Ervaringen met Ethinylestradiol / Levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

chronische vermoeidheid depressief borst voelt zwaar aan pijnlijke borsten haaruitval vaginale droogheid puistjes gewichtstoename borst doet pijn

Microgynon '30' (229 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (83 meningen)
Marvelon (53 meningen)

01-08-2022 | Vrouw | 12
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Onregelmatige menstruatiecyclus
Dochter begon in 2021 op haar 11e met deze pil ivm zeer heftige menstruaties met als gevolg erge bloedarmoede. Wat een vreselijke pil. Ik heb mijn meisje van een vrolijke meid zien veranderen in een verdrietige puber, dat begon toen ze startte met de pil. Eerst zoek je naar allerlei andere redenen die overigens natuurlijk ook te maken hebben met stemmingen. Zoals de pu[lees meer...]berteit, corona, middelbare school. Hoogsensitief? Haar sombere buien begonnen met het starten vd pil maar ook met het starten van de middelbare school. Dus gewoon weer fysiek les na 2 jaar online... Van alles gaat door je hoofd. Therapie gestart. Maar het werd zo heftig dat we toch ook hebben gedacht dat het (mede?) aan de pil kon liggen. Urenlang huilen, niet weten waarom. Zo verdrietig. Zo down. Met de huisarts overlegd. Haar advies: strip afmaken en dan stoppen. Ze is 6 juli 2022 gestopt. Het is nu 1 aug. Bijna een maand verder en nog geen depressieve bui meer gehad. Voorheen was dit al maanden om de 2 weken en de laatste tijd dagelijks. Huisarts heeft aan dat het 3 tot 6 maanden kan duren voordat haar lichaam weer zichzelf is. We wachten dus nog af hoe het verder gaat. Maar dat ze nu al een maand zonder depressieve buien (2 tot 3 dagen per1,5 week urenlang huilen zonder en zich zo rot voelen)is, is zo fijn!! Onderzoek heeft aangetoond dat bij met name jonge meisjes last kunnen hebben van deze vreselijke bijwerkingen. Ben er dan ook van overtuigd dat deze pil voor een zeer groot deel verantwoordelijk is voor haar depressieve buien. Ik kan dit pas met volledige zekerheid zeggen over een maand of 2.

23-07-2022 | Vrouw | 38
ethinylestradiol/levonorgestrel (0,15/0,3)
Premenstrueel syndroom (PMS)
Zonder pil veel last van angsten/moeheid/en migraine door de PMS. Met deze pil nergens last van echt ik ben zo dankbaar voor deze pil. Ik hoor veel klachten van mensen maar voor mij is hij levensreddend mijn emoties zijn stabiel ik schommel niet meer. Ik was altijd een week voor mijn menstruatie erg moe/hoofdpijnen/angstig. Nu met deze pil Is alles mooi stabiel en ervaa[lees meer...]r ik deze klachten niet meer.

12-07-2022 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik gebruik deze pil circa 2 jaar en ik heb nog nooit zulke vermoeidheid ervaren. Ik ben meerdere keren naar de huisarts geweest met vermoeidheidsklachten, maar telkens was alles goed (op een erg hoge hartslag na). Ik ben nu 18 jaar en ik vind het level van de vermoeidheid op mijn jonge leeftijd niet normaal. Na een wandeling ben ik al kapot. Het gaat wel met pieken en dale[lees meer...]n, maar ik ben er gewoon klaar mee. Ik wil mijn gewone leven weer kunnen leven.

20-06-2022 | Vrouw | 41
Premenstrueel syndroom (PMS)
Deze pil voorgeschreven gekregen via de huisarts. Altijd ben ik vrolijk, maar deze pil heeft mij emotioneel kapot gemaakt. Ik heb angsten en depressieve klachten, ik zie niet meer de mooie dingen van het leven. Terwijl ik altijd heel vrolijk ben en naïef door het leven ga. Ik slik nu tijdelijk antidepressiva om van alle klachten af te komen. Deze pil zal ik niet aanraden o[lees meer...]m te slikken. Ik ben per direct gestopt en voel mezelf gelukkig al iets beter.

10-06-2022 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik schrok toen ik de ervaringen opzocht van deze pil die ik al 3 jaar slik (19-22). Ik heb deze pil altijd wel fijn gevonden omdat er weinig hormonen inzitten. Helaas is de pil niet meer sterk genoeg want als ik de stopweek oversla, krijg ik last van doorbraakbloedingen die maar niet stoppen. Ik ben een aantal keer gestopt met deze pil in de 3 jaar, en merk wel dat ik mind[lees meer...]er emotioneel ben wanneer ik aan de pil zit. Ik kan mij dus wel vinden in de veranderde emoties die anderen benoemen. Wel is mijn libido een stuk hoger met deze pil. Mijn borsten zijn ook een klein beetje gegroeid sinds ik aan deze pil zit. Als ik stop worden ze ook weer kleiner.

25-05-2022 | Vrouw | 41
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)

21-05-2022 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Tijd lang deze pil geslikt zonder probleem, toen 1,5jaar gestopt en toen ik weer begon kreeg ik last van puistjes (waar ik nooit last van heb gehad), stemmingswisselingen en gewichtstoename…

03-04-2022 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Nooit meer deze pil. Geslikt vanaf mijn 12e tot 25e. Ik heb een adenoom ontwikkeld op mijn lever door deze pil zo groot als een pasgeboren babyhoofd. Deze is 4 weken geleden verwijderd. Ik merkte er niks van en kwam er toevallig achter omdat ik nierstenen had. Laat je aub controleren als je langdurig de pil slikt.

19-03-2022 | Vrouw | 24
Menstruatiepijn
toen ik begon aan deze pil was ik helemaal bang gemaakt door deze verhalen, dus ik wilde even een wat positiever geluid ertussenin brengen. naast wat misselijkheid de eerste 2/3 weken, ervaar ik nu geen negatieve bijwerkingen meer op de helft van mijn derde maand. ik ben niet aangekomen, zelfs afgevallen en mijn hormonale acne klaart eindelijk op na ruim drie jaar ermee ge[lees meer...]vochten te hebben. het enige is dat mijn haarstructuur iets veranderd is maar het is nog steeds dik dus daar kan ik prima mee leven. ik merk dat mijn cyclus nog niet helemaal lekker loopt met de hormonen (last van spotting), maar ik heb goede hoop dat dit vanzelf wel gebeurt. deze pil zal zeker niet voor iedereen werken maar ik ben tot nu toe erg tevreden.

06-03-2022 | Vrouw | 26
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik zit sinds mijn 15e, aan depro provera wegens heftige menstruatie ... op mijn 24e ben ik eindelijk gestopt want ik woog inmiddels 118 kg...puur omdat ik me bagger voelde, emotioneel helemaal padje af , huilen om geen redens, en ook best agressief/geirriteerd gedrag vertonen, ik was zo moe... libido ook helemaal weg... dus dokter, echo gedaan en jahoor PCOS.. 1x menstruat[lees meer...]ie gehad in een jaar, dus nu de versie van deze pil slikken... man man wat een bijwerkingen... eerste dag enorm lopen huilen in bed met hoofdpijn.. ik zag zwarte vlekjes .. ik was heel angstig van deze pil, volgends dokter toch de lichtste variant 😅 jaartje gebruikt.. en puistjes, en ineens rosacea (?) Nooit gehad. Toen gestopt met de pil slikken, mij was verteld door apotheker dat het soms ook goed is met pcos om een weekje door te slikken... so i did that, en sindsdien zelfs in stopweek geen ontrekkingsbloed meer... ben toen pas 1 maand gestopt en boem , ik kreeg super veel acné op me wangen... ipl laser gedaan omdat se zijden dat het rosacea was, maar somehow werkt de ipl laser niet bij mij😅 Mensen... als je pcos heb, hit the gym... eet vezelrijk, avocado's, magnesium , zink, 1 handje noten per dag en zoveel mogelijk granen... ik ben er mee bezig, ik heb geen zin meer in die pil troep ik ga er zelf goed mee aan de slag, waar een wil is, is een weg.

22-02-2022 | Vrouw | 39
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
In de eerste paar dagen al een neerslachtig gevoel, veel huilbuien, depressief gevoel en vooral angstaanvallen. Opvliegers en extreem moe. Ik ben normaal een vrolijk mens en heb ik dit soort klachten nier dus ik wijt het echt aan deze pil. Lichamelijk ervaar ik weinig bijwerkingen maar des te meer geestelijk. Heel naar. Nu heb wel al een oestrogeen dominantie. Dus de combi[lees meer...]natie van deze pil helpt hier niet aan mee. Ik heb een andere pil gevraagd aan de gynaecoloog.

31-01-2022 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Heb me nog nooit zo slecht gevoeld dan toen ik aan deze pil zat. Heel depressief, heel veel last van angstgevoelens terwijl ik me nog nooit eerder in m’n leven zo heb gevoeld. Ik was altijd heel vrolijk. Emotioneel heel vlak geworden, vind niks meer grappig, nergens zin meer in, kost moeite om met andere mensen te praten. Ben bijna elke dag aan het huilen, oncontroleerbare[lees meer...] huilsessies. Voel me echt verrot en het is extreem moeilijk om iedere dag door te komen. Ga er per direct mee stoppen na deze recensies te hebben gelezen, en hoop me snel weer mezelf te voelen.

08-01-2022 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Op mijn 15e begonnen met deze pil te slikken, toen merkte ik wat gewichtstoename en kreeg ik migraine aanvallen rondom mijn menstruatie/stopweek. Ik ben sinds kort, na bijna 12 jaar, met deze pil gestopt. Ik kan nog weinig verschil merken sinds ik ben gestopt, behalve wat misselijkheid en hoofdpijn. Ik ben nog niet ongesteld geworden, dus ik vermoed dat de hormonen van de [lees meer...]pil nog niet uit mijn systeem zijn. Al met al heeft de pil zijn werk gedaan (anticonceptie) en kon ik mijn menstruatie overslaan. Alleen na 2 a 3 maanden doorslikken kreeg ik altijd doorbraakbloedingen. Het grootste nadeel van deze pil is voor mij migraine en een sombere stemming.

31-12-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
3 jaar aan deze pil geweest nadat ik hiervoor bijna elk jaar wisselde van pil. Ik kon maar niet de juiste pil voor mij vinden, had bij elke pil wel een bijwerking, van de 1 teveel hoofdpijn, de ander teveel buikpijn, de ander weer doorbraakbloedingen. Maar toen ik aan deze pil ging was ik het zo zat en bleef ik deze slikken uit gemakzucht. In het begin nergens last van geh[lees meer...]ad, alleen ook deze pil kon ik niet doorslikken, als ik de pil doorslikte voelde ik gewoon aan mijn lichaam dat ik ongesteld moest worden, werd ik echt vreselijk chagrijnig en niet te houden. Na ongeveer 2 jaar slikken van deze pil kreeg ik opeens paniekaanvallen, met angst en depressieve gevoelens. Nou had ik ook wat trauma’s te verwerken, na een behandeling bij de psycholoog bleef ik maar in de depressieve stemming hangen en kreeg ik steeds vaker het gevoel of de pil er niet mee te maken had, maar dit schoof ik steeds weg. In augustus dit jaar toch besloten te stoppen met de pil om te kijken wat het doet, nadat ik al 1 jaar psychische klachten had. Ik merk dat ik minder stemmingswisselingen heb, ik kan sneller omdenken naar het positieve en voel me weer meer mijzelf. Ik weet niet zeker of de pil te maken had met mijn klachten maar ik denk zeker wel dat het hierdoor erger is geworden. Ik voel me echt een stuk beter zonder pil. Vandaag een koperspiraal laten zetten, voor mij geen hormonen meer. Voor iedereen die klachten heeft en denkt dat het door de pil komt, luister naar je gevoel!! Ook al zegt de dokter van niet (zei die van mij ook) je kent je eigen lichaam het beste. Ik kan gewoon niet tegen de pil is wel gebleken, ik heb ze bijna allemaal gehad.

08-12-2021 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Omdat mijn man vruchtbaarheidsproblemen heeft starten we volgende maand een ICSI traject. Ik ben 17 maanden niet aan de pil geweest. Hiervoor aan de Yaz 24/4 en daar ging ik heel erg goed op. Ik zag dan ook geen probleem met deze pil. Ik slik hem nu een week en er komt niets uit m’n handen, neerslachtig, nergens zin in, niet happy, huilbuien die spontaan opkomen. Zware en [lees meer...]gezwollen borsten, vocht vasthouden. Het is een lichte pil dus ik had dit niet verwacht. Maar schrik hier enorm van en lees in alle reacties op deze pil dezelfde ervaringen. Ik dacht dat een hoop tussen m’n oren zat omdat we een traject in gaan. Maar dit is niet wie ik ben. Ik moet hem nog even doorslikken tot de behandeling begint. Maar ik zou nooit deze pil meer willen of aanraden!

03-12-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ben nu 36 jaar en slik meer dan 10 jaar deze pil. Voorheen slikte ik 2 hormoon pil, maar wilde van de menstruatie perikelen af. Ik kreeg de 1 hormoonspil Levonorgestrel-Ethinylestradiol voorgeschreven. Door de tijd heen heb ik verschillende merken gekregen. Er werd door de zorgartsen/apotheek verteld dat de werkzame stoffen ongewijzigd waren gebleven. Ik las n[lees meer...]ooit de bijsluiter en heb achteraf gezien jaren klachten gehad die ik toeschreef aan mijn werkomstandigheden. Na veranderingen in mijn werk bleven de klachten zich aanhouden, waardoor ik dacht dat het gewoon aan mijn sensitieve persoonlijkheid lag. Mijn klachten zijn voornamelijk: - langdurig neerslachtigheid - weinig zin in sociale contacten/niet echt van genieten - onregelmatige emotionele huilbuien - regelmatig feedback van mijn omgeving dat ik in een bubbeltje zou zitten - regelmatig denken aan suïcide: op en af aan trajecten aan psychische hulp - vaak vermoeid na werk en geen motivatie om dan nog te sporten - soms zeurderige pijn in buik/ ook periode gehad stekende pijn rond buikstreek - enkele keren pijn rond borst streek bij inspanning (1 a 2 x per jaar) - enkele keren tintellende bovenbeen (1 a 2 x per jaar) - soms hoofdpijnen aan 1 kant van mijn hoofd (mini migraine?). Door voornoemde gemoedsstemming ( achteraf gezien zeer waarschijnlijk de bijwerkingen) ben ik, meer dan 7 jaren, geen relaties aangegaan en had ik dus ook geen seksuele gemeenschap. Over de effectiviteit van de pil kan ik niet meer zeggen dan dat ik niet menstrueerde en dat achtte ik al voldoende. Inmiddels heb ik de bijsluiter gelezen en schrok mij een hoedje. Het verklaart de langdurige klachten en ik zit ook in een risico categorieleeftijd (>35 jr).