Ervaringen met YAZ 24+4

ethinylestradiol / drospirenon

blaasontsteking urineweginfectie migraine

12-05-2020 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
In het begin van de pil had ik dus erg last van de bijwerkingen, maar ik ben toch doorgaan zetten omdat het natuurlijk wel even duurt voordat de stoffen in het bloed te gaan. Dat heeft natuurlijk allemaal zijn tijd nodig en dat heb ik het ook gegeven, wat de 2 a 3 weken Heb ik echter geen last van de bijwerkingen. Ik krijg alleen een beetje last van hoofdpijn toch misschie[lees meer...]n een lichte migraine af en toe, maar het valt echt mee elke keer een maand verder als ik hem slik. Dit is nu mijn derde maand en ik moet zeggen dat ik er heel erg positief over ben, Want elke maand verminderd steeds meer de puisten, de onderhuidse ontstekingen die ik hiervoor had. Ik had standaard was van 3 tot 6 puisten in mijn gezicht, onderhuidsepuisten. Die lang bleven zitten en veel pijn deden. Dat voor vier jaar lang, nu heb ik enkele puistjes tot geen, die klein zijn. In de eerste maand was het gewoon precies zoals het was voorheen, in de tweede maand merkte ik dat ik niet meer de zware onderhuidse ontstekingen had dus puisten. In de derde maand, begon ik echt het verschil te merken. Ik ben er zwaar tevreden over, het wordt met een maand minder en minder. Ook de bijwerkingen zijn weg. Over drie maanden flinke pil een half jaar en dan zou ik een nieuwe review schrijven. Ik ben nog nooit zo zeker in mijn leven geweest als op dit moment met de puistjes. Ik raad het zeker aan!

09-04-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Dus nu is het dag 25 ( 1ste placebo pil) en heb ineens kei veel puisten. Ik heb wel geen last van bijwerkingen en ook geen buikpijn, wat goed is. Bloedverlies is er nog niet , maar denk dat dat na een paar dagen wel komt. Ik heb wat pijn aan mijn longen/ of hart , maar kan dat door de pil zijn? Denk van niet.

22-03-2020 | Man | 19
Acne/puistjes
Ik begon een week geleden met de yaz, ik kan zeggen dat mijn menstruaties veeel minder heftiger zijn maar wel langer duren ( vroeger 3 dagen nu 5-6) , ook mijn gezicht is al beetje beter geworden , de huid is niet meer zo vettig, de puistjes gaan beeetje weg maar nog niet helemaal. Wel enige minpunt tot nu toe , ik heb echt veel last van hoofdpijn, ( en beetje borstpijn al[lees meer...]s ik aanraak, maar niet zo storend)wat irritant is. Maar we zullen zien hoe het werkt, het is nog maar het begin. Ook nog over hoge libido, bij mij is het wat verhoogd, terwijl meisjes zeggen dat bij hun het juist vermindert is. Maar nogmaals, het is maar een weekje , zal binnen 2-3 weken nog iets zeggen.

23-01-2020 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik had enorm last van PM(D)S. Elk jaar en elke maand werden de klachten heviger en langduriger. Ik was minstens 13 dagen per maand depressief, nerveus, prikkelbaar, serieus 'van de kaart' en had last van overmatig zweten, krampen, opgeblazen buik, opvliegers en ijskoude rillingen. Het was zo erg dat ik echt de helft van de tijd mezelf niet was en PMS meer weg had van een p[lees meer...]sychose. Dankzij yaz is het leven weer draaglijk. Ik slik de pil door en heb geen cyclus en nauwelijks klachten meer. Voor mij echt een wondermiddel. De eerste 3 maanden waren zwaar, met helse krampen en hoofdpijn, maar dat zakte uiteindelijk weg en nu blijven al m'n klachten al een half jaar voor 99% WEG! (Nu ik dit schrijf kan ik haast niet geloven dat het pas een half jaar is. Het voelt echt alsof ik m'n leven terug heb.)

05-07-2019 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Begonnen toen ik een jaar of 15 was met deze pil. Vervolgens werd deze uit de basis gehaald, dus ben ik overgegaan op een staafje. Deze gaf enorm veel bijwerkingen, dus heb ik deze eruit laten halen en zit opnieuw aan de Yaz. Enorm fijn hormoon, welke door de lage dosering niet veel bijwerkingen op mij heeft.

01-04-2019 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Ik gebruik deze pil nog niet zo lang (lees; anderhalve week) echter, tot nu toe bevalt hij erg goed en daarom wil ik mijn mening ook met jullie delen. Ik was nml erg tegen hormonen (extra) en had daarom een koperspiraal. Alleen door de toenemende PMS/PMDD klachten en het niet kunnen reguleren van mijn menstruatie (zou handig zijn in de zomer met vakantie ed) ben ik op zoek[lees meer...] gegaan naar een ander anticonceptie middel. Sterilisatie vind ik toch wat te heftig voor mijn leeftijd nu (31 jr). Op diverse sites kwam ik tegen dat Yaz wetenschappelijk bewezen was tegen PMS/PMDD klachten. Tevens had ik hier ook een paar recente positieve ervaringen gelezen en daarom besloten het te gaan proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden! Ik ben vrolijk, positief, libido is goed!, en ik heb niet het gevoel zoals anders ... druk/negatief gevoel in mijn hoofd, wazig als mist , mopperig of het gevoel soort van ‘gevangen’ te zijn... wat ik vele jaren terug wel had met anticonceptie met hormonen, alleen toen had ik geen last van PMS klachten... omgekeerde wereld... die klachten voelde ik dan al binnen 2 weken... dat was niet fijn.... maar tot nu toe dus erg tevreden, ook al gebruik ik het nog maar kort...

23-06-2018 | Vrouw | 38
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Ik heb zware pms klachten. Zowel lichamelijk als psychisch. Daarbij praat ik over pijnlijke borsten rugpijn hoofdpijn gewrichtspijn. Depressie angstaanvalken agressie hallucinaties. Het is zo erg dat ik bepaalde dagen van de maand niet functioneer. Deze pil heeft mij ontzettend geholpen. Heeft 70% van mijn lichamelijke klachten verminderd en mijn psychische klachten terug [lees meer...]gedrongen. Waar ik eerst 2 weken niet functioneerde functioneer ik nu nog maar 1 a 2 dagen niet en de overige dagen heb ik nog wel depressieve klachten maar in veel mindere maten dan voorheen. Mijn libido is verminderd wat ik jammer vind maar mijn te hoge libido gaf mij voorheen ook ongemakken dus dat is kiezen tussen 2 kwade. Vrouwen met pms klachten zouden deze pil kunnen proberen. Het werkt natuurlijk niet voor iedereen maar het is het proberen waard.

09-11-2017 | Vrouw | 51
Overgang
Ten einde raad via de gynaecoloog met de Yaz gestart om zo de overgang wat aangenamer te maken. Wat een ellende! Met name de moodswings zijn echt vreselijk. Van een piepklein lontje naar helemaal geen lontje meer. Huilbuien, vreselijk onredelijk zijn bij de kleinste dingen en ruzie zoeken. Eigenlijk met mezelf geen raad meer weten. Op advies van arts per direct gestopt en [lees meer...]nu op zoek naar het volgende alternatief. Yaz24+4 is voor mij duidelijk geen (tijdelijk) oplossing...

27-09-2017 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Gevraagd aan huisarts ivm pms (vooral zere borsten en psychische klachten), verhoging dosis antidepressiva helft van de maand werkte niet bij mij. Nu gewone dosis antidepressivum (20 mg fluoxetine) en deze pil en ik ben nu al 3 mnd van mijn pms klachten af! Ik hoop van harte dat dit zo blijft!

10-09-2017 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Vreselijk!!! 2 jaar lang geen zin hebben in seks. Terwijl je vriend dit wel heeft. Constante afwijzing, niet opgewonden worden, denken dat je aseksueel bent, onzeker zijn over dat je niet normaal bent op t gebied van seks. En mijn vriend? Die moest dit maar accepteren. Onzeker over de relatie, alles. Voor mij nooit meer de pil!!!!! Tevreden over ladycomp, sponsor je de zor[lees meer...]gverzekering/overheid ook gelijk niet meer met de kosten vd pil. 2 vliegen in 1 klap! Ik raad het iedereen aan, wees zuinig op jezelf en stop er geen hormonenrommel in!

22-05-2016 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / drospirenon (30ug/3mg)
Menstruatiepijn
Begonnen aan de yaz op aanraden van de huisarts. Had last van overbeharing in het gelaat, erge moodswings irl met mijn menstruatie en een zware menstruatie. Voor mijn humeur werkte het perfect en ook mijn menstruatie werd VEEL minder heftig, de enige voordelen. Voor de overbeharing deed het niets. Minpunten: je gehele libido verdwijnt; oorklachten, suizen sinds het gebruik[lees meer...]; enorme jeuk, over mijn hele lijf! ( meerdere malen voor bij de huisarts geweest maar die beweerde dat het absoluut niet door de pil kon komen en lachte me gewoon uit); kramp in armen en benen; droge ogen; vocht bultjes in het gezicht ( geen puistjes); Onverklaarbaar gewichtsverlies ( 25 kilo over een periode van een half jaar?!). En zo vergeet ik er vast nog een aantal dingen. Voor bovenstaande klachten regelmatig bij de huisarts geweest en dan vooral voor de jeuk. Huisarts deed het eerst af met; het zit tussen je oren en na enig aandringen stuurde zij mij door naar een dermatoloog. Op de vraag of het door de pil kon komen was het antwoord van beide duidelijk; nee. Na een jaar onder behandeling van de dermatoloog te zijn geweest, heb ik besloten toch te stoppen met de pil. Ik ben nu 5 weken gestopt en de klachten nemen langzaam aan af. De jeuk is EINDELIJK zo veel minder. Luister naar je lichaam en jezelf... Voor mij geen pil meer....

01-02-2016 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Begonnen met deze pil op aanraden van de gynaecoloog omdat de Meliane ook niet goed werkte. Kreeg er meer puisten van dan normaal en voelde me niet lekker. Na een week Yaz genomen te hebben naar spoed moeten gaan: symptomen van bloedklonter in longen plus onrustwekkende scan. Na vier onderzoeken op twee uur tijd bleek het niet om een bloedklonter te gaan. Ik werd naar huis[lees meer...] gestuurd, maar lag wel meer dan een week plat op de zetel, geen energie en nog steeds korte ademhaling (longinfectie). Niet lang erna kreeg ik vaak last van duizeligheid, misselijkheid 's morgens, een gevoel van algemene zenuwachtigheid dat maar niet weg ging. Bovenop dan nog eens heel lang menstrueren. Zonder pil duurde het zelfs minder lang. De tweede maand was de misselijkheid weg, maar ik kon de dagen dat mijn buik niet als een ballon opgezwollen was op één hand tellen. Toen begon de migraine ook: 1x per maand, 2x per maand en daarna om de zoveel tijd aura zien met bonzende hoofdpijn als gevolg, pillen hielpen er niet aan. Ben in het midden van een strip gestopt, omdat dit voor mij echt wel de druppel is. Geen pil meer voor mij...

20-10-2015 | Vrouw | 48
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Lees het verslag van de Amerikaanse FDA, dit is werkelijk een gevaarlijke pil die verboden zou moeten worden.Indien u deze slikt absoluut opzoeken!!!schokkend!!!

18-06-2015 | Vrouw | 16
ethinylestradiol / drospirenon (20/3/3mg)
Begin je als 16 jarige aan de pil om je cyclus te reguleren voor de zomer, omdat je vrijwillergswerk gaat doen in een arm land. Beland je na anderhalve maand in het ziekenhuis met een heel heftig trombosebeen. Als ik er later bij was geweest had ik het niet overleefd zei de arts. Dit alles doordat ik aan de Yaz begon. Deze soort anticonceptie pil heeft een dubbel verhoogd[lees meer...]e kans op trombose blijkt later.

13-06-2015 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / drospirenon (20/3/3mg)
Ik slik deze pil nu ruim 2 jaar en ben er erg tevreden over. Ik heb de jaren ervoor diverse pillen geprobeerd en had bij allemaal dezelfde klachten. Hoofdpijn, laag libido, neerslachtig, afgevlakte emoties. Met de Yaz heb ik hier voor het eerst geen last van. Voor mij absoluut de juiste pil. Zelfs van de goedkopere namaakvariant kreeg ik bijwerkingen. Ik ben dus snel weer [lees meer...]terug gegaan naar de Yaz

26-05-2015 | Vrouw | 45
ethinylestradiol / drospirenon (30/3/3mg)
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb deze anticonceptie 2 maanden geslikt. Kreeg last van trekkingen in de kuiten die langzaam omhoog trokken naar de boven benen. Begin mei in de avond heftige hartkloppingen, benauwdheid, misselijkheid, braken, duizeligheid en zwakte. Op de e.h. terecht gekomen, ecg en bloeddruk gemeten 104/145, ze zijn vergeten bloed af te nemen i.v.m. aantonen hartaanval (slordige fo[lees meer...]ut volgens cardioloog), soms aanval op ecg niet te zien. Loop nu bij cardioloog op verdenking hartaanval en wordt nader onderzoek gedaan. Moest direct stoppen met de anticonceptie! En via de huisarts naar gynaecoloog verwezen voor het oplossen v.h. probleem waar ik deze pil voor heb gekregen.