens last van gehad maar nu ong 1.5 jaar toch last van erge dipjes als ik de laatste week slik. Ook echt me om alles druk maken. Dat is niet altijd maar wel elke maand dat ik een soort "aanval" krijg van gevoelens. Het is echt vreselijk, daarom van de week[lees meer...] een afspraak maken bij de dokter.
08-11-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Hoi iedereen, ik schrijf normaal nooit zoiets maar ik wil mensen waarschuwen voor de conceptiepil van het merk AUROBINDO, jaren lang heb ik de anticonceptiepil van het merk mylan gebruikt en nooit problemen gehad, nu moest ik vanwege leveringsproblemen overstappen naar het merk aurobindo. Er zitten zogenaamd precies dezelfde stoffen in maar ik kreeg enorm bijwerkingen, bui[lees meer...]kpijn/hoofdpijn/neerslachtig ik kon niet slapen en als allerergste ik kreeg grote rode jeukende bulten zo groot als 2 euro munten over mijn lichaam. Als je mylan met aurobindo vergelijkt staat bij aurobindo in de bijsluiter dat het netelroos/galbulten kan veroorzaken terwijl dit bij mylan nergens bij de bijwerkingen staat. Ik naar de apotheek en huisarts gebeld en ben gister gestopt met deze pil. Je raad het: alle bijwerrking zijn weg/ voor 80 procent weg. Nu maar over op de prikpil. Helaas maar deze pil werkt dus echt niet. Wat een ellende. Ik ben 19 jaar en slikte de pil voor mijn hevige menstruatie, implanon kost honderden euro’s en spiraaltje wil ik niet. Hopen dat de prikpil mij wel helpt. Volg je onderbuikgevoel dames als deze nieuwe pil niet fijn voelt!
14-05-2019

Menstruatiepijn

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met het slikken van deze pil. Toen ik hiermee begon had ik een maand lang buikpijn. Toen ben ik een half jaar geleden even gestopt met de pil, gewoon om te zien wat voor effect dat zou hebben. En toen kreeg ik enorm veel acne en veel meer last van mn ongesteldheid (dat was minder tijdens de pil), dus ik ben weer begonnen. Maar ivm met de acne[lees meer...] zit ik er over te denken om Yaz te gaan slikken. Overall wel een goede, betrouwbare pil, maar voor mij werkte die niet.
14-01-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb deze pil ongeveer 5 jaar geslikt. Eerst was ik erg tevreden, weinig bijwerkingen. sinds 1.5/2 jaar geleden begon ik me steeds meer somber te voelen, zonder specifieke reden. Misschien goed om erbij te vermelden dat dit gewoonlijk helemaal niets voor mij is. Ik wist dan ook niet waar het aan lag. Ook begon ik steeds meer last te krijgen van stemmingswisselingen en he[lees meer...]el veel paniek in mijn hoofd/lichaam om hele kleine, simpele dingen. Ik kon me letterlijk overal helemaal ziek van piekeren, terwijl ik dit nooit heb gehad. Daarnaast nam mijn zin in seks ook enorm af en was dit alleen weer normaal (net als alle bovenstaande klachten) als ik in mijn stopweek zat of mijn pil niet slikte. Hierdoor heb ik dan ook besloten over te stappen naar een Kyleena spiraal die ik over een week ga laten zetten omdat hier veel minder hormonen inzitten die alleen werken in je baarmoeder, en niet in je hele lichaam, zoals bij de anticonceptiepil.
07-01-2019

Acne/puistjes

Ik slik sinds drie weken deze pil. Ik merk dat ik sinds deze pil de hele tijd gespannen ben en mij angstig voel. Ik kan 's nachts slecht slapen en ik word in de ochtend wakker met veel angst en spanningen in mijn lichaam die door de dag heen niet weg gaan. Ik vond dit erg vreemd omdat ik zelf positief ben ingesteld en erg kan genieten van mijn leven. Ik had hiervoor ook ge[lees meer...]en last had van metalen problemen. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik een drukke periode had op school, maar nu weet ik dat het door deze pil komt. Verder had ik ook hele erge last van bloedingen. Ik ga deze pil niet meer gebruiken!
21-12-2018

Acne/puistjes

Een jaar geleden gestart met deze pil , omdat mijn andere pil niet meer leverbaar was volgens de apotheek. Klachten begonnen langzaam in te sluipen, eerst had ik af en toe last van hartkloppingen die vanzelf wel weer weg gingen. Totdat ik ze bijna elke dag ervaarde . Toen werd het op een dag teveel omdat de klachten er elke dag en elke minuut van de dag waren. Heb toen[lees meer...] een paniek aanval gehad in de trein en sinds dat moment ging het bergafwaarts. Huisartsen die maar zeiden dat ik een angst stoornis had en een paniek stoornis. Wou dit zelf niet geloven omdat ik dit nooit eerder heb gehad . Van het kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk was de definitieve uitspraak dat ik dus inderdaad nmaar een paniek stoornis had. Durfde nergens meer heen, overal waar ik was had ik een benauwd gevoel, hartkloppingen en vooral heelveel paniek in mijn lichaam. Totdat ik uiteindelijk de pil niet meer ging slikken, toen werden de klachten , minder en minder. Conclusie. Deze pil is zeker NIET aan te raden.
03-10-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

mentale bijwerkingen zoals: stemmingswisselingen, depressie, gevoel van eenzaamheid, snel emotioneel.

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum