Ervaringen met YAZ 24+4

blaasontsteking urineweginfectie migraine

11-10-2011 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / drospirenon
Bij vorige pil (Yasminelle) na jaren gebruik plots enorme hoofdpijnen
Ik nam hiervoor jarenlang Yasminelle, waarover ik zeer tevreden was. Het laatste jaar van mijn gebruik begon ik echter ondraaglijke hoofdpijnen te krijgen rond te periode van mijn menstruaties. Mijn arts zei dat deze pil bedoeld was om deze hoofdpijnen te bestrijden (door de kortere pilvrije periode). Daar had ze gelijk in: mijn hoofdpijnen zijn voorbij! Lastig is dat mijn[lees meer...] borsten een hele maat groter zijn geworden op een maand tijd, ik ben bijgekomen en mijn libido is heel erg veranderd: ik heb zelden nog zin in seks. Ik zit dus een beetje met een dilemma: qua persoonlijke gezondheid gaat het beter, maar mijn zelfbeeld is er wel heel erg door veranderd. Ik ga nog eens teruggaan naar de arts maar ik weet niet of er iets gaat zijn dat de hoofdpijnen weghoudt en ook mijn andere problemen kan vermijden.

10-10-2011 | Vrouw | 44
Anticonceptie
Ik slik deze pil nu 2 weken en ben gematigd positief. In de eerste week voelde ik me prima, vorige week ging het wat minder goed: moe, hoofdpijn, pijnlijke borsten, weinig zin in sex en nu is de hoofdpijn nog erger geworden. Ik hoop dat dit niet zo blijft. Ik blijf nog even volhouden. Heb begrepen dat het toch wel 3 maanden kan duren voordat je lichaam aan de pil gewend is[lees meer...]. Heb een tijdlang geen pil geslikt, nu ivm nieuwe relatie weer wel en het is weer even wennen.

10-10-2011 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / drospirenon
Gebruik het nu al 5 dagen. Mijn acne is weg maar ik heb elke avond buikpijn, misselijkheid en voel me zinloos. ook ben ik misselijk. Stoppen of doorgaan? ik heb al 5 dagen niet geslapen.

15-09-2011 | Vrouw | 23
Bijwerkingen vorige pil
Heeey Halloowtje allemaal! Ik ben 4 maanden geleden begonnen met de Yaz 24+4 ivm bijwerkingen van mn vorige pil (Microgynon30). Ik had namelijk erg last van terugkerende haaruitval, vocht vasthouden onderbenen, moeheid en verschrikkelijke stemmingswisselingen (snel kwaad op mn vriend en super licht ontvlambaar). In eerste instantie denk je niet meteen aan je anticonsep[lees meer...]tie omdat je het toch al jaren slikt. Ik ben naar mijn huisarts gegaan en die adviseerde mij de Yaz. Ik slik hem nu vanaf mei 2011. Mijn bijwerkingen Yaz 24+4: Maand 1: vaak plassen + puistjes Maand 2: puistjes meer + libido ietsjes minder (is voor mij gelukkig niet zo heel erg) Maand 3: nog steeds puistjes + misselijk af en toe + libido minder Maand 4: vaker ontlasting + misselijk vaker + libido blijft minder dan bij mn vorige pil + ondanks gewichtverlies cellulitis wel verergerd Voordelen: Maand 1: rustiger, geduldiger, minder vocht vasthouden, minder trek in snoep Maand 2: haaruitval minder, relaxter, niet meer explosieve uitbarstingen, 1,5 kg kwijt, meer energie, borsten voller/ronder Maand 3: haaruitval weg, geen gehaast gevoel meer, nog meer energie, geen afscheiding meer van onder Maand 4: ik voel me echt stukken beter dan de andere pil! Puistjes zijn nu ook over. Haaruitval (wat ik het ergste vond) is niet teruggekeerd. Ik ben aardig veranderd qua karakter. Ik voel me minder chaotisch en ben voel me gewoon zoveel beter! Waarschijnlijk is mijn lichaam in de loop der jaren veranderd ofzo en was mijn lichaam gewoon klaar met de hormonen van mn vorige pil. Ik blijf deze pil dus slikken en ben na 4 maanden slikken en doorbijten uiteindelijk toch tevreden.

04-09-2011 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / drospirenon
Aan het begin van het gebruik dacht ik dat hij eigenlijk best goed werkte. Ik ben 3 jaar na mijn zwangerschap opnieuw begonnen met de pil. Ik had alleen last van doorbraak bloedingen, in de tijd dat ik hem nu gebruik 1 maand geen bloeding tussendoor gehad. Na de eerste maand was ik even bang dat ik zwanger was. Ik had alle symptomen als bij mijn eerste zwangerschap (z[lees meer...]wanger terwijl ik microchynon 30 gebruikte) ik was misselijk, had last van mijn baarmoeder en was bijzonder emotioneel. Na een week trokken de symptomen weg, maar komen nu elke maand weer terug. Wat erg frustrerend is, en een duur geintje met al die zwangerschapstesten. Het emotioneel zijn dat blijft nu de hele maand. Elke dag word ik verdrietiger, mijn vriend kan niets meer goed doen, zelfs als hij niets doet is het verkeerd. Het wordt nu zelfs zo erg dat ik depressief begin te worden. Zover laat ik het natuurlijk niet komen. Ik ben verder niet zwanger geraakt, ondanks onregelmatig gebruik en regelmatig vergeten in het begin. (Wat ik stiekem wel jammer vind) Maar hij werkt dus wel.

28-06-2023 | Vrouw | 45
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na zoveel positieve ervaringen gelezen te hebben ben ik meteen nadat mijn spiraal eruit was begonnen aan deze pil. Na 3 weken ben ik veranderd van een sterke powervrouw naar een klein, miezerig hoopje vol angst en paniek! Ik wist niet wat mij overkwam! Durfde niet alleen te zijn, was de hele tijd angstig, was op een heel heel donker plek. Ik was klaar om uit het leven te [lees meer...]stappen (kon zelfs niet meer aan de gevolgen denken voor mijn 2 kinderen als ik eruit zou stappen) Huisarts raadde me aan om het nog 2 weken te slikken. Op aanraden van een vriendin ben ik meteen gestopt en 3 dagen later was de oude ik terug!! Sindsdien slik ik niets meer en is mijn pmdd veranderd in een minimale pms, waarbij ik even een dag humeurig ben. Na veel onderzoek slik ii nu foliumzuur, magnesium, b12 en teunisbloemolie. Maar dit middel is echt zoooo een troep!!!

13-05-2020 | Vrouw | 35
Premenstrueel syndroom (PMS)
Sinds de pubertijd kamp ik al met hevige pms-klachten, de mentale klachten zoals: depressiviteit, slapeloosheid, onrust etc. De pil (microgynon) zorgde ervoor dat de klachten afnamen. Na mijn bevalling van de 2e startte ik 2 maanden later weer met de microgynon, maar dit pakte niet goed uit. Ik voelde me depressief en kreeg zelfs paniekaanvallen. Iets waar ik nog nooit eer[lees meer...]der last van heb gehad. Ik stopte met de pil en de paniekaanvallen verdwenen vrijwel direct. Echter de pms-klachten bleven. Ik bezocht een specialist van Care for Woman en zei gaf aan dat ik pmdd had, aangezien ik maar 1 week per 4 weken klachtenvrij was. Ik probeerde een aantal homeopathische middelen. Gezond eten en elke dag een half uur wandelen/fietsen deed ik al. Maar dit zorgde niet voor een oplossing. Op advies van mijn specialist startte ik met Prozac. Ook dit hielp niet. Uiteindelijk toch weer gaan verdiepen in de pil en toen kwam ik bij de Yaz24+4-pil uit. Al in de eerste week dat ik deze pil slikte kwam ik tot rust. Waar ik eerst 5 uurtjes sliep, kon ik nu opeens 11 uur slapen op een dag. De vermoeidheid kwam er echt uit. Na een week kreeg ik weer meer energie en sindsdien voel ik me echt stukken beter, het is een wereld van verschil. Ik slaap beter, ben positiever en heb weer meer energie. Nog steeds zit ik rond mijn menstruatie minder goed in mijn vel, ben ik prikkelbaar en slaap ik onrustiger, maar ik zak niet meer zo diep in de put als eerst. Plus dat ik met dat weekje per maand gewoon rekening kan houden, omdat ik nu weet wanneer het komt. Qua bijwerkingen had ik in het begin wat lichte misselijkheid en mijn huid is erg droog geworden. Ik had al een droge huid van mezelf, dus moet nu wat extra smeren. Als je pms-klachten hebt en je wilt aan de pil, dan is deze pil zeker de moeite waard om te proberen. En start je na een bevalling weer met de pil, wacht dan even. 2/3 maanden na de bevalling is blijkbaar (hoorde ik achteraf van mijn specialist) een extra kritieke periode qua stemming. Extra hormonen toevoegen kan dan verkeerd uitpakken. Beter om dan nog even te wachten tot bijvoorbeeld 4-6 maanden na de bevalling als je klachten krijgt. Dit alles uiteraard in overleg met een specialist zoals een psychiater. Het lastige met deze klachten is dat bij iedereen weer iets anders werkt en dat je soms verschillende medicijnen moet uitproberen tot je klachten echt afnemen. Mij heeft het erg geholpen om me er zelf in te verdiepen, zodat ik actief mee kon denken met mijn specialist. Een huisarts is namelijk geneigd om anticonceptie voor te schrijven in deze situatie, waar een psychiater al snel met antidepressiva start.

12-05-2020 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
In het begin van de pil had ik dus erg last van de bijwerkingen, maar ik ben toch doorgaan zetten omdat het natuurlijk wel even duurt voordat de stoffen in het bloed te gaan. Dat heeft natuurlijk allemaal zijn tijd nodig en dat heb ik het ook gegeven, wat de 2 a 3 weken Heb ik echter geen last van de bijwerkingen. Ik krijg alleen een beetje last van hoofdpijn toch misschie[lees meer...]n een lichte migraine af en toe, maar het valt echt mee elke keer een maand verder als ik hem slik. Dit is nu mijn derde maand en ik moet zeggen dat ik er heel erg positief over ben, Want elke maand verminderd steeds meer de puisten, de onderhuidse ontstekingen die ik hiervoor had. Ik had standaard was van 3 tot 6 puisten in mijn gezicht, onderhuidsepuisten. Die lang bleven zitten en veel pijn deden. Dat voor vier jaar lang, nu heb ik enkele puistjes tot geen, die klein zijn. In de eerste maand was het gewoon precies zoals het was voorheen, in de tweede maand merkte ik dat ik niet meer de zware onderhuidse ontstekingen had dus puisten. In de derde maand, begon ik echt het verschil te merken. Ik ben er zwaar tevreden over, het wordt met een maand minder en minder. Ook de bijwerkingen zijn weg. Over drie maanden flinke pil een half jaar en dan zou ik een nieuwe review schrijven. Ik ben nog nooit zo zeker in mijn leven geweest als op dit moment met de puistjes. Ik raad het zeker aan!

01-04-2019 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Ik gebruik deze pil nog niet zo lang (lees; anderhalve week) echter, tot nu toe bevalt hij erg goed en daarom wil ik mijn mening ook met jullie delen. Ik was nml erg tegen hormonen (extra) en had daarom een koperspiraal. Alleen door de toenemende PMS/PMDD klachten en het niet kunnen reguleren van mijn menstruatie (zou handig zijn in de zomer met vakantie ed) ben ik op zoek[lees meer...] gegaan naar een ander anticonceptie middel. Sterilisatie vind ik toch wat te heftig voor mijn leeftijd nu (31 jr). Op diverse sites kwam ik tegen dat Yaz wetenschappelijk bewezen was tegen PMS/PMDD klachten. Tevens had ik hier ook een paar recente positieve ervaringen gelezen en daarom besloten het te gaan proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden! Ik ben vrolijk, positief, libido is goed!, en ik heb niet het gevoel zoals anders ... druk/negatief gevoel in mijn hoofd, wazig als mist , mopperig of het gevoel soort van ‘gevangen’ te zijn... wat ik vele jaren terug wel had met anticonceptie met hormonen, alleen toen had ik geen last van PMS klachten... omgekeerde wereld... die klachten voelde ik dan al binnen 2 weken... dat was niet fijn.... maar tot nu toe dus erg tevreden, ook al gebruik ik het nog maar kort...

23-06-2018 | Vrouw | 38
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Ik heb zware pms klachten. Zowel lichamelijk als psychisch. Daarbij praat ik over pijnlijke borsten rugpijn hoofdpijn gewrichtspijn. Depressie angstaanvalken agressie hallucinaties. Het is zo erg dat ik bepaalde dagen van de maand niet functioneer. Deze pil heeft mij ontzettend geholpen. Heeft 70% van mijn lichamelijke klachten verminderd en mijn psychische klachten terug [lees meer...]gedrongen. Waar ik eerst 2 weken niet functioneerde functioneer ik nu nog maar 1 a 2 dagen niet en de overige dagen heb ik nog wel depressieve klachten maar in veel mindere maten dan voorheen. Mijn libido is verminderd wat ik jammer vind maar mijn te hoge libido gaf mij voorheen ook ongemakken dus dat is kiezen tussen 2 kwade. Vrouwen met pms klachten zouden deze pil kunnen proberen. Het werkt natuurlijk niet voor iedereen maar het is het proberen waard.

27-09-2017 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Gevraagd aan huisarts ivm pms (vooral zere borsten en psychische klachten), verhoging dosis antidepressiva helft van de maand werkte niet bij mij. Nu gewone dosis antidepressivum (20 mg fluoxetine) en deze pil en ik ben nu al 3 mnd van mijn pms klachten af! Ik hoop van harte dat dit zo blijft!

10-02-2014 | Vrouw | 20
ethinylestradiol / drospirenon (20/3/3mg)
Acne/puistjes
Je slikt deze pil elke dag dat zorgt ervoor dat je hem niet vergeet in te nemen omdat het een automatisme wordt. Ik slik de pil graag door als dit mij beter uitkomt, bij deze pil veranderd dan wel je dag waardoor je soms ineens in het weekend ongesteld kan worden, dit vind ik vervelend daarom stop ik ook met deze pil. Ik heb de pil aangeschaft op aanraden van de dermatoloo[lees meer...]g ivm last van puistjes. (Hiervoor slikte in de pil microgynon 20) Ik zag na 3 maanden groot verschil, nauwelijk tot geen puistjes meer. Ik kreeg echter wel ineens veel last van migraine en last van hevige menstruatie. Bijwerking zoals buikpijn/rugpijn/stemmingswisselingen zeer verminderd.

31-10-2013 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Nu aan de 2e strip bezig. Eerste week erg misselijk ook paar kilo afgevallen. Acne werd gelijk minder. .. nu in de 2e strip weer iets erger. Misselijkheid is voorbij gewicht nu stabiel. Menstruatie maar 2 a 3 dagen last van...dus super.hoop dat de acne helemaal verdwijnt maar is nu nog erg vroeg

05-10-2013 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Ik gebruik deze pil nu voor de 3e maand omdat ik veel last van acne heb, ik heb wel het gevoel dat het effect heb op mijn acne, nu al! Maar rond de tijd dat ik mijn menstruatie moet krijgen word het wel weer veel erger maar ik denk dat dit met verloop van tijd ook wel over zal gaan. Ook krijg ik mijn regels pas op de dag dat ik het laatste witte pilletje neem dit is best[lees meer...] vervelend, en het stopt ook niet snel ik ben nu al 7 dagen ongesteld hoop dat het snel stopt en dat dit in de komende maanden ook bijtrekt. Verder heb ik helemaal geen bijwerkingen, ik zit gewoon lekker in mijn vel!

29-09-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / drospirenon (30/3/3mg)
Ik gebruik nu al 5 maanden Yazz 24+. En ik vroeg me af of dit normaal is dat je je menstruatie bij deze pil altijd bijna op de laatste placebo dagen krijgt. Soms maak ik me daardoor zorgen. Ook heb ik soms last van hoofdpijn, nu is dit al minder maar ook heb ik al enkele keren doorbraakbloedingen gehad en ook heb ik soms last van wit slijm. Ik vraag me af of deze dinge[lees meer...]n wel al normaal zijn en of dit wel degelijk een goede pil is. En of ik geen andere pil zou moeten nemen? Voor Yazz heb ik al 3 eerdere pillen gehad maar deze waren te licht voor me waardoor ik veel bijwerkingen kreeg.

01-07-2013 | Vrouw | 17
ethinylestradiol / drospirenon
Ik ben heel tevreden met deze pil. Ik slik ze nu 4maanden en heb niet echt bijwerkingen, behalve dat ik wel een paar kilo ben afgevallen. Maar ik heb mijn regels pas op de laatste da van de witte plocebotablet of op de eerste dag dat ik de eerste roze tablet moet innemen, is dit normaal? Ik vind het verschrikkelijk om altijd te moeten afwachten of ik mijn regels al dan ni[lees meer...]et zal krijgen.